رمزارز در ایران

شایعه: قطع دسترسی ایرانی‌ها به بیت کوین از سوی آمریکا !

امروز 9 آذر ماه، اخباری مبنی بر بلوکه شدن دارایی کیف پول‌های بیت کوین کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری منتشر شد.

قبل از ارائه مشروح این خبر که به صورت سراسری در وبسایت های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و حتی وبسایت های غیرمرتبط منتشر شده، باید این موضوع را روشن کنیم که این خبر از درک نادرست از مفهوم بلاکچین و غیرمتمرکز نشات میگیرد و صحت ندارد.

دو روز پیش خبری مبنی بر تحت تعقیب بودن دو هکر ایرانی از طرف وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد. طبق این بیانیه این دوشخص به دلیل تخلفات سایبری محکوم و در لیست سیاه FBI قرار گرفتند.

فردای این خبر (روز پنجشنبه ۸ آذر) در کانال ها و گروه های کریپتو بین کاربران سوالات زیادی در ارتباط با کیف پول بلاکچین و پلتفرم شیپ شیفت پرسیده شد و بسیاری مدعی بودند که امکان لاگین شدن به کیف پول های خود را ندارند.

جو بسیار عجیبی بین کاربران افتاد که این موضوع به دلیل تحریم های آمریکاست و برای جلوگیری از تخلفات در این زمینه و قوانین مربوط به تحریم، تمام کیف پول های بیت کوین ایرانیان توسط آمریکا بسته شده است! این موضوع با خبری از خبرگزاری کوین دسک بال و پر بیشتری گرفت و ترس عجیبی بین کاربران ایجاد کرد.

در ابتدای خبر اشاره کردیم که این موضوع نمیتواند صحت داشته باشد و در ادامه دلیل آن را توضیح خواهیم داد:

  • از دیدگاه فنی امکان بلوکه کردن دارایی‌های کاربران در کیف پول‌ها وجود ندارد مگر در دو صورت: ۱. دارایی خود را در یک صرافی متمرکز نگه داری میکنید. ۲. کیف پول خود را آنلاین ساخته باشید و وبسایت مورد نظر کلید خصوصی شما را داشته باشد.

بلاکچین و ارزهای دیجیتال، ماهیتا غیرمتمرکز هستند و نهاد واسطه ای در این بین وجود ندارد که بخواهد پیرو سیاست های یک کشور خاص چیزی را مسدود را بلوکه کند. اما ما به عنوان کاربران این حوزه از نهاد های واسطه ای مانند صرافی ها و پلتفرم هایی برای ساخت کیف پول استفاده میکنیم که در این بخش باید همواره بعضی نکات را رعایت کنیم. این موضوع توسط تیم میهن بلاکچین بارها و بارها به کاربران این حوزه گوشزد شده و این خبر دلیلی شد تا دوباره آنها یادآوری کنیم:

  • هیچوقت از یک صرافی که متمرکز فعالیت میکند و مدیریت مرکزی دارد، به عنوان کیف پول و نگه داری دارایی خود استفاده نکنید.
  • سعی کنید با تحقیق و مطالعه راجع به انواع کیف پول ها، بهترین گزینه را که دسترسی کامل به کیف پول را به شما می دهد انتخاب کنید.
  • کیف پول ها به دو دسته گرم (آنلاین) و سرد (آفلاین) ساخته می شوند. برای امنیت بیشتر اگر دارایی زیادی را میخواهید در کیف پول خود ذخیره کنید، حتما از نوع آفلاین استفاده کنید. این موضوع باعث می شود نه تنها در مقابل تحریم یا سیاست هایی که بعضی از شرکت ها پیش می گیرند در امان باشید، بلکه از هک شدن یا از بین رفتن پول خود نیز جلوگیری میکنید.

نتیجه گیری

دنیای ارزهای دیجیتال با هدف غیرمتمرکز بودن و دسترسی یکسان و برابر همه انسان ها ایجاد شده است. پس از این موضوع مطمئن باشید که کسی نمیتواند بیت کوین یا اتر های شما را بسوزاند یا تصاحب کند، مگر با اشتباه شخصی یا کوتاهی در به دست آوردن آگاهی لازم در این زمینه.

صرافی ها و پلتفرم های اکسچنجی که در حال فعالیت در این حوزه هستند، ممکن است با جانبداری یا سمت و سو گرفتن نسبت به سیاست های خاصی، اجازه فعالیت به شما را ندهند، اما توان نابود کردن یا از بین بردن بیت کوین شما ندارند.

پس با شنیدن هر خبری در این حوزه نترسید و حتما راجع به آن اطلاعات کافی را به دست آورید و به دنبال بهترین تصمیم برای ادامه فعالیت خود باشید.

 

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
5 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا