تحلیل تکنیکال

تحلیل قیمت بیت کوین ؛ بررسی نشانه‌هایی که خبر از افزایش قیمت می‌دهند

قیمت بیت کوین پس از یک روند صعودی، در فاز استراحت قرار گرفته و بالای حمایت مهم ۱۰,۵۰۰ دلار معامله می‌شود؛ خرید و فروش Bitcoin و عرضه و تقاضا برای اولین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال متعادل شده است. اما تحلیل هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که ارز دیجیتال BTC همچنان تمایل به افزایش قیمت دارد. تحلیل تکنیکال و چگونگی معاملات بیت کوین در بازار آتی، نوید صعود مجدد قیمت این ارز دیجیتال را می‌دهد.

۱۰,۵۰۰ و ۱۱,۵۰۰ دلار دو عدد مهم در نمودار قیمت بیت کوین به حساب می‌آیند. تحلیل ‌گران بازار معتقدند اگر رمز ارز BTC بتواند برای مدتی بالای این دو سطح قیمتی مهم خرید و فروش شده و این حمایت های قیمتی را از دست ندهد، موج صعودی بعدی آغاز می‌شود. از طرفی در بازار فیوچرز بیت کوین و در هفته گذشته، در پی ریزش بازار شاهد لیکویید شدن ۱ میلیارد دلاری حساب‌های معاملاتی در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و بیت مکس بودیم؛ اما با وجود آن همچنان حجم قراردادهای باز در بازار آتی بیت کوین بالا بوده که نشان می‌دهد معامله‌گران به رشد قیمت بیت کوین امیدوارند. در این تحلیل قیمت بیت کوین ابتدا به مرور نظرات تحلیلگران تکنیکال بازار پرداخته و در بخش دوم اطلاعات معاملات آتی بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

نمودار هفتگی قیمت بیت کوین در محدوده بسیار مهمی قرار گرفته است. در این تایم‌فریم، قیمت اولین رمز ارز بازار به محدوده مقاومتی بسیار مهم ۱۱,۵۰۰ دلار رسیده و چند روزی است که با این مقاومت مهم درگیر است. در ادامه تحلیل این نمودار را مشاهده می‌کنید.

تحلیل قیمت بیت کوین
تحلیل قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی و سطح مقاومتی مهم ۱۱,۵۰۰ دلار

در روند صعودی اخیر بازار، قیمت بیت کوین توانست برای مدتی کوتاه بالای مقاومت ۱۱,۵۰۰ دلار خود معامله شده و حتی بالای ۱۲,۰۰۰ دلار نیز داد و ستد شد. بسیاری از تحلیل گران اهداف قیمتی این روند صعودی را ۱۴,۰۰۰- ۱۷,۰۰۰ پیش بینی می‌کردند. اما عرضه گسترده در محدوده ۱۲,۰۰۰ دلار باعث توقف در روند صعودی شد و تا این لحظه بیت کوین در همین فاز استراحت قرار گرفته است؛ تا زمانی که قیمت نتواند مقاومت ۱۱,۵۰۰ دلاری را از پیش روی خود بردارد، رسین به اهداف بالاتر، دور از ذهن خواهد بود.

در طرف مقابل، بیت کوین توانست با قدرت مقاومت ۱۰۵۰۰ دلاری را از پیش روی خود بردارد و بالای این مقاومت مهم تثبیت کند. این اتفاق بسیاری مثبتی در روند بلندمدت Bitcoin بود. در همین زمینه یکی از تحلیلگران گفت:

در نگاهی بلند مدت به نمودار قیمت، می‌توان شکست مقاومت ۱۰۵۰۰ دلار را آغازگر یک روند صعودی بزرگتر در بیت کوین بدانیم. شکست این مقاومت، از نظر تکنیکالی، اهمیت بسیار بالایی داشت؛ زیرا خط روند نزولی بلند مدت بیت کوین شکسته شده که هدف این شکست روند نزولی در مرحله اول رسیدن به ۱۷۰۰۰ دلار است.

تحلیل قیمت بیت کوین

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، خط روند نزولی بلند مدت بیت کوین شکسته شده که این اولین نشان برای آغاز روند صعودی است. همزمان با شکست این خط روند نزولی، شاهد شکل‌گیری الگوی نموداری سرو شانه معکوس در نمودار قیمت بیت کوین هستیم. این الگوی نموداری، در تحلیل تکنیکال جزو دسته الگوهای نموداری کلاسیک قرار گرفته که نشان‌دهنده صعودی شدن روند قیمت این رمز ارز برتر بازار است.

افزایش حجم معاملات بیت کوین

با توجه به داده‌های موجود، معامله‌گران حقیقی و حقوقی (موسسات مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها و…) بیشتر از قبل به خرید و فروش بیت کوین روی آورده‌اند. این موضوع باعث افزایش قابل توجه در حجم معاملات بیت کوین شده است. برای مثال در بازار بورس کالای شیکاگو یا CME، حجم معاملات بیت کوین به بالاترین میزان خود رسیده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

نگرانی‌ها از توقف روند صعودی بیت کوین

با وجود این اتفاقات مثبت در بازار، اما دو نکته نگران‌کننده در مورد ادامه دار بودن روند صعودی  قیمت بیت کوین وجود دارد. نکته اول، عدم موفقیت بیت کوین در شکست ۱۲,۰۰۰ دلار است. فشار فروش گسترده‌ای در این قیمت اتفاق افتاد که موجب ریزش ۱۵ درصدی قیمت آن‌هم در کمتر از ۱۰ دقیقه شد. این فشار فروش گسترده باعث نگرانی برخی تحلیلگران شده است. نگرانی دوم تحلیلگران شاخص ترس و طمع بیت کوین است. در حال حاضر این شاخص عدد ۷۵ را نشان می‌دهد؛ این یعنی در بازار احساس طمع حکمفرماست. عموما در تحلیل بازارهای مالی زمانی که طمع بر بازار حاکم می‌شود، روند صعودی متوقف شده و شاهد اصلاح در قیمت هستیم. برعکس زمانی که عدد شاخص ترس و طمع کاهش یابد( این شاخص بین ۰ و ۱۰۰ نوسان می‌کند)، ترس بر بازار غلبه کرده و معمولا در چنین شرایطی انتظار شروع روند صعودی قیمت وجود دارد. به هر حال، بالا بودن شاخص ترس و طمع در بازار بیت کوین، نشانه مثبتی نبوده و تمایل به اصلاح در قیمت را نشان می‌دهد.

قراردادهای فیوچرز بیت کوین ؛ شرایط امیدوارکننده معاملات آتی بیت کوین

در پی ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین در روزهای گذشته، مجموع حساب های لیکویید شده حدودا ۱  میلیارد دلار بود. پیش از ریزش بازار، ارزش کل قرارداهای آتی در بازار بیت کوین، ۵.۶‌ میلیارد دلار بود که در پی این ریزش تنها ۱۸ درصد از این قراردادها لیکویید شدند.

تحلیل تکنیکال قیمت Bitcoin

نمودار بالا، قرارداهای باز در بازار آتی بیت کوین را نشان می‌دهد. همانطور که در تصویر مشخص است، حجم این معاملات افزایشی بوده و حتی در ریزش اخیر بیت کوین، مجددا ارزش قراردادها به حالت قبل بازگشته است.

فاندینگ‌ریت به میانگین خود بازگشت

در معاملات آتی بدون سررسید، برای همگرایی بین قیمت بیت کوین در بازار اسپات با قیمت آن در بازار آتی، از ابزاری به نام فاندینگ‌ریت – Funding rate – استفاده می‌شود. تغییر در نسبت فاندینگ‌ریت دارای معنا و مفهوم مشخصی است که با استفاده از آن می‌توان قدرت خریدار و فروشنده را در بازار تحلیل کرد. زمانی که مقدار فاندینگ‌ریت مثبت باشد، نشان دهنده این موضوع است که خریداران در مقایسه با فروشندگان از لوریج بالاتری استفاده می‌کنند؛ به زبان ساده این اتفاق به معنی این است که احساس کلی بازار، صعود و رشد در قیمت بیت کوین است. بر عکس زمانی که مقدار فاندینگ ریت منفی باشد، به معنی این است که فروشندگان در مقایسه با خریداران از لوریج بالاتری استفاده کرده و به عبارتی احساس کلی بازار از تغیرات قیمت در آینده، ریزش در قیمت بیت کوین است. برای مثال در نمودار زیر وضعیت فاندینگ ریت را در ریزش بازار ناشی از کرونا را مشاهده می‌کنید.

معاملات باز در معاملات آتی بیت کوین

در ریزش بازار در ماه می میلادی که در اثر شیوع بیماری کرونا اتفاق افتاد، مقدار فاندیگ ریت به نزدیکی منفی ۰.۱ درصد رسید. منفی بودن مقدار فاندینگ ریت نشان دهنده ترس در بازار و احساس ریزش قیمت در بازار است. در چنین وضعیتی تحلیل ها نشان می‌دهد که عموما شاهد حرکت قیمت در خلاف جهت احساس بازار هستیم، همانطور که در تصویر مشخص است، پس از مدتی فاندینگ ریت مجددا به میانگین خود بازگشته است. در آن روزها شاهد صعودی شدن قیمت بیت کوین پس از ریزش شدید قیمت به محدوده ۴,۰۰۰ دلار بودیم.

بررسی تکنیکال رمز ارز Bitcoin

نمودار بالا، وضعیت فاندینگ ریت را در ماه گذشته نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است، مقدار آن برای مدتی طولانی در اطراف صفر نوسان کرده است. این وضعیت نشان دهنده سلامت بازار است. اما از ۲۷ جولای و همزمان با رشد قیمت بیت کوین، مقدار فاندینگ ریت افزایش یافته به طوریکه بالای مثبت ۰.۱ درصد قرار گرفته است ( مشابه ریزش بازار در اثر کرونا با این تفاوت که این بار احساس حاکم بر بازار، افزایش قیمت بود) چنین وضعیتی در بازارهای آتی پایدار نخواهد بود و قیمت در خلاف جهت احساس بازار حرکت خواهد کرد تا با لیکویید شدن حساب‌های معاملاتی، تعادل به بازار فیوچرز بازگردد. همانطور که مشخص است، مقدار فاندینگ ریت به میانگین خود بازگشته و هیجان از بازار خراج شده است.

انتظار رشد قیمت در بازار آپشن بیت کوین

در بازار آپشن بیت کوین نیز تعداد معاملاتی که انتظار رشد قیمت این رمز ارز را دارند (Call) بیشتر از معاملاتی است که انتظار ریزش قیمت را دارند (Put).

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، نسبت سفارش Put/Call ( سفارش Call‌ به معنی صعودی شدن قیمت و سفارش Put به معنی نزولی شدن قیمت است) ۶۷ درصد است. این مقدار نشان می‌دهد که سفارش‌های ریزش قیمت ۳۳ درصد کمتر از سفارش‌های صعود قیمت است. مقدار میانگین این شاخص، ۵۹ درصد است.

افزایش تعداد Holder های رمز ارز Bitcoin و ثبت بالاترین میزان در تاریخ، شکست مقاومت مهم ۱۰,۵۰۰ دلار و … از جمله اتفاقات مثبت در بازار این ارز دیجیتال است. در طرف دیگر، نشانه های مثبتی که در بازار آتی بیت کوین مشاهده می‌شود، همه نشان می‌دهد که معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال انتظار رشد قیمت BTC‌ را دارند.

این خبر هیچ گونه تبلیغ برای سرمایه گذاری نیست. تیم میهن بلاکچین هیچ گونه مسئولیتی در قبال سود یا ضرر شما در صورت سرمایه گذاری ندارد.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا