مقالات عمومی

دسترسی تمام مرورگرها به دامنه‌های بلاکچینی، به لطف فناوری جدید کلودفلر!

شرکت Unstoppable Domains که یک استارت آپ مستقر در سانفرانسیسکو است و تمرکز فعالیتش روی ساخت دامنه‌های بلاکچینی است، اعلام کرده که کلودفلر(Cloudflare) دسترسی به دامنه‌های crypto. را فعال کرده است.

این پلتفرم به افراد امکان می‌دهد تا از بلاک چین‌های عمومی برای میزبانی وب سایت‌ها استفاده کنند که البته آفلاین شدن آنها دشوارتر است زیرا بلاک چین به راحتی سانسور نمی‌شود.

همکاری این دو شرکت به بیش از ۵۰۰,۰۰۰ دامنه اجازه می‌دهد تا با استفاده از دامنه‌های بلاکچینی crypto. دسترسی کاربران سراسر جهان به اینترنت را تبدیل به کار ساده‌ای کنند. کاربران برای استفاده از این دامنه‌ها، می‌توانند از مرورگرهای همیشگی خود استفاده کنند و نیازی به استفاده از نرم‌افزار تخصصی نخواهند داشت.

دامنه‌های بلاک چین در طول این سال‌ها همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند اما به دلیل ماهیت فنی و روند نصب آنها که به طور سنتی برای دسترسی به آنها لازم است، نتوانسته‌اند جذابیت فراتر از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال و طرفداران اینترنت غیرمتمرکز را به دست آورند. اکنون کاربران اینترنت تنها با تغییر یک تنظیم ساده در مرورگرهای وب خود، به دامنه های crypto. دسترسی پیدا می‌کنند و از وب غیرمتمرکز و یک اینترنت واقعا بی‌طرف بهره‌مند می‌شوند.

صرافی‌های ارز دیجیتال OKEx، هیوبی و کوین بیس اولین صرافی‌هایی بودند که با استفاده از دامنه‌های شرکت Unstoppable domains، از آدرس‌های مبتنی بر بلاک چین برای تراکنش‌های خروجی پشتیبانی کردند.

بهره‌گیری از قدرت فناوری کلودفلر

کلودفلر

برنامه  Distributed Web Resolver کمپانی کلودفلر توسط این شرکت در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ معرفی شد و نتیجه تلاش تیم تحقیقاتی آنها برای حل سوالات پروتکل‌های غیرمتمرکز مانند IPFS و اتریوم بود. سامانه نام دامنه(DNS) به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از آدرس‌های مانند “blockonomi.com” به جای http://199.188.207.53/ به وب گردی بپردازند و دسترسی به اینترنت را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

سیستم‌های توزیع شده مانند اتریوم و IPFS به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود با DNS سازگار نیستند و شرکت‌ها مجبور می‌شوند تا راهکارهای مختلفی مانند مرورگرهای وب یا پلاگین‌های تخصصی را برای متصل شدن اجرا کنند.

کلودفلر یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات زیرساختی وب و سرویس‌های امنیتی است که به سرویس‌های وب اجازه می‌دهد تا عملکرد و امنیت خود را در برابر حملات DDoS افزایش دهند.

اکنون کلودفلر با ادغام پروتکل‌های غیرمتمرکز نقشی اساسی در توسعه و پذیرش وب غیرمتمرکز(نسل سوم وب) خواهد داشت.

افزایش محبوبیت جنبش وب غیرمتمرکز

در حالی که بیشتر موفقیت‌های فناوری بلاک چین زمینه‌هایی مانند ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های مالی بوده است، در چند ماه گذشته از برنامه‌های دیگری مانند توکن‌های تعویض ناپذیر(NFT) و نسل سوم وب حمایت بیشتری به عمل آمده است.

Unstoppable Domains یا همان دامنه‌های غیر قابل توقف در ابتدا راهی برای تسهیل تراکنش‌های ارز دیجیتال ارائه می‌داد که چیزی شبیه ارسال ایمیل بود اما خیلی زود‌ افق دید و برنامه‌های خود را گسترش داد تا به یکی از بزرگترین بازیکنان نسل سوم وب تبدیل شود.

طرفداران نسل سوم وب این انتقال به یک وب غیرمتمرکز را گامی اساسی برای بازگشت به وب اصلی می‌دانند و حتی خالق آن تیم برنرز لی(Tim Berners-Lee) گفت:

هیچ مجوزی از یک مرجع مرکزی برای پست کردن چیزی  لازم نیست و هیچ نود کنترل کننده مرکزی و هیچ نقطه شکستی وجود ندارد.

کاربرانی که هرگز توجه خاصی به نحوه استفاده از سرویس‌های وب نداشته‌اند، با نگرانی‌هایی درباره سانسور، انحصار و حریم خصوصی که هر روز بیشتر می‌شود، به آن توجه می‌کنند. متیو گولد(Matthew Gould) مدیر عامل Unstoppable Domains با اشاره به این نگرانی‌ها گفت:

در دوره‌ای که نقض اطلاعات به امری عادی تبدیل شده شده، در حالی که حریم خصوصی و مالکیت دارایی‌های دیجیتالی فرد از اهمیت بالاتری برخوردار است بسیاری از افراد آینده نگر و شرکت‌ها کنترل متمرکز را زیر سوال برده‌اند. سیستم جدید متفاوت است و این کنترل را مجددا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این مورد در محبوبیت روزافزون برنامه‌های پیام رسان مانند تلگرام و سیگنال در میان مشکلات مرتبط با حفظ حریم خصوصی مربوط به Whatsapp و فیس بوک، افزایش استفاده از Parler توسط کاربران توییتر که از پلتفرم محروم شده‌اند و علاقه روزافزون به برنامه‌های غیرمتمرکز(dAPPs)، منعکس شده است.

منبع
blockonomi

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا