کریپتو کده

شبکه ورج چیست؟ آشنایی با شبکه Verge و ارز دیجیتال XVG

افراد زیادی بر این باورند که حریم خصوصی مالی یکی از حقوق اساسی انسان‌ها است و هیچ کسی نباید فعالیت‌های مالی افراد را زیر نظر داشته باشد. شبکه ورج (Verge) ساخته شد تا این مشکل را حل کند و مردم دنیا بتوانند از ارز دیجیتال XVG به‌عنوان یک روش معامله غیرقابل ردیابی و سریع استفاده کنند. در این مطلب به معرفی شبکه ورج و ارز XVG می‌پردازیم و در ادامه نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده، همکاران پروژه ورج و نحوه خرید، فروش و کیف پول‌های ارز Verge را بررسی می‌کنیم. با میهن بلاکچین همراه باشید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
خلاصه مطلب

📌 شبکه ورج (Verge) به‌عنوان یک فورک از دوج کوین راه‌اندازی شد و در ابتدا DogecoinDark نام داشت. 

📌 ورج ادعا می‌کند که با تغییر آدرس‌های IP، تراکنش‌های کاربران را خصوصی و امن‌تر می‌کند.

📌 پروژه ورج از دو راهکار Tor و I2P برای تغییر آدرس پروتکل و عدم ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. 

📌 ارز دیجیتال XVG کوین بومی شبکه ورج است و ابزاری برای پرداخت‌های سریع، امن و آسان است
این مطلب در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

شبکه ورج چیست؟

شبکه ورج چیست
منبع: Currency.com

شبکه ورج (Verge) به‌عنوان یک فورک از دوج کوین راه‌اندازی شد، اما بعدها تکامل یافت و بلاک چین و ارز دیجیتال خود را تشکیل داد. ورج ادعا می‌کند که با تغییر آدرس‌های IP، تراکنش‌های کاربران را خصوصی و امن‌تر می‌کند. ورج در سال ۲۰۱۴ ساخته شد و در ابتدا دوج کوین دارک (DogecoinDark) نام داشت. این پروژه در سال ۲۰۱۶ نام خود را به Verge Currency تغییر داد. شبکه ورج از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. اما هدف از ساخت ارز دیجیتال ورج چه بود؟ 

سازنده ورج معتقد بود که بلاکچین بیت کوین، بیش از حد شفاف است و قابل مشاهده بودن آدرس‌های کیف پول برای عموم این ریسک را به‌وجود می‌آورد که سازمان‌های دولتی یا افراد دیگر تاریخچه کیف پول افراد را ردیابی کنند و از موجودی آن‌ها مطلع شوند. خالق دوج کوین دارک ادعا کرد که به‌دلیل این شفافیت، بیت کوین بهتر از ارز فیات سنتی که در حساب‌های بانکی نگهداری می‌شود، نیست و این انگیزه‌ای شد برای خلق یک بلاک چین کاملا خصوصی به‌ نام ورج که از حریم خصوصی مالی محافظت می‌کند. توسعه‌دهنده ورج در ابتدا ناشناس بود و با نام Sunerok شناخته می‌شد. بعد‌ها هویت او فاش شد تا پروژه قابل اعتماد باشد.

شبکه ورج چطور کار می‌کند؟

ورج یک پروژه کاملا دموکراتیک و متن‌باز است. این بلاک چین یک پایگاه کد متن‌باز در گیت هاب دارد و هر کسی می‌تواند پیشنهاد خود را برای پیشرفت شبکه مطرح کند. این پیشنهادها توسط تیم توسعه به رای گذاشته می‌شوند و اگر اکثریت دارندگان ارز دیجیتال ورج با تغییر موافق باشند، اجرا می‌شوند. از آنجایی که ورج راهکاری برای عدم حریم خصوصی در بیت کوین ارائه داده است، بیت کوین و ورج را باهم مقایسه خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که ورج چگونه باعث بهبود حریم خصوصی در بلاک چین شده است.

وقتی شما یک تراکنش بیت کوین انجام می‌دهید، اسم شما منتقل نمی‌شود اما آدرس کیف پول شما قابل مشاهده است. در کنار آدرس کیف پول، شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) آدرس IP شما را نیز در اختیار بلاک چین قرار می‌دهد و از این طریق امکان شناسایی موقعیت مکانی شما فراهم می‌شود.

اکثر اوقات این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما باز هم این احتمال وجود دارد که یک فرد با رهگیری اطلاعات و آدرس کیف پول، موقعیت مکانی شما را پیدا کند. اگر یک هکر از این اطلاعات استفاده کرده و تمرکز خود را بر روی شما منعطف کند، حریم خصوصی شما شدیدا نقض می‌شود. ورج با ارائه ۲ روش برای مخفی کردن آدرس IP و غیرقابل ردیابی کردن تراکنش‌ها، این مشکل را حل کرده است.

اولین روش، استفاده از شبکه Onion یا تور (TOR) است. روش کار تور به این صورت است که بین بلاک چین ورج و شرکت ISP شما قرار می‌گیرد و با استفاده از سرورهای متعدد خود، آدرس IP ارسالی شما از ISP به ورج را تغییر می‌دهد. این باعث می‌شود که لوکیشن شما پنهان بماند و امکان ردیابی آن برای هکرها بسیار سخت شود.

مقایسه تور با I2P
منبع:‌ vergecurrency.com

روش دوم I2P یا Invisible Internet Project (پروژه اینترنت نامرئی) نام دارد که تقریبا شبیه تور و حتی موثرتر از آن است؛ چون در این روش به جای یک مسیر (مثل تور) از چندین مسیر استفاده می‌شود. I2P یک لایه شبکه ناشناس است که امکان ارتباط همتابه‌همتا و مقاوم در برابر سانسور را فراهم می‌کند. استفاده از مسیرهای متعدد باعث می‌شود که I2P تراکنش‌های شما را به چند بخش تقسیم کند. از آنجایی که از هر بخش فقط اطلاعات محدود به آن بخش را می‌توان به‌دست آورد، امکان ردیابی تراکنش بسیار سخت شود.

در روز ۱ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۱ دی ۹۶)، ورج Wraith Protocol را راه‌اندازی کرد. این پروتکل به کاربران ورج امکان می‌دهد که با انتخاب خود، تراکنش‌ها را به‌صورت عمومی یا به‌صورت ناشناس و خصوصی ارسال کنند. استفاده همزمان از دفتر کل خصوصی و عمومی توسط ورج، امکان فعالیت پروتکل Wraith را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که تراکنش‌های خود در شبکه عمومی یا به‌صورت ناشناس در شبکه خصوصی انجام دهند. به این قابلیت آدرس پنهان (Stealth) نیز گفته می‌شود و فقط پلتفرم ورج از این ویژگی برخوردار است. پروتکل Wraith اجرای معامله را پنهان نمی‌کند. در صورت استفاده از این پروتکل،‌ تراکنش در دفتر کل عمومی بلاک چین قابل مشاهده است، اما نمی‌توان فرستنده و گیرنده تراکنش را مشاهده کرد.

پروژه ورج چه سرویس‌هایی ارائه می‌کند؟

ارز دیجیتال ورج از اجماع گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کند و ۵ نوع الگوریتم هش مختلف دارد؛ crypt، X17، Lyra2rev2، myr-groestl و blake2s. این بدان معناست که افراد با انواع مختلف تجهیزات ماینینگ قادر به استخراج ورج هستند که به معنای امنیت بیشتر از طریق تمرکززدایی و توزیع عادلانه‌تر رمزارزها در میان جامعه ماینینگ Verge است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماینینگ ورج به این صفحه مراجعه کنید. 

یکی دیگر از سرویس‌های پروژه ورج، مبادلات اتمی (Atomic Swaps) است. تکنولوژی مبادله اتمی امکان انتقال رمزارز به‌صورت همتابه‌همتا و بین بلاکچین‌های مختلف را به صورت مستقیم، فراهم می‌کند. 

قراردادهای هوشمند یکی دیگر از سرویس‌هایی است که به‌زودی به پروژه ورج اضافه خواهد شد. طراحی Miniscript یکی از گام‌های این سرویس جدید است. مینی اسکریپت‌ها، امکان آنالیز خودکار یک اسکریپت را فراهم می‌کنند؛ بنابراین دیگر نیازی نیست که توسعه‌دهندگان برای تعویض اسکریپت، کد جدید بنویسند. 

ارز دیجیتال Verge چیست؟

ارز دیجیتال Verge چیست - آشنایی با XVG
منبع: coincentral.com

کوین بومی ورج با نماد XVG شناخته می‌شود. این رمزارز ابزاری برای پرداخت‌های سریع، امن و آسان است. کوین ورج پیش استخراج نشده است؛ یعنی هیچ مقداری از عرضه این رمزارز پیش از ورود به بازار در اختیار توسعه‌دهندگان و شرکای پروژه قرار نگرفته است.  حداکثر عرضه رمزارز ورج ۱۶.۵ میلیارد واحد است. به گزارش میهن بلاکچین از این مقدار حدود ۱۶,۵۱۹,۰۹۱,۲۲۵.۳۲ واحد کوین XVG در گردش است. در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ارزش کل بازار و حجم معاملات این رمزارز به‌ترتیب ۳۸,۸۶۶,۹۸۹ و ۱,۲۲۰,۶۴۰ دلار است. قیمت Verge در حال حاضر ۰.۰۰۲ دلار است. ارز دیجیتال ورج در  ۳ دی ۹۶ با بیشترین قیمت ۰.۲۶ دلار و در ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ در کمترین قیمت ۰.۰۰۰۰۰۲۳۳ دلار معامله شده است. 

نقشه راه پروژه ورج 

دستاوردها و نقاط عطف پروژه Verge تا ماه ژوئن ۲۰۲۲ را می‌توانید در صفحه Milestones سایت مشاهده کنید. در ادامه مهم‌ترین بخش‌های این نقشه راه را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

سال ۲۰۱۸

  • راه‌اندازی وبسایت جدید
  • آپدیت نرم‌افزار ماینینگ برای ویندوز

سال ۲۰۱۹

  • انتشار نسخه ۵.۰ وایت پیپر
  • همکاری با شرکت XcelTrip
  • انتشار مرورگر بلاکچینی Telescope
  • عرضه نسخه ۶ نرم‌افزار Verge Core
  • همکاری با کیف پول اتمیک ولت
  • عرضه نرم‌افزار فول نود xvgd

سال ۲۰۲۰

  • آپدیت کیف پول اندروید ورج 
  • راه‌اندازی صرافی VergeCurrency

سال ۲۰۲۱

  • همکاری با Voice Life 
  • فعال‌سازی امکان ساخت و معامله NFT به‌وسیله ارز ورج در Libra.Codes
  • افزودن امکان پرداخت با XVG در سایت Travala.com
  • همکاری با HyperSphere برای ساخت WalletGuard (اولین سرویس بازیابی و محافظ کیف پول)

سال ۲۰۲۲

  • فهرست شدن XVG در EasyBit.com و Binance Earn

معرفی تیم توسعه‌دهنده پروژه ورج

تیم توسعه پروژه Verge
منبع: vergecurrency.com

همانطور که قبلا اشاره شد، ورج توسط فرد ناشناسی به نام Sonerok ساخته شده است. اما این فرد دیگر ناشناس نیست. نام او جاستین (Justin) است، در امنیت شبکه و بلاکچین تخصص دارد و در فلوریدا زندگی می‌کند. هویت او به این دلیل فاش شد که جوامع کاربری ارز دیجیتال به پروژه‌هایی که تیم توسعه آن‌ها ناشناس است، اعتماد ندارند. 

نفر دوم تیم توسعه ورج، میهائیل رادوسلویچ (Mihael Radoslovic) نام دارد. او که اهل کرواسی است، در مدیریت عملیات تخصص دارد و مسئول بخش ارتباطات ورج است. استراتژیست توسعه کسب‌وکار این پروژه، مارک ویتنبرگ (Mark Wittenberg) نام دارد و ساکن کانادا است. نفر بعدی الکساندر ادرر (Alexandre Ederer) ملقب به نینجای XVG است. او ساکن آلمان است و به عنوان مهندس بازاریابی فنی فعالیت می‌کند. 

همکاری‌های پروژه ورج

دیدگاه ورج این است که پذیرش این ارز دیجیتال توسط بازرگانان، یک عامل بسیار مهم در رشد اکوسیستم آن است. در نتیجه، تاکنون‌ با سایت‌ها و شرکت‌های مختلف مثل باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌ها، شرکت‌های VPN و حتی شرکت‌های خدماتی همکاری داشته‌اند و تلاش کرده‌اند که ارز دیجیتال ورج را به‌عنوان یک روش پرداخت به آن‌ها اضافه کنند. از جمله این کسب‌وکارها می‌توان به AzireVPN، سایت کیف پول سخت‌افزاری ELLIPAL و تراست زون اشاره کرد. لیست کامل همکاری‌ها را می‌توانید در وبسایت ورج مشاهده کنید.

رمزارز ورج را از کجا بخریم و در کدام کیف پول‌ها نگهداری کنیم؟

کوین XVG در صرافی‌های بایننس، بیترکس، بیتفینکس، هیوبی، گیت، MEXC، کوینکس و BKEX قابل خرید و فروش است. از کیف پول‌های QT، Electrum، کوینومی، Guarda Wallet، کیف پول اتمیک، Voyager و کیف پول سخت‌افزاری Ellipal می‌توان برای نگهداری ورج استفاده کرد. 

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین
  • ارز XVG چیست؟
    ارز دیجیتال ورج (XVG) رمزارز بومی شبکه Verge است. این پروژه تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری راهکارهای حریم خصوصی و امن به واحد پرداخت رایج تبدیل شود. ورج  از دو روش Tor و I2P برای مخفی کردن آدرس IP و عدم ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. 
  • بهترین کیف پول برای نگهداری XVG کدام است؟
    کیف پول‌های الکتروم، کوینومی، QT، کیف پول اتمی و Guarda Wallet برای نگهداری ورج مناسب هستند. 

جمع‌بندی

ورج یک ارز دیجیتال است که برای استفاده روزمره افراد طراحی شده است. شبکه ورج قصد دارد یک روش سریع‌تر، غیرمتمرکزتر و کارآمدتر برای انجام تراکنش‌های مستقیم را به افراد و شرکت‌ها ارائه کند. هدف ورج این است که با فراهم کردن امکان استفاده از تراکنش‌های بلاک چین در زندگی روزمره، قدرت و اختیار را به‌دست مردم برساند. از طریق ورج می‌توان تراکنش‌های مستقیم را سریع‌تر، بهتر و به‌صورت امن انجام داد. به ‌کمک ورج، شرکت‌ها و افراد گزینه‌های بیشتری برای ارسال و دریافت وجوه در سراسر جهان و در عرض چندین ثانیه را خواهند داشت. ارز دیجیتال ورج در سال ۲۰۱۴ و با نام دوج کوین دارک راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۱۶ نام آن به Verge تغییر کرد. این پروژه ۱۰۰ درصد متن‌باز است و توسط جامعه‌ای از داوطلبان باانگیزه اداره می‌شود که می‌خواهند تغییری در دنیا ایجاد کنند.

نظر شما درباره شبکه و ارز دیجیتال ورج چیست؟ آیا در آینده به روش پرداخت رایج تبدیل خواهد شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا