مقالات عمومی

تبدیل حمله ۵۱٪ به ۹۹٪؛ معرفی الگوریتم اجماع جدید توسط خالق اتریوم!

ویتالیک بوترین موسس اتریوم نوع جدیدی از الگوریتم اجماع را معرفی کرده است که در آن نیاز است تنها یک درصد گره ها به طور صحیح عمل کنند. این بدان معنا است که از نظر تئوری، هکر یا حمله کننده باید بر بیش از ۹۹ درصد گره های بلاک چین کنترل داشته باشد تا بتواند حمله کند. بنابراین دیگر از حمله هایی که در آن فقط کافی بود ۵۱ درصد نودها را در اختیار قرار داشته باشند خبری نیست.

ویتالیک بوترین در این مقاله بیان کرد آیا می‌دانید اگر فرضیات بیشتری اضافه کنید می‌توانید تولرانس خطا را تا ۹۹ درصد افزایش دهید؟ مخصوصا به ناظرانی نیاز دارید که فعالانه الگوریتم اجماع را مشاهده کنند و نه ناظرانی که فقط خروجی دانلود می‌کنند.

این الگوریتم جدید ابتدا توسط لزلی لمپورت در سال ۱۹۸۲ ابداع شد. وی دانشمند حوزه رایانه می‌باشد که برای اقدامات خود در خصوص سیستم های توزیع شده جایزه تورینگ را دریافت کرد. ویتالیک از راهکارهای لزلی در حوزه بلاک چین استفاده کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

نحوه کار

این الگوریتم اجماع جدید، نوع جدیدی از گره های اعتبارسنج به اسم “گره های ناظر مستقل” را معرفی می‌کند. این گره ها به طور همزمان بر زنجیره نظارت می‌کنند و هنگامی که پیامی ظاهر می‌شود ناسازگاری ها را شناسایی می‌کنند. این اقدام جوابگو می‌باشد زیرا حمله های دوبار خرج کردن (Double Spend) مقداری سریع تر از تراکنش های معمولی می‌باشد و گره های مخصوص در راه حل ویتالیک این شرایط را شناسایی می‌کنند.

کونراد بارسکی توسعه دهنده اتریوم با جزییات بیشتری توضیح می‌دهد که این موضوع چه مزایایی برای زنجیره دارد:

معمولا الگوریتم های اجماع بلاک چین برای مدیریت کردن آن چیزی است که اعتبارسنج های زنجیره (یعنی ماینرها) انجام می‌دهند. ویتالیک می‌گوید اگر ناظر مستقل ترافیک شبکه (یعنی کاربر بلاک چین و نه ماینرها و اعتبارسنج ها) به طور همزمان مشاهده کند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به پیام‌ها توجه کند، می‌تواند ماینرهایی که حمله ۵۱ درصدی می‌کنند را شناسایی کند و این موضوع می‌تواند امنیت بیشتری را تضمین کند. این اقدامات، مشابه نحوه بررسی حمله های ۵۱ درصدی توسط خود تریدرها می‌باشد. تفاوت موجود فقط در این است که نسخه ویتالیک پیچیده تر و در مقیاس بزرگتری است.

آینده اتریوم

اتریوم یکی از فعال ترین جامعه های توسعه را در دنیای بلاک چین دارد. در حال حاضر تیم اتریوم در حال تغییر از الگوریتم اثبات کار (POW) به الگوریتم اثبات سهام (POS‌) می‌باشد.

زمانبندی دقیق اجرای این تغییر مشخص نشده است. جالب توجه است است که پس از اجرای الگوریتم اثبات سهام بر روی بلاک چین اتریوم، جایزه بلاک از ۳ اتر به ۰.۶ اتر کاهش خواهد یافت.

بلاک چین اتریوم می‌تواند به ایمن ترین بلاک چین عمومی دنیا تبدیل شود.

با وجود گره های ناظر، بلاک چین اتریوم می‌تواند به ایمن ترین بلاک چین عمومی دنیا تبدیل شود. زمانبندی اجرای آن مشخص نشده است اما می‌توان اینطور در نظر گرفت که الگوریتم جدید پس از فعال شدن الگوریتم اثبات سهام به اجرا در خواهد آمد.

منبع
blockmanity

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا