اخبار عمومی

پیشنهاد ۹ صندوق ETF بیت کوین توسط سازمان SEC رد شد!

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) خبر رد پیشنهادهای صندوق قابل معامله بورس ETF بیت کوین شرکت های پروشیرز (ProShares)، دیرکسیون (Direxion) و گرانیت‌شیرز (GraniteShares) را اعلام کرد .

طی سه حکم منتشر شده در تاریخ ۲۲ آگوست، طی مهلت گزارش شده از فرآیند تایدییه عمومی SEC، موارد در دست بررسی رد شدند. قابل توجه است که این کمیسیون در رد تمامی موارد از دلیل یکسان و هم چنین عبارات کاملا مشابه استفاده کرد.

کمیسیون SEC در خصوص رد پروشیرز نوشت:

کمیسیون این طرح پیشنهادی را رد می‌کند زیرا اکسچنج مورد نظر مدارک مستدلی ارائه نکرده است تا نشان دهد که پیشنهاد آن ها مطابق با ماده ۶ قانون بورس می‌باشد. این ماده بیان می‌کند که قوانین بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از کلاهبرداری و اقدامات کارشکنانه طراحی شده اند.

هم چنین در خصوص پنج ETF پیشنهادی دیرکسیون نیز دقیقا توضیحات مشابه را ارائه کرد.

در تمام موارد SEC تاکید دارد که عدم تایید این کمیسیون بر این معنی نمی‌باشد که بیت کوین یا به طور کلی فناوری بلاک چین کاربرد یا ارزشی به عنوان نوآوری یا سرمایه گذاری دارد یا خیر. برای رد پیشنهاد گرانیت‌شیرز نیز مجددا از عبارات مشابه استفاده شد.

این رد پیشنهادات چند هفته پس از اینکه اعضای SEC به بررسی ETF بیت کوین پیشنهاد شده از جانب کامرون و تایلر وینکلووس پرداختند، رخ داد. پس از حمایت اکثر اعضای SEC از تصمیم قبلی که در ماه مارس سال ۲۰۱۷ اتخاذ شده بود، اقدامات چند ساله این دو فرد بی نتیجه ماند.

هستر پیرس یکی از اعضای SEC با تصمیم کمیسیون مخالف بود و چندی بعد در مصاحبه ای گفت اقدام برای مسدودسازی ETF بیت کوین یک نوع بدخدمتی و ضرر به سرمایه گذاران و نوآوران این حوزه می‌باشد‌.

بیان مسائل تکراری گذشته

حکم های قبلی عدم تایید ETF های بیت کوین توسط SEC، افراد را به یاد دلایل ارائه شده برای سرکوبی ETF بیت کوین پیشنهادی از جانب کامرون و تایلر وینکلووس می‌اندازد.

با این حال پیشنهادهای  ارائه شده توسط این سه شرکت منحصر به فرد بودند و به جای پرداختن به سرمایه ای که مستقیما شامل بیت کوین باشد، با بازارهای آتی بیت کوین سروکار دارد. کمیسیون SEC به نامه ای از جانب بورس کالای شیکاگو CBOE برای قراردادهای آتی بیت کوین در ایالات متحده اشاره کرد. این کمیسیون نوشت:

علاوه بر این، رییس و مدیر اجرایی CFE اخیرا در نامه ای به کمیسیون تایید کرد که حجم معاملات فعلی قراردادهای آتی بیت کوین در بازار معاملات آتی CBOE و CME برای حمایت از ETP ها کافی و مناسب نیست.

همزمان SEC به نکته قابل توجهی اشاره می‌کند. اینکه سرمایه گذاران با معامله محصولات مبتنی بر اکسچنج برای بیت کوین، محافظت دوچندانی به دست خواهند آورد.

مسئولان SEC در خصوص رد پیشنهاد پروشیرز بیان کردند، کمیسیون این موضوع را تایید می‌کند که معامله ETP بیت کوین در بورس اوراق بهادار ملی در مقایسه با معامله آن در بازارهای غیرقانونمند، محافظت بیشتری برای سرمایه گذاران به عمل می‌آورد، اما کمیسیون باید این مزیت بالقوه را در مقیاس و بافت بزرگتری در نظر بگیرد که این پیشنهاد مطابق با تمام مفاد اجرایی قانون بورس باشد.

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا