استخراج

احتمال کاهش پاداش اتر برای ماینرها؛ آیا استخراج اتر به صرفه خواهد بود؟

چند تن از توسعه دهندگان هسته اصلی اتریوم از احتمال کاهش پاداش استخراج بلاک اتر در فورک Constantinople خبر دادند. درحال حاضر به ازای استخراج هر بلاک، ۳ توکن اتر پاداش تعیین شده است. در حال حاضر بحث در این رابطه است که آیا باید میزان اتر برای پاداش ماینینگ در وضعیت کنونی باقی بماند یا به ۲ اتر (EIP-۱۲۳۴) یا ۱ اتر (EIP-۸۵۸) تغییر یابد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

چهل و پنجمین نشست اتریوم کور(Ethereum Core) یک موضوع کلیدی داشت و در این مورد بود که آیا پاداش بلاک اتریوم باید به میزان ۳ اتر به ازای استخراج هر بلاک باقی بماند یا کاهش یابد. این معیار طی به روز رسانی قبلی بیزانتیوم (Byzantium) مشخص شد که به موجب آن میزان پاداش از ۵ به ۳ اتر کاهش یافت.

در آخرین نشست توسعه دهندگان که به صورت مستقیم نیز پخش شد پیشنهادهایی در خصوص حفظ میزان پاداش اتر در شرایط کنونی و هم چنین کاهش آن به ۲ و ۱ اتر بیان شد. طی این نشست هیچ راهبرد قطعی مشخص نشد و طرفین توافق کردند در تاریخ دیگری به این موضوع بپردازند. هرچند در پخش مستقیم نشست و بعد از آن، نظرات مصممی در خصوص کاهش پاداش وجود داشت.

به طور کل، کسانی که به وضعیت موجود اعتماد ندارند، نگرانند که بدون کاهش همزمان سختی ماینینگ، کاهش پاداش اتر باعث از بین رفتن سودآوری ماینینگ بر بستر اتریوم می‌شود. در واقع بحث بر سر این است که ماینرهایی که از کارت گرافیک استفاده می‌کنند به سمت کوین های سودآورتر دیگر کشیده خواهند شد.

از طرفی اکثریت رای دهندگان در سایت CarbonVote به پاداش ماین اتر با کمتر از ۳ اتر رای داده‌اند. متیو لایت توسعه دهنده اتریوم نیز در این نشست زنده بر کاهش این پاداش تاکید کرد.

در حالی که بحث رسمی امروز نهایتا بی حاصل ماند توسعه دهندگانی مانند هادسون جیمسون با ماینرها ارتباط برقرار کرده است تا مجموعه ای از ذی نفعان را وارد این بحث کند. کریس برنیسک نیز خاطر نشان کرده است که این فورک تاثیر منفی بر بازار اتر نمی‌گذارد.

افراد بسیاری چشم به نشست آینده اتریوم کور خواهند دوخت، جایی که دوباره مباحث اصلی پاداش استخراج بلاک ها در آن مورد بحث قرار می‌گیرد.


🔍 زير ذره بين ميهن بلاکچين

اگر این اتفاق رخ دهد و پاداش استخراج اتریوم کاهش یابد ممکن است این کار، دیگر برای افرادی که اتریوم استخراج می‌کنند به صرفه نباشد و از این کار دست بکشند، که به دنبال کناره گیری ماینرها، سختی شبکه نیز کاهش پیدا می‌کند. در این صورت ماینرهایی که باقی مانده اند می‌توانند بلاک های بیشتری را ماین کنند بنابراین در عین اینکه پاداش ها کم شده اما درآمد خوبی برای ماینرهای باقی مانده به ارمغان می‌آورد. این اتفاق ممکن است باعث شود باز افراد به سمت استخراج اتریوم روی بیاورند. هر چند این پاداش ها و درآمد حاصل از آن به میزان قیمت اتریوم نیز بستگی دارد، اگر قیمت اتریوم به میزان قابل توجهی افزایش یابد، کاهش پاداش ها نمی‌تواند تاثیر خیلی زیادی بر درآمد ماینرهای اتریوم بگذارد. به هرحال شاید در ظاهر اتفاق خوشایندی به نظر نرسد اما علاوه بر مضرات، مزیت های خودش را نیز دارد.

نظر شما چیست؟ آیا کاهش پاداش برای ماینرهای اتریوم روی قیمت این ارز تاثیر خواهد گذاشت؟

منبع
bitsonline

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا