مقالات عمومی

آیا اکسچنج بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده است؟

آخرین به روز رسانی ساعت ۱۹:۵۰ پنجشنبه ۱۰ خرداد

اکسچنج بایننس نام ایران را از قسمت قوانین و مقررات سایت رسمی خود حذف کرد. هر چند که حذف نام ایران و سایر کشورها می‌تواند امیدبخش باشد، باز هم باید در نظر داشته باشیم که امکان وقوع این اتفاق هم چنان وجود دارد. همچنین نباید اتفاقاتی که در گذشته افتاد را فراموش کنیم و بایستی بهترین تصمیم را بگیریم.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

بایننس

این روزها تحریم به واژه‌ی آشنایی برای ایرانیان تبدیل شده است، در شرایطی که استفاده ایرانیان از بسیاری از سرویس‌های جهانی با مشکلاتی روبرو شده است، هم چنان این شرایط در حال تغییر است. کاربران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال نیز با این واژه بیگانه نیستند. بسیاری از کاربران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، فعالیت گسترده‌ای در ترید و مبادله ارزهای دیجیتالی با یکدیگر دارند. بخشی از این فعالیت در اکسچنج‌های ارزهای دیجیتالی اتفاق می‌افتد که بیشتر آن‌ها به صورت متمرکز و تحت نظارت دولت‌ها اداره می‌شوند. به دلیل مشکلات به وجود آمده برای کشور ایران، بسیاری از دولت‌ها با وضع قوانینی برای اکسچنج‌های تحت نظارت خود، شرایطی ایجاد می‌کنند که این اکسچنج‌ها قادر به سرویس دهی به کاربران ایرانی نباشند.

البته قابل به ذکر است که بعضی از این اکسچنج‌ها بلافاصله بعد از وضع این قوانین، از طریق ایمیل و اعلان‌های هشدار در داخل سایت خود، کاربران را مطلع می‌کنند و برای خروج سرمایه‌هایشان، همکاری می‌کنند. این در حالی است که اکسچنج‌های معروفی هم وجود دارند که بدون اطلاع به کاربران، مجری قوانین جدید وضع شده می‌شوند و همین امر باعث بلوکه شدن دارایی بعضی از کاربران می‌شود.

با توجه به شایعاتی که در مورد تحریم اکسچنج پرطرفدار بایننس بین کاربران ایرانی رواج پیدا کرده است، تصمیم گرفتیم که گزارشی در این رابطه تهیه کنیم. اکسچنج بایننس که بیشترین حجم معاملاتی ۲۴ ساعته را داراست، در سایت رسمی خود قوانین و مقررات استفاده از این اکسچنج را ذکر کرده است. در قسمتی از این قوانین و مقررات، کشور ایران هم دیده می‌شود.

بایننس

ترجمه این متن به شرح زیر است:

ممنوعیت استفاده

با دسترسی و استفاده از Binance و هر یک از خدمات آن، شما تصدیق و اعلام می کنید که شما در لیست‌های تحریم تجاری یا اقتصادی مانند فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و معادل آن نیستید. Binance حق انتخاب بازارها و حوزه های قضایی خود را دارد و می تواند خدمات خود را به کشورهای تحریم شده مانند بالکان، بلاروس، برمه، ساحل عاج، کوبا، جمهوری دموکراتیک کنگو، ایران، عراق، لیبریا، کره شمالی، سودان، سوریه و زیمبابوه قطع کند. محتوای این توافقنامه از قوانین کشور که تحت آن کاربر متعلق به آن است، محروم نخواهد شد. Binance موضع خود را حفظ می کند که کاربران منع شده، قادر به استفاده از Binance و یا خدماتی که این اکسچنج ارائه می‌دهد، نباشند.

همین امر شایعه‌ای در بین کاربران ایرانی به وجود آورده است که بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرد! این در شرایطی است که در حال حاضر استفاده از این اکسچنج برای کاربران ایرانی امکان پذیر است. جای امیدواری است که در پرسش و پاسخ‌هایی که از تیم پشتیبانی بایننس به عمل آمده است، اکسچنج بایننس از بین المللی بودن خود صحبت کرده است و ذکر کرده که اکسچنج بایننس برای همه کاربران دنیاست و فرقی بینشان نیست.

اتفاق بیترکس دوباره تکرار می‌شود؟

چندی پیش حساب کاربری کاربران ایرانی که اکسچنج بیترکس را برای معاملات و ترید خود انتخاب کرده بودند، بدون اطلاع قبلی با محدودیت‌هایی مواجه شد و دارایی کاربران ایرانی در این اکسچنج بلوکه شد. البته قابل به ذکر است که اکسچنج بیترکس، تحت نظارت خزانه داری آمریکا بوده است و اعمال این تحریم از این واحد نظارتی دور از ذهن نبود ولی اکسچنج بیترکس می‌توانست مجری بهتری برای قوانین وضع شده باشد.

با توجه به این که اکسچنج بایننس، تحت نظارت دولت چین است و در حال حاضر استفاده از این اکسچنج برای کاربران ایرانی محدود نشده است، می‌توان قرار دادن ایران را در قسمت قوانین و مقررات اقدامی محافظه کارانه از سمت اکسچنج بایننس قلمداد کرد.

در شرایط فعلی احتیاط در استفاده از اکسچنج‌ها برای جلوگیری از مالباختگی، یکی از منطقی ترین کارهاست. کارهایی مثل ساخت اکانت جدید و استفاده از سرورهای مجازی و همچنین استفاده از VPN می‌تواند جوانب احتیاط را برای کاربران ایرانی لحاظ کند.

استفاده از کیف پول‌های امن

استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر نانو اس می‌تواند امن‌ترین راه برای نگه‌داری دارایی‌های دیجیتال باشد. راه‌ دیگر استفاده از کیف پول‌های کاغذی است که کلید خصوصی کیف پولتان نزد خودتان نگه‌داری می‌شود. روش‌های مختلف دیگری وجود دارد که می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید:

همچنین استفاده از پلتفرم‌هایی مثل چنجلی (changelly) یا شیپ شیفت (shapeshift) برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
4 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا