کریپتو کده

توکن بت (‌BAT) چیست؟‌ همه چیز درباره Basic Attention Token

در روزهای اولیه اینترنت، کاربران در زمان استفاده از مرورگرها، تنها بنرهای تبلیغاتی را می‌دیدند. اما اکنون تبلیغات بسیار گسترده شده است؛ علاوه بر بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدئویی، Pop-up، تبلیغات ایمیلی، آگهی‌های خبری و غیره نیز اضافه شده‌اند. تبلیغات در مرورگرها همیشه آزاردهنده است؛ اما یک بخش حیاتی از اکوسیستم اینترنتی هستند و بدون آن‌ها بسیاری از وبلاگ‌ها، سایت‌ها و کانال‌های یوتیوب درآمد کافی برای بقا ندارند؛ اینجا بود که مرورگر بریو (Brave) و توکن BAT ظاهر شدند تا این تبلیغات را به شکل بهینه تری انجام دهند. اما توکن بت چیست ؟ چگونه کار می کند؟ رمزارز BAT به دنبال برطرف کردن جه مشکلی است؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ دادن به این سوالات، به نحوه کارکرد این توکن، کاربردهای آن، تیم سازنده، نقشه راه، کیف پول ها و وضعیت فعلی پروژه بت می پردازیم. با ما همراه باشید.

این مقاله در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

توکن بت چیست‌؟

قیمت توکن BAT

با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال، شرکت ها به این نتیجه رسیدند که از طریق این تکنولوژی می توانند روش های جدیدی برای حل مشکلات قدیمی پیدا کنند؛ مانند تبلیغات مبتنی بر وب و مرورگرها. مرورگر بریو (Brave) و ارز دیجیتال بومی آن یعنی BAT، توسط هم بنیانگذار Mozilla Firefox و سازنده زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یعنی برندن ایک (Brendan Eich) ایجاد شده است. این رمز ارز از تکنولوژی بلاک چین به منظور ارتقاء امنیت، عدالت و موثر بودن تبلیغات دیجیتالی استفاده می کند. 

وایت پیپر این ارز رمزنگاری شده در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۸ (۱۷ دی ۹۷) منتشر شد و از آن زمان تاکنون، این پروژه همچنان در حال توسعه است. 

توکن BAT در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و در طی برگزاری عرضه اولیه کوین (ICO)، توانست ۳۵ میلیون دلار در کمتر از یک دقیقه جذب سرمایه کند. در طی این ICO، تنها ۱۳۰ نفر توانستند از این رمز ارز بخرند و نیمی از تعداد بت های عرضه شده نیز توسط تنها ۵ نفر خریداری شد؛ این نشان دهنده این است که Basic Attention Token چندان غیرمتمرکز هم نیست.

نسخه اول بریو در نوامبر ۲۰۱۹ راه اندازی شد، که دارای امکانات کامل مرورگر بود. قبل از آن، Brave در نسخه بتا قرار داشت و با راه اندازی نسخه اول، سیستم های Shield، تبلیغات و پاداش های بریو معرفی شدند. 

Basic Attention Token‌ برای دنبال کردن جستجوهای کاربران در وب سایت ها با استفاده از مرورگر Brave طراحی شده است. هدف این رمز ارز توزیع موثر پول تبلیغات بین تبلیغ کنندگان، منتشرکنندگان و خوانندگان مطالب تبلیغاتی است. این موضوع به کاربران امکان می دهد که در صورت نیاز بتوانند تعداد مطالب تبلیغاتی را تنظیم کنند و البته همین تبلیغات نیز بر اساس علایق آنها نمایش داده می شود. در این ویدیو به طور کامل با نحوه کارکرد توکن بت آشنا می شوید.

رمزارز BAT چگونه کار می کند؟ 

اغلب وب سایت‌ها از یک ردیاب شخص ثالث برای نظارت بر فعالیت کاربران استفاده می‌کنند که می‌تواند برای شناسایی شما در وب استفاده شود. در حال حاضر حدودا ۴۰ ردیاب متفاوت، فعالیت شما را می‌بینند و اطلاعات مربوط به فعالیت شما را ذخیره می‌کنند.

جالب اینجاست که هزینه‌ها را کاربران می‌پردازند. هر تبلیغ هدفمند که بر روی گوشی خود مشاهده می‌کنید، احتمالا از طیف وسیعی از شبکه‌های تبادل آگهی، قبل از این که به دست شما برسد، از سرورهای خرید و فروش و سیستم‌های مدیریت اطلاعات عبور کرده است؛ این انتقال داده‌ها باعث می‌شود صفحات کندتر بارگذاری شوند و حجم اینترنت و باتری شما را بیهوده مصرف کنند.

بریو با استفاده از  Shieldهای خود (Shield بریو سیستمی است که به طور خودکار جلوی تبلیغات غیرضروری را می گیرد)، تمام تبلیغات غیرضروری را بلاک می کند. همچنین از طریق سیستم دفتر کل داخل مرورگر، به صورت ناشناس علایق کاربران را تشخیص می دهد، تا تجربه آنها در بخش تبلیغات را بهبود ببخشد. این قسمت از طریق محاسبه مقدار زمانی که هر تبلیغ می تواند توسط کاربر دیده شود، انجام می گیرد. 

بریو محتوا را با تبلیغ کنندگان تطبیق می دهد و اگر این تبلیغ از نظر یادگیری ماشین داخلی این مرورگر همخوانی داشت، و همچنین با علایق کاربر یکسان بود، آن را نمایش می دهد. تمام این دیتاها رمزنگاری شده اند و تنها در دستگاه کاربر ذخیره می شوند و Brave از هویت کاربران محافظت می کند.

هر کسی که از این مرورگر بلاکچینی استفاده می کند، می تواند امکان تبلیغات آن را فعال کند و به ازای دیدن تبلیغات، توکن بت دریافت کند. کاربران همچنین می توانند امکان پاداش دهی را فعال کنند که تعداد BATهای انتخابی خود را در انتهای هر ماه، به صورت خودکار بین سایت هایی که وارد شده اند تقسیم کند. 

به علاوه، افراد می توانند به صورت مستقیم به تولیدکننده محتوای مورد علاقه خود پاداش بدهند؛ این کار هم از طریق پنل Rewards بریو، و هم از طریق کلیک کردن بر روی دکمه Tip در کنار ستون URL سایت هایی مانند یوتیوب، توییتر و ردیت امکان پذیر است. اما نحوه استفاده افراد از ارز دیجیتال بت چگونه است؟

  • تبلیغ کنندگان: این افراد تشویق به جمع آوری توکن های بت در لیست تبلیغات خود می شوند. با این کار، به آنها این توانایی منحصر به فرد اعطا می شود، که بتوانند دیتاهای ویژه ای را از تجزیه و تحلیل های مختلف دریافت کنند. رمزارز BAT از ابزارهای مختلفی استفاده می کند (مانند سیستم های تشخیص علایق، الگوریتم های یادگیری ماشین و غیره) تا بتواند تا حد امکان داده های شفاف و مشخص را استخراج کند. این به تبلیغ کنندگان فرصت می دهد تا ببینند که تبلیغاتشان چگونه کار می کند و تا چه حد مفید است. 
  • کاربران: زمانی که کاربران از مرورگر Brave استفاده می کنند و با استفاده از توکن های بت با آن تعامل می کنند، در یک سناریوی “بده تا بگیری” قرار می گیرند. زمانی که کاربر یک تبلیغ را مشاهده می کند، به خاطر زمانی که برای آن صرف کرده، مقدار مشخصی از ارز بت را دریافت می کند. این توکن را می توان برای خدمات زیادی خرج کرد. برخی افراد نیز از آن برای اهدا و بخشش به منتشر کننده تبلیغ استفاده می کنند.
  • منتشر کننده: منتشر کننده هم از طرف تبلیغ کننده و هم کاربر، پاداش دریافت می کند. این موضوع مشوقی است برای منتشرکنندگان، تا پلتفرم های انتشاراتی خود را برای تبلیغ کنندگان مختلف ارتقا و گسترش دهند. منتشرکنندگان همچنین از طرف کاربران فیدبک دریافت می کنند؛ این نظرات شامل مواردی مانند نوع تبلیغات و تبلیغ کنندگان است. برخی از معروف ترین انتشار دهندگانی که با توکن BAT کار می کنند، واشینگتن پست (The Washington Post)، ویمئو (Vimeo) و وایس (Vice) هستند. 

چه چیزی BAT را منحصر به فرد می کند؟

چه چیزی BAT را منحصر به فرد می کند؟

بریو با دارا بودن سیستم هایی برای تشخیص علایق کاربران و Shield، از تمام مرورگرهای دیگر مجزاست. با مسدود کردن تبلیغات غیرضروری ، همچنین باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب می شود. 

ارز BAT یک بازار جدید و موثر ایجاد می کند و ویژگی آن ایجاد مشوق برای تبلیغ کنندگانی است که به دنبال مشتریان ارزشمند می گردند. به علاوه، کاربران نیز در درآمد این تبلیغات شریک می شوند و امکان دادن انعام به تولیدکنندگان محتوای مورد علاقه خود را به صورت مستقیم دارند. 

با این که پروژه های دیگری با اهداف مشابه وجود دارند، اما توکن بت بسیار موفق تر از آنها عمل می کند؛ بیش از یک میلیون تولیدکننده محتوا در پاداش های BAT ثبت نام کرده اند، که از مشهورترین آنها می توان به ویکی پدیا، گاردین، واشینگتن پست و Cent 50 اشاره کرد.

در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۴۰۰ تبلیغ کننده در اکوسیستم BAT حضور دارند و تعداد کاربران فعال مرورگر Brave، ماهیانه به ۲۵.۴ میلیون و روزانه به ۹.۲ میلیون نفر رسیده است. 

در مجموع، حدود ۱۲ میلیون کیف پول مختلف بت وجود دارد و حجم تراکنش های روی زنجیره بت بیش از ۳۷۳ میلیون دلار است. شبکه BAT همچنین شامل بیش از ۷۰.۰۰۰ تولیدکننده محتوای تایید شده در پلتفرم Twitch، بیش از ۱۲۸۰۰۰ نفر در توییتر و نیم میلیون نفر در یوتیوب است. 

چه چیزی توکن بت را ارزشمند می کند؟

ارزش رمزارز بت توسط کاربرد آن به عنوان ابزار مبادله در یک بازار موثر ناشی می شود. این ارز دیجیتال می تواند یک منبع درآمد مهم برای تولیدکنندگان محتوا باشد و برای پرداخت به کمپین های تبلیغاتی موثر توسط تبلیغ کنندگان استفاده شود. 

هر چه تعداد کاربرانی که از مرورگر بریو استفاده می کنند بیشتر باشد، تبلیغ کنندگان بیشتری نیز به اکوسیستم BAT می پیوندند و این توکن را می خرند. این می تواند قیمت و حجم معاملات آن را افزایش دهد. به علاوه، عرضه این رمز ارز محدود است، که این خود به صورت بالقوه باعث افزایش قیمت می شود.

تیم توسعه دهنده ارز BAT

تیم توسعه دهنده ارز BAT

نرم افزار بریو در سال ۲۰۱۵ توسط برندن ایک (Brendan Eich) و برایان باندی (Brian Bondy) بنیانگذاری شد. Eich یک نام بزرگ در دنیای تکنولوژی است؛ او نه تنها زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را ایجاد کرده، بلکه یکی از اعضای کلیدی در توسعه مرورگر معروف موزیلا فایرفاکس است. 

تیم سازنده این پروژه افراد متخصص در زمینه های بیزینس، تحقیقات، امنیت، مهندسی و طراحی هستند. 

نقشه راه Basic Attention Token

در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) تیم بت رودمپ یا نقشه راه این رمز ارز را آپدیت کردند. این Roadmap‌ به شرح زیر است:

کیف پول بریو: 

  • ویژگی های داخلی کیف پول  تکمیل شده 
  • امکان ایجاد والت HD برای پشتیبانی از بیت کوین و اتریوم
  • آغاز توسعه کیف پول بومی Brave برای نسخه های اندروید، IOS و دسکتاپ
  • یک تامین کننده بومی داخل صفحه به نام Windows.Ethereum ایجاد شده، که نیاز به افزونه (Extension) ندارد.
  • پشتیبانی از JSON RPC API اتریوم به صورت بومی
  • سیستم رمزگذاری RLP‌ و دیگر ابزارهای کمکی، برای رمزنگاری تراکنش های اتریوم ایجاد شده است.
نقشه راه Basic Attention Token
مدل کامل کیف پول بریو
مدل کامل کیف پول موبایل بریو
توکن‌های NFT در کیف پول بریو پشتیبانی می‌شوند

تجمیع کننده صرافی غیرمتمرکز بریو

  • APIهای تجمیع کننده های صرافی غیرمتمرکز (DEX) مختلف با یکدیگر تست شده اند
  • پیش نویس برای یکپارچه سازی UI و API مبادلات راه اندازی شده است.
  •  
تجمیع کننده صرافی غیرمتمرکز بریو
تجمیع کننده صرافی غیرمتمرکز بریو

جامعه مرورگر بریو

  • اجرای یک برنامه مخصوص، برای اطلاع رسانی درباره کاربردهای BAT
  • ایجاد یک فرآیند برای ترجمه تمام محتواها به زبان های مختلف
  • نهایی شدن طرح یکپارچه کردن جامعه بت در داخل وبسایت BAT

همکاری‌ها

  • ایجاد همکاری با بایننس اسمارت چین (BSC)
  • گسترش همکاری ها با شرکت ها و پروژه های NFT (توکن های غیر قابل تعویض)
  • تبلیغات بریو برای فروش NFT، با کارت های اتر (Ether Cards) انجام می شوند و شامل ۵.۹ میلیون دلار پاداش به صورت رمزارز BAT هستند. 
  • همکاری با پروژه Splinterlands برای ارائه تخفیف به کاربران بت

مشکلات تبلیغات سنتی

مرورگر بریو چندین مورد از مشکلات تبلیغات دیجیتالی سنتی را شناسایی کرده و در تلاش برای برطرف کردن آنهاست. در ادامه به طور خلاصه به بررسی برخی از این مشکلات می‌پردازیم:

مشکلاتی که کاربران با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • بالغ بر ۵۰ درصد از حجم اینترنت موبایل کاربر برای تبلیغات و ردیاب ها صرف می‌شود، که هزینه آن به اندازه ۲۳ دلار در ماه می‌رسد.
  • تبلیغات به طور متوسط حدود ۵ ثانیه زمان بارگذاری تلفن همراه را به خود اختصاص می دهند.
  • تبلیغات باعث کاهش ۲۱ درصد باتری گوشی می‌شود.
  • بدافزارها در یک سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

مشکلاتی که منتشر کنندگان آگهی با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • گوگل و فیس بوک ۷۳ درصد از کل آگهی ها را به خود اختصاص می‌دهند.
  • در دو سال گذشته درآمد ناشران به میزان ۶۶ درصد کاهش یافته است.
  • رباتها در سال گذشته مبلغ ۷.۲ میلیارد دلار را با تقلب به خود اختصاص داده اند.
  • بیش از ۶۰۰ میلیون موبایل و کامپیوترها، آگهی ها را مسدود کرده اند.
  • ناشران نمی توانند از طریق ارزش افزوده خدمات خود کسب درامد کنند.

مشکلاتی که  آگهی دهندگان با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • تبلیغ کنندگان در مورد آنچه که برایش پول پرداخت می‌کنند، اطلاعات خوبی ندارند.
  • بازاریابان اغلب با وب سایت های جعلی و ربات هایی که تقلب می‌کنند، فریب می‌خورند.
  • هدف گذاری ضعیف است و کاربران احتمال دارد تبلیغات را نادیده بگیرند.

راه حل هایی برای برطرف کردن مشکلات تبلیغات دیجیتالی 

آقای برندن ایک بنیانگذار مرورگر بریو و ارز BAT ، در طی چهار سال گذشته یک جایگزین برای سیستم تبلیغاتی آنلاین ما که سرشار از تقلب و ناکارآمدی است، طراحی کرده است. او به همراه تیمش، سیستمی برای تبلیغات آنلاین به صورت غیرمتمرکز و شفاف با استفاده از بستر بلاکچین طراحی کرده است.

این سیستم طوری طراحی شده است که کاربران با دیدن تبلیغات هدفمند، هم در وقتشان صرفه جویی شود و هم مورد آزار قرار نگیرند. همچنین این سیستم باعث می‌شود پولی که توسط تبلیغ کنندگان صرف تبلیغات می‌شود، به واسطه‌ها نرسد.

این سیستم از دو قسمت اصلی ساخته شده است. اولین قسمت آن، مرورگر Brave است؛ مرورگری متن باز، که حریم خصوصی کاربران را اولویت قرار می‌دهد و به طور پیش فرض ردیاب‌های شخص ثالث را مسدود می‌کند. البته شما می‌توانید با اضافه کردن افزونه‌های طراحی شده در Firefox یا Chrome نیز این تبلیغات را مسدود کنید؛ اما Brave علاوه بر مسدود کردن تبلیغات، از فعالیت ردیاب‌های موجود هم به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران جلوگیری می‌کند. این مرورگر تعداد آگهی‌های مسدود شده و مقدار زمان صرف شده برای بارگذاری سریعتر صفحات را ذخیره می‌کند.

اما اگر قرار باشد که همه‌ی تبلیغات مسدود شود، دیگر نه کسی تبلیغ می‌کند و نه کسی می‌تواند تبلیغات مورد علاقه خود را دنبال کند؛ اینجاست که قسمت دوم سیستم طراحی شده توسط آقای ایک موضوعیت می‌یابد.

مرورگر بریو توسط توکن بت که از بستر بلاکچین استفاده می‌کند، قدرت می‌یابد. خالقان BAT در مورد آن می‌گویند:

این توکن جدید می‌تواند بین ناشران، تبلیغ کنندگان و کاربران مبادله شود. این رمز ارز مبتنی بر توجه کاربر است و با ذهن افراد تعامل می‌کند. BAT می‌تواند برای به دست آوردن انواع تبلیغات مورد استفاده قرار بگیرد.

رمزارز BAT تنها یک ارز نیست؛‌ تبلیغ کنندگان، ناشران و کاربران می‌توانند از این ارز دیجیتال برای اندازه گیری، تبادل و تایید توجه مستقیم کاربران استفاده کنند. مدیرعامل پروژه BAT در این مورد می‌گوید:

کریپتوکارنسی‌ها نمی‌توانند این نوع از مشکلات متقابل را در پلتفرمشان حل کنند. با استفاده از بت شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه به وب سایت‌ها توجه کنید و در قبال توجهتان پول دریافت کنید.

در حال حاضر Brave همانند Netflix کار می‌کند. برای استفاده از آن نیاز نیست پولی پرداخت کنید و می‌توانید تمامی فیلم‌ها را بدون تبلیغات تجاری مشاهده بکنید. اما اگر تصمیم داشته باشید که برای خدماتی پول خرج کنید، پول شما به Netflix نخواهد رسید، این پول به دست تهیه کنندگان این فیلم‌ها می‌رسد. 

برندن ایک معتقد است که سیستمش جایگزینی برای سرویس‌های اشتراک موجود است، مانند سرویسی که نیویورک تایمز و بقیه ارائه می‌دهند. 

” این که از مردم درخواست کنید برای مشاهده از سایت‌ها یا دریافت سرویس‌های دیگر مرتبا از کارت اعتباریشان استفاده بکنند، کاری منطقی نیست. البته می‌دانیم که درصد کمی از کاربران این سیستم پرداخت داوطلبانه را انتخاب خواهند کرد؛ برای همین ما برنامه‌های انگیزه بخش زیادی برای مجاب کردن کاربران به استفاده از این سیستم داریم.”

کیف پول ارز BAT چیست ؟

کیف پول ارز BAT چیست ؟

کیف پول Uphold والت رسمی توکن بت است. این کیف پول با مرورگر بریو یکپارچه شده و پاداش های BAT مستقیما وارد این والت می شوند؛ البته برای استفاده از Uphold باید مراحل احراز هویت را انجام دهیم تا بتوانیم پاداش های خود را برداشت کنیم. 

از آنجایی که بت یک توکن ERC20 بر روی بلاکچین اتریوم است، می توان آن را در تمام والت هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می کنند، ذخیره کرد. البته برای امنیت بیشتر، کیف پول های سخت افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) پیشنهاد می شود. 

وضعیت فعلی توکن بت 

قیمت BAT در زمان آپدیت این مقاله ۱.۲۵ دلار است و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن بیش از ۳۷۵ میلیون دلار است. در حال حاضر این رمز ارز در رتبه ۷۳ بازار کریپتو از لحاظ حجم قرار دارد و حجم بازار آن بیش از ۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار است.

بیشترین قیمت ثبت شده برای رمزارز BAT در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ با قیمت ۱.۶۳ دلار بوده است و کمترین میزان آن با ۰.۰۷ دلار در تاریخ ۲۵ تیر ۹۶ بوده است.

جمع بندی

از زمان راه اندازی، توسعه زیادی بر روی شبکه و توکن بت انجام شده است. بنیانگذار این پروژه برندن ایک، یکی از سرشناس ترین افراد در دنیای تکنولوژی است. مرورگر Brave و رمزارز BAT‌ توانسته اند مشکلات زیادی را در صنعت تبلیغات دیجیتالی برطرف کنند. 

مرورگر بریو امکانات کاربردی زیادی برای بلاک کردن تبلیغات غیرضروری ارائه می دهد، که این باعث می شود کاربران راحت تر به کار خود بپردازند؛ همچنین این مرورگر با استفاده از سیستم های یادگیری ماشین، علایق کاربران را ارزیابی می کند و نسبت به آنها تبلیغات را نمایش می دهد. البته کاربران می توانند نمایش تبلیغات را غیرفعال کنند. اما اگر آنها را فعال کنند، به ازای دیدن هر تبلیغ، مقدار مشخصی ارز BAT به عنوان پاداش دریافت می کنند. 

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
4 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا