متوسط سرمایه گذاری

فاکتورهای ESG، ابزاری مفید سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

 امسال مانند سال‌های دیگر نبوده است. امسال شاهد پاندمی جهانی، شوک‌های متعدد در بازار سهام، بی ثباتی نیروی کار و بسیاری از بخش‌های اقتصاد بوده‌ایم. پس از یک سال زندگی با کووید ۱۹(COVID-19)، رفتار مشتری و سرمایه گذار ویژگی‌های جدیدی به خود گرفته زیرا تجارت و امور مالی دیجیتال و پایدار به طور موازی آغاز شده است. سرمایه گذاری تاثیر گذار در فضای ارز دیجیتال یکی از راه‌های برون رفت از این معضل است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

در چنین شرایطی فناوری‌های نوظهور مانند توکنیزه کردن و فناوری بلاک چین بیش از هر زمان دیگری مرتبط هستند و فرصت بزرگی به آنها داده شده است. از آنجایی که با افزایش محبوبیت سرمایه گذاری تأثیرگذار و صندوق‌های ESG پسند(سرمایه گذاری‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت حقوقی)، جامعه ارز دیجیتال این فرصت را دارد تا با استفاده از فناوری توکنیزه کردن بخشی از این جنبش را مال خود کند. با استفاده از اشتیاق سرمایه گذاران برای کلاس‌های دارایی این چنینی، امکان سرعت بخشیدن به بلوغ بخش دارایی‌های دیجیتال، همراه با پذیرش توکن‌های با پشتوانه دارایی و سایر دارایی‌های دیجیتال در حلقه‌های مالی سنتی وجود دارد.

سرمایه گذاری تاثیر گذار در حوزه ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری تاثیر گذار در حوزه ارزهای دیجیتال

بازارهای سنتی در بحران قرار دارند، سرمایه گذاران به دنبال ارزهای رمزنگاری شده هستند که این مساله بیت کوین را به سمت بالاترین قیمت تاریخ خود سوق می‌دهد. در همین حال کلاس‌های دارایی جایگزین مانند سرمایه گذاری‌های ESG (سرمایه گذاری‌های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت حقوقی) در میان سرمایه گذاران جایگاه‌ خود را تثبیت کرده و برای اولین بار از ۱ تریلیون دلار سرمایه عبور می‌کنند.

از آنجا که همچنان شاهد قله‌های جدید در دارایی‌های دیجیتال و بازارهای ESG هستیم، وقت آن است که ببینیم آیا این دو بخش در حال رشد پتانسیل سوددهی و حمایت از یکدیگر را دارند یا خیر. انتظار می رود که سرمایه گذاری‌های ESG که یکی از کلاس‌های دارایی با رشد سریع هستند، تا سال ۲۰۲۵ به پرتفولیوی نیمی از سرمایه گذاران که بالغ بر ۳۵ تریلیون دلار است، برسد. این تا حدی نتیجه آن است که بیشتر سرمایه گذاران دارایی‌های ESG پسند را به عنوان یک پوشش ریسک موثر در برابر نوسان و ریسک نزولی می‌شناسند. طبق نظرسنجی State Street اعتقاد حدود ۶۹ درصد از سرمایه گذاران اینگونه است.

در حالی که صندوق‌های ESG در سال ۲۰۱۹ شاهد رکورد گردش‌های مالی بودند، با پاندمی کووید ۱۹، فعالیت سرمایه گذاران تسریع شده است. این تأثیر با بحران‌های آب و هوایی، تحولات اجتماعی اقتصادی و جنبش‌های اعتراضی در بسیاری از اقتصادهای بزرگ تشدید شده است که منجر به توجه بیشتر به روش‌های تجارت شرکت‌ها و مکان‌های سرمایه گذاری می‌شود.

در کل این اشتیاق تازه برای سرمایه گذاری‌های ESG خبر خوبی برای جامعه است. از آنجایی که جهان با شکاف‌های اقتصادی اجتماعی و بیکاری روز افزون مواجه شده، سرمایه گذاری تاثیرگذار می‌تواند نقش مهمی در کاهش این چالش‌ها داشته باشد. به عنوان مثال سرمایه گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل می‌تواند با هر ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری بیش از ۲۱ هزار شغل ایجاد کند. با توجه به عوامل اقتصادی-اجتماعی، این کلاس دارایی می‌تواند نقشی حیاتی در شکل گیری و بهبود آینده اقتصاد جهانی داشته باشد.

نبردی سخت

باز کردن قفل این مزایای بالقوه چالش سختی محسوب می‌شود. به طور متوسط، برای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ به سرمایه گذاری ۶.۹ تریلیون دلاری در زیرساخت‌های پایدار سالانه نیاز است. در حالی که نهادهای عمومی و دولت‌ها برای تأمین بودجه این توسعه تلاش می‌کنند، پیش بینی می‌شود شکاف بودجه این پروژه‌ها تا سال ۲۰۴۰ به ۱۵ تریلیون دلار برسد. این بدان معنی است که سرمایه خصوصی به طور فزاینده‌ای برای جبران این شکاف مورد نیاز خواهد بود.

با این حال سرمایه گذاری‌های خصوصی با موانع زیادی برای ورود به بازار سرمایه گذاری توسعه پایدار روبرو است که با سطح کم نقدینگی، مجوز و عدم گزینه، تا هزینه‌های بالای ورودی و شفافیت محدود است. در مواجهه با این نقص‌های قابل توجه در بازار، سرمایه گذاران می‌توانند از استقرار دارایی‌های دیجیتالی و توکنیزه کزدن به عنوان راهکارهای امیدوار کننده‌ای برای مشکلات بخش ESG بهره مند شوند.

جهان با گسترش شکاف‌های اجتماعی اقتصادی و بیکاری و سرمایه گذاری تاثیرگذار می‌تواند نقشی مهمی در کاهش این چالش‌ها داشته باشد.

با گسترش دنیای فیزیکی، مالی و دیجیتال، سرمایه گذاری‌های تاثیزگذار ESG مانند مزارع بادی یا خورشیدی قادر هستند تا راه‌های جدیدی برای صاحبان دارایی‌های پایدار برای سرمایه گذاری در توسعه چنین پروژه‌هایی فراهم کند. به همین ترتیب با استفاده از توکنیزه کردن سرمایه گذاری‌های ESG پسند، مسائل مربوط به دسترسی به بازار، کمبود نقدینگی و هزینه‌های بسیار بالای سرمایه گذاران برطرف می‌شود.

این دارایی‌ها نقدشونده، قابل دسترسی و قابل ترید هستند. سرمایه گذاران با سرمایه گذاری تاثیر گذار به دنبال متنوع سازی در اوراق بهادار خود با دارایی های کم خطر و بسیار مقاوم به فضای دارایی‌های دیجیتال هسند و به طور بالقوه بازیگران مالی سنتی را به فعالان بازار ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند.

سود متقابل

در حال حاضر دیفای سریعترین رشد در فضای ارز دیجیتال را داراست و انگیزه‌های فوق العاده‌ای را در بین سرمایه گذاران خرده و سازمانی ایجاد می‌کند. در حالی دیفای اغلب با راهکارهای مبتنی بر روی زنجیره مشخص شده، برخی از منتقدان اظهار داشته‌اند که ارزش دنیای واقعی در نتیجه آزمایش مداوم محدود شده است.

در حالی که فن آوری‌های توکنیزه کردن به طور قابل توجهی به نفع جامعه ESG است اما این فناوری‌ها همچنین می‌توانند به منظور ایجاد ارزش واقعی ، خارج از زنجیره و محتوای واقعی در بازار دارایی‌های دیجیتال در قالب زیرساخت‌های پایدار توکنیزه شوند. همانطور که سرمایه گذاری‌های ESG پسند به محبوبیت خود افزوده و از نظر مالی سنتی بسیار جذاب هستند، سرمایه گذاری‌های تاثیر گذار توکن می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای پذیرش بیشتر ارزهای دیجیتال و پذیرش دارایی‌های دیجیتال در حلقه‌های سازمانی و سیاسی باشند.

در حال حاضر فرصت خوبی برای آوردن دارایی‌های دیجیتال به بازیگران اصلی جریان مالی داریم. این فرصت برای بخش ارز دیجیتال وجود دارد تا از افزایش ESG به نفع خود بهره ببرد و بلوغ فضای رمزنگاری را به بخش ESG ارزش افزوده را سرعت ببخشد.

با نگاه به جلو نمی‌توان انکار کرد که دارایی‌های دیجیتال و فضاهای سرمایه گذاری تاثیرگذار در شکل گیری مشاغل، صنایع و اقتصاد همه گیر نقش دارد. اما اینکه هر دوی این صنایع می‌توانند به تقویت رشد متقابل کمک کنند یا نه، هنوز مشخص نیست.

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا