مقالات عمومی

آیا قیمت بیت‌ کوین دستکاری می‌شود؟

وزارت دادگستری آمریکا یک تحقیق در مورد این که آیا مبادله‌گران قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را دستکاری می‌کنند باز کرده‌است. این سوء ضن طبق گفته افرادی است که کاملا در این بازار آشنا هستند.

این افراد که نخواستند نامشان فاش شود طبق بازبینی و بررسی به این نتیجه رسیدند که فعالیت‌های غیرقانونی در این بازار انجام می‌شود. برای مثال با دادن درخواست‌های خرید زیاد یا بر عکس آن درخواست فروش یک ارز به مقدار زیاد، مردم را فریب می‌دهند و آنها را مجاب به خرید یا فروش می‌کنند که این مساوی می‌شود با تاثیر گذاشتن روی قیمت ها. تحقیقات فدرال روی کمیسیون تجاری فیوچرز انجام شده و نتایج متناسب با بازار بیت کوین  از آن استخراج شده است.

مقامات نگران هستند که ارزهای مجازی به دلایل متعددی مستعد تقلب هستند: یکی از این دلایل این است که همه اکسچنج‌های مورد استفاده در این بازار در ایجاد نوسانات شدید (افزایش و کاهش ناگهانی قیمت) دست دارند. دلیل دیگر این است که این بازار قانون‌گذاری مناسب، مانند قوانین مربوط به سهام و بورس را ندارد.

چنین نگرانی‌هایی باعث شد چین تصمیم بگیرد تا تمام اکسچنج‌های خود را ممنوع و غیرقانونی اعلام کند  و کشورهای دیگری از جمله ژاپن و فیلیپین هم مبادلات کریپتوکارنسی را بسیار محدود کردند و آن‌ها را تحت نظارت قرار دادند. شاید همه این موارد که تقریبا از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شد، منجر به کاهش شدید قیمت بیت کوین و رسیدن آن به زیر ۸۰۰۰ دلار رسید. با این حال، ارزهای دیجیتال همچنان به افزایش محبوبیت و اشتیاق به سرمایه‌گذاری جهانی ادامه می‌دهند، تعداد زیادی از شرکت‌ها  و کمپانی‌های بزرگ در صنعت را به این تکنولوژی جذب کردند و حتی این اواخر توجه وال استریت هم به خود جلب کرده اند.

بانکداری سنتی و مشکلاتی که امروزه با آن مواجه است، باعث شده است تا مردم در سرتاسر دنیا به سرمایه‌گذاری در این بازار روی بیاورند. اما این نکته که بدون داشتن اطلاعات کافی و آگاهی کامل همه چیز ممکن است بسیار آسیب‌پذیر باشد، اتفاقی است که باید همه توجه کامل به آن داشته باشند.

این بررسی و نتایج گرفته شده قطعا با گذر زمان آثار خود را کامل‌تر بروز می‌دهند و باید منتظر بود تا در آینده مبادلات در این بازار تسهیل پیدا کند.

منبع
bloomberg

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا