رمزارز در ایران

فروزنده: رمز ارز ملی تا زمانی که مورد پذیرش قرار نگیرد، هیچ چیزی را نمی تواند دور بزند!

محمدرضا فروزنده دوست، مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار داشت:

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

کلیه بانک‌های دنیا، ارز دیجیتال را به عنوان پول نمی‌شناسند؛ چراکه پول حداقل دارای سه ویژگی است. یکی از ویژگی‌های پول این است که برای ذخیره ارزش استفاده شود. باتوجه به اینکه نوسانات ارزهای دیجیتال فعلی بالاست، نمی‌توان آن‌ها را برای ذخیره ارزش استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر پول این است که به طور گسترده استفاده می‌شود، اظهار داشت:

به صورت گسترده، یعنی بتوانیم بیت کوین یا ارزهای دیجیتال را در خرید و فروش معمولی به کار ببریم؛ یعنی بتوانیم حتی در خرید چای یا قهوه نیز پرداخت را با آن‌ها انجام دهیم اما این کار با بیت کوین و امثال آن زمان‌بر است و ۱۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد تا بیت کوین به حساب دیگری بیاید.

فروزنده دوست ادامه داد:

سومین ویژگی پول این است که قابل اندازه‌گیری است. معنای این سخن این است که وقتی می‌گویید فلان کالا ۲ بیت کوین است، مشخص باشد ۲ بیت کوین یعنی چقدر. از آنجا که بیت کوین مدام بر مبنای دلار درحال نوسان و تغییر است، مقدار آن مشخص نیست. درنتیجه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بیت کوین پول نیست. در ۳-۲ همایش، کشورها بر سر این بحث کرده‌اند که آیا باید بیت کوین و ارز دیجیتال را کالا حساب کرد یا دارایی. آخرین جمع‌بندی گروه G۲۰ این بوده که ارز دیجیتال را مثل اوراق مشارکت، سهام یا شمش طلا یک کالای باارزش در نظر بگیرند.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بانک‌ها ارز دیجیتالی را نپذیرفته‌اند اما درحال استفاده از تکنولوژی بلاک چین هستند که برای تبادل ارزش به کار می‌رود و به آن سمت می‌روند، گفت:

برخی از بانک‌ها و حتی بانک‌های بزرگ دنیا درحال استفاده از کوینی به نام XRP هستند. شرکتی به نام ریپل وجود دارد که دارای سه محصول است. یکی از محصولات این شرکت نمادی تحت عنوان XRP دارد که آن را در بازار ارز دیجیتال تحت عنوان ریپل می‌شناسند.  کاربرد XRP در سرعت بخشیدن به تراکنش‌های بانکی است و هزینه کارمزدهای بین بانکی را به شدت کاهش می‌دهد. XRP یکی از کوین‌های حوزه بانکی است که شرکت‌ها، کشورها و حوزه‌های بانکی دنیا رفته رفته از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه کوینی به نام استلار داریم که در دنیا به کار می‌رود، اظهارکرد:

نماد این کوین XLR است که بعضی کشورهای اسلامی اعلام کرده‌اند می‌توان از آن در تراکنش‌های بانکی استفاده کرد و در حال استفاده از آن هستند.

فروزنده دوست اضافه کرد:

ما باید نگاه را به ارز دیجیتال عوض کنیم. برخی نگاه سیستمی و قدیمی دارند و بعضی مطابق روز به مسائل نگاه می‌کنند. شاید بتوان گفت در هر مقاله آینده‌پژوهی که در حوزه های‌ تِک وجود دارد، بحث بلاک چین و رمز ارزها مطرح است. یک اقتصاددان آلمانی کتابی تحت عنوان انقلاب صنعتی چهارم منتشر کرده است. در آن کتاب بلاک چین و رمز ارزها به عنوان قلب موتور محرک انقلاب صنعتی چهارم مطرح شده‌اند.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد:

در این کتاب سه پیشران مطرح شده است. یکی پیشران‌های فیزیکی که شامل ماشین‌های خودکار، پرینترهای سه بعدی و … می‌شود. پیشران دوم مربوط به بحث دیجیتال است که ذیل آن IOT و بلاک چین مطرح شده است. پیشران سوم هم بحث ژنتیک است که گفته شده تا سال ۲۰۲۵ – ۲۰۲۰  بحث ادیت ژنی و ساخت قطعات بدن و … مطرح خواهد بود.

وی با بیان اینکه این احتمال هست که بیت کوین نابود شود، گفت:

شاید کوین‌های دیگر ازجمله ریپل نابود شوند یا کاربردهای خود را از دست دهند اما به ضرس قاطع می گویم که ارز دیجیتال یا رمزینه ارز هیچ گاه از بین نمی‌رود و هرگز نمی‌میرد. کسانی که راجع به مرگ رمزینه ارز سخن می‌گویند، معماری آن را نمی شناسند. رمز ارز فقط بحث یک کوین نیست. یک سری از رمز ارزها پلتفرم یا بستر هستند. وقتی می‌گویید رمز ارزها روزی از بین می‌روند، مثل این است که بگویید اینترنت از بین می‌رود. ممکن است معماری اینترنت عوض شود (که احتمالا بلاک چین آن را هم تغییر دهد) اما اینترنت از بین نمی‌رود. برخی از کریپتو کارنسی ها (رمزینه ارزها) کاربردی هستند و مثلا در حوزه پزشکی، صنعت خودرو، وام‌دهی و احراز هویت یا بارنامه گمرکات استفاده می شوند.

فروزنده دوست ادامه داد:

بله، تعداد بلاک‌های بیت کوین ۱ مگابایت و ضعیف است و شاید روزی از بین برود اما کریپتو کارنسی از بین نمی‌رود و من این را با قاطعیت می گویم. روال و تکنولوژی به مرور عوض می شود. همین الان شاید بیش از ۵۰ هزار تومان در کیف شما اسکناس نباشد اما باقی پول شما در کارتتان است. این کارت الکترونیکی است و کریپتو کارنسی یا رمز ارز هم به همین ترتیب یکی از مراحل پیشرفت تکنولوژی است.

وی با بیان ایکه بیت کوین (مشخصا بیت کوین) فعلا قابلیت پول شدن را ندارد اما با این حال در برخی تبادلات استفاده می‌شود، تاکید کرد:

حتی من فروشگاه‌هایی در آلمان دیده‌ام که با بیت کوین، کالا می‌فروشند. این فروشگاه‌ها یک بارکد دوبعدی را گذاشته‌اند و شما موبایل را جلویش می ‌گیرید، شماره وَلِت یا حساب آن‌ها روی موبایل شما می‌آید و می‌توانید به واسطه آن پرداخت را انجام دهید. اما این عمومیت ندارد. اگر ۱۰۰ دلار در جیب شما باشد در همه جای دنیا می‌توانید با آن خرید انجام دهید. بیت کوین فراگیری لازم را پیدا نکرده اما با آن برخی مبادلات انجام شده و می‌شود.

فروزنده دوست یادآور شد:

طبق آمارها حدود ۸۰ درصد بیت کوین‌های دنیا در ماینینگ پول‌های چین (استخرهای استخراج بیت کوین) استخراج می‌شود و الباقی آن ها در امریکا و برخی کشورهای دیگر استفاده می شود. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ قیمت هر بیت کوین به ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دلار و تا سال ۲۰۲۲ حتی به ۵۰۰ هزار دلار برسد. چراکه تا آن زمان میزان تولید بیت کوین نصف می شود و به دلیل عرضه کمتر، قیت بیت کوین بالا می رود. البته من خیلی به این آمارها خوش‌بین نیستم چون احتمال می دهم احتمال از بین رفتن بیت کوین و جایگزینی آن با یک کریپتو کارنسی دیگر وجود دارد.

مدیرکل ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تایلند، تایوان، کانادا، دوبی، قطر، روسیه، هنگ کنگ، ایران و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که رمز ارز ملی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد:

امارات، دوبی کوین را ساخت و می خواست آن را در کشورهای عربی توسعه دهد اما اعراب باهم مشکل دارند و این طرح با موفقیت مواجه نشد. قطر، قطرکوین را ساخت. پوتین در روسیه دستور داد ظرف یک ماه کریپتو روبل را راه بیندازند و بعد کریپتو سایبر به جایش آمد که هیچ کدام در آن کشور جواب نداد. هنگ کنگ در حال کار کردن روی رمز ارز است تا رمز ارز خودش را بسازد.

وی خاطرنشان کرد:

وقتی از ایجاد ارز ملی سخن می گوییم، با فلسفه بلاک چین مغایرت دارد. بلاک چین یعنی آزادی، شفافیت و صداقت. اگر ارز ملی هر کشوری را کشورهای دیگر بپذیرند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد و حتی دلار را دور بزند. بحث این است که شما چیزی را داشته باشید که برای دیگران دارای ارزش است؛ وگرنه شما حتی اگر کدنویسی ندانید، با دو ساعت تمرکز می‌توانید با نام خودتان کوین بزنید. اما زمانی که این کوین مورد توافق بقیه قرار نگیرد، فایده‌ای ندارد. رمز ارز ملی هم تا زمانی که از طرف جامعه بین المللی یا حداقل جامعه هدف شما مورد پذیرش قرار نگیرد، هیچ چیزی را نمی تواند دور بزند.

منبع
ایلنا

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا