اخبار بلاکچین

متوقف شدن ۶۰۰ هزار دستگاه ماینینگ و شروع زمستانی سخت برای ماینرها!

طبق گفته سومین استخر ماینینگ بزرگ جهان، از اواسط ماه نوامبر بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار ماینر بیت کوین به دلیل کاهش قیمت این ارز دیجیتال و نرخ هش در سراسر شبکه به فعالیت خود پایان داده اند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

مائو شیکسینگ، بنیانگذار F۲pool در مصاحبه ای با کوین دسک گفت که طبق برآوردهای بدست آمده، کل نرخ هش شبکه سقوط کرده است و میانگین قدرت هش ماشین های استخراج قدیمی دشوارترین زمان را به لحاظ سودآوری تجربه می کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده از blockchain.info، کل نرخ هش شبکه بیت کوین، از حدود ۴۷ میلیون تراهش در هر ثانیه با ۱۳ درصد کاهش به ۴۱ میلیون رسید.

 

هش ریت بیت کوین

مائو توضیح داد که بیشتر ماینرهایی که عملیات را متوقف کرده اند احتمالا کسانی هستند که از مدل های قدیمی تر، مانند +Antminer T۹ ساخته شده توسط بیت مین و AvalonMiner ۷۴۱ ساخته شده توسط Canaan Creative استفاده می کنند. این ماینرها دارای میانگین قدرت هش در حدود ۱۰ تراهش بر ثانیه هستند که در حال حاضر با کاهش شدید درآمد مواجه هستند.

مائو گفت نرخ هش بیت کوین در F۲pool، که در حال حاضر حدود ۱۱.۴ درصد از کل شبکه را تشکیل می دهد، در طی هفته های اخیر بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است.

محاسبه دقیق تعداد ماینرهایی که به شبکه ما متصل هستند و غیرفعال شده اند دشوار است. اما طی چند روز گذشته براساس گفتگوهایی که با مزارع ماینینگ داشتیم متوجه شدیم که بیش از ده ها هزار نفر از آنها به فعالیت خود پایان داده اند.

وی همچنین افزود:

این اتفاقی است که در میان ماینرهای چینی در حال رخ دادن است.

در ۲۰ نوامبر، مائو از طریق حساب Weibo خود، عکسی از یک مرد که در حال بسته بندی کامپیوتر بود را با عنوان “تعطیل کردن و دست برداشتن از استخراج چاره کار نیست، می‌توانید قطعات را به عنوان بازیافت بفروشید.” به اشتراک گذاشت.

مائو در واکنش به انتشار این عکس گفت:

آن دسته از ماینرهایی که کیلویی فروخته می شوند، مدل های ناکارآمد و قدیمی هستند. بنابراین مردم به جای اهداف ماینینگ، تجهیزات خود را مانند مس برای بازیافت می فروشند.

زمستان در راه است

مائو باور دارد که عوامل متعددی در ایجاد چنین اختلالی میان ماینرها نقش دارد. یکی از این عوامل کاهش اخیر بازار است که در پی هارد فورک بیت کوین کش در ۱۵ نوامبر اتفاق افتاد. عامل دیگر افزایش هزینه های برق در چین است. عامل دیگری که می‌توان گفت این است که سازندگان چینی هم چنان در حال رقابت برای به روزرسانی محصولاتشان می‌باشند و این موضوع منجر به ضعیف شدن دستگاه های قدیمی می‌شود. مائو گفت:

تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا شرایط فعلی پیش آید.

با آغاز زمستان در چین، نیروگاه های آبی مولد برق یک فصل خشک را تجربه می کنند و به این دلیل است که قیمت برق در این کشور در مقایسه با تابستان که آب فراوان است دو برابر می شود.

مائو اظهار داشت در طول تابستان که هزینه های برق در منطقه کوهستانی جنوب غربی چین که در آن بسیاری از مزارع ماینینگ مستقر هستند، می تواند به کمتر از ۰.۲ یوان، یا ۰.۰۲۹ دلار به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش یابد. اما در این زمان سال، هزینه برق به بیش از ۰.۳ یوان (۰.۰۴۳ دلار) افزایش می یابد.

به گفته مائو، در حالی که دیگر نیروگاه های سوخت فسیلی، به عنوان مثال در استان شین جیانگ، ممکن است برق را با نرخ ثابت تری تولید کنند، هزینه های کلی هنوز هم حداقل ۰.۲۸ یوان (۰.۰۴ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت است.

مائو اضافه کرد که قیمت بیت کوین اخیرا به پایین ترین حد قیمت خود در ۱۳ ماهه گذشته یعنی کمتر از ۴۰۰۰ دلار رسیده است. آن دسته از مزارع ماینینگ که از تجهیزات ساخته شده در سال های  ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با بهره وری پایین تر استفاده می کنند نمی توانند درآمد و سود دهی داشته باشند. این واقعیت که مزارع ماینینگ غیرفعال شده اند، لزوما به این معنی نیست که آنها به طور کامل از صحنه رقابت خارج می شوند.

وی همچنین ادامه داد، ماینینگ بیت کوین همیشه یک روند پویا است، به این معنا که وقتی نرخ هش کاهش پیدا می کند، سختی شبکه نیز کم می شود. آخرین اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که سختی ماینینگ بیت کوین در چند روز گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.

مائو در همین راستا اذعان دارد:

تغییر دشواری ماینینگ بیت کوین به طور معمول پس از تغییر نرخ هش یک تاخیر حدودا 14 روزه دارد. پس از این موج تعطیلی مزارع ماینینگ، آن دسته از ماینرهایی که تصمیم گرفتند در این حوزه ادامه حیات دهند، ممکن است درآینده روزهای بهتری داشته باشند.

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا