اخبار عمومی

نرخ بهره آمریکا در ۵.۵۰٪ ثابت ماند؛ واکنش بیت کوین چه بود؟ + پوشش سخنرانی جروم پاول

نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) دقایقی پیش اعلام شد و مطابق با پیش‌بینی‌ها، نرخ بهره در همان محدوده ۵.۵۰٪-۵.۲۵٪ ثابت ماند. قیمت بیت کوین که امروز تا مرز ۵۶٬۰۰۰ دلار کاهش یافته بود در واکنش به این اتفاق افزایش یافت و به مرز ۵۸،۰۰۰ دلار رسید.

در این سرزمین همه برنده‌اند!

در تولد تترلند 2 اتریوم هدیه بگیرید!

برو به تترآیلند

به گزارش میهن بلاکچین، روند افزایشی نرخ بهره در آمریکا از مارس سال ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد و از آن زمان فدرال رزرو طی چند نوبت، این نرخ را افزایش داد. با این حال، این نرخ از جولای سال گذشته ثابت مانده و به نظر می‌رسد فعلا تا پایدار شدن وضعیت اقتصادی آمریکا، در اوج ۲۳ ساله خود ثابت باقی بماند.

فدرال رزرو بارها گفته است تا زمانی که از کاهش پایدار و مداوم تورم تا هدف ۲٪ اطمینان حاصل نکند، نرخ بهره را کاهش نخواهد داد. جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو نیز چند وقت پیش در سخنرانی خود در مجمع سیاستگذاری متمرکز بر روابط اقتصادی آمریکا و کانادا خاطرنشان کرد نرخ تورم در سال جاری تا به این لحظه پیشرفتی برای بازگشت به هدف ۲٪ نشان نداده و به همین خاطر فعلا سیاست‌های کنونی پابرجا خواهند ماند.

فدرال رزرو در حالی تصمیم به ثابت نگه داشتن نرخ بهره می‌گیرد که داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه نخست بالاتر از انتظارات منتشر شده‌اند. شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه مارس (CPI) که در ماه آپریل منتشر شد نشان داد تورم در بازه ۱ ساله به ۳.۵٪ رسیده و همچنان با هدف فدرال رزرو فاصله زیادی دارد.

در حال حاضر پیش‌بینی‌های مختلفی در رابطه با زمان احتمالی کاهش نرخ بهره مطرح شده است. بر اساس گزارشی از سی‌ان‌ان بیزنس، جی‌پی مورگان (JPMorgan) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، دوتا از بزرگترین بانک‌های آمریکا معتقدند اولین کاهش احتمالا در ماه جولای (تیر) رخ خواهد داد، این در حالی است که بانک ولز فارگو (Wells Fargo) احتمال می‌دهد نرخ بهره در ماه سپتامبر (شهریور) رخ دهد. در سمت مقابل، بانک آمریکا (Bank of America) انتظار ندارد نرخ بهره حداقل تا ماه دسامبر (آذر) کاهش یابد.

بر اساس داده‌های فدواچ گروه CME نیز سرمایه‌گذاران وال استریت معتقدند احتمال ۳۸.۴٪ نرخ بهره در ماه سپتامبر کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی نرخ بهره در ماه سپتامبر - منبع: CME Group
پیش‌بینی نرخ بهره در ماه سپتامبر – منبع: CME Group

تا دقایقی دیگر، کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول رییس فدرال رزرو آغاز خواهد شد و به سوالات خبرنگاران در رابطه با سیاست‌های بانک مرکزی در ماه‌های پیش رو پاسخ خواهد داد. مهم‌ترین نکات سخنرانی جروم پاول که ساعت ۱۰ شب به وقت تهران آغاز می‌شود در همین مطلب به صورت زنده به‌روزرسانی می‌شود.

واکنش بیت کوین چه بود؟

در واکنش به ثابت ماندن نرخ بهره، بیت کوین کندل سبزرنگی در تایم فریم ۱۵ دقیقه به ثبت رساند و از ۵۷،۳۴۷ به ۵۸،۰۰۰ دلار رسید.

نمودار بیت کوین تایم فریم ۱۵ دقیقه - منبع:‌ TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم ۱۵ دقیقه – منبع:‌ TradingView

در کنفرانس مطبوعاتی پاول چه گذشت؟

جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال در رابطه با بالا باقی ماندن تورم هشدار داد و گفت:

تورم هنوز خیلی بالاست. اطمینانی در رابطه با پیشرفت در کاهش تورم وجود ندارد و مسیر رو به جلو نامطمئن است.

پاول در صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه بانک مرکزی بازار کار را زیرنظر دارد، با اشاره به مسئولیت دوگانه بانک مرکزی که شامل ثبات قیمت‌ها و حداکثر اشتغال است گفت:

ما همچنین آماده پاسخگویی به تضعیف غیرمنتظره وضعیت بازار کار هستیم.

بیانیه فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره نشان می‌دهد بانک مرکزی همچنان خواهان اطمینان بیشتر برای کاهش پایدار تورم به هدف ۲٪ است. پاول در این رابطه خاطرنشان کرد:

امسال تا به اینجای کار، داده‌ها هنوز این اطمینان را به ما نداده است.

وی افزود:

احتمال دارد که رسیدن به این سطح از اطمینان، بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت طول بکشد. ما آماده‌ایم تا نرخ بهره را تا زمانی که مناسب باشد بالا نگه داریم.

در حالی که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند فدرال رزرو در واکنش به افزایش دوباره نرخ تورم، نرخ بهره را دوباره افزایش می‌دهد، پاول مدعی شد احتمالا این اتفاق رخ نخواهد داد:

من فکر می‌کنم این که تصمیم بعدی ما افزایش نرخ بهره باشد غیرمحتمل است. من فکر می‌کنم احتمال این اتفاق پایین است.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید بیفتد تا نرخ بهره دوباره افزایش یابد گفت:

فکر می‌کنم باید شواهد قانع‌کننده‌ای ببینیم مبنی بر اینکه سیاست‌های اقتصادی ما به اندازه کافی برای کاهش تورم به هدف ۲٪ محدودکننده نیست. در حال حاضر چنین شواهدی وجود ندارد.

در این کنفرانس پاول مجددا تاکید کرد تصمیم کاهش نرخ بهره به داده‌های اقتصاد کلان آمریکا بستگی دارد. با این حال، وی با خوش‌بینی پیش‌بینی کرد تورم در ماه‌های آتی کاهش یابد:

انتظار من این است که در طول سال جاری، شاهد کاهش تورم باشیم.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا