کریپتو کده

بیت شرز (BitShares) چیست؟ سهم شما در یک اکسچنج غیرمتمرکز

بیت شرز Bitshares یک پلتفرم بلاکچین منبع باز، عمومی و بر پایه زمان، برای ارز رمزنگاری شده با توکن BTS است.

این پلتفرم توسط برنامه نویس و کار آفرین آمریکایی Daniel Larimer در سال ۲۰۱۴ طراحی شد و از سال ۱۰۶ به بعد جزیی از پروژه‌های Microsoft Azure Blockchain محسوب می‌شود.

تاریخچه

در دوم ژوئن ۲۰۱۳، Daniel Larimer طرحی برای ایجاد مبادله بیت کوین با ارزهای رایج، بدون سپرده‌گذاری و توسط یک توکن دیگر که از بلاکچین استفاده می‌کند، ارائه داد. در حالی که در مورد این مفهوم با دیگر علاقمندان به تکنولوژی رمزنگاری در فروم‌های اینترنتی مختلف بحث می‌کرد، ایده‌های خود را بهCharles Hoskinson، یکی از موسسان اتریوم که به گسترش این ایده کمک کرد و یک برنامه تجاری را توسعه داد، معرفی کرد. هر دوی آنها  ایده را با Li Xiaolai ، که روی بیتکوین کار می‌کرد، مطرح کردند. چند ماه بعد ، در اکتبر ۲۰۱۳ Hoskinson  و Larimer  مفهوم بیت شرز  را در کنفرانس بیت کوین آتلانتا ارائه کردند.

بیت شیرز میهن بلاکچین

 

ProtoShares

Larimer  با هدف ایجاد Bitshares X، یک پلتفرم بلاکچین که ارزش خود را از یک کسب و کار داخلی به ویژه یک بانک و مبادله غیر متمرکز به جای میم (meme) اینترنتی (مثل Dogecoin) و یا برخی از نوآوری‌های فنی مانند بیتکوین و اتریوم به دست می‌آورد، کار خود را آغاز کرد. از آنجایی که او متوجه شد که این پروژه زمان می‌برد، BitShares PTS (که به نام ProtoShares نیز شناخته می‌شود) را ایجاد کرد. نسخه‌ای‌ از بیت کوین که قرار شد، بعد از عملی شدن پروژه به عنوان توکن بیت شرز ارتقا پیدا کند، تا سرمایه گذاران اولیه بتوانند استخراج و تجارت خود را شروع کنند. اولین بلوک PTS در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ استخراج شد.

ابداع الگوریتم (DPoS (Delegated Proof of Stake

چند هفته بعد Daniel به این نتیجه رسید که مفهوم استخراج ناقص است‌. او استدلال کرد، که این روش استخراج منجر به تمرکز شبکه در کشورهایی با برق ارزان می‌شود، شرایط ورود ناعادلانه‌ای برای شرکت ها ایجاد می‌کند و برای کسی که با یک کامپیوتر معمولی ماین می‌کند، سود دهی نخواهد داشت.

یک ماه پس از انتشار ProtoShares، حدود ۱ دسامبر، او اعلام کرد که در پروژه‌های بعدی خود به جای استخراج به روش PoW از روش PoS  استفاده خواهد کرد که به نظر وی یک الگوریتم ساده است که می‌تواند توسط هر کسی با کامپیوتر خانگی صورت گیرد.

در ۸ دسامبر ۲۰۱۳، Larimer یک الگوریتم جدید تحت عنوان DPoS  ارائه داد و در ماه جولای همان سال پلتفرم بیت شرز اتمام و اجرا شد. در اکتبر ۲۰۱۵ نسخه دوم بیت شرز با نام Graphene قابل استفاده بود.

عملکرد و مقیاس پذیری

براساس برنامه سازندگان، این پلتفرم قادر به پردازش ۱۰۰،۰۰۰ تراکنش در ثانیه ( tps ) و با حداقل بهینه‌سازی است . برای مقایسه، ویزا، یکی از بزرگ‌ترین تسهیل کنندگان تراکنش‌های مالی در جهان، به طور متوسط tps ۲۰۰۰ با حداکثر ظرفیت ۲۴،۰۰۰ tps  را کنترل می‌کند .

بیتشرز میهن بلاکچین

تبادل دارایی غیرمتمرکز

بیت شرز به کاربران این امکان را می‌دهد که مبادله کاملا غیرمتمرکز (DEX) را انجام دهند. در حالی که مبادلات کریپتوکارنسی سنتی برای ذخیره، مدیریت و کنترل تمام منابع مالی به سرورهای شخصی خود متکی هستند، آن‌ها همچنین سابقه سرقت، هک شدن یا بسته شدن دارند. ایده DEX  این است که به رمز خصوصی کاربران خود دسترسی نداشته باشد‌. به این ترتیب کاربران کنترل کامل پول خود را خواهند داشت و خود پلتفرم نیز در برابر حملات مقاوم تر می‌شود.

 مجوزهای دینامیک

تمام حساب‌ها در پلتفرم می‌توانند توسط حساب‌های متعدد دیگری کنترل شوند، درست مانند سلسله مراتب سطوح دسترسی در سازمان‌های دنیای واقعی که می‌تواند توسط چندین نفر کنترل شود. چنین کنترل سلسله مراتبی بر سرمایه، محیطی ایجاد می‌کند که کمتر مستعد سرقت و یا هک شدن است.

برنامه پاداش

بلاکچین یک برنامه ارجاع داخلی دارد که باعث ایجاد انگیزه برای کاربران می شود که افراد جدید را به این پلتفرم متصل می‌کند، زیرا افزایش میزان امنیت کاربران کل شبکه را تقویت می‌کند و ارزشش را در بازار افزایش می‌دهد.

ایجاد دارایی توسط کاربر

کاربران در بیت شرز قادر به ایجاد توکن‌های سفارشی خود هستند تا به عنوان مثال، کسب‌وکار خود را ارتقا دهند و یا سریعتر به هدف تامین بودجه برای راه‌اندازی برسند. این توکن‌ها می‌توانند توسط کاربران دیگر به عنوان یک کریپتوکارنسی معمولی مبادله یا نگهداری شوند. صادر کننده می‌تواند درباره نام، توضیحات، توزیع اولیه، و هزینه‌های معاملاتی تصمیم‌گیری کند .

Smartcoins

بر طبق گفته سازندگان، «Smartcoin» یک کوین است که ارزش آن به صورت الگوریتمی از دارایی‌هایی مانند دلار آمریکا، فلز گرانبها و یا سهم یک شرکت تنظیم شده است. ارزش Smartcoins در پلت فرم بیت شرز  طوری برنامه ریزی شده است که همیشه به طور کامل توسط ارز اصلی BTS  حمایت می شود. این کوین‌ها در هر لحظه بدون نیاز به انجام تراکنش، در صورت تمایل به BTS تبدیل می‌شوند.

 

سرمایه گذاری در پروژه

بیت شرز مخزن ذخیره دارد که هزینه‌ها و کارمزدهای معاملات را در آن جمع‌آوری می‌کند. وجود این مخزن می‌تواند برای بهبود شبکه و نگهداری آن صرف شود. هر کاربر می‌تواند یک پروژه را پیشنهاد و درخواست سرمایه‌گذاری کند. سپس کاربران دیگر برای تایید یا عدم تایید پروژه رای خواهند داد. این مدل به پلتفرم اجازه می‌دهد تا خودکفا باشد و کمتر به سرمایه‌گذاری خارجی تکیه کند.

نامگذاری حساب‌ها

آدرس‌های کیف پول در پلت فرم بیت شرز قابل خواندن هستند. نام‌های حساب کاربری تعریف شده و شبیه به نام کاربری‌های رایج در اینترنت هستند.

(DPOS) یک مدل اجماع بلاکچین است که از سیستم رأی گیری برای کنترل پارامترهای شبکه مانند هزینه‌های معامله، فواصل بلوک، تعداد گره‌های تولیدکننده بلوک و تصمیم گیری بر روی گره‌ها، استفاده می‌کند. این لیست از پیش تعیین شده از گره‌ها اجازه می‌دهد تا زمان تأیید یک معامله، به طور متوسط یک ثانیه باشد.

بیت شیرز چیست

گره‌های تولید بلوک به عنوان «شاهد» عمل می‌کنند، وظیفه آن‌ها گروه بندی معاملاتی است که به «بلوک» های شبکه فرستاده شده و آنها را به بلاکچین اضافه می‌کند. تولید بلوک در یک الگوی چرخان انجام می‌شود به طوری که هر گره در هر دور یک بلوک را کنترل و تولید می‌کند. هر گره برای بلوک معتبری که تولید می‌کند، پاداش دریافت می‌کند و در صورت عدم انجام این کار هیچ هزینه‌ای دریافت نخواهد کرد و احتمال رای دادن به عنوان گره مخرب و حذف از شبکه وجود دارد. هر روز شبکه، لیست این «شاهدان» را مطابق با رای کاربران به روز می‌کند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا