مقالات عمومی

ایده جدید برای فرمول محاسبه کارمزد تراکنش‌ها توسط خالق اتریوم!

ویتالیک بوترین ، بنیانگذار اتریوم به تازگی طرحی در گیت هاب مطرح کرده است که از طریق آن می‌توان مدل کارمزد تراکنش که در حال حاضر از آن استفاده می شود را به یک مدل تراکنش با کارمزد ثابت تبدیل کرد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

ویتالیک این طرح را در چندین انجمن و پرسش و پاسخ های آنلاین و اخیرا هم در رویداد Cryptp ۲۰۱۸ مطرح کرد و در نهایت جامعه زی کش (Zcash) از این ایده استقبال کرد و به او پیشنهاد داده تا جلسه ای راجع به این طرح بگذارند.

او راجع به بلاک چین های عمومی موجود امروز مانند اتریوم و زی کش و … صحبت کرده است و اذعان دارد که در بلاک چین های موجود امروزی برای تولید یک بلاک و اضافه شدن آن به زنجیره باید هزینه هایی پرداخت شود. این هزینه به دلیل جلوگیری از ایجاد بلاک اسپم پرداخته می شود و کاربر برای فرستادن تراکنش به شبکه باید هزینه‌ای تحت عنوان فی یا کارمزد پرداخت کند.

بوترین استدلال می کند که روش cap-auction تنها روشی است که می تواند برای حل این مسئله مورد استفاده قرار گیرد. او همچنین معتقد است که روش های دیگری هم وجود دارند که می توانند منفعت بیشتری داشته باشند و ارزش بررسی کردن دارند.

او با استفاده از مدل موجود سه مساله را مطرح می کند:

  • عدم انطباق بین نوسانات سطح کارمزد تراکنش ها و میزان کارمزد واقعی لازم
  • نا کارآمدی در اولین قیمت تعیین شده برای تراکنش
  • عدم ثبات زنجیره ها بدون دریافت پاداش برای تولید بلاک

بوترین در ادامه توضیح می دهد که ایده اش این سه مسئله را برطرف خواهد کرد. او اعتقاد دارد مدل موجود محاسباتی برای تعیین مقدار کارمزد تراکنش می‌تواند از بین برود و به جای آن یک فرمول ثابت جدید به کار گرفته شود که از طریق تلفیق آن با میزان ظرفیت واقعی موجود در لحظه، کارمزد تراکنش محاسبه شود. او اذعان داشت:

اگر ۵۰ درصد از ظرفیت یک بلاک پر شده است، کارمزد تغییری نمی‌کند. اگر ۱۰ درصد پر شده باشد، کارمزد ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت و اگر ۹۰ درصد پر شده باشد، کامزد ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

در ادامه افزود:

هزینه بلوک بعدی را محاسبه کنید، اگر می‌توانید هزینه آن را بپردازید که پرداخت کنید، در غیر اینصورت، نه.

او همچنین اشاره می کند که نظریه فوق عملا با بلاک چین اتریوم مطابقت دارد، البته می تواند توسط Zcash  هم اتخاذ شود، زیرا این روش به لحاظ نظری با همه بلاک چین های عمومی مطابقت دارد. بوترین در مراسم Ethereum Meetup که در اوایل سال جاری برگزار شد، سخنرانی اصلی خود را که در آن این ایده را مورد بحث قرار داد، مطرح کرد. این بنیانگذار معتقد است تحقیقات بیشتری در این زمینه ممکن است انجام شود:

هنوز چیزهای زیادی در این زمینه وجود دارد که بتوان به نوعی آنها را پیاده سازی کرد. هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد اما این نکته درست است که از سوی دیگر تحقیقات در زمینه پیشرفتهای فنی مثل اثبات سهام (PoS)، مقیاس پذیری و بهبود حریم خصوصی، می‌تواند پیشرفتهای زیادی روی اقتصاد انجام دهد. از طریق این پیشرفت ها می توان به طور عمده بهبود کارایی بلوک ها را افزایش داد و فناوری بلاک چین را آسان تر کرد.

نظر شما چیست؟ آیا ایده ویتالیک قابل اجرا شدن است؟

منبع
ambcrypto

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا