اخبار عمومی

شرکت هرمی دیگر، کلاهبرداری با بیت کوین و جریمه 2.5 میلیون دلاری!

نیکلاس گلفمن مدعی بود که برنامه رایانه ای معاملاتی با کاربر زیاد دارد که می تواند به وسیله استخراج بیت کوین سود بدهد. وی بیان کرد که مشتری های او می توانند از بیت کوین خود ۷ تا ۱۱درصد سود بدست آورند. گلفمن با این روش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۶۰۰ هزار دلار از طریق سرمایه گذاران مشتاق بدست آورده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

مشکل اینجاست که گلفمن و شرکت وی با نام GBI گزارشی جعلی از عملکرد خود به سرمایه گذاران ارائه داده است. به برخی از سرمایه گذاران با استفاده از پول دیگر سرمایه گذاران پرداخت انجام شده است که نشان از یک طرح پونزی (هرمی) می‌باشد.

طبق بیانیه منتشر شده کمیسیون تجارت کالا و قراردادهای آتی (CFTC) در حال حاضر گلفمن و شرکت او باید جریمه ای حدود ۲.۵ میلیون دلار پرداخت کنند. این اولین مورد کلاهبرداری CFTC در زمینه بیت کوین می‌باشد.

طی این توافق، گلفمن اتهامات وارد شده به خود و‌ شرکتش را پذیرفت و موافقت کرد که نسبت به رای دادگاه نیویورک درخواست تجدید نظر ندهد. CFTC اعلام کرد قربانیان گلفمن ممکن است به پول از دست داده خود نرسند زیرا سرمایه وی برای پرداخت تمام غرامت ها کافی نیست.

احتمالا در سال های آتی موارد بیشتری از کلاهبرداری های مرتبط با بیت کوین تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک‌ چین پتانسیل تغییر شکل و شیوه تجارت جهانی را دارند اما مسائلی نظیر نوسان قیمت های ارز دیجیتال و احتمال پولشویی و سایر جرایم نیز در این حوزه دخیل اند. بعضی از متخصصان حوزه مسائل مالی نظیر هاوارد مارکس از شرکت اوکتری کپیتال (Oaktree Capital) و جیم یونگ کیم از بانک جهانی می‌گویند ارزهای دیجیتال، طرح های هرمی می‌باشند. کیم در ماه فوریه خاطر نشان کرد:

ما نیز به دنبال استفاده از بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال می‌باشیم اما بخش عمده ای از ارزهای دیجیتال اساسا طرح های پونزی و‌ کلاهبردارنه می‌باشند. نحوه کار و عملکرد ارزهای دیجیتال هم چنان شفاف و واضح نیستند.

شما با چه اقدامات کلاهبردارانه ای در زمینه ارزهای دیجیتال مواجه شده اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
fortune

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا