مقالات عمومی

ایده جدید برنامه نویس مطرح اتریوم؛ نگاهی نو به شاردینگ (Sharding)!

اتریوم ممکن است تنها یک قدم به شاردینگ بلاک چین خود نزدیکتر شده باشد. حداقل نظر ولاد زامفیر، محقق و برنامه نویس قدیمی بلاک چین این است؛ او همین هفته ادعا کرده است که موفق شده تا الگوریتم گواه اثبات مفهوم (proof of consept) را در رویداد اتریوم (EThberlin) کدنویسی کند.

ادعا شده است که این کد که با کمک چندین توسعه دهنده دیگر، از جمله تیم بیکو، استیو مارکس و کدنویس معروف «موریلیان» نوشته شده است، ثابت می کند که چگونه شاردهای مختلف اتریوم روزی قادر به برقراری ارتباط بر روی بلاک چین خواهند بود. شاردینگ (sharding) یک راه حل مقیاسی تجربی است که به عنوان راهی برای کاهش فشار یک شبکه، با شکستن بلاک چین به واحدهای کوچکتر عمل می کند.

در حالی که بسیاری از توسعه دهندگان اتریوم، از جمله ویتالیک بوترین، سازنده اتریوم، در تلاش هستند تا بخشی از نقشه راه اتریوم را به مرحله اجرا بگذارند، این کار هنوز در حال تکامل است (تخمین زده شده است که نتیجه این تلاش تا دو سال دیگر منتشر نخواهد شد). زامفیر در گفتگو با کوین دسک تأکید کرد که گواه اثبات مفهوم به تولید نزدیک نیست، اما با این وجود او معتقد است که این گواه اثبات مفهوم حاوی کدی است که برای گسترش آن بر پلتفرم اتریوم اساسی خواهد بود.

زامفیر گفت:

این در واقع یک گواه اثبات مفهوم برای اصلی ترین بخش در نقشه راه شاردینگ من است. شاردینگ مانع از گسیختگی بین اجزای کراس شارد (cross-shard) می شود، یا به طور خاص تر، از گسیختگی بین اجزای کراس شارد جلوگیری می کند.

این بیانات به نظر بسیار فنی و تکنیکی می رسد، اما به زبان ساده تر می توان گفت که زامفیر و توسعه دهندگان دیگر می توانستند نشان دهند که چگونه تراکنش ها می تواند به طور ایمن در سراسر یک بلاک چین شارد شده ارسال شود. در وبسایت گیت هاب، کد این الگوریتم موجود است و کاربران می‌توانند کد آن را دانلود کنند.

زامفیر در ادامه اذعان کرد:

ما هنوز روی این یکپارچگی و ادغام کار می کنیم. اما اگر هفته بعد به سراغ ما بیائید آن موقع زمانی است که ما به دستورالعمل هایی رسیده ایم  و شما می توانید دستورالعمل ها را دنبال کرده و آن را در کامپیوتر خود اجرا کنید.

توسعه گواه اثبات مفهوم برای اهداف آموزشی

در حالی که گواه اثبات مفهوم در نهایت به شکل کد در گردهمایی توسعه دهندگان اتریوم رونمایی شد، طبق گفته زامفیر، بخش های زیادی از آن قبلا توسعه یافته بود.

او به کوین دسک گفت:

آزمایشات برای اکثر بخش ها تقریبا ۱۰۰ درصد انجام شده است. من مجبور به انجام هیچ تحقیقی در گردهمایی نبودم، من فقط در آنجا به پیاده سازی پرداختم.

زامفیر گفت که دلیل پیاده سازی کد، عمدتا آموزشی است. او گفت:

بسیاری از افرادی هستند که نمیتوانند به تحقیق صورت گرفته دسترسی داشته باشند، مخصوصا وقتی که تحقیق را منتشر نکنیم. بنابراین، دیدن نرم افزار  امری است که می تواند آنها را متقاعد کند.

فراتر از آن، او ادامه داد که گواه اثبات مفهوم تا زمانی که زمینه های جدیدی را کشف و یا مشکلاتی را برطرف نکند تقریبا هیچ اهمیتی ندارد. چیزی که از دست می رود شامل یک سیستم برای هزینه های تراکنش و یک راه برای تعیین مسیر تراکنش ها و پیام ها از یک شارد به شارد دیگر است. “ما هیچ پروتکل مسیریابی واقعی نداریم”،  او در خلاصه اذعان کرد:

بیشتر کاری که در حال انجام است، سازگار کردن آپدیت شاردینگ با قوانین مربوط به انتخاب فورک است.

شاردینگ از نگاه فنی

منظور زامفیر از اشاره کردن به قانون انتخاب فورک، کدی برای چگونگی تعامل شاردهای اتریوم با بلاک چین اصلی است. این کد در ماه می به شکل گواه اثبات مفهوم توسط بوترین انتشار یافت.

با توجه به این نکته، نقشه راه شاردینگ زامفیر کمی از نقشه راه اصلی شاردینگ اتریوم متفاوت است. کار زامفیر در حالی که هنوز هم ریشه در همان مشکلات دارد، تلاش برای یافتن راه حل جهت افزایش مقیاس‌ پذیری اتریوم و همچنین نهایی شدن تغییر پیش رو  به یک روش عادلانه تر برای محافظت از بلاک چین ها است. زامفیر به کوین دسک گفت:

به نظر من مشکلات اساسی هسته شاردینگ پیام رسانی کراس شارد و یا انسجام کراس شارد است. ويتاليك درگير امكان وقوع شاردينگ، تاييد آن و عملي شدن آن است. من دیدگاه دیگری نسبت به ویتالیک از پروتکل های مورد توافق و شاردینگ دارم.

او ادامه داد:

من  دارم روی مشکلاتی که در اولویت قرار می گیرند تمرکز می کنم.

نظر شما چیست؟ آیا شاردینگ میتواند مشکلات شبکه اتریوم را حل کند؟

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا