مقالات عمومی

از بیت کوین 1 دلاری تا امروز چه اتفاقاتی برای خالقان اتریوم افتاده است؟

چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان گذاران اتریوم و کاردانو، هنگامی وارد عرصه ارزهای دیجیتالی شده است که قیمت هر بیت کوین تنها کمی بیشتر از یک دلار بود. از آن زمان تا به حال، زیر ساختی که بازار و سیستم های بلاک چین را پشتیبانی می‌کرد، تغییرات بسیاری یافته است.

بیت کوین در سال ۲۰۱۳، رشدی ۲۵۰ برابری را تجربه کرد و از قیمت ۱ دلار به ۲۵۰ دلار رسید. از همین روی چارلز هاسکینسون تصمیم گرفت تا دامنه فعالیت خود را گسترده کند و به عنوان بنیانگذار پروژه های مختلف در این حوزه فعالیت کند.

نمودار بیت کوین

هاسکینسون پس از اختلاف با دن لاریمر مدیر EOS،  با ویتالیک بوترین ملاقات کرد

هاسکینسون اذعان داشت، ابتدا وی برای ایجاد استیبل کوینی که نیاز به ۵۰۰ هزار دلار سرمایه داشت به سمت کارآفرین چینی رفت. لازم به ذکر است که در آن زمان، حرفی از تتر (USDT) در میان نبود و در بازار، استیبل کوینی وجود نداشت تا سرمایه گذاران بتوانند ارز دیجیتالی داشته باشند که ارزش آن با دلار آمریکا برابر باشد.

هاسکینسون پس از رد این پیشنهاد، با دن لارمیر خالق بیت شرز (BitSHares) برای ساختن اولین پلتفرم صرافی غیرمتمرکز ملاقات کرد. با این حال، پس از مدتی هاسکینسون به دلیل اختلاف متعدد با دن لارمیر این شرکت را ترک کرد و برای ساخت اتریوم با ویتالیک بوترین و آنتونی دی لوریو وارد مشارکت شد.

هاسکینسون بیان کرد:

آنتونی به من گفت، پسر بچه ای است به اسم ویتالیک، (در آن زمان ویتالیک نوزده ساله بود) و او اولین مقاله سفید (وایت پیپر) را نوشته است. این مقاله سفید خیلی سخت بود و من هیج چیزی از آن نفهمیدم تو می توانی آن را بخوانی؟ نظرت را راجع به آن بگو و من پاسخ دادم حتما. من مقاله را خواندم و باید اعتراف کنم که خیلی سخت بود اما آن مقاله واقعا خوب بود و در حقیقت این اولین شکل آشنایی من با ویتالیک بود.

در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی در ژانویه سال ۲۰۱۴، هاسکینسون و دیگر بنیان گذاران اتریوم مانند بوترین، دی لوریو، جوزف لوبین و گاوین وود در راستای ساخت و تولید رسمی اتریوم در کنار یکدیگر جمع شدند.

هاسکینسون گفت:

برای کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی سال ۲۰۱۴، آنتونی یک ویلای ساحلی اجاره کرد و ما همدیگر را در آنجا ملاقات کردیم. جدای از من افراد دیگری که امروز از مهمترین افراد جهان ارزهای دیجیتالی هستند مانند جوزف لوبین، گاوین وود در آنجا حضور داشتند و به واقع آن روز را می توان روز تولد و ظهور اتریوم دانست.

چهار سال رشد تصاعدی

از سال ۲۰۱۴، بخش ارزهای دیجیتالی رشد زیادی را در زمینه های سیستم های بلاک چین، زیر ساخت و مقیاس پذیری در بازار به نمایش گذاشت. راه اندازی اتریوم در سال ۲۰۱۴ اولین راهها به سوی برنامه های غیر متمرکز (dApps) و همچنین اولین سیستم محاسباتی غیر متمرکز در جهان را هموار ساخت. اتریوم همچنین بازار عرضه اولیه پول (ICO) که باعث جذب میلیاردها دلار سرمایه برای پروژه های بلاک چین در جهت پیشرفت و توسعه پروتکل بلاک چین می‌شود را نیز راه اندازی کرد. جالب است که EOS به سرپرستی دن لاریمر به عنوان بزرگترین ICO در تاریخ، بالغ بر ۴ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته است.

هاسکینسون پس از پایه گذاری اتریوم، کاردانو را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد. کاردانو اولین پروتکل بلاک چین گواه اثبات سهام (PoS) می باشد که به منظور رسیدگی به برنامه های غیر متمرکز و پرداخت ها با دولایه جداگانه جهت حداکثر سازی مقیاس پذیری، ایجاد شده است.

به موازات این پیشرفت عظیم قیمت بیت کوین نیز به بالاترین حد قیمت خود یعنی ۱۹۵۰۰ دلار دست یافت. اگرچه بیت کوین در نه ماه گذشته تا قیمت ۶۵۰۰ دلار کاهش یافت.

منبع
ccn

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا