دیفایویدیو

استیم (Steem) چیست؟ بلاگ، رای، پست، درآمد+ ویدئو

استیم نوعی بستر پاداش دهی بر اساس محتوا و شبکه‌ای اجتماعی است که این امکان را فراهم می‌کند تا عموم کاربران از منافع مالی بهره‌مند شوند. واحد پول دیجیتال steem این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند. استیمیت، رسانه‌ی اجتماعی را با ایجاد اقتصادی اجتماع محور، روبه رشد، فعال و پویا تعریف و معنایی دوباره می‌بخشد، بدین صورت که در  این شبکه، کاربران با نشر عقاید، دیدگاه‌ها و استعدادهایشان به دیگر کاربران، پاداش می‌گیرند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

کاربران گرامی میهن بلاکچین، در صورتی که ویدیوی این مطلب برای شما به‌نمایش درنمی‌آید، VPN خود را خاموش کرده و سپس صفحه را رفرش کنید. بعضی ویدیوهای سایت آپارات برای IPهای خارج از ایران به نمایش درنمی‌آیند.

استیم چه ساز و کاری دارد؟

استیمیت بستر شبکه‌ی اجتماعی است که در آن کاربران می‌توانند به کاربران دیگر بر اساس محتوایی که به دیگران عرضه کرده‌اند پاداش دهند و این امکان مرهون تکنولوژی بلاکچین شبکه‌ی استیمیت و تکنولوژی ارزهای رمزنگاری شده است. پول دیجیتال استیم بر اساس آرایی (لایک‌هایی) که عرضه کنندگان محتوا دریافت می‌کنند، تولید و بین آن‌ها منتشر می‌شود.

تفاوت استیم با دیگر شبکه‌های اجتماعی چیست؟

اکثر شبکه‌های اجتماعی ارزش و سودشان متکی بر تعداد بالای کاربرانشان است که عمدتا به نفع معدود سهام‌داران آن شبکه‌ها تمام می‌شود و نه اکثر کاربران. شبکه‌ی استیمیت اما متفاوت است و نوعی جدید از نحوه‌ی کسب درآمد ارائه می‌کند. (توجه داشته باشید سود سرشار تبلیغات شرکت‌هایی مثل فیسبوک نفع مالی بسیار اندکی به خود کاربران می‌رساند و عمده سود به سهام‌داران آن می‌رسد). کاربران با اتصال به بلاکچین مخصوص استیمیت که غیرمتمرکز است و توسط خود کاربران کنترل می‌شود، تمام پاداش و منافع بدست آمده در شبکه را بدست می‌آورند( بر خلاف شبکه‌های اجتماعی متمرکز).

steemit

آیا پست کردن، کامنت گذاشتن، رأی دادن، هزینه‌ای دارد؟

خیر. هیچ کدام هزینه‌ای ندارد. بالعکس ممکن است بابت هرکدام از این ها به شما پاداش تعلق بگیرد.

آیا می‌توان در استیمیت ارز دیجیتال کسب کرد؟ چگونه؟

شما در استیمیت می‌توانید به شیوه‌های زیر توکن‌های دیجیتال دریافت کنید:

  1. پست گذاشتن: با پست گذاشتن شما می‌توانید از اعضای شبکه، تشویقی (upvote) دریافت کنید. بسته به تشویقی که دریافت می‌کنید، شما سهمی از استخر پاداش استیم (steem reward pool) که در جریان است، دریافت خواهید کرد.
  2. رأی دادن و نظارت (بر محتوای دیگران): اگر شما پستی را ببینید، قبل از اینکه محبوبیت پیدا کند، در صورت مقبولیت و محبوب شدن آن نزد کاربران دیگر، شما پاداش نظارت دریافت خواهید کرد. مقدار پاداش بستگی دارد به میزان قدرت استیمی (steem power) که شما دارید.
  3. خرید: کاربران می‌توانند steem یا steem dollar را مستقیما از طریق کیف پول استیمیت خودشان و از طریق ارزهای بیتکوین، بیتشیرز و اتر بخرند. همچنین می‌توانند استیم را در فروشگاه و اکسچنج‌هایی نظیر blocktrades و poloniex و bittrex و shapeshift  پیدا کنید.

توکن‌های استیم که به استیم پاور تبدیل می‌شوند نیز مقدار اندکی سود به عنوان سپرده دربردارند.

توکن‌های استیم چگونه به وجود می‌آیند؟

شبکه استیم پیوسته پول‌های دیجیتالی را ایجاد می‌کند که به تولیدکنندگان محتوا و نظارت کنندگان بر محتوا پاداش می‌دهد. بخشی از پول‌های دیجیتال ایجاد شده در شبکه به کاربرانی که با پست‌های خود، کامنت‌ها (نظراتی که به پست‌ها می‌فرستید) و رأی‌دهی به پست سایر افراد، شبکه‌ی استیم را اعتبار می‌بخشند، اختصاص می‌یابد. مابقی این پول به دارندگان استیم پاور (steem power)  و شاهدان (witness) که بلاکچین استیم را تقویت و بهینه می‌کنند اختصاص می‌یابد.

ارزش استیم از کجا نشأت می‌گیرد؟

اساسا استیم یک سیستم امتیازدهی (پاداش‌دهی) است. از آنجا که این سیستم پاداش دهی مبتنی بر بلاکچین است، می‌توان این پاداش ها را به صورت ارز در مارکت ها خرید و فروش کرد.

افراد این ارزها را خرید و فروش می‌کنند و بسیاری نیز این ها را نگه می‌دارند تا آن ها را برای استفاده از خدمات جدید در بستر شبکه‌ی استیم استفاده کنند. بنابراین شبکه استیم شبیه یک سیستم بازی است که در آن کاربران با ایجاد محتوا برای جلب توجه دیگران و دریافت پاداش با یکدیگر رقابت می‌کنند و بدین صورت به شبکه‌ی استیم اعتبار می‌بخشند. پاداشی که افراد دریافت می‌کنند، ارزهایی هستند که ارزش اقتصادی و تجاری دارند و همچنین قابلیت خرید و فروش دارند. این شبیه این است که فردی یک بازی ویدیویی انجام دهد و بتواند با پیشرفت در بازی ایتم‌های جدیدی را باز کند یا مقداری امتیاز بگیرد. اگر این آیتم‌های جدید یا امتیازها قابل انتقال به سایر کاربران باشد، آن‌ها می‌توانند آن آیتم ها یا امتیازات را در مارکت‌های خرید و فروش آیتم که مخصوص آن بازی هستند، مبادله کنند (مثلا بازار میلیاردی خرید و فروش اکانت کلش یا ایتم‌های کلش، با این تفاوت که پول فروش آیتم فقط تو جیب مالک کلش میره. چرا؟ چون بازی تمرکزگراست یعنی افراد معدودی سود دریافت می‌کنند.)

چرا افراد در شبکه‌ی استیم پاداش‌های مختلف (بسیار کم یا زیاد و کلا مقادیر مختلف) دریافت می‌کنند؟

استیم یک طرح و نقشه پولدار شدن به صورت آنی و لحظه‌ای نیست. اگر چه ممکن است پستی منتشر شود که به سرعت محبوبیت پیدا کند و پاداش بزرگی دریافت کند، این پدیده برای کاربران معمولی چندان شایع نیست. اکثر نویسنگانی که می‌بینید پاداش‌های بزرگی دریافت می‌کنند، کاربرانی هستند که وقت زیادی را درشبکه صرف یک تیم متشکل از دنبال کننده‌های همیشگی و ایجاد رابطه و گفت و گو با دیگران می‌کنند و به واسطه‌ی ایجاد محتوای باکیفیت شهرت زیادی کسب می‌کنند.

بنابراین خوب است که انتظارات واقع بینانه داشته باشیم و هنگام شروع کار به فکر صرفا دریافت پاداش نباشیم. ابتدا باید تلاش کنیم تا تیم دنبال کنندگان منظم، رابطه‌ی مناسب با دیگر کاربران و اعتبار و شهرت مناسب را به دست آوریم و این تلاش به طور منطقی منفعت و سود خود را در آینده به دنبال خواهد داشت.

چگونه یک حساب کاربری ایجاد کنیم؟

روی sign up که یک لینک در بالای صفحه‌ی استیمیت هست کلیک کنید.

از شما خواسته می‌شود که ایمیل و شماره تلفن خود را تایید کنید. بعد از تایید ایمیل و شماره تلفن همراه، شما به لیست انتظار اضافه می‌شوید. زمانی که اکانت شما تایید شد (چند ساعت و گاهی تا چند روز طول می‌کشد)، ایمیلی جهت اطلاع شما ارسال می‌شود. بعد از اطلاع از تایید اکانت توسط ایمیل روی لینکی که در ایمیل به شما ارسال شده کلیک کنید تا فرایند ساخت اکانت نهایی شود. حتما یوزرنیم و پسورد خودتان را که در مرحله آخر ساخت اکانت دریافت کردید را جایی یادداشت کنید و بکاپ بگیرید. بسیار مهم است که پسووردتان را گم نکنید چرا که راهی برای بازیابی پسووردتان یا دسترسی به به حساب کاربری‌تان در صورت گم شدن آن وجود ندارد. زمانی که پسوورد شما ذخیره شد و بکاپ گرفتید روی create link که پایین صفحه است کلیک کنید.

برای ساخت حساب کاربری چه اطلاعاتی را باید اراِئه دهیم؟

شما باید حساب ایمیل و شماره تلفن همراه خود را ارائه دهید.

فرایند تایید اکانت چقدر طول می‌کشد؟

اکثر اکانت‌ها در طول ۲۴ ساعت تأیید می‌شوند و بعضی نیز تا چندین روز کاری طول می‌کشد.

چرا باید ایمیل و شماره تلفن را ارایه دهیم؟

برای ساخت اکانت در بلاکچین احتیاج به هزینه کردن مقداری ارز استیم است. زمانی که شما اکانتی را در بستر استیم ایجاد می‌کنید شرکت استیم ارزهایی را تعبیه می‌کند تا کارمزد ساخت اکانت را بپردازد. به جهت جلوگیری از امکان ایجاد اکانت‌های متعدد و ایجاد هزینه برای شرکت باید این امکان را داشته باشیم که هر کاربر صرفا با یک اکانت ثبت نام کرده است.

چگونه پست یا کامنتی را آپ ووت (upvote) کنیم؟

برای آپووت (upvote) کردن پست یا کامنت روی آیکن upvote که زیر پست قرار دارد و بدین شکل ^ است کلیک کنید.

این لینک ها روش های مختلف دسته بندی پست‌های شبکه استیم هستند.

Home = پست‌های اخیر اکانت‌هایی که شما فالو کرده‌اید (feed  شما)

New   = پست‌هایی که بر اساس زمان دسته بندی می‌شوند و جدیدترین پست اولین پست محسوب می‌شود.

Hot   = مجبوب‌ترین پست‌ها در زمان حال

Trending = پست‌هایی که اخیرا بیشترین رأی و سرمایه را به دست آورده‌اند

Promoted = لیست‌هایی که با استفاده از پرداخت استیم دلار توسط کاربر ترفیع می‌گیرند و امکان بیشتری برای دیده شدن دارند

چه اطلاعاتی در منوی اکانت من وجود دارد؟

شما می‌توانید با کلیک کردن روی آیکون آواتار درقسمت بالا سمت راست steemit.com به منوی اکانتتان دسترسی داشته باشید.

Feed = اینجا شما میتوانید پست‌های اخیر کابرانی که فالو کرده‌اید را به ترتیب زمان مشاهده کنید.

Blog = اینجا می‌توانید پست‌هایی که اخیرا انتشار داده‌اید یا پست‌هایی که از دیگران بازنشر داده‌اید را مشاهده کنید. همچنین در این بخش شما صفحه‌ی پروفایلتان (فالوورها و فالوشونده‌ها و اسم آیدی و…) را مشاهده می‌کنید که توسط سایر کاربران نیز قابل مشاهده است.

Comments = در این قسمت شما می‌توانید همه‌ی کامنت‌ها و پاسخ‌هایی (reply) که داده‌اید را مشاهده کنید.

Replies = شما در این قسمت پاسخ‌هایی که دیگر کاربران به پست‌های و کامنت‌های شما داده‌اند را می‌بینید.

Wallet = در این قسمت شما موجودی و بالانس کیف پولتان را مشاهده می‌کنید و می‌توانید آن را جابه جا کنید، مبادله و استیم یا استیم دلار اکسچنج کنید یا power up (افزایش steem power) انجام دهید (با استفاده از تبدیل esteem or steem dollar به steem power).

Change password = می‌توانید پسوورد خود را عوض کنید

Setting = می‌توانید تنظیمات خود را آپدیت کنید

Logout = می‌توانید از اکانتتان خارج شوید

چگونه پاداش‌های اخیر خود را ببینیم؟

منوی پایینی پاداش (rewards menu) در بخش پروفایل/بلاگ شما وجود دارد. روی آن کلیک کنید. لینک پیدا می‌کنید:

Curation rewards = پاداشی که از آپ ووت پست‌ها و کامنت‌های دیگر کاربران دریافت کرده‌اید.

Author rewards = پاداشی که از پست‌ها و کامنت‌های خودتان دریافت کرده‌اید.

شما همچنین می‌توانید اطلاعات مشابه را از پاداش کاربران دیگر با مشاهده‌ی این قسمت از پروفایلشان مشاهده کنید.

تفاوت بین post reward‌های مختلف چیست؟ (۵۰%/۵۰%* power up ۱۰۰%* decline payout)

Power ups ۱۰۰% = این پاداش به صورت نصف steem power و نصف liquid steem/steem dollars می‌باشد.ارزش نسبی liquid steem نسبت به  esteem dollars بستگی به وضعیت و شرایط شبکه در زمان پرداخت نهایی (هفت روز بعد از پست حدودا) دارد.

Power ups ۱۰۰% = این گزینه پاداش را به صورت ۱۰۰% steem power به کاربر می‌دهد.

Decline payout = این گزینه پاداشی در برندارد. آرایی که دریافت می‌کنید جایگاه شما را در رتبه‌ی پست‌های trending تغییر می‌دهد اما از استخر پاداش steem  پاداشی دریافت نمی‌کنید. پاسخ‌ها به پست البته قابلیت دریافت پاداش را دارند.

چگونه به پست‌های خود عکس اضافه کنیم؟

شما می‌توانید هنگام نوشتن پست از قسمت پایین کادر که متن اصلی را می‌نویسید روی گزینه‌ی  selecting them  کلیک کنید و عکس خود را در صفحه آپلود کنید که بعد از آپلود به صورت لینک در کادر اصلی ظاهر می‌شود و بعد از پست مطلب عکس نمایش داده می‌شود. برای نمایش ویدیو می‌توانید لینک ویدیو را از یوتیوب کپی کنید و در کادر پست خودتان قرار دهید.

Tag چیست؟

تگ راهی برای موضوع بندی و نظم دادن به مطالبتان است. هرچه تگ مرتبط‌تر باشد افراد بیشتری با سلیقه مشترک با شما پستتان را می‌بینند. بنابراین بهتر است از پست‌های مرتبط استفاده کنید. شما می‌توانید برای هر پست از پنج تگ استفاده کنید.

چرا وقتی می‌خواهم مطلبی پست کنم گزینه post خاکستری رنگ است و نمی‌توانم مطلب را پست کنم؟

پست شما باید یک  title( تیتر) و body (بدنه) و حداقل یک تگ معتبر( مثلا مثل #شروع) داشته باشد.

چندوقت یک بار و چقدر می‌توانم پست بگذارم؟

هر تعداد که بخواهید می‌توانید پست بگذارید و در حال حاضر بین هر پست باید پنج دقیقه فاصله باشد. گروه شما ممکن است تعداد بالای پست را خوشایند نداند.

حجم هر پست من چقدر می‌تواند باشد؟

سایز پست‌ها محدود ۶۴۰۰۰ کاراکتر است. به این نکته توجه کنید که حجم پست شما چقدر خوشایند دیگر اعضای گروه است.

آیا می‌توان پست قبلی را حذف کرد؟

شما می‌توانید هرچقدر که بخواهید پست را ویرایش کنید اما حذف نه.

استیم‌های تولید شده چگونه پخش می شوند؟

۷۵% به استخر پاداش می‌رود که بین نویسندگان و نظارت کنندگان منتشر می‌شود.

۱۵%  بین کسانی که steem power دارند منتشر می‌شود.

۱۰% بین کسانیکه شاهدان قدرت و اعتبار بلاکچین هستند.

استخر پاداش چیست؟

هر روز مقدار مشخصی از ارز استیم به صندوق پاداش‌دهی که استخر پاداش‌دهی نامیده می‌شود، اختصاص می‌یابد. این استخر پاداش به نویسندگان و نظارت کنندگان ارز استیم می‌دهد.

استخر پاداش چگونه بین نویسندگان و ناظران (رای دهندگان)‌ تقسیم می‌شود؟

۲۵% از پرداختی پست به ناظران اختصاص می‌یابد و ۷۵% درصد به نویسنده می‌رسد. اگر آرایی که ناظران می‌دهند در بازه‌ی زمانی نیم ساعت اول از زمان ایجاد پست باشد درصدی از رأی نظارت به نویسنده اختصاص می‌یابد.

توکن های استیم که به استیم پاور تبدیل می‌شوند نیز مقدار اندکی سود به عنوان سپرده دربردارند.

آیا استخر پاداش بسته به افرادی که رای می‌دهند پرداختی متفاوتی دارد؟

زمانی که کاربران upvote یا downvote می‌کنند چیزی از استخر کم یا زیاد نمی‌شود. آن‌ها صرفا اینکه چگونه پاداش به فردی اختصاص یابد یعنی جریان توزیع ارز را تغییر می‌دهند. مقدار یکسانی از پاداش (در کل شبکه) پرداخت خواهد شد و اینکه چگونه اهمیتی ندارد. آرای کاربران در استیم سهام محور هستند. یعنی هر چه شخص سهم بیشتری در شبکه داشته باشد قدرت بیشتری (steem power) دارد. بنابراین رای دهندگان با استیم پاور بیشتر، تأثیر بیشتری بر اختصاص استیم به پست شما دارد تا نسبت به کاربران با استیم پاور کمتر. اما آرا با انباشته پول زیادتر لزوما پاداش را زیادتر نمی‌کند.

چرا در آمد من در پست هایی که گذاشته ام کم و زیاد می شود؟

مقداری که نشان داده می‌شود یک پرداختی بالقوه است و این مقدار تخمینی از این است که بر اساس آرایی که تاکنون به پست اختصاص یافته چه مقدار پول به دست می‌آید.

چه زمانی می توانم پاداشم را دریافت کنم؟

پست‌ها و کامنت‌ها به مدت یک هفته فعال هستند و بعد از اتمام آن شما می‌توانید پاداشتان را دریافت کنید روی claim rewards کلیک کنید تا ارز استیم به اکانت‌تان اضافه شود.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا