مقالات عمومی

مهمترین دستاورد کنفرانس توکیو: افزایش مقیاس پذیری بیت کوین بدون فورک!

کنفرانس مقیاس پذیری بیت کوین (Scaling Bitcoin) روز جمعه در توکیو برگزار شد. در این کنفرانس توسعه دهنده و برنامه نویس های زیادی حضور داشتند و مارک فریدن باخ  توسعه دهنده سابق بلاک استریم یک مفهوم جدید را برای بیت کوین ارائه داد. طرح ایده فوروارد بلاکز (Forward blocks) از موضوعات مهم این گردهمایی بود و به نظر می رسد در آینده تغییرات بحث برانگیزی را برای بیت کوین ایجاد کند. این تغییرات مانند افزایش اندازه بلاک یا تغییر گواه اثبات کار(PoW) بدون اجرای هارد فورک می باشد.  راهکار فوروارد بلاکز ارتقا نرم افزار توسط هر نود در شبکه بیت کوین را منسوخ می کند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

اینکه چگونه تغییراتی در پروتکل بیت کوین ایجاد کنیم، طی چندین سال مسئله مهم و مداومی بوده است. با بزرگ شدن جامعه بیت کوین واقعا دشوار است تا در چنین سیستم بزرگی به اجماع دست یابیم. تیم بیتکوین کش با هدف افزایش اندازه بلاک ایجاد شد، تیم لایتنینگ می خواست که اندازه بلاک بیت کوین را در ۱ مگابایت حفظ کند و بلاک چین بیت کوین را خارج از زنجیره مقیاس پذیر کند. در نهایت نتیجه همه این بررسی ها این بود که سال گذشته فورک بیتکوین کش ایجاد شد.

مسئله مهم دیگر این بود که هنگامی که تغییرات اجباری در نرم افزار ایجاد می شود، کنترل بیت کوین (BTC) تضعیف می شود. به همین دلیل است که مارک فریدن باخ به دنبال راهکاری بوده است که بدون ایجاد فورک سخت تغییرات اساسی را راحتتر ایجاد کند. با این حال بسیاری از منتقدین بیان کردند که تغییرات جدی بر روی شبکه توزیع شده ای مانند بیت کوین بسیار دشوار خواهد بود.

فوروارد بلاکز چگونه کار می کند؟

فریدن باخ توضیح داد که فوروارد بلاکز، بلاک چین های متفاوت با عملکردهای گواه اثبات کار جداگانه را می پذیرد. این بدان معناست که نه تنها یک بلاک چین تک وجود دارد که در آن هر بلاک می تواند ایجاد شود، بلکه بلاک چین های متعددی نیز وجود دارند. ایده آن همانند  شاردینگ اتریوم است که در آن بلاک چین به بخش های مختلف یا شارد تقسیم می شود. فوروارد بلاکز همچنین می تواند داده بلاک چین بیت کوین را به بخش های مختلف یعنی در بلاک چین های بیشتر تقسیم کند. این فوروارد بلاک چین ها به یکدیگر متصل نیستند و تراکنش های خود را جداگانه ذخیره می کنند. با این حال یک هماهنگ سازی بین این دو شارد وجود دارد. فریدن باخ توضیح داد:

یکی از روش ها شاردینگ است. من منظورم شاردینگ دیتابیس است. اگر بتوانیم یک فوروارد بلاک چین داشته باشیم، به راحتی به ۳۰ تا هم دست می یابیم و تراکنش ها را جدا از آنها انجام دهیم، در واقع هر شارد مجموعه UTXO خود را دارد. اطلاعاتی که در یک شارد قرار دارد با آنچه که در سایر شاردها اتفاق می افتد ارتباطی ندارد. باید روشی وجود داشته باشد تا بین دو شارد انتقال صورت گیرد پس به هماهنگ سازی نیاز داریم و این همان مکانیزمی است که قبلا برای قوانین کوین بیس استفاده کردیم.

بیانیه زیر از فریدن باخ هدف از فوروارد بلاکز را بسیار شفاف می کند. اگر هیچ اجماعی برای تغییر پروتکل بیت کوین صورت نگیرد، سپس نودهایی که ارتقا را انجام نمی دهند می توانند در بلاک چین بیت کوین شرکت کنند و سپس تنها به یک شارد تبدیل می شوند.

فورک نرم (Soft Fork) جایگزین درحالی که نودهای قدیمی هنوز فرایند بلاک جین را انجام می دهند، قوانین اجماع را قوی تر می کند. این تحقیق هم چنین شامل فورک های نرم با قابلیت فوروارد است تا نودهای به روز رسانی نشده نیز بتوانند تمام تراکنش ها را دریافت و پردازش کنند.

در ادامه بخش کوچکی و خلاصه شده ای  از تحقیق صورت گرفته بیان می شود. ما نشان دادیم که ایده فوروارد بلاکز مکانیزم متحد و تکی دارد:

  • مقیاس پذیری داخل زنجیره را تا ۳۵۸۴ برابر مقدار فعلی به عنوان فورک نرم افزایش می‌دهد.
  • آپدیت اختیاری گواه اثبات کار را به عنوان فورک نرم فراهم می‌کند.
  • افزایش هزینه های تایید را با محدودیت کنترل می‌کند.
  • با به کارگیری شاردینگ خطرات متمرکزسازی را کاهش می‌دهد.

چارچوبی برای حسابداری لجر در افزونه های آتی پروتکل نیز ارائه شده است. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کارمزد های قابل تخفیف بازار با نرخ شفاف کارمزد های تراکنش ها که از طریق اجماع تعیین می‌شود.
  • تراکنش های محرمانه برای نامشخص کردن مقادیر تراکنش ها.
  • ممتاز بودن، امضاهای حلقه ای یا پرداخت های ناشناس برای نامشخص کردن گراف پرداخت
  • مکانیزم های انتقال ارزش زنجیره جانبی

درحالی که قسمت های بسیار زیادی از این پروپوزال تغییر کرده است با این حال پیچیده تر از افزونه های قبلی مورد پذیرش توسط بیت کوین (مانند سگویت) نمی‌باشد و مزایای مختلفی به همراه دارد.

باید منتظر ماند و دید که آیا این پروپوزال توسط جامعه بیت کوین مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر. هرچند این امر بسیار بحث برانگیز خواهد بود.

منبع
captainaltcoin

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا