مقالات عمومی

آیا روش PoW یک مشکل اساسی برای آینده بیت‌کوین محسوب می‌شود؟

بیت‌کوین در حال حاضر از نظر مصرف انرژی بسیار پر هزینه است نقدهای زیادی در این زمینه به آن شده است. درباره روش PoW سال‌های زیادی بحث شده و به نظر می‌رسد جامعه کاربران همگی نظر به تغییر این الگوریتم دارند. با تبدیل شدن ماینینگ به یک مشکل واقعی، همچین تغییری اتفاقی بدی به نظر نمی‌رسد.

وضعیت Proof-of-Work

تولید بیت‌کوین‌ نیازمند سخت افزارهای منحصر به فردی است. این سخت افزارها گران هستند و مصرف انرژی زیادی دارد و معمولا گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ماین کردن بیت‌کوین به یک پروژه پر هزینه تبدیل شده شنیده می‌شود.  این بحث‌ها همیشه باعث ایجاد شکاف بین کاربران می‌شود و تغییر این وضعیت هم در یک شب ممکن نیست.

از طرف دیگر، شبکه بیت کوین به لطف استفاده از Proof-of-Work امن می‌باشد. بدون وجود این راه حل، شبکه در مقابل هکرها و حملات دیگر آسیب پذیر و باز است. البته در ازای این امنیت مشکل دیگری در شبکه به وجود آمده و آن هم جنبه ماین کردن متمرکز بیت‌کوین است. بر خلاف آنچه مردم فکر می‌کنند، بسیاری از فعالیت‌های ماینینگ متمرکز هستند.

bitcoin-mining

غیرمتمرکز کردن ماینینگ بیت‌کوین کار ساده‌ای نیست. تا زمانی که اتکا به Proof-of-Work وجود داشته باشد، این موضوع به عنوان یک تهدید باقی خواهد ماند. مادامی که شبکه بزرگتر می‌شود، پیدا کردن راه حل برای آن نیز مشکل تر می‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور چین بیت کوین را از هر جنبه‌ای که بتوان تصور کرد تحت تسلط خواهد گرفت و می‌تواند بر تولید سخت افزارهای ماینینگ تسلط پیدا کند. این وضعیت به هیچ وجه برای یک ارز غیر متمرکز مطلوب نخواهد بود.

ماینینگ

راه حل

سوال مهمتر این است که ما چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ در یکی از پست‌های اخیر سایت Medium توسط کوبرا، مالک سایت bitcoin.org و BitcoinTalk، به مشکلات بالا می‌پردازد و می‌گوید تغییر از Proof-of-Work به الگوریتم دیگر، راه منطقی ای نیست، در عین حال اصرار به استفاده از بیت کوین با Pow ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود. بنابراین توسعه دهندگان اصلی بیت‌کوین باید با ارائه یک راه حل خلاقانه به طور موثر این مشکلات را برطرف کنند.

دوام آوردن بیت کوین بدون Proof-of-Work به یک سوال بزرگ تبدیل شده است. وجود ماینرها به عنوان یک مشکل از چند جنبه نیز یک واقعیت است. آن‌ها کسانی هستند که آینده بیت‌کوین را با حمایت یا رد کردن راه حل‌های مقیاس‌پذیری تحت تاثیر خواهند داد. کاربر عادی نیز نقشی در اکوسیستم فعلی بیت‌کوین نخواهد داشت.  همچنین یک هارد فورک جدید نیز لزوما راه حل خوبی نیست. به هر حال یک چیزی باید قبل از آنکه دیر شود تغییر کند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا