اطلاعیه صرافی

روزانه ۷ میلیون دلار در طرح های پامپ و دامپ جابجا می شود!

طبق آمار موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دو محقق معتبر از کالج امپریکال لندن با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و ماشین های یادگیری، صدها طرح پامپ و دامپ را تحلیل کرده اند تا پیش از وقوع آنها راهی برای آن بیابند.

از زمان بازار صعودی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷، طرح های پامپ و دامپ در بازار بورس ارز دیجیتال مسئله اصلی برای سرمایه گذاران و قانون گذاران شده است.

حتی در پلتفرم های معاملاتی بزرگ، بازار کریپتو ظرف چند ساعت با پامپ دارایی هایی و بعد از چند ثانیه با دامپ مواجه شده است، که اکثرا با گروه های خصوصی در تلگرام سازمان دهی شدند و باعث شدند سرمایه گذارارن خرده سرمایه زیادی از دست دهند.

  • قبل از ادامه به این موضوع اشاره کنیم که اصطلاح پامپ به معنی افزایش ناگهانی و شدید قیمت یک ارز دیجیتال در مدت زمان کوتاه و اصطلاح دامپ دقیقا برعکس آن و به معنی کاهش ناگهانی قیمت است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

روزانه ۷ میلیون دلار!

جائوا ژو و بنجامین لیوشتس در این مطالعه نشان دادند که به طور متوسط حداقل دو طرح پامپ و دامپ هر روز در بازار ارز دیجیتال شکل می گیرد و حجم معاملاتی روزانه ۷ میلیون دلار را به وجود می آورند.

این محققان بیان کردند که هر سه ماه، صدها طرح پامپ و دامپ اتفاق می افتد و تنها راهی که می توان تحت تاثیر آنها قرار نگرفت این است که کاملا از دارایی هایی که نشانه هایی از افزایش قیمت های ساختگی و غیر واقعی دارند اجتناب کنید.

به عنوان مثال، یکی از ۲۳۶ طرح پامپ و دامپ که این دو محقق بین ماه های ۲۱ جولای و ۱۸ نوامبر مطالعه کردند کوین BVB بود. آنها اعلام کردند به محض اینکه یک گروه تلگرام پامپ این کوین را آغاز کرد، قیمت BVB بسیار افزایش یافت. و در ۱۸ ثانیه از کمترین قیمت به بیشترین قیمت خود رسید.

این دو محقق در مطالعه خود بیان کردند:

ما متوجه شدیم که اولین سفارش خرید ۱ ثانیه پس از معرفی اولین کوین رخ داد. پس از تقریبا ۱۸ ثانیه موج عظیمی از خرید نمایان شد و قیمت کوین بسیار افزایش یافت. سه و نیم دقیقه پس از شروع پامپ و دامپ، قیمت کوین به پایین تر از قیمت اولیه خود رسید.

استفاده از ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کم به ویژه آنهایی که کمتر از ۱ میلیون دلار در روز حجم معاملات دارند برای افراد متقلب و ریاکار راحت تر است تا در یک لحظه افزایش قیمت جعلی ایجاد کنند. رشد ناگهانی قیمت باعث افزایش پیگیری افراد می شود، که بر بسیاری از دیگر سرمایه گذاران در بازار تاثیر می گذارد تا به دلیل FOMO یا ترس از دست رفتن به آنها ملحق شوند.

این محققان هم چنین توضیح دادند که بعضی از نفوذی ها حتی قبل از شروع پامپ نیز دارایی های کریپتو جمع آوری کردند تا چند قدم از سایر کاربران جلوتر باشند و سود بیشتری از پامپ کننده ها کسب کنند.

ژو اظهار کرد:

این مطالعه مشخص کرد که سازمان دهندگان و عاملان پامپ و دامپ به راحتی می توانند از اطلاعات نفوذی های خود استفاده کنند تا بتوانند درآمد بیشتری در برابر قربانی کردن پامپر ها بدست بیاورند.

راهکار ساده

اکثر اطلاعاتی که ژو و لیوشتس جمع آوری کردند توسط الگوریتم یادگیری ماشینی فراهم شده است که با استفاده از طرح های پامپ و دامپ برنامه ریزی شده بود تا پامپ های بالقوه را قبل از آنکه حتی شروع شوند به طور آنی شناسایی کند.

اما برای اکثر معامله کنندگانی که الگوریتم یادگیری ماشینی آماده ندارند، این محققان توضیح دادند یک روش ساده برای متوجه شدن اینکه دارایی وارد چرخه پامپ و دامپ شده است یا خیر وجود دارد و این است که بررسی کنید آیا ارز دیجیتال با حجم معاملات و ارزش بازار کم در یک دوره دستخوش معاملات غیرمنتظره شده است؟

اگرچه کمیسیون CFTC به گروه های سرمایه گذاری بازار کریپتو در برابر طرح های پامپ و دامپ هشدار داده است، با این حال قوانین محکمی برای جلوگیری از این دست طرح ها اجرا نشده است.

نظر و تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
ccn

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا