اخبار عمومیتحلیل اقتصادی

پیش‌بینی ری دالیو در مورد سقوط بازار سهام؛ این اتفاق قیمت بیت کوین را تا کجا کاهش می‌دهد؟

ری دالیو (Ray Dalio)، سرمایه‌گذار مطرح آمریکایی به تازگی در اظهار نظری جنجالی در رابطه با جو تورمی فعلی آمریکا و تاثیر اقدامات فدرال رزرو بر بازارهای مالی صحبت کرد؛ اما پیش‌بینی‌ ترسناکی او چه آینده‌‌ای برای قیمت بیت کوین ترسیم می‌کند؟

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف، دالیو در آخرین پست وبلاگی خود در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) پیش‌بینی کرد سیاست‌های کنونی فدرال رزرو به ریزش ۳۰ درصدی بازار سهام منجر خواهد شد.

وی در این رابطه گفت:

افزایش نرخ بهره دو نوع تاثیر منفی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت: کاهش قیمت سهام و کاهش میزان سود سهام به دلیل اقتصاد ضعیف‌تر. ما باید به هر دو توجه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود:

تخمین شما برای اینها چیست؟ من تخمین می‌زنم افزایش نرخ بهره تا حدود ۴.۵٪، بر اساس قیمت فعلی سهام به ریزش متوسط ۲۰ درصدی (برای دارایی‌های طولانی‌مدت بیشتر و برای دارایی‌های کوتاه‌مدت به میزان کمتر) منجر شود و حدود ۱۰٪ سود حاصل از آنها را کاهش خواهد داد.

با افزایش همبستگی میان بازار ارز دیجیتال و بازار سهام، به تبع ریزش بازار سهام، شاهد افت شدید قیمت‌ها در بازار رمزارزها خواهیم بود و این موضوع شاید باعث شود قیمت بیتکوین تا سطوح نزدیک به ۱۰٬۰۰۰ دلار کاهش یابد؛ هدف قیمتی که برای افرادی که روند طولانی‌مدت بازار را پیش‌بینی می‌کنند چندان عجیب نیست.

بر اساس داده‌های FedWatch Tool، احتمالا فدرال رزرو در واکنش به افزایش نرخ تورم در ماه آگوست (مرداد)، در جلسه آینده خود نرخ بهره را ۷۵ واحد (۰.۷۵٪) افزایش خواهد داد. برخی از فعالان بازار حتی انتظار افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره را دارند. نتیجه تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد نرخ بهره ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) اعلام می‌شود.

نمودار احتمال افزایش نرخ بهره
نمودار احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو – منبع: CME Group

اگر افزایش‌ تدریجی نرخ بهره نتواند تورم آمریکا را مهار کند امکان دارد شاهد ادامه این سیاست توسط فدرال رزرو و نرخ بهره‌ ۴.۵٪ و حتی بالاتر باشیم. بسیاری کارشناسان معتقدند نرخ بهره بالای ۳.۵٪ اثر خردکننده‌ای بر اقتصاد آمریکا دارد و به رکود گسترده و سقوط بازار سهام منجر خواهد شد. باید دید سناریو ترسناکی که دالیو از آن صحبت می‌کند محقق می‌شود یا فدرال رزرو در سطوح پایین‌تر نرخ بهره ناچار به تغییر روند یا اصطلاحا «Pivot» می‌شود. با توجه لحن شدید جروم پاول در جکسون هول که تداعی کننده تلاش‌های پل ولکر برای مهار تورم در دهه ۸۰ و دوره سیاه بازار سهام بود، به نظر می‌رسد هیچ سناریویی، هرچند ترسناک، از دایره گزینه‌های ممکن خارج نیست.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا