اطلاعیه صرافی

ریزش بازار در پی تحقیقات از ۴ اکسچنج بزرگ امریکا مبنی بر دستکاری قیمت ها

به نقل از کوین تلگراف، در پی خبری که کمیسیون بازرگانی آتی کالای ایالات متحده آمریکا، ۴ اکسچنج اصلی را زیر نظر گرفت، روز یکشنبه ۱۰ ژوئن، بازار ارزهای دیجیتالی روند نزولی قابل توجهی داشت. هر ۱۰۰ تا ارز رمزنگاری شده برتر بازار از لحاظ سرمایه بازاری، در ۲۴ ساعت گذشته روندی نزولی داشتند، این روند نزولی به دنبال کاهش سرمایه کل بازار به میزان ۲۰ میلیارد دلار در همین بازه است. این آمار بر اساس سایت مرجع Coinmarketcap تهیه شده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

ارز دیجیتالی بیت کوین در ۲۴ ساعت ۵ درصد کاهش قیمت داشت و در حال حاضر با قیمت ۶۷۴۵ دلار معامله می‌شود. بخش زیادی از این کاهش قیمت تنها در ۲ ساعت اتفاق افتاد.

قیمت بیت کوین

ارز دیجیتالی اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶ درصد کاهش قیمت داشت و در حال حاضر با قیمت ۵۲۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت اتر

ارزش کل بازار در این لحظه ۲۹۶ میلیارد دلار رسید که در ۳۰ روز گذشته حدود ۱۴۰ میلیارد دلار معادل ۴۰٪ کاهش داشته است.

ارزش کل بازار

در بین ۱۰ ارز دیجیتالی برتر از لحاظ سرمایه بازاری، ارز دیجیتالی IOTA و EOS بیشترین کاهش قیمتی را در ۲۴ ساعت گذشته داشتند. IOTA با کاهش قیمتی ۹ درصدی، در حال حاضر با قیمت ۱.۳۹ دلار و EOS با کاهش قیمتی ۱۴ درصدی با قیمت ۱۱.۲۷ دلار معامله می‌شوند.

خبر برجسته‌ای که در این بازه زمانی وجود داشت، این بود که کمیسیون بازرگانی آتی کالای ایالات متحده آمریکا (CFTC) از ۴ اکسچنج Bitstamp، Coinbase، itBit و Kraken درخواست کرد که تمامی اطلاعات معاملات انجام شده خود را بایستی در اختیار این نهاد قرار دهند. اکسچنج Bitstamp در رتبه ۲۱، اکسچنج Coinbase در رتبه ۱۴،  اکسچنج itBit در رتبه ۴۵ و اکسچنج Kraken در رتبه ۱۳ بزرگترین اکسچنج‌های دنیا از لحاظ حجم مبادلاتی می‌باشند.

در دسامبر ۲۰۱۷ معاملات آتی بیت کوین توسط گروه CME راه اندازی شد. همین امر باعث شد ۴ اکسچنجی که اطلاعات قیمتی در اختیار گروه CME قرار دادند، توسط نهاد CFTC احضار شوند. این درخواست CFTC بخشی از تحقیق این نهاد در مورد احتمال دستکاری در قیمت‌ها بود.

خبرگزاری دیگری اعلام کرد که اکسچنج کره‌ای Coinrail با حمله هکرها مواجه شد. این حمله موجب شد ارزهای دیجیتالی NPXS، NPER و ATEX به حالت تعلیق در بیاید. البته این رویداد بعید است که به طور قابل توجهی قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که این اکسچنج در رتبه ۹۹ از لحاظ حجم مبادلاتی روزانه قرار دارد و این حجم چیزی حدود ۲.۵ میلیون دلار است.


🔍 زیر ذره بین میهن بلاکچین

در بین اکسچنج‌های ذکر شده نام‌های آشنایی به چشم می‌آید که روزی در بین ۳ اکسچنج برتر دنیا بودند. در رقابت به وجود آمده بین اکسچنج‌ها، اکسچنجی که بتواند اعتماد کاربران را جلب کند، خدمات بهتری ارائه بدهد، کارمزد کمتری دریافت کند، پشتیبانی بهتری ارائه دهد و تخلفات کمتری داشته باشد، مورد استقبال مردم قرار گرفته و حجم مبادلاتی بیشتری را تصاحب می‌کند. با توجه به تنزل رتبه این اکسچنج‌ها که مسلما به تمایل کمتر کاربران در استفاده از آن‌ها بر می‌گردد و همچنین درخواست CFTC از آن‌ها برای در اختیار گذاشتن تمامی اطلاعات مرتبط با مبادلات انجام شده، این فرضیه به وجود می‌آید که اکسچنج‌های مذکور تخلفاتی داشته‌اند.

این تخلفات ممکن است مرتبط با دستکاری‌های قیمتی واضحی باشد که از چشم کاربران به دور نمانده و موجب شده سرمایه خود را از این اکسچنج‌ها خارج کرده باشند. اکسچنج‌ها به راحتی می‌توانند با ارائه اطلاعات غیر واقعی، تاثیر به سزایی روی قیمت‌ها داشته باشند. به طور مثال، اکسچنج‌ها می‌توانند با ثبت سفارش‌هایی غیر واقعی با حجم بسیار زیاد، تریدرهای روزانه را گمراه کنند. همچنین زمانی که تقاضا برای خارج کردن پول از اکسچنج زیاد شود، راه‌های خارج کردن سرمایه را به حالت تعلیق در بیاورند که از این راه‌ها بتوانند بر روی قیمت‌ها کنترل داشته باشند و نظرات خود را بر بازار حاکم کنند.

راه‌های زیادی برای تخلف وجود دارد و مطمئنا این تخلفات از دید کاربران مخفی نمانده و کاربران در انتخاب اکسچنج، معیارهای بهتری اتخاذ خواهند کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا توقف تخلفات اکسچنج‌های بزرگ می‌تواند باعث ثبات و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال باشد؟

 

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا