استخراج

نگرانی استخراج کنندگان بیت کوین در مورد سیطره چین بر روی شبکه ماینینگ!

چین بیش از نیمی از عملیات استخراج  (Mining) بیت کوین در جهان را پوشش می‌دهد. این شرایط چه تهدیداتی را به همراه خواهد داشت؟ آیا چین می‌تواند اکوسیستم بیت کوین را به دست بگیرد؟

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

این امر بسیار محتمل است، و می‌تواند به سرعت به یک واقعیت تبدیل شود؛ زیرا چین بیش از نیمی از عملیات استخراج بیت کوین در جهان را کنترل می‌کند و این آمار تا ۶۵ درصد از قدرت محاسبات برای استخراج بیت کوین، در حال افزایش است. هیچ کشور دیگری حتی نزدیک به این عدد نیست.

علاوه بر این، طبق گزارش اخیر جنسیس ماینینگ (Genesis Mining) به نام The State of Crypto Mining 2020، شصت درصد دارندگان بیت کوین در مورد سیطره چین در همین زمینه و در نتیجه پیامدهای این سیطره در زمینه تثبیت ارز دیجیتال، شدیدا نگران هستند و در واقع آنها باید نگران باشند؛ قرار داشتن بیش از نیمی از عملیات ماینینگ یا در اصطلاح استخراج در دستان چین، می‌تواند به پدید آمدن اختلال در سیستم، به وجود آمدن بی‌ثباتی در بلاک چین بیت کوین یا حتی تصاحب کل سیستم منجر شود. بیت کوین ساخته نشده تا به یک ارز تحت کنترل تبدیل شود.

بنابراین، چرا شبکه گسترده استخراج چین، یک نگرانی به حساب می‌آید؟ در راستای درک بهتر خطر احتمالی کنترل سراسری چین، ما باید به ویژگی بنیادی نحوه عملکرد اکوسیستم یا همان محیط بیت کوین نگاه کنیم: غیرمتمرکز سازی.

 

بیت کوین بر روی یک سیستم غیرمتمرکز کار می‌کند

استخراج بیت کوین غیرمتمرکز متمرکز چین بانک نظارت سیطره هش ریت شبکه ماینینگ ماینر

بنیان‌گذار بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، چشم انداز ارزی را داشت که در حیطه شخص ثالثی مثل بانک نباشد، اما بر اساس حقوق ملی می‌تواند از شخصی به شخص دیگر تبادل شود.

اکوسیستم بیت کوین به دلیل جامعه حامی آن در حال کار کردن است: استخراج کنندگان بلاک‌ها را توسط نودها ماین می‌کنند. هیچ هویتی وجود ندارد که بر بیت کوین حکمرانی کند و دقیقا همین موضوع نکته اصلی قضیه است.

با وجود این که بیت کوین دارای یک شبکه اکیدا غیرمتمرکز است، اما باز هم می‌تواند مورد تهدید قرار بگیرد؛ اگر کسی بیش از ۵۰ درصد قدرت مورد استفاده در عملیات استخراج را در دست داشته باشد؛ به احتمال زیاد می‌تواند با اصل حمله ۵۱ درصد و یا همان اصل حمله اکثریت، کل سیستم را مختل کند.

یک کنترل اکثریتی، می‌تواند به مهاجم این امکان را بدهد تا معاملات را تغییر دهد، بیت کوین را مورد حمله دو بار خرج کردن قرار دهد و یا حتی سایر استخراج کنندگان را از ماینینگ منع کند و دسترسی آنها را مسدود کند.

این همان دلیل نگرانی در مورد فارم‌های چینی است که در حال حاضر در حال اجرا و راه اندازی ۶۵ درصد هش ریت جهانی مورد استفاده برای استخراج بیت کوین هستند. مطمئنا این عدد بیشتر از ۵۱ درصد است.

چرا چین صاحب بخش بزرگی از قدرت محاسباتی است

انرژی زیادی برای استخراج بیت کوین مورد نیاز است. بنابراین دلیل این که ماینرها فارم‌هایشان را در مکان‌هایی مستقر می‌کنند که هزینه انرژی و نیروی کاری آنجا پایین‌تر است، قابل درک است.

از آنجایی که چین یک مرکز تجارت بین المللی است، زمان و هزینه مورد نیاز و هزینه تولیدات تقریبا برای هر کالایی پایین‌تر از سایر کشورهاست و این مسئله در مورد فارم‌های ماینینگ و ماینرها نیز صادق است.

اما در حالی که تعدادی از فارم‌های ماینینگ از منابع پایدار مانند نیروی هیدروالکتریک یا همان انرژی تولید شده توسط آب استفاده می‌کنند، بسیاری دیگر، برای سوخت‌رسانی به عمل استخراج خود از زغال سنگ بهره می‌گیرند. با وجود این که ممکن است زغال سنگ از سوخت‌هایی مثل گاز و نفت ارزان‌تر باشد، اما باز هم از گزینه‌های جایگزین مثل هیدروالکتریک و نیروی باد، گران‌قیمت‌تر است و برای محیط زیست نیز مضر بوده و غیرپایدار است.

نگرانی‌های مربوط به حیطه کنترل

قرار داشتن ۶۵ درصد فعالیت‌های استخراج دنیا در چین، یک نگرانی به حساب می‌آید. با وجود این که فارم‌های چینی به صورت مستقل کار می‌کنند، اکنون اکثریت قدرت استخراج در یک کشور واقع شده است.

این واقعیت که دولت چین بر روی تمامی صنایع خود کنترل دارد نیز یک نگرانی دیگر است. اگر دولت تصمیم بگیرد که می‌خواهد اکوسیستم یا همان محیط بیت کوین را در دست بگیرد، می‌تواند به راحتی قدرت خود را بر روی شرکت‌های استخراج کشور اعمال کرده و به راحتی بخش اعظم توان محاسباتی را به دست بگیرد و در واقع دست به یک حمله ۵۱ درصدی بزند. با این کار، به صورت کاملا ناگهانی، این سیستم غیرمتمرکز در یک کشور متمرکز خواهد شد.

عدم اطمینان در مورد آینده در زمینه ماینینگ

استخراج بیت کوین غیرمتمرکز متمرکز چین بانک نظارت سیطره هش ریت شبکه ماینینگ ماینر

در صورتی که تمامی بخش‌هایی که ذکر شد در کنار هم قرار بگیرند، این امر می‌تواند به یک سناریوی واقعی مبدل شود؛ اما به احتمال زیاد، زمان زیادی برای انجام آن مورد نیاز خواهد بود و در واقع یک سکانس طولانی به حساب می‌آید.

شرکت کنندگان جدید در بازار استخراج، به شکل رو به افزایشی در حال راه اندازی بخش‌های خرید و فروشگاه‌ها در ایالت‌های شمال اروپا و نواحی اسکاندیناوی، کانادا و ایالات متحده هستند. هزینه‌های موجود در این مکان‌ها، که شامل گزینه‌های ارزان قیمت‌تر انرژی مثل هیدروالکتریک و نیروی باد می‌شود، همراه با عدم نظارت دولت بوده و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های خود را آزادانه برنامه ریزی کنند. این امر باعث شده است تا این مکان‌ها، برای سرمایه گذارانی که به دنبال فرصتی پایدارتر هستند، جذاب به نظر برسد.

علاوه بر این، آینده چین در زمینه بیت کوین مشخص نیست. بیت کوین، به همراه تمام ارزهای دیجیتال، در این کشور به مدت چندین سال ممنوع بوده‌اند. اگر چه عملیات استخراج اجازه داشت تا به کار خود ادامه دهد، اما کلیت این صنعت تا سال گذشته در مرحله بلوکه شدن قرار داشت و منع شده بود.

با وجود این که دولت چین به صورت ناگهانی در پایان سال ۲۰۱۹ تعهد خود به توسعه تکنولوژی بلاک چین را اعلام کرد و به فارم‌ها اجازه داد تا فعالیت خود را ادامه دهند، اما دولت هنوز هم ممنوعیت خود در حوزه ارزهای دیجیتال را برنداشته است. اگرچه چین می‌تواند بیت کوین را تصاحب کند، اما ممکن است اصلا نخواهد چنین کاری را انجام دهد.

هنوز هم تعداد قابل ملاحظه استخراج کنندگان، استخرها و شرکت‌های ماینینگ چین مقوله‌ای است که جامعه بیت کوین باید از آن آگاه باشد. در عین حال، این جامعه می‌تواند با متنوع نگه داشتن عملیات استخراج خود، از وجود جریان غیرمتمرکز سازی در درون اکوسیستم اطمینان حاصل کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ما شاهد ظهور فارم‌های جدید استخراج در مناطق جدید جغرافیایی هستیم که موجب ادامه یافتن فرآیند توزیع منابع و نیروی ماینینگ در سراسر جهان می‌شوند.

برای دیدن آینده ماینینگ چین باید صبر کرد. اما جامعه بیت کوین، که برای شفافیت و دموکراسی اهمیت قائل است، در راستای باز بودن و در دسترس بودن این صنعت برای همگان در تلاش است.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا