مقالات عمومی

سال ۲۰۲۰ بیت کوین را در برابر برنامه بازنشانی بزرگ (Great Reset) قرار داد

سال ۲۰۲۰ سالی فراموش نشدنی بود، مخصوصا برای بیت کوین. در این مقاله به بررسی نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی در خصوص نوسان قیمت بیت کوین، پیشرفت‌های مرتبط با فناوری، رشد جامعه آن و سایر موارد در سال ۲۰۲۰ می‌پردازیم.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

در سال ۲۰۲۰ شاهد شیوع جهانی ویروس کرونا بودیم. با عادی شدن ماسک زدن و اعمال قرنطینه، دنیا برای همیشه تغییر کرده است. با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، فدرال رزرو برای اولین بار از بحران اقتصادی جهانی در بیش از یک دهه پیش تاکنون، نرخ بهره خود را به صفر نزدیک کرد.

واکنش دولت‌های مختلف و از دست دادن شغل مردم و ایجاد فشارهای اقتصادی، یادآور سقوط اقتصاد در سال ۲۰۰۸ بود. در آن زمان، شاهد انتقال سرمایه عظیمی بودیم. اکنون نیز این روند ایجاد شده است، به طوری که شرایط نامساعد اقتصادی باعث شده است فروشگاه‌های کوچک بسیار زیادی در حال از بین رفتن باشند، در حالی که شرکت‌هایی نظیر والمارت، آمازون و تارگت سود بی‌سابقه‌ای را کسب کردند.

بیت کوین که از خاکستر بحران اقتصادی متولد شده است، واکنشی به فساد سازمان‌های مالی بوده است. سال جاری دوازدهمین سالگرد انتشار وایت پیپر بیت کوین بود. با فروپاشی سیستم مالی قدیمی، بیت کوین ارزش خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.

بیت کوین جایگزینی برای دلار

خرید بیت کوین در اوج قیمت

ظهور بیت کوین برای اولین بار در تاریخ، جداسازی پول و دولت را امکان‌پذیر ساخت. پروژه ایجاد پول الکترونیکی که به هیچگونه نهاد متمرکز و مرکزی وابسته نباشد سریعا مورد توجه و علاقه هکرها و آنارشیست‌ها قرار گرفت. شناخت بیت کوین به عنوان یک دارایی جدید که مشابه با طلای دیجیتال غیرقابل مصادره است، نظر آزادیخواهان و سرمایه‌گذاران را نیز به این عرصه جلب کرد.

موجی از پذیرندگان اولیه این فناوری در امپراتوری آمریکا ایجاد شده است. این پول آزاد و غیرقابل سانسور از ونزوئلا تا ایران به یک دارایی امن برای کسانی تبدیل شده است که در صدد اجتناب از ابَرتورم، تحریم‌ها و موانع اقتصادی هستند.

سال جاری، این ارز دیجیتال غیرمتمرکز میزبان بازیگران جدیدی بود. شرکت‌های عمومی و خصوصی در واکنش به سیاست تورمی فدرال رزرو، شروع به افزودن بیت کوین به ترازنامه اقتصادی خود کردند تا از تورم دلار آمریکا در امان بمانند. در ماه سپتامبر، شرکت MicroStrategy با خرید ۴۲۵ میلیون دلار بیت کوین به یکی از اولین و بزرگترین شرکت‌های حاضر در نزدک تبدیل شد که این ارز دیجیتال را پذیرفته است. این موضوع باعث ایجاد موجی شد که به دنبال آن، شرکت اسکوئر (Square) و پی‌پل نیز وارد عرصه ارزهای دیجیتال شدند.

در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت بیت کوین از رکورد قبلی خود طی روند صعودی اواخر سال ۲۰۱۷ نیز فراتر رفت. با اعلام داو جونز مبنی بر عرضه شاخص‌ ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ و خرید ۱۰۰ میلیون دلار بیت کوین توسط شرکت بیمه‌ای Massachusetts Mutual Life Insurance Co، بیت کوین به روند پذیرش گسترده خود ادامه داده و به سرخط رسانه‌ها تبدیل شده است.

تغییر در اقتصاد جهان

از آنجایی که از دست رفتن اعتماد به اقتصاد آمریکا منجر به افزایش سرعت روند جایگزینی دلار شده است، سازمان‌های بزرگ جهانی پا پیش گذاشته و اقدامات مهمی انجام داده‌اند. در اواسط سال جاری، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) توسعه برنامه بازنشانی بزرگ (Great Reset) به منظور ایجاد دنیایی بهتر در دوران پساکرونا معرفی کرد.

مجمع جهانی اقتصاد با همکاری سازمان ملل متحد، بخش‌های تجاری و جامعه مدنی در صدد ایجاد بنیان‌های سیستم اقتصادی و بنا نهادن قرارداد اجتماعی جدید برای افراد سراسر جهان با استفاده از اینترنت اشیا و فناوری‌های پیشرفته است.

کلاوس شواب (Klaus Schwab) موسس و رییس هیات اجرایی WEF بیان کرده است که هدف این مجمع، ایجاد آینده‌ای عادلانه و پایدارتر و همساز کردن زندگی انسان‌ها با طبیعت است. کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva) رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) که به برنامه WEF ملحق شده است، بیان کرده است که این سازمان می‌تواند به ایجاد دنیایی پاک‌تر، هوشمندتر و عادلانه‌تر کمک کند.

در ماه اکتبر، جورجیوا با فراخوانی برتون وودز (Bretton Woods) جدید، نقش IMF در بازنشانی بزرگ را مستحکم‌تر کرد. برتون وودز به اتحاد شکل گرفته در سال ۱۹۴۴ به منظور متمرکزسازی سیستم مالی و اقتصادی جهان با دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اشاره دارد. جورجیوا از همکاری بین‌المللی موجود در گروه G20 درخواست کرد تا در ساختار بدهی جهانی تجدید نظر کنند. این همکاری در حال حاضر در صدد آماده‌سازی عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است که قابلیت نظارت و رصد تراکنش‌ها، ایجاد ارتباط آنها با افراد و ذخیره سوابق تراکنش‌ها در یک دیتابیس بسیار بزرگ دارد.

حذف انسان!

از آنجایی که سازمان‌های بین المللی فرصت موجود در اقتصاد پساکرونا به منظور تغییر شکل جهان را تصاحب کرده‌اند، مقاومتی در این زمینه شکل گرفت. شهروندان نگران و دغدغه‌مند سراسر جهان به انتقاد از طرح بازنشانی بزرگ پرداخته‌ و آن را تلاشی در جهت از بین بردن حق مالکیت شخصی و تحت تاثیر قرار دادن کنترل افراد و کشورها دانسته‌اند. این افراد، بازنشانی بزرگ را اقدامی خطرناک در جهت فناوری سالاری (technocracy) و ایجاد امپراتوری دیجیتال جدید با نظارت و کنترل تام می‌دانند.

مخالفان بازنشانی بزرگ پا را فراتر گذاشته و حتی آن را جنگ با طبیعت انسان می‌دانند که هدف نهایی آن، ایجاد آینده‌ای بدون حضور بشریت است. بازنشانی بزرگ تحت حمایت میلیاردرها، خانواده سلطنتی بریتانیا و سیاست‌مدارانی نظیر نخست وزیر کانادا و جو بایدن است. گفته می‌شود که این طرح، اقدامی برای تبدیل مواد غذایی جهان، رژیم غذایی انسان‌ها، گرسنگی و بیماری جهانی و حتی مبارزه‌ای با تغییر شرایط آب و هوا است.

ایده اصلی این طرح، ترابشریت است. کلاوس شواب موسس و رییس هیات اجرایی WEF در کتاب خود به اسم “چهارمین انقلاب صنعتی” بیان کرده است که ترابشریت فرایندی است که تغییرات بزرگی را در سبک زندگی ما به همراه خواهد داشت و فصلی جدید در توسعه و پیشرفت بشریت آغاز می‌کند. وی ترابشریت را به عنوان چشم‌اندازی در جهت ترکیب هویت فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی ما می‌داند.

سردمداران جهان با حمایتی که از جانب بانک‌های مرکزی می‌شوند، بدون پشتوانه در حال چاپ پول هستند. این افراد با پول کاذبی که در اختیار دارند، اخبار جعلی منتشر می‌کنند و آتش جنگ منابع را روشن نگه می‌دارند. این افراد از طریق بیولوژی مصنوعی که مهندسی ژنتیک را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد، طبیعت را تغییر می‌دهند و غذای کاذب ایجاد می‌کنند. آنها با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی اکنون در صدد تغییر بیولوژی انسان و مصنوعی کردن تمام انسان‌ها هستند.

ویژگی متافیزیکی

با پیدایش هوش مصنوعی و ربات‌ها با ایده ترکیب انسان و ماشین‌ها، سوالات هستی‌گرایانه و بنیادین را به همراه دارد و ویژگی‌های بیت کوین را به بحث‌های فلسفی می‌کشاند. از گفته‌های رابرت بریدلاو (Robert Breedlove) ماکسیمالیست بیت کوین تا جیجی (Gigi) که کتاب “کلمات و کد بیت کوین” را نوشته است، کتاب مقدس جدیدی برای عصر نوی تملک شخصی در حال شکل‌گیری است.

مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیر اجرایی MicroStrategy که سال جاری به عرصه بیت کوین وارد شده است، پول را از لحاظ انرژی بیان و خاطرنشان کرده است:

بیت کوین نبوغ انسان را به سمت تعالی هدایت می‌کند.

مکس کایزر (Max Keiser) خالق مرموز بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو را “مسیح سایبری” خوانده است. کایزر که به گفته سیلور، “کشیش ارشد بیت کوین” است، بیان کرده است:

اثر انگشتان خدا در سراسر بیت کوین وجود دارد.

یکی از کاربران و طرفداران بیت کوین در واکنش به این جمله گفته است:

پس از بحران اقتصادی و کمک مالی به بانک‌ها و کدنویسی سایفرپانک‌ها، بیت کوین با بلاک جنسیس شروع شد، سپس یک پیتزا خریداری شد، ساتوشی ناپدید شد، صرافی Mt. Gox هک شد، ما به زنبورهای سایبری معروف شدیم و اکنون خدا وارد ماجرا شده است. این موضوع را چطور به همسرم توضیح دهم؟

کایزر با اشاره به سخنان پاول تودور جونز که اخیرا گفته است قمار بر روی بیت کوین، قمار بر روی نبوغ بشریت است، بیت کوین را به عنوان اقدامی فوق بشری برای بشریت بیان کرده است. وی مرحله بعدی جدال بیت کوین را به عنوان جدال بشریت و هوش مصنوعی خوانده است.

ضرورت تکامل

تکامل انسان، عرصه جدیدی است که دغدغه‌های بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. آرون مک‌کالوم (Aaron McCollum) در کتاب خود به اسم “شیوع جهانی” بیان کرده است که ترابشریت (Transhumanism) در صدد تکامل مصنوعی انسان با سرعتی بیشتر از تکامل طبیعی و ایجاد تمدنی فرابشری است که آن را به اسم بشریت نسخه ۲.۰ خوانده است.

در حالی که ملت‌ها در حال جدا شدن هستند و انتخابات به آشوب کشیده می‌شود، بشریت در مسیر تکامل مبتنی بر فناوری و تکنولوژی گرفتار شده است. قدرت فعلی با تکیه بر متمرکزسازی در صدد آن است تا تمام نژادها را اسیر خود نگه دارد. با رشد مداوم ماشین‌ها و تصاحب دنیا توسط آنها، الگوریتم جدیدی در حال ظهور است که در خود، کتاب طبیعت را به همراه دارد.

نوآوری و اختراع علم رایانه همراه با علایق انسانی، تامین آینده بشریت را آغاز کرده است. اریک کیسون (Erik Cason) در توضیح جامعه جدید با هدف مشترکی که حول این نرم‌افزار متن باز شکل گرفته، گفته است:

هرچه بیشتر درگیر بیت کوین می‌شوم، بیشتر قانع می‌شوم که بیت کوین یک نقطه شلینگ (همان نقطه کانونی که به افتخار توماس شلینگ، به آن نقطه شلینگ یا  Schelling Point نیز گفته می‌شود) برای کسانی است که مطابق عرف فکر نمی‌کنند و در صدد حل مهم‌ترین مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دوران ما است.

افراد سراسر جهان در پاسخ به درخواست تکامل موجود در این پروتکل پیش هم گرد آمده‌اند. اقتصاددانان، جویندگان طلا، برنامه‌نویسان رایانه‌ای، مادران، مبلغان مذهبی و کارآفرینان همگی در صدد به کارگیری دانش خود برای حل مشکلات هستند.

همانطور که به پایان سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، بیت کوین که در حال از بین بردن قدرت بانک‌های مرکزی است، به بشریت شانس آزادسازی خود را داده و به رکورد قیمتی جدیدی دست یافته است. با وجود بیت کوین می‌توانیم از ارتقای بشریت که توسط افراد معدودی بر انسان‌ها دیکته شده است خلاص شویم و خودمان مسیر تکامل را تعیین کنیم. همه ما می‌توانیم به عنوان بشریت متحد شویم و ارزش ذاتی کدنویسی شده در DNA خود را حفظ کنیم.

اکنون می‌توان گفت که آینده در دستان مردم عادی است. اجماع شبکه‌ای از ارزش برگزیده افراد مختلف که خشت‌های تمدن جدید را بنا می‌نهند و بشریت را معنا می‌بخشند.

منبع
bitcoinmagazine

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا