کریپتو کده

ارز دیجیتال ترون چیست؟ همه چیز درباره رمزارز TRX

آلتکوین ترون از زمانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال شد، سر و صدای زیادی کرد. در این مقاله اساسا می‌خواهیم بررسی کنیم که ترون چیست؟ چگونه عمل می‌کند؟ ویژگی‌های TRX چیست؟ چطور ترون را خرید و فروش کنیم؟ در چه کیف پول‌هایی نگهداری کنیم؟ آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ آیا می‌توان به صورت بلند مدت به این رمز ارز نگاه کرد؟ برنامه‌های آینده ارز ترون چیست؟ اعضای تیم Tron چه کسانی هستند؟ مزایا و معایب استفاده از ارز ترون چه هستند؟ با ما همراه باشید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

این مقاله در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ به روز رسانی شده است

ترون چیست؟

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

ترون یک پلتفرم قرارداد هوشمند چند منظوره است که ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) را ارائه می‌دهد. این پروژه، ایده مدیرعامل معروف آن، یعنی جاستین سان (Justin Sun) است.

ترون همچنین پلتفرمی است که با استفاده از شبکه بلاک چین و فناوری ذخیره سازی توزیع شده و ساخت اکوسیستم غیرمتمرکز، درصدد ایجاد شبکه جهانی به اشتراک گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی است. این اقدام باعث تبادل ایمن و مقرون به صرفه رسانه‌های دیجیتالی و حذف دخالت‌های اشخاص ثالث می‌شود.


بیشتر بخوانید: فناوری بلاکچین چیست ؟ بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت


به عبارت دیگر، ایجاد کنندگان مطالب دیجیتالی نظیر کاربران فیسبوک، یوتیوب و سایر رسانه‌ها که از پلتفرم ترون استفاده می‌کنند، کنترل کامل بر مطالب خود و‌ توزیع آنها خواهند داشت. با حذف اشخاص ثالث نظیر گوگل پلی (Google Play)، نتفلیکس (Netfilx) و آمازون (Amazon)، تولیدکنندگان مطالب قادر خواهند بود مطالب خود را مدیریت کنند و از هزینه‌های تحمیل شده از جانب شرکت‌های واسطه خلاص شوند.

ترونیکس (TRX) کوین شبکه ترون است. البته این کوین بیشتر با نام ترون شناخته شده و به کار  می‌رود. از ترونیکس برای تبادلات پلتفرم استفاده می‌شود و به آسانی قابل تبدیل به ارزهای رایج است. این ویژگی‌ها، TRX را انتخاب کاملا مناسبی برای استفاده از ارز دیجیتال توسط تولیدکنندگان مطالب می‌کند. موسسه ترون که سازمان غیرانتفاعی است، در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان و یک تیم‌ توسعه اختصاصی در سنگاپور تاسیس شد، اما اکثر بنیانگذاران آن چینی هستند. هدف این پروژه غلبه بر مشکلات اشخاص ثالث در صنعت سرگرمی است که ارزش آن یک تریلیون دلار برآورد می‌شود.

نحوه عملکرد ترون

ترون سعی دارد تا با حذف حضور واسطه‌ها، ارائه کنندگان مطالب دیجیتالی و استفاده کنندگان از این مطالب را به هم نزدیک‌تر کند. این اقدام منجر به کاهش هزینه‌ها برای مصرف کنندگان و بهبود سرعت و سهولت جمع آوری مطالب از تولیدکنندگان می‌شود، که برای هر دو سمت معامله برد-برد است.

شرکت‌های شخص ثالث سنتی به صورت متمرکز عمل می‌کنند. در این شرکت‌ها، هنگامی که مصرف کنندگان به ارائه کنندگان سرگرمی نظیر نتفلیکس می‌پیوندند، هزینه‌های بیشتری پرداخت می‌کنند و این شرکت‌های واسطه سهم عمده‌ای از این پرداخت‌ها را برای خود نگه داشته و مقدار کمی به تولیدکنندگان مطالب اختصاص می‌دهند.

ترون با استفاده از شبکه بلاک چین، این مدل تجاری را بازسازی می‌کند. این شبکه مانند سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز و توزیع شده عمل می‌کند، که فرآیند به اشتراک گذاری داده‌ها را سریع و ارزان می‌کند. ترون با ایجاد فرصتی برای تولیدکنندگان مطالب برای میزبانی رسانه‌های سرگرمی دیجیتالی بر بستر بلاک چین خود، در صدد گرفتن جایگاه واسطه‌هایی نظیر نتفلیکس است. با این استراتژی، مخاطبان سراسر جهان می‌توانند هزینه دسترسی به محتوا را به طور مستقیم به تولیدکننده محتوا پرداخت کنند.

در این فرآیند، شبکه نیمه غیرمتمرکز و شفاف ترون و فناوری ذخیره سازی توزیع شده نیز با چالش مهمی در صنعت اشتراک گذاری سرگرمی مواجه است؛ چالش آنها تعداد عاملین کم ولی با قدرت و پرنفوذ است، که اشتراک گذاری جهانی محتوای دیجیتالی را تحت کنترل دارند.

Tron از مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام خصوصی شده (dPOS) استفاده می‌کند؛ این الگوریتم اجازه تایید حدود ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را می‌دهد و از قراردادهای هوشمندی که با زبان‌های برنامه نویسی جاوا، پایتون و غیره نوشته شده‌اند، پشتیبانی می‌کند. در مجموع، تنها ۲۷ نود مسئول تایید بلاک‌ها بر روی شبکه هستند و همین امر یکی از ایرادهایی است که به شبکه ترون گرفته می‌شود. این نودها توسط سیستم رای‌گیری کاربرانی که بیشترین مقدار TRX را در اختیار دارند، انتخاب می‌شوند. فعالان شبکه های غیرمتمرکز بیت کوین و اتریوم بیش از ۱۱۰۰۰ نود می باشد اما شبکه ای مانند ترون که ادعای غیرمتمرکز بودن را دارد تنها ۲۷ نود در شبکه فعال می‌باشند.


برای آشنایی بیشتر با الگوریتم dPOS به این مقاله مراجعه کنید: گواه اثبات سهام وکالتی (DPos) چیست؟ بررسی جامع نقاط قوت و ضعف آن


زنجیره ترون معماری ۳ لایه دارد:

  • لایه ذخیره: با استفاده از یک پروتکل توزیع شده، اطلاعات را در داخل بلاک ذخیره می‌کند.
  • لایه هسته: برای مدیریت ذخیره اطلاعات از دیتابیس گراف استفاده می‌کند؛ به نحوی که ترون تنها دیتاهای نودها را نگهداری نکند؛ بلکه ارتباطات بین نودهای داخلی را نیز برقرار کند.
  • لایه اپلیکیشن: برای ترکیب ماژول‌های قراردادهای هوشمند، مدیریت اکانت، اجماع و غیره به کار می‌رود.

بلاک‌ها در بلاک چین Tron در هر ۳ ثانیه تولید می‌شوند. پاداش تولیدکنندگان به ازای هر بلاک، ۳۲ TRX است و نودها یا همان فعالان شبکه ۱۶ TRX دریافت می‌کنند. بنابراین، روزانه تقریبا ۱.۳۸ میلیون TRX و سالیانه تقریبا ۵۰۰ میلیون کوین TRX تولید می‌شود.

جزئیات راه اندازی ترون

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

سازمان ترون در ابتدا گفته بود که پاداش‌های تولیدکنندگان بلاک، تا ۱ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱ دی ۹۹) ارائه می‌شود. با این اوصاف، مشخص نیست که ۱ میلیارد کوین TRX که در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) سوزانده شده‌اند، برای پرداخت این پاداش‌ها بودند یا این که ترون قصد دارد کوین‌های بیشتری بسوزاند یا خیر. با توجه به ساختار فعلی پاداش‌ها، بنیاد ترون نیاز به سوزاندن ۲۵۰ میلیون TRX دارد، تا بتواند تا ۱ ژانویه ۲۰۲۱ پاداش بلاک‌ها را پرداخت کند.


بیشتر بخوانید: سوزاندن کوین در دنیای ارز دیجیتال به چه معناست؟


شبکه در هر ۲۴ ساعت به هر کاربر یک استخر پهنای باند به صورت کمک هزینه ارائه می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌های رایگان ارسال کنند. کاربران همچنین می‌توانند TRXهایشان را مسدود کنند تا پهنای باند بیشتری دریافت کنند. کارمزدهای شبکه Tron مستقیما به صورت TRX پرداخت می‌شوند و توسط شبکه سوزانده می‌شوند.

بنیاد ترون در ابتدای شروع به کار، ۳۴ میلیارد TRX را دریافت کرد، ۱ میلیارد کوین را در ژوئن ۲۰۱۸ سوزاند و مابقی کوین‌ها را تا ژانویه ۲۰۲۰ قفل کرد.

۱۰۰ میلیارد TRX در ابتدای کار تولید شدند. ۱۵.۷۵ میلیارد کوین به صورت فروش خصوصی توسط سرمایه گذاران خریداری شدند و ۴۰ میلیارد TRX نیز توسط ICO به فروش رفتند. بنیاد ترون بیش از ۳۴ میلیارد کوین دریافت کرد و کمپانی Peiwo Huanle Technology که مالک آن جاستین سان است نیز ۱۰ میلیارد TRX دریافت کرد.

میزان عرضه پرداخت نشده ترون، ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کوین TRX است، که از این مقدار، ۴۴.۲۵ درصد برای بنیانگذار و پروژه و ۵۵.۷۵ درصد آن نیز برای فروش در نظر گرفته شده است.

تیم ترون

می‌توان گفت که جاستین سان ۳۰ ساله، توسعه دهنده اصلی ترون است. سان در این سن رزومه چشمگیری دارد:

  • از دانشگاه پنسیلوانیا فارغ التحصیل شده است.
  • در لیست ۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال آسیا از نگاه فوربز قرار گرفته است.
  • همچنین در فهرست ۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال چین از نگاه فوربز در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.
  • موسس اسنپ چت چینی به اسم پیو Peiwo است.
  • نماینده ارشد ریپل در چین است.

به گفته سایت رسمی ترون، این پروژه اکنون دارای بیش از ۴۰ توسعه دهنده ارشد است و ۶ تیم قدرتمند در حال آزمایش ثبات و کیفیت بلاک چین ترون هستند. اما در صفحه Github این پروژه، تنها از دو نفر نام برده شده است و فعالیت های چشمگیری در صفحه گیت هاب آنها به چشم نمی‌خورد.

یک اتفاق جالب برای جاستین سان افتاده و آن، دیدار او با وارن بافت (Warren Buffet) مدیرعامل شرکت Berkshire Hathaway بوده است. این قرار ملاقات که سر و صداهای زیادی برپا کرد، ۶ ماه پس از آن که سان  ۴.۵ میلیون دلار برای این ملاقات پرداخت کرد، برگزار شد. مکان این قرار نیز با پیشنهاد بافت، در رستورانی خصوصی در شهر اوماهای آمریکا تعیین شد.

وارن بافت یکی از مخالفان سرسخت رمز ارزهاست و در یکی از مصاحبه های خود بیت کوین را “مرگ موش” ‌خواند! سان در این قرار ملاقات، امیدوار بود که بتواند سرمایه گذاران سازمانی و سنتی را با واقعیت رمز ارزها و فناوری بلاکچین آشنا کند. اما این شام نتیجه‌ای که جاستین سان به دنبال آن بود را نداشت و وارن بافت همچنان مخالف ارزهای دیجیتال است.

فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند

ترون از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند، درست مانند پلتفرم‌های EOS و اتریوم استفاده کرده و برای توسعه برنامه‌ها، به توسعه دهندگان ابزار چند پروتکلی ارائه می‌دهند. این پلتفرم که خود را رقیب اتریوم می‌داند به کاربران اجازه بهره برداری و استخراج و کسب سود از سیستم‌های هوشمند چند پروتکلی می‌دهد. شبکه ترون دوران جدیدی در حوزه شرط بندی رایگان و قانونی به وجود آورده است که مشکلات عدم اعتماد را از بین برده و پلتفرم فعالی برای توسعه بازی‌های بلاک چینی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.


اگر با مفهوم قرارداد هوشمند آشنایی ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند: قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست؟


ناشران بازی‌های بلاکچینی می‌توانند ارز منحصر به فرد بازی خود را ایجاد کرده و با شرکت‌های بازی‌ساز دیگر بر بستر پلتفرم ترون تبادل کنند. پلتفرم ترون شبکه تضمین قرارداد هوشمندی برای تبادل توکن‌های بازی‌های مختلف ارائه خواهد داد. این اقدامات در جهت اطمینان از انجام آسان و روان تراکنش‌ها و ایجاد بستری مطمئن برای اکوسیستم جهانی گیمینگ غیرمتمرکز است.

جاستین سان درباره آینده پروژه‌اش خوشبین است و می‌گوید:

معتقدم ترون تغییرات عمده‌ای در صنعت سرگرمی آنلاین ایجاد خواهد کرد و مفهوم جهانی سازی را برای تمام صنعت سرگرمی دیجیتالی به ارمغان خواهد آورد. از آنجایی که قوانین و مقررات در کشورها متفاوت است، سیستم ارز دیجیتال جهانی برای صنعت سرگرمی وجود ندارد. با توسعه‌های حال حاضر و آینده، ما در نظر داریم که تکانی اساسی به بخش سرگرمی دیجیتالی بدهیم.

برنامه و نقشه راه ترون

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

ترون پروژه‌ای بلند مدت است که شامل ۶ فاز بوده و در سال ۲۰۱۷ با اگزودس (Exodus) شروع و تقریبا در سال ۲۰۲۷ با اترنیتی (Eternity) به اتمام می‌رسد. هر مرحله ویژگی‌های خاص خود را دارد که عبارتند از:

فاز ۱: اگزودس (آگوست ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸): فاز اولیه ترون و زمانی است که بر روی استاندارد ERC20 اتریوم سوار بود. این فاز پلتفرمی ارائه می‌دهد که اجازه تبادل و ذخیره سازی محتوای همتا به همتا رایگان را صادر می‌کند. این مرحله در صدد ارائه اشتراک گذاری آسان محتوای توزیع شده بر بستر چیزی نظیر IPFS است. بنابراین پلتفرم از فناوری بلاک چین بهره نمی‌برد. اما پس از ورود ترون به مرحله دوم توسعه، این وضعیت تغییر کرد.

فاز ۲: اودیسه (Odyssey) (ژانویه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰): پلتفرمی رایگان برای محتوا، ذخیره سازی و توزیع همتا به همتا ارائه می‌دهد. این مرحله سعی در پذیرش و ایجاد اکوسیستمی شبیه به الگوریتم اثبات سهام دارد‌ که تحت مالکیت تولیدکنندگان محتوا و مصرف کننده ها است. برخلاف روش تعداد مشاهده و کلیک‌ها، مقیاس بازپرداخت برای تولید محتوا به الگویی با سیستم انعام دهی متصل است. کاربران با استفاده از کوین TRX و از طریق درگاه پرداختی نظیر رایدن (Raiden) معامله خواهند کرد. این مورد باعث افزایش سرعت تبادلات محتوا می‌شود؛ اما اگر کاربران، TRX خریداری نکرده باشند، به پرداخت و دریافتی نیاز خواهد داشت که از حساب کاربری TRX استفاده می‌کند. این مرحله اکوسیستم ترون را توسعه می‌دهد، قدرتمند می‌کند و گسترش می‌دهد.

فاز ۳: گریت وویج (Great Voyage) (جولای ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۱): این فاز بر روی توانایی‌های ICO شخصی تمرکز دارد. فاز سوم به حل مسائل مربوط به مدیریت حامیان، پرداخت سود سهام و محاسبه درآمد می‌پردازد.

فاز ۴: آپولو (Apollo) (آگوست ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳): تمرکز این فاز بر روی حرکت آزادانه ارزش است. فاز چهارم به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا بتوانند توکن‌های شخصی خود را با استاندارد TRC20 ایجاد کنند. به این منظور، ترون باید یک پلتفرم غیرمتمرکز معاملاتی ایجاد کند، تا تمام این توکن‌ها بتوانند در آن معامله شوند و به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

فاز ۵: استارترک (Star Trek) (آپریل ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۵): در این مرحله، ترون هدف دارد تا یک پلتفرم کاملا غیرمتمرکز گیمینگ توسط توسعه دهندگان و به صورت آزادانه راه اندازی کند. این فضای بازی را کاملا مستقل می‌کند، عملکردهای بازار را پیش بینی می‌کند و به پرداخت بدهی ترافیک کمک می‌کند.

فاز ۶: اترنیتی (Eternity) (سپتامبر ۲۰۲۵ تا سپتامبر ۲۰۲۷): مرحله آخر توسعه ترون است و برای توسعه دهندگان، سیستم کراودفاندینگ (crowdfunding) را به منظور پشتیبانی از توسعه بازی‌هایشان، راه اندازی می‌کند. کاربران Tron‌ قادر خواهند بود در بازی‌هایی که علاقه دارند، سرمایه گذاری کنند و بدین صورت، بر آینده گیمینگ تاثیر بگذارند.

ارتقاهای کنونی ترون

اودیسه ۲.۰

اودیسه ۲ شامل ۲۱۵۳ تعهد است و با ۵۴۷ فورک ادغام شده است، ۱۵ آپدیت نرم افزاری دارد و ۱۰۲ امکان جدید اضافه کرده است. قبل از انتشار، Tron بر روی پلتفرم اتریوم و با استاندارد ERC20 کار می‌کرد؛ اما پس از این ارتقاء، این شبکه تبدیل به یک پلتفرم بلاک چین مستقل شد.

اودیسه ۳.۶

با ادامه آپدیت‌ها، شبکه اصلی ترون به نسخه ارتقا یافته ۳.۶ تبدیل شد. این نسخه وعده یک سرور سبک‌تر برای توسعه دهندگان Dappها می‌دهد، تا بتوانند سرویس خود را به راحتی شخصی سازی کنند.

اودیسه ۳.۶ شامل امکاناتی است که باعث ساده‌تر شدن ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز می‌شود. همچنین از نودهای خرابکار در برابر شبکه نیز محافظت می‌کند. این نسخه بر روی امنیت، مقیاس پذیری، سرعت و حریم شخصی افراد تمرکز دارد.

به علاوه، اودیسه ۳.۶، بررسی دیتا را با استفاده از یک پروتکل پیشرفته انجام می‌دهد تا از اطلاعات بدافزاری بر روی زنجیره جلوگیری کند. همچنین تنظیمات تراکنش برای کاربران اضافه شده، که با سیستم چند امضایی سازگار است.

ترون ۴.۰

در می ۲۰۲۰ یا اردیبهشت ۹۹، جاستین سان مدیر عامل ترون، از راه اندازی ترون ۴.۰ رونمایی کرد؛ این ارتقاء بیشتر بر روی امنیت، قابلیت همکاری و مقیاس پذیری تمرکز دارد. سان اعلام کرده بود که Tron 4.0 در تاریخ ۷ جولای ۲۰۲۰ رسما راه اندازی خواهد شد. در این ارتقاء پروتکل‌های Zk-SNARK بر روی بلاک چین سوار می‌شوند. در نهایت، تکنولوژی هسته Tron با IPFS و پلتفرم اتریوم سازگار می‌شود.

اما بر خلاف ZCash (که از Zk-SNARK استفاده می‌کند)، آخرین ورژن ترون نمی‌خواهد تراکنش‌ها را به طور ناشناس و با استفاده از TRX خود ارسال کند. به جای این کار،‌ توسعه دهندگان بلاکچین، با استفاده از راه اندازی قرارداد هوشمند، یک امکان “تراکنش حفاظت شده” اجرا می‌کنند.


اگر با مفهوم Zk-SNARK آشنایی ندارید، این مقاله را مطالعه کنید: تکنولوژی Zk-SNARK‌ چیست و چگونه حریم شخصی دیجیتال ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟


امکان دیگری که در ترون ۴.۰ اضافه می‌شود، زمان سریع‌تر تایید بلاک‌هاست، که توسط تاییدیه‌های زنجیره متقاطع انجام می‌شود. هدف این ارتقا همچنین ارائه راه حل‌های شخصی سازی شده برای کسب و کارهای بزرگ است.

به طور خلاصه، چیزی که ترون می‌خواهد بسازد، ترکیبی از پروژه‌های دیگری است که اجرا شده‌اند. به همین دلیل، به وایت پیپر ترون نقدهای زیادی در زمینه کپی برداری می‌شود.

پروژه SUN

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

پس از اینکه بازار پروژه های دیفای اتریوم بسیار داغ شد و هر پروژه دیفای با سودهای چند برابری همراه بود، تیم ترون به فکر راه اندازی پروژٰه دیفای خود افتادند تا از قافله عقب نمانند. SUN یک پروژه اجتماعی است که با تخیلات زیادی همراه است. این یک مولفه مهم دیفای ترون است؛ این دو با یکدیگر و با دیگر پروژه‌های Defi موجود، بر قدرت اکوسیستم ترون می‌افزایند. همچنین پروژه SUN در سیستم‌های وام دهی و وام گیری، بیمه، نقدینگی، استیبل کوین‌ها و غیره نیز نقش بازی می‌کند.

SUN پروژه‌ای ابداعی است که توسط جامعه سان توسعه و اجرا می‌شود. تمام قابلیت‌های این پروژه توسط قراردادهای هوشمند متن باز اجرا می‌شوند و تماما توسط جامعه کار می‌کنند. این قابلیت‌ها بر اساس ابتکار عمل جامعه توسعه می‌یابند و تصمیم گیری برای پروژه نیز توسط جامعه انجام می‌شود.

سان بر روی ماشین مجازی ترون (TVM) و با قرارداد هوشمند فعال است، که این باعث نزدیک شدن این پروژه به دیگر پروژه‌های دیفای موجود می‌شود. برخی ویژگی‌های سان به شرح زیر هستند:

۱. بیمه SUN

SUN نام اختصاری توکن این پروژه است که بر اساس استاندارد TRC20 ساخته شده است؛ استاندارد فنی که برای توکن‌های قرارداد هوشمندی که بر روی بلاکچین ترون ساخته می‌شوند. عرضه کل توکن سان، ۱۹.۹۰۰.۷۳۰ است.

۲. توزیع سان

توزیع توکن SUN به صورت کاملا غیرمتمرکز و توسط مبنای ماینینگ بر روی قرارداد هوشمند انجام می‌شود. تنها راه استخراج سان، سهام گذاری TRX یا دیگر توکن‌های TRC20 است (همینطور توکن‌های LP یا تامین کننده نقدینگی).

۳. روش ماینینگ

جنسیس ماینینگ: استیکینگ TRX در قرارداد هوشمند SUN. پس از تکمیل جنسیس ماینینگ، قرارداد هوشمند توکن سان پاداش می‌دهد و تمام دارایی‌ها را بدون کارمزد به اکانت‌های کاربران بر می‌گرداند.

ماینینگ معمولی: در طول استخراج معمولی، TRX، JST، USDT، SUN، USDJ، WIN و BTT (پروژه‌های جامعه محور) و استخرهای استخراج نقدینگی تشکیل می‌شوند. کاربران می‌توانند توسط استیکینگ توکن‌های مختلف، در ماینینگ مشارکت داشته باشند.

۴. پاداش استخراج 

جنسیس ماینینگ: هر هفته ۹۳۰.۳۰۱ توکن SUN استخراج می‌شود. مجموعا ۱.۸۶۰.۶۰۲ توکن در طول دو هفته ماین می‌شود، که تقریبا ۹.۳۴ درصد از کل عرضه است.

ماینینگ معمولی: استخرهای استخراج TRX، استخرهای ماینینگ TRC20 و استخرهای استخراج توکن‌های LP موجود هستند.

نقشه راه SUN

فاز ۱: جنسیس ماینینگ

به دنبال راه اندازی قرارداد هوشمند، پاداش استخراج کاهش نخواهد یافت. کوین‌های TRX استیک شده، تا پایان دوره جنسیس ماینینگ قابلیت Unstake شدن را ندارند. پاداش‌ها پس از پایان یافتن این دوره، به یکباره و در ۲۴ ساعت توزیع می‌شوند.

فاز ۲: استخراج معمولی

با راه اندازی قرارداد هوشمند، کوین‌های TRX استیک شده، در هر زمانی قابل Unstake شدن هستند و کاربران می‌توانند پاداش‌های خود را در هر زمانی برداشت کنند.

فاز ۳: متصل کردن اکوسیستم 

اتصال پروژه‌های دیفای مختلف در داخل اکوسیستم ترون.

فاز ۴: حاکمیت جامعه

هودلرهای SUN قادرند خودشان حاکمیت جامعه را تعیین کنند. هر چه مقدار توکن بیشتری داشته باشید، قدرت بیشتری خواهید داشت.

روش‌های خرید و فروش ترون

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

کوین TRX در بازارهای مختلف رمز ارزها قابل خرید است. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال این کوین را در پلتفرم خود لیست کرده‌اند و با استفاده از صرافی‌های رمز ارز معتبر می‌توان ترون را خرید و فروش کرد. البته در نظر داشته باشید که استفاده از صرافی‌های متمرکز بین‌المللی برای کاربران ایرانی ریسک بالایی به همراه دارد و قبل از فعالیت در این نوع صرافی‌ها، حتما تحقیقات کافی انجام دهید و با رعایت نکات امنیتی فعالیت خود را آغاز کنید. در صورتی که قصد خرید ترون از صرافی‌های داخلی دارید، می‌توانید با مراجعه به سرویس مقایسه قیمت صرافی‌ها، بهترین قیمت خرید و فروش ترون را پیدا کرده و معامله خود را انجام دهید. 

بروکرها یا کارگزاران نیز ترون را به عنوان یک سهام ارائه می‌دهند. به این معنی که اگر شما TRX خریداری کنید، آن را مستقیما به شما انتقال نمی‌دهند، بلکه مانند سهام است و هر زمان که خواستید، می‌توانید آن را بفروشید. قیمتی که بروکرهای ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، معمولا هم‌راستا با بازار کنونی است. اما به هر حال، بروکرها کمی قیمت خرید و فروش را افزایش و کاهش می‌دهند، که این مقداری گران‌تر از کارمزد معاملات در صرافی‌هاست. استفاده از بروکرها معمولا آسان است و برای افراد تازه‌وارد مناسب است.

همچنین به تازگی یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) به نام Just Swap برای شبکه ترون و توکن‌های آن راه اندازی شده است، که می‌توانید در مقاله زیر کامل با آن آشنا شوید.

کیف پول‌های ترون

برای نگهداری از کوین TRX، می‌توانید از کیف پول‌هایی که در سایت رسمی ترون معرفی شده‌اند استفاده کنید:

  • TronLink
  • imToken
  • کیف پول سخت افزاری لجر
  • کیف پول Huobi
  • Trust Wallet
  • Cobo Wallet (برای IOS و Android)
  • Bitpie Wallet (برای IOS و Android)
  • Math Wallet
  • TokenPocket
  • Klever
  • Vision
  • Exodus

راه اندازی تتر بر روی بلاکچین ترون

در سال ۲۰۱۹، تتر با همکاری ترون، این استیبل کوین را بر روی بلاک چین Tron و بر اساس استاندارد TRC20 پیاده سازی کردند. تتر پروتکل ترون همانند تتر پروتکل OMNI و اتریوم، نسبت ۱ به ۱ با دلار آمریکا دارد. اکنون کاربران می‌توانند این رمز ارز را توسط قراردادهای هوشمند ترون نگهداری و انتقال دهند.

این نوع USDT به کاربران اجازه می‌دهد که راحت‌تر با برنامه‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های مبتنی بر بلاک چین ترون ارتباط بگیرند. همچنین کارمزد تتر TRC20 بسیار ارزان‌تر از تتر ERC20 است.


برای آشنایی بیشتر با استاندارد TRC20، این مقاله به شما کمک خواهد کرد: معرفی استانداردهای TRC10 و TRC20 در بلاک چین ترون


مزایا و معایب شبکه ترون

ترون چیست - آینده ارز دیجیتال ترون - سایت ترون - استخراج ترون با گوشی - قیمت ترون الان - ترون والت چیست - قرارداد هوشمند ترون چیست - کلاهبرداری ترون - آینده ارز ترون - خرید ترون - نظرات در مورد ارز ترون - قیمت ترون در صرافی - استخراج ارز ترون - تحلیل ارز ترون - پروژه سان ترون

در ادامه مطلب، به بررسی مزایا و معایب شبکه ترون می‌پردازیم:

مزایای ترون

ترون مزایای بسیاری دارد. تیمی از سرمایه‌گذاران، مشاورین و توسعه‌دهندگان در اختیار دارد. کاربران پلتفرم ترون طبق قوانین تشویق می‌شوند. این پروژه به دنبال ارائه خدمات رایگان به جهان است؛ البته اینها تمامی وعده داده شده و هنوز آنچنان عملی نشده است. این موسسه توسط سازمانی غیرانتفاعی اداره می‌شود که برای خدمت به مشتاقان محتوای سرگرمی دیجیتال در سراسر جهان طراحی و ایجاد شده است.

ترون قصد دارد یک بستر تفریحی غیرمتمرکز ایجاد کند و کاربران می‌توانند در آن بدون‌واسطه محتوا ایجاد کنند و کسب درآمد کنند. ناشران بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند ارز خاصی برای بازی خود ایجاد کرده و آن را با شرکت‌های بازی‌ساز دیگر بر بستر شبکه ترون معامله کنند. به این ترتیب کاربران می‌توانند سریع و راحت توکن یک بازی را با توکن بازی دیگر تبادل کنند. این مورد نکات بسیاری درباره ایجاد اکوسیستم گیمینگ غیرمتمرکز بیان می‌کند.

پلتفرم ترون از سیستم همتا به همتا استفاده می‌کند که ساختارهای پرداخت متمرکز را از بین می‌برد. سرعت تراکنش‌های ترون بالا است؛ البته دلیل این مسئله می‌تواند حجم کم تراکنش‌ها در شبکه نیز باشد. برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی بر بستر ترون ایجاد شده‌اند. همچنین ترون از مکانیزم‌های یکپارچه نوآورانه‌ای برای اصلاح اعتبار و هویت کاربران استفاده می‌کند. این چالش‌ها معمولا در تراکنش‌های آنلاین رخ می‌دهد.

این پروتکل کاربران را قادر می‌سازد تا از ویژگی‌های ارز دیجیتال لذت ببرند و موانع اطلاعاتی بین برنامه‌ها را از بین برده و به دلیل چرخه کسب درآمد غیرعادی که در برنامه‌ها و سیستم‌های سرگرمی وجود دارد از تبدیل شدن برنامه‌ها به مخزن داده‌ها جلوگیری به عمل آید. ترون با ایجاد پلتفرم گیمینگ که بدون دخالت کانال متمرکز می‌تواند اعتبار و تاییدیه موارد مختلف را ارائه دهد، به دنبال ارتقای صنعت شرط‌بندی آنلاین است که با سرعت چشمگیری رو به افزایش هستند.

معایب ترون

با وجود مزایای ترون، معایب این پروژه در کفه ترازو سنگینی می‌کند. نگرانی اصلی در خصوص پلتفرم ترون این است که پس از مدتی همراه با متمرکزسازی آن، انگیزه‌ای برای پذیرش TRX وجود ندارد. ترون بسیار متمرکز است و ۵۰ درصد موجودی کوین آن در ۱۰ آدرس است و این ۱۰ آدرس به راحتی می‌توانند بازار آن را دستکاری کنند. یکی از عوارض جانبی پروتکل ترون این است که به طور صحیح نمی‌تواند اعتبار فهرست ناتمام توکن‌های شخصی‌سازی‌شده را تایید کند. همچنین ترون بیان نکرده که چگونه از حمله‌های سیبل (Sybil) و هک شدن حساب‌های کاربری در بلاکچین خود جلوگیری خواهد کرد.

ارزهای دیجیتال زیادی در دنیای کریپتو وجود دارد که با اهداف تازه‌ای به وجود آمده‌اند و قصد تغییرات در دنیای سنتی را دارند اما ترون پروژه‌ای کپی شده از پروژه برتر اتریوم است. ترون وایت پیپر اتریوم را مستقیما کپی کرده است. این موضوعی است که حتی ویتالیک بوترین نیز به آن اشاره کرد. تیم توسعه‌دهنده ترون در گیت‌هاب آن آپدیت‌های کم و با فاصله زمانی زیادی قرار می‌دهند. این پروژه بیشتر وعده می‌دهد تا به آن عمل کند.

تاریخ زمانبندی که برای وایت پیپر ترون تعیین شده بسیار طولانی است و ظاهرا تیم آن خیلی به دنبال توسعه پروژه خود نیستند و قصد ندارند زمان زیادی را صرف آن کنند. گویا تنها توقع آنها این است که مردم زیادی ترون را خرید و فروش کنند. همچنین تنها ۱۵ درصد از این کوین به سرمایه‌گذاران خصوصی تعلق گرفته است و مابقی سهم مدیرعامل آن جاستین سان، بنیانگذاران و تیم ترون و توسعه‌دهندگان شده که به راحتی می‌توانند بازار این کوین را بالا و پایین کنند.

نقدهای زیادی به این پروژه وارد است؛ زیرا این پروژه توسعه‌های تکنولوژی زیادی ندارد و مدیرعامل آن وعده‌های دروغین زیادی داده است. ترون قرار بود به دو برنده مسابقه خود ماشین تسلا هدیه بدهد اما این تیم یکی از ماشین‌ها را حذف کرد و به فرد برنده نیز نه تنها ماشین را تحویل ندادند بلکه مبلغی کمتر از هزینه تسلا به او پرداختند. جاستین سان در یکی از ویدیوهای خود ترون را شتکوین خواند و به همه گفت که شت کوین او را بخرند. خود او نیز قبول دارد که ترون شتکوین است.

اگرچه قیمت ترون ارزان است، با این حال برای سرمایه گذارانی که به دنبال سودآوری سریع از طریق کریپتو هستند، پروژه کُندی است؛ زیرا آخرین مرحله آن تا ۷ سال دیگر به طول می‌انجامد.

از طرف دیگر و با وجود مسائل زیرساختی که Tron دارد، پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی زیادی نیز با نام قرارداد هوشمند ترون وارد بازار شده‌اند. دو نمونه از پروژه‌های کلاهبرداری که در بخش زیر ذره بین سایت خودمان، میهن بلاکچین بررسی کرده‌ایم، اکو اسمارت (EcoSmart) و بانک ترون (Bank of Tron) هستند.

وضعیت حال حاضر ارز ترونکیس (TRX)


ارز دیجیتال ترونیکس که کوین بومی شبکه ترون است، در زمان نگارش این مقاله و به گزارش میهن بلاکچین، در رتبه ۲۳ جدول ارزهای دیجیتال به لحاظ حجم بازار قرار دارد. قیمت ترون در زمان نگارش این مطلب، ۰.۰۶ دلار است. ارزش کل بازار ترون در حال حاضر ۶.۱۸۷.۵۰۱.۶۴۲ و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۰۶۱.۹۰۶.۸۷۸ دلار بوده است. بالاترین قیمت ترون تا به حال ۰.۲۳ دلار در تاریخ ۱۵ دی ۹۶ و پایین‌ترین قیمت آن ۰.۰۰۱۸ در تاریخ ۲۱ آبان ۹۶ به ثبت رسیده است. 

ورود ترون به عرصه متاورس


با افزایش محبوبیت حوزه متاورس و گیمینگ، تعداد پروژه‌هایی که در حال ورود به این عرصه هستند، هر روز در حال افزایش است. هر روز اخبار جدیدی از ورود پروژه‌های کریپتویی و غیرکریپتویی به حوزه متاورس به گوش می‌رسد و همین مسئله، می‌تواند نشان‌دهنده آینده درخشان این حوزه باشد. 

شبکه ترون نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدتی است که حضور خود به عرصه متاورس را اعلام کرده است. مجتمع متاورسی ترون که طی همکاری با پلتفرم Metastate و در دنیای مجازی Cryptovoxels ساخته شده است، نمادی از مجموعه ترون در دنیای واقعی است. این مجموعه متاورسی از چهار ساختمان شامل مقر مرکزی ترون، کلاب قرارداد BT، موزه هنرهای دیجیتالی APENFT و معبد Sun است. 

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ کیف پول کپلر
  • ترون چیست؟
    ترون یک پلتفرم قرارداد هوشمند چند منظوره است که ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) را ارائه می‌دهد. این پروژه، ایده مدیرعامل معروف آن، یعنی جاستین سان (Justin Sun) است.
  • ارز دیجیتال TRX چیست؟
    ترونیکس (TRX) کوین شبکه ترون است. البته این کوین بیشتر با نام ترون شناخته شده و به کار  می‌رود. از ترونیکس برای تبادلات پلتفرم استفاده می‌شود و به آسانی قابل تبدیل به ارزهای رایج است.
  • ارز دیجیتال ترون را از کجا بخریم؟
    ارز دیجیتال ترون قابل خریداری در صرافی‌های معتبر داخلی و بین‌المللی است. برای مشاهده بهترین قیمت خرید و فروش ترون، می‌توانید از سرویس مقایسه قیمت صرافی‌ها استفاده کنید. 

جمع بندی

ترون برنامه‌های بسیار خوبی دارد که آن را تبدیل به فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاران می‌کند. ترون بر صنعتی تمرکز می‌کند که رشد عظیمی را تجربه کرده است، ولی با این حال پتانسیل‌های بکر زیادی در سرگرمی‌های جهانی دارد. این مورد می‌تواند به ترون امکان دهد تا تبدیل به محبوب‌‌ترین گزینه پرداخت کریپتو در جهان شود.

این پروژه مصرف‌کنندگان را به سمت خرید سرگرمی‌های دیجیتالی با استفاده از ارز دیجیتال سوق می‌دهد. همچنین در صنعت عظیم شرط‌بندی آنلاین و بازی‌های بلاک چینی، به دلیل مزایایی که ترون به کاربران ارائه می‌دهد، رقابت با آن سخت خواهد بود. Tron‌ می‌تواند برای فعالیت‌های مختلف و با پلتفرم‌های زیادی مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، کاربر می‌تواند میزان درآمد خود از بُرد در بازی آنلاین را در یک کشور برداشت کند و بدون انجام فرآیند مبادله، آن را در کشور دیگری استفاده کند.

هنگامی که فازهای پروژه ترون به مرحله اجرایی برسند، صنعت سرگرمی دیجیتال متحول خواهد شد. به هنگام سرمایه‌گذاری در ترون باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا این پروژه با تمام شلوغ کاری خود هنوز راه زیادی را پیش‌رو دارد. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک به همراه دارد؛ زیرا قانونمند نشده و در آن کلاهبرداری وجود دارد. بنابراین سرمایه گذاران همواره باید منتظر از دست رفتن سرمایه خود باشند.

به نظر شما پروژه ترون می‌تواند تمام آنچه وعده داده است را به مرحله عمل برساند؟

منبع
coinpupil

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا