اخبار عمومی

موضع نامشخص چین؛ بیت کوین ممنوع است یا قانونی؟

دادگاه بین المللی شنژن اخیرا تصریح کرده است که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین باید توسط قانون به عنوان نوعی کالا و دارایی محافظت شوند، به عنوان مثال این قوانین می تواند در موردی که دو طرف قرار داد اختلافاتی در رابطه با مالکیت این ارز دیجیتال داشته اند، یاری رسان باشد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

یکی از پرونده های بررسی شده این دادگاه که اولین بار توسط منبع خبری چینی سی‌ان لجر (cnLedger) شناسایی شد بیانگر جزییات شکایتی بود که طی آن شاکی قراردادی امضا کرده بود و طرف مقابل یا همان متهم، از ارز دیجیتال متعلق به شاکی استفاده کرده بود. در این پرونده، متهم نتوانست ارز دیجیتال را به طور مناسب مدیریت کند و از برگرداندن آن به شاکی سر باز زد.

در این رابطه سی‌ان لجر در حساب توییتر خود گفت:

یک دادگاه چینی تایید کرد که بیت کوین تحت حفاظت قانون است. دادگاه بین المللی شنژن یک پرونده مربوط به ارزهای دیجیتالی را قضاوت کرد. در حکم این دادگاه آمده است: قانون CN مالکیت و انتقال بیت کوین را ممنوع نمی‌کند. بیت کوین باید تحت حفاظت قانون باشد زیرا ماهیت دارایی و ارزش اقتصادی دارد.

متهم بیان کرد که در اواخر سال ۲۰۱۷ ممنوعیتی از جانب بانک مرکزی چین یا همان بانک خلق چین (PBoC) در خصوص پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال و ICO ها اعمال شد. در این ممنوعیت تراکنش ها و پرداخت های ارز دیجیتال در این کشور غیرقانونی اعلام شد و به موجب آن تمام قراردادها نامعتبر شدند.

این متهم در ادامه استدلال کرد که این قانون و ممنوعیت، معامله ارزهای دیجیتال را در این منطقه غیر ممکن ساخته است. اما از سوی دیگر دادگاه اظهار داشت که این پرونده در مورد ارزهای دیجیتال نیست بلکه در مورد تعهد قراردادی متهم به بازگرداندن ارزهای دیجیتالی بوده است.

این تعهد قراردادی تحت ممنوعیت صادره از سوی بانک خلق چین (PBoC) قرار نمی گیرد. در حقیقت، قاضیان اعلام کردند که هیچ قانونی در خصوص مالکیت ارزهای دیجیتال و تراکنش ها بین شهروندان وجود ندارد. به این ترتیب، هیچ دلیل محکمه پسندی برای باز پس ندادن ارزهای دیجیتال توسط متهم وجود ندارد.

از نظر دادگاه فرقی ندارد که بیت کوین یک پول قانونی است یا خیر، بلکه باید به عنوان یک دارایی تحت حفاظت قانونی قرار گیرد. در تحلیل این پرونده آمده است:

بیت کوین ماهیت یک دارایی را دارد که می‌تواند توسط طرفین، تحت کنترل و مالکیت قرار گیرد و می‌تواند ارزش اقتصادی داشته و سود آور باشد.

در حال حاضر هیچ مقرراتی ارزهای دیجیتال را در چین نظارت نمی کند، بنابراین به نظر می رسد این کشور تصمیم دارد با تشکیل دادگاه در رابطه با هر پرونده قانون و حکمی جداگانه صادر کند. قابل ذکر است که این اولین پرونده در چین نیست که دادگاه حکم می‌دهد تا ارز دیجیتال باید تحت حفاظت قانون باشد.

طبق گزارش CryptoGlobe دادگاه منطقه شانگهای هنگ کو نیز حکم داد که اتریوم باید به عنوان یک دارایی حفاظت شود. در این پرونده، متهم از بازگرداندن ۲۰ اتر به سرمایه گذار ICO ممانعت می‌کرد.

دادگاه اظهار داشت که دولت فعلی چین ارزهای دیجیتالی مانند اتر را به رسمیت نشناخته و فعالیت های مالی از طریق آنها از جمله گردش مالی آنها را ممنوع اعلام کرده است. با این وجود این دادگاه نمی تواند این واقعیت را انکار کند که اتر باید توسط قانون به عنوان دارایی محافظت شود.

نظر شما در مورد قانون گذاری ارزهای دیجیتال چیست؟

منبع
cryptoglobe

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا