دیفایویدیو

آموزش کار با سایت اتر اسکن Etherscan.io؛ قسمت دوم: نوار ابزار بلاک چین

در قسمت اول از آموزش سایت اتر اسکن نحوه‌ مشاهده تراکنش‌ها و همچنین بررسی کیف پول‌ها به تفصیل توضیح داده شد. در این قسمت قصد داریم سایر اجزای سایت اتر اسکن را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا در بخش اول جزییات نوار HOME را توضیح دادیم و در بخش دوم به توضیح موارد نوار BLOCKCHAIN پرداخته شده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

بخش اول؛ قسمت Home در سایت اتر اسکن

کاربران گرامی میهن بلاکچین، در صورتی که ویدیوی این مطلب برای شما به‌نمایش درنمی‌آید، VPN خود را خاموش کرده و سپس صفحه را رفرش کنید. بعضی ویدیوهای سایت آپارات برای IPهای خارج از ایران به نمایش درنمی‌آیند.

ابتدا وارد صفحه‌ اصلی سایت etherscan.io می‌شویم که همان صفحه‌ی HOME است. زیر قسمت آبی رنگ که در سمت چپ سایت قرار دارد، بخشی با عنوان Blocks قرار دارد که اطلاعاتی در رابطه با بلاک‌های ثبت شده در شبکه اتریوم در اختیار ما قرار می‌دهد. همانطور که در شکل زیر ملاحظه می‌کنید:

آموزش اتر اسکن etherscan

  • باکس ۱ : نام ماینری است که این بلاک را استخراج و یا ماین کرده است.
  • باکس ۲ : تعداد تراکنش‌هایی که در این بلاک موجود است را نشان می‌دهد.
  • باکس ۳ : پاداشی که ماین این بلاک برای ماینر داشته است.
  • باکس ۴ : شماره بلاک را نشان می‌دهد.
  • باکس ۵ : زمانی را نشان می‌دهد که این بلاک در شبکه ثبت شده است.

اگر در بخش آبی رنگ سمت چپ سایت، روی LAST BLOCK کلیک کنیم، صفحه‌ای باز می‌شود که در آن اطلاعات مربوط به بلاک‌ها را مشاهده می‌کنید. در تصویر زیر می‌توانید این اطلاعات را ببینید:

آموزش اتر اسکن etherscan

  • دایره ۱ : نمایانگر شماره بلاک است.
  • دایره ۲ : مدت زمانی است که این بلاک در شبکه ثبت شده است.
  • دایره ۳ : تعداد تراکنش های موجود در آن بلاک می‌باشد.
  • دایره ۴ : نام کاربری ماینری است که این بلاک را ماین کرده است.
  • دایره ۵ : پاداشی است که ماینر، برای ماین این بلاک دریافت کرده است.

بخش دوم؛ نوار ابزار Blockchain

 
در این بخش پس از اینکه صفحه‌ تراکنش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، به سراغ نوار BLOCKCHAIN می‌رویم و موارد آن را یک به یک تشریح می‌کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، صفحه‌ مربوط به کلیه تراکنش‌های شبکه اتریوم پس از کلیک بر روی گزینه View Txns از نوار BLOCKCHAIN قابل دسترسی است (که البته این کار را می‌توان از طریق قسمت آبی رنگ سمت چپ سایت و کلیک بر روی TRANSACTIONS انجام داد)
 
آموزش اتر اسکن etherscan

  • دایره ۱ : آدرس TxHash تراکنش مورد نظر است.
  • دایره ۲ : شماره بلاک تراکنشی است که در این بلاک قرار دارد.
  • دایره ۳ : مقدار دارایی و یا ارزشی است که انتقال داده شده است.
  • دایره ۴ : کارمزد تراکنش مورد نظر است.

همانطور که در عکس زیر آمده نوار BLOCKCHAIN شامل مواردی است که به تشریح آن می‌پردازیم.

آموزش اتر اسکن etherscan

در بین تراکنش‌ها ممکن است تراکنشی را مشاهده کنید که در کنار آدرس عمومی آن علامتی مانند برگ کاغذی موجود باشد؛ این علامت به این معنی است که این آدرس مربوط به یک قرارداد هوشمند است. مانند شکل زیر :

آموزش اتر اسکن etherscan

گزینه دوم از نوار BLOCKCHAIN صفحه مربوط به تراکنش‌هایی است که وضعیت نامشخصی دارند و در حال حاضر توسط ماینری ماین نشده و در شبکه ثبت نشده‌اند. این گزینه View Pending Trxs است که با کلیک روی آن صفحه زیر باز می‌شود.

آموزش اتر اسکن etherscan

و اگر روی یکی از تراکنش ها کلیک کنید می‌توانید وضعیت این تراکنش را مشاهده کنید و همانطور که در شکل زیر آمده، وضعیت این تراکنش در حالت Pending قرار دارد.

آموزش اتر اسکن etherscan

مورد بعدی در نوار BLOCKCHAIN در رابطه با تراکنش‌های داخلی قراردادهای هوشمند است و همانطور که در زیر آمده با کلیک بر روی این گزینه می‌توانید لیست این تراکنش‌ها را مشاهده کنید.

آموزش اتر اسکن etherscan

گزینه بعدی در نوار BLOCKCHAIN گزینه مربوط به مشاهده بلاک‌ها است که در قسمت اول این آموزش ارائه داده شد؛ ولی با نگه داشتن موس بر روی این گزینه، مورد دیگری به نام FORKED Blocks مشاهده می‌شود که با کلیک بر روی این گزینه می‌توان اطلاعات مربوط به این بلاک ها را مشاهده کرد، که در شکل زیر آمده است:

آموزش اتر اسکن etherscan

گزینه‌ بعدی View Uncles است که در پست‌های بعدی به طور کامل توضیح داده می‌شود؛ اما برای مشاهده بلاک‌های uncle می‌توانید روی آن کلیک کنید:

آموزش اتر اسکن etherscan

گزینه بعدی Top Accounts است که اکانت‌هایی که دارایی بیشترین مقدار دارایی هستند را به ترتیب قرار داده و شما می‌توانید لیست آدرس‌های عمومی که دارای بیشترین میزان دارایی هستند را مشاهده کنید:

آموزش اتر اسکن etherscan

گزینه بعدی Verified Contracts است که به طور کلی تمامی قراردادهای هوشمندی که در شبکه اتریوم ثبت شده و مورد تایید قرار گرفته است را می‌توان با کلیک بر روی این گزینه مشاهده کرد:

آموزش اتر اسکن etherscan

و در آخر هم می‌توانید از طریق کلیک بر روی گزینه‌ی Charts نمودارهای مختلفی را مشاهده کنید که بنا به هدفتان، نمودارهای مختلف می‌تواند اطلاعات خوبی را از شبکه در اختیارتان قرار دهد:

آموزش اتر اسکن etherscan

در صورتی که درباره نحوه کار با سایت اتر اسکن سوالی دارید، می‌توانید در قسمت کامنت آن را با ما در میان بگذارید.

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۹/۳/۱۰

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
19 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا