متوسط مقالات عمومی

هر آنچه که باید در مورد پروژه های یرن فایننس (Yearn Finance) بدانید

آیا از دیدن تعداد زیاد پروژه‌های یرن فایننس YFI سردرگم شده‌اید؟ در این مقاله قصد داریم تا محبوب‌ترین پروژه‌های Yearn.Finance را برای شما عزیزان معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید. آیا در مورد توکن یرن فایننس چیزی شنیده‌اید؟ این رمزارز به عنوان یک توکن حاکمیتی در سیستم مالی غیر متمرکز عمل می‌کند.

این ارز رکورد بالاترین قیمتی که بیت کوین در تاریخ ثبت کرده بود را شکست! رمز ارز YFI در ماه آگوست به بیش از ۳۸,۰۰۰ دلار رسید . همچنین در اواسط سپتامبر ۲۰۲۰، قیمت ۴۳,۰۰۰ را ثبت کرد.

با تمام فورک‌های یرن فایننس آشنا شوید

توکن YFI یرن فایننس

آیا می‌دانید تفاوت بین پروژه YFI و سایر توکن‌های Governance در بخش ییلد فارمینگ حوزه دیفای (DeFi) چیست؟ درست حدس زدید! تعداد کم و محدود آن‌ها، توکن‌های YFI بسیار محدود هستند. حداکثر میزان عرضه هرگز نمی‌تواند از ۳۰,۰۰۰ توکن YFI فراتر رود. طبق اطلاعات سایت کوین مارکت‌کپ ، در حال حاضر ۲۹,۹۶۸ توکن از YFI در گردش است. در این مقاله نگاهی به پروژه‌ها و فورک‌های یرن فایننس YFI می‌اندازیم. و می‌آموزیم هر یک از این پروژه ها به چه دلیل و چرا ایجاد شده است.

پروژه‌هایی که قصد بررسی آن‌ها را داریم به ترتیب :

  • یرن فایننس (YFI)
  • دیفای مانی (YFII)
  • یرن ولیو (YFV)
  • یرن فایننس لینک (YFL)
  • یرن فیول (YFUEL)

۱. یرن فایننس (YFI)

یرن فایننس (Yearn Finance) فعالیت خود را در فوریه ۲۰۲۰ با پروژه ای به نام iEarn Finance آغاز کرد. بعدها ، iEarn را آندره کرونیه (Andre Cronje) مدیر عامل یرن فایننس به yEarn تغییر نام داد. شما می‌توانید به yEarn به عنوان اولین تلاش حرفه‌ای در ایجاد یک ییلد فارمینگ (Yield Farming) نگاه کنید.

یرن فایننس یک پلتفرم دیفای است که در آن کاربران می‌توانند رمز ارزهای ERC20 خود را انتقال داده و در آن استیک کنند و در مقابل، سود روزانه دریافت می‌کنند. این امر با سپردن سرمایه به استخرهای استیکینگ که بهترین بازده را در شبکه دارند ارائه می‌شود.

چطور این ارز به این سرعت محبوب شد؟ قبل از اینکه ییلد فارمینگ به جریان اصلی تبدیل شود، کاربران مجبور بودند با هر پروتکل به صورت جداگانه درگیر شوند و در مورد بسیاری از پروژه‌ها اطلاعاتی کسب کنند. با استفاده از پروژه یرن، کاربران دیگر مجبور نبودند چندین سایت دیفای را جستجو کنند تا بفهمند چطور سود ییلد فارمینگ را بدست آورند. یرن با ادغام پروتکل‌های مختلف بلاکچین این مشکل را حل کرد. بنابراین، فقط کافی است یک بار با یرن رمزارزهایی که قابلیت استیک دارند را به دست بیاورید تا به بسیاری از پروتکل های سودآور بلاکچین دسترسی پیدا کنید. برای به حداکثر رساندن سود، پروتکل یرن به طور مداوم با تغییر ییلد فارمینگ تعادل برقرار می‌کند.

۲. دیفای مانی (YFII)

دیفای مانی (DFI.money) فورک یرن فایننس است که توسط انجمن رمزنگاری چین ایجاد شد. دیفای مانی اولین فورک از یرن فایننس است. دیفای مانی مهمترین و پرسرو صدا ترین ارز در اکوسیستم دیفای چین است. بر اساس رای‌گیری انجام شده در شبکه، نظر برخی این بود که هاوینگ YFI هفته‌ای یکبار انجام شود. این نظر به رای گذاشته شد و در نهایت با آن موافقت نشد، به همین دلیل فورک دیفای مانی این شبکه انجام شد. که به آن پیشنهاد YIP-8 می گویند. با این حال، این پیشنهاد به تصویب نرسید و دیفای مانی ایجاد شده است تا طرح هاوینگ را اجرا کند. به عبارت دیگر، پروژه دیفای مانی  ۹۸ ٪ از نظر کد، به پروژه یرن فایننس شباهت دارد. حداکثر میزان عرضه توکن دیفای مانی ۴۰,۰۰۰ است. ابتدا گفته می شد که این ارز اسکم و کلاهبرداری است، همچنین بعضی سایت‌ها دیفای مانی را در لیست سیاه قرار داده بودند. با این حال رمزارز YFII بسیار خوب عمل میکند و قیمت آن تا محدوده ۶,۷۰۰ هم رسید.

۳. یرن ولیو (YFV)

یرن ولیو (YFValue)، فورک دیفای مانی است. این خبر در تاریخ ۱۶ آگوست سال ۲۰۲۰ از طریق یک پست در شبکه اجتماعی مدیوم ​​اعلام شد. حال ، هدف رمز ارز YFV چیست؟ این ارز به عنوان توکن حاکمیتی در پروتکل یرن ولیو عمل می‌کند. همچنین هدف آنها این است که ییلد فارمینگ را برای همه کاربران در سراسر جهان قابل دسترسی کند. آنها می خواهند برای دستیابی به مأموریت خود در زمینه دستیابی، ییلد فارمینگ را فراگیرتر کنند همچنین شعار آنها: “ییلد فارمینگ را برای همه به ارمغان می آوریم.” است.

حال ، این سوال مطرح است که آیا یرن ولیو ویژگی منحصر به فردی دارد؟ جواب مثبت است. توکن YFV به دارندگان خود حق رأی می‌دهد تا میزان عرضه و همچنین سیستم ارجاع (referral system) را کنترل کنند. سوزاندن رمزارز به صورت خودکار صورت می‌گیرد و کاملاً به صورت زنجیره ای اتفاق می‌افتد. همچنین میزان عرضه کل توکن یرن ولیو ۱۲,۶۶۳,۰۰۰ است. علاوه بر این ، از جمله ویژگی‌های شبکه یرن ولیو، می‌توان به “بیمه” هم اشاره کرد. هدف استفاده از “خزانه بیمه”  کمک‌های تیم YFV و بودجه جامعه برای درگیر کردن و ادغام پروتکل بیمه ، مانند Nexus Mutual، برای کاهش بیشتر ریسک از طرف همه ذینفعان یرن ولیو است.

۴. یرن فایننس لینک (YFL)

یرن فایننس لینک (Yearn Finance Link) با نماد YFL شناخته می‌شود. این یک نسخه اصلاح شده از توکن یرن فایننس YFI است. این خبر از طریق یک پست به تاریخ ۷ آگوست ۲۰۲۰ اعلام شد. این پروژه می خواهد توکن حاکمیتی لوریج دار با پشتوانه دیفای را برای دستیابی به اهداف بیشتری برای پروژه چین لینک ایجاد کند. حتماً متوجه این موضوع شده‌اید که این پروژه ریشه در جامعه Chainlink دارد.

پروژه YFL  فورکی از پروژه یرن فایننس آندره کرونیه است. حداکثر میزان عرضه این توکن ۸۵,۰۰۰ است. تیم توسعه یرن فایننس این شبکه را برای استیک رمزارز لینک ایجاد کرده‌اند تا این امکان را فراهم کنند تا دارندگان آن، ییلد فارمینگ را برای ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink)  انجام داده و ارز دیجیتال Link پاداش بگیرند در نتیجه، هدف این فورک، ایجاد مفهوم ییلد فارمینگ برای دارندگان چین لینک است. همچنین بسیاری از تحلیلگران، یرن فایننس لینک را پل ارتباطی بین چین لینک و یرن فایننس می‌دانند.

برای ارائه یک مثال ساده ، شما می‌توانید توکن های LINK و YFLLINK را به یک استخر بالانسر (Balancer) انتقال دهید و به شما توکن‌های BPT بدهد. در مرحله بعدی، آن توکن‌های BPT را که دریافت کرده‌اید را می توانید در استخر YFLINK  قرار دهید. این بدان معناست که هم میتوانید YFLINK را از استخر YFLINK و BPT را از استخر Balancer بدست آورید. علاوه بر این ، یرن فایننس لینک پنج استخر مختلف را پشتیبانی می‌کند ، که هر یک تنظیمات منحصربفردی دارد.

۵. یرن فیول (YFUEL)

این پروژه قصد دارد تا یرن فایننس را به طور واقعی در دسترس افراد قرار دهد. مهم نیست که کاربر، یک نهنگ بزرگ است یا یک میگو! زیرا یرن فیول YFUEL می خواهد یرن فایننس را برای همه قابل دسترس کند. این ویژگی بسیار منحصر به فرد است که شامل حق رأی برای کنترل نرخ تورم این ارز است. علاوه بر این ، رمزارز YFuel به کاربر حق رأی در مورد سیستم ارجاع (referral system) را می‌دهد. که همراه با سوختن خودکار است و این سوختن کاملاً روی بلاک چین اتفاق می‌افتد. آنها همچنین در حال اجرای مدل اقتصادی جدیدی از سوزاندن ارز دیجیتال هستند. که نام آن را گرافیول “Grafuel” گذاشته‌اند. در مدل Grafuel، آنها طی ۱۵ ماه، هر ماه به میزان ۱ ٪ از کل توکن‌ها را می‌سوزانند. ایده پشت این مدل سوزاندن رمزارز این است که منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد.

آیا پروژه‌های یرن فایننس می‌توانند اسکم باشند!

بسیاری از فورک‌های یرن فایننس برای برآوردن نیازهای مختلفی که ممکن است داشته باشد، به وجود می‌آیند. با این حال، می‌توانند برخی از این پروژه‌ها اسکم نیز باشند که در آن افرادی یک فورک جدید از یرن فایننس را با تغییرات کوچک در قوانین آن، ایجاد می‌کنند. برخی از افراد نیز کورکورانه پول خود را روی این پروژه‌های ییلد فارمینگ ذخیره می‌کنند که انتظار بازده قابل توجه هم دارند.

با این حال، نمی‌توان انکار کرد که ییلد فارمینگ به عنوان یک پروژه عالی برای حوزه دیفای ثابت شده است و حتی می‌تواند جریانی را در بازار آغاز کند که روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال را به روند صعودی تبدیل کند. در ابتدا تصور می‌شد که توکن‌های یرن فایننس بی ارزش هستند، اما الان اینطور نیست. این را می‌توان از افزایش قیمت یرن فایننس و فورک‌های آن فهمید. این افزایش قیمت‌ها تا چه مدت می‌تواند ادامه داشته باشد؟ این توکن‌ها موارد استفاده خوبی دارند و عرضه محدود آنها قیمت آنها را بالا می‌برد. موفقیت سیستم عامل‌های تجمع عملکرد (yield aggregation) به فورک‌های YFI نیز کمک کرده است. برخی از فورک YFI ممکن است به مرور از دست بروند. اما مطمئناً شاهد اتفاقی ویژه هستیم.

منبع
cryptopotato

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
3 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا