مقالات عمومی

آیا آپدیت جدید اتریوم باعث فورک آن می‌شود؟

توسعه دهندگان اتریوم اعلام کردند که کد جدید برای تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم، اکنون آماده بررسی است. پیشنهاد بهبود پروتکل اتریوم که به کسپر هیبرید هم معروف است، اولین گام خود را در مسیر خارج شدن از استخراج پر انرژی و هزینه برمی‌دارد و به سمت یک روش سبزتر حرکت می‌کند.

روش استخراج اتریوم در حال حاضر گواه اثبات کار یا PoW نام دارد که نیاز به سخت‌افزارهای مخصوصی برای ماین دارد. بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین و سایر توسعه دهندگان در نهایت به یک مدل ثابت توافق کردند که در آن کاربرانی که در اتریوم سرمایه‌گذاری کردند قادر به استخراج و تولید بلوک هستند. با این روش اگر ماینرها از قواعد و قوانین پیروی نکنند، خطرات و ریسک مختل شدن شبکه گریبان خود انها را هم خواهد گرفت. این روش همان گواه اثبات سهام یا PoS است که تیم اتریوم نام آن را کسپر گذاشته‌اند. EIP ۱۰۱۱، در صورت اجرا، یک گام جزیی به سمت حرکت کامل به سمت کسپر هیبریدی است که یک سیستم دوگانه را معرفی می‌کند که ترکیبی از PoW و PoS است. در مقالات قبلی ما این مفاهیم و نقشه راه اتریوم به طور کامل توضیح داده شده است.

کسپر، در حالی که در شرف پیاده سازی است، هنوز از نظر برخی منتقدین بحث‌برانگیز است. به عنوان مثال، در ماه گذشته یک محقق امنیتی  VMware آن را « اساسا آسیب‌پذیر» نامید. با این حال، دنی رایان و چی چنگ لیانگ، از توسعه‌دهندگان EIP ۱۰۱۱، در طول جلسه روز جمعه اعلام کردند که طرح پیشنهادی آماده بازبینی و تصمیم جمعی است. رایان افزود که کار توسعه برای مشتریان اتریوم می‌تواند به زودی آغاز شود و او مطابق با نظر مهندسان رسمی عمل خواهد کرد:

حالا که این تکه‌های پازل در حال تکمیل شدن هستند، به نظرم زمان شروع صحبت در مورد شماره بلوک‌ ایجاد فورک هم فرا رسیده است.

همانطور که رایان اشاره می‌کند، این تغییر با نرم‌افزار اتریوم موجود سازگار نخواهد بود، به این معنی که شبکه باید متحمل یک فورک سخت شود. البته تا رسیدن این اتفاق هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. رایان ادامه داد:

دقیقا نمی‌دانم چه زمانی اجرای نسخه تست اتفاق می‌افتد. قبل از شروع آزمایش در آن طرف، EIP مورد بحث و بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

نظر شما راجع به این آپدیت جدید اتریوم چیست؟ آیا کسپر هیبرید می‌تواند جایگزین مناسبی الگوریتم روش کنونی باشد؟

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا