مبتدی مقالات عمومی

از بیت کوین و جهان دیجیتال نترسید !

به عنوان یک طرفدار دوآتیشه بیت کوین (bitcoin)، همواره با این اعتراض از جانب برخی روبرو می شوم که بیت کوین و ارز های دیجیتال کاملا دیجیتال و غیر ملموس هستند و در نتیجه فاقد یک ارزش واقعی می باشند. بسیاری بیت کوین را به دلیل ماهیت کاملا دیجیتال آن نادیده می گیرند و حتی آن را ترسناک می دانند. بسیاری نیز آن را با دیگر امور بیهوده و نامطلوب در زمینه فناوری قاتی می کنند.

آیا بیت کوین می تواند برتری جهان دیجیتال را به طور کامل تحقق بخشد ؟

از بزرگترین تهدید های دیجیتالی که امروزه با آن مواجه هستیم، تصاویر و ویدئو های دروغینی است که در آنها از چیز هایی صحبت می شود که تا کنون سابقه نداشته است. سیاستمداران و افراد مشهور بسیار قربانی این پدیده نوظهور می شوند. این پدیده تقریبا از سال ۲۰۱۷ رواج پیدا کرده است و در انگلیسی برای آن اصطلاح deepfake را به کار می برند.

بسیاری از دوستداران فناوری از این می ترسند که قابلیت های جهان دیجیتال کاملا تصورات واقعی را برای ما تیره و تار کند. این امر به ویژه در سیاست و مسائل اجتماعی بسیار مشکل زا است و سبب آشفتگی و پیچیدگی بیشتر می شود زیرا امور جعلی از امور واقعی غیر قابل تشخیص می شوند.

این بی اعتمادی به نسبت جهان دیجیتال، دامن بیت کوین را نیز می گیرد. باید بگویم که تهدیدات گسترش جهان دیجیتال را نمی توان انکار کرد اما در مورد بیت کوین قضیه فرق می کند. بیت کوین در این زمینه دوست شماست و دشمن نیست.

بیت کوین ترکیبی از جهان دیجیتال و آنالوگ (analog) است و با تشریح بیشتر آن، نکات جالبی روشن خواهد شد. اگرچه بیت کوین فیزیکی و ملموس نیست اما به عنوان شکل جدیدی از پول، بر بسیاری از ویژگی های حیطه دیجیتال فائق می شود و بسیاری از مشکلات را کنار می گذارد.

بیت کوین به عنوان یک دارایی 

بیت کوین

بیت کوین به عنوان یک دارایی برای تولید نیازمند هزینه می باشد. دقیقا مانند طلا که برای استخراج و تولید آن باید پول خرج کرد و هرچه طلای بیشتری تولید شود، قیمت آن هم بالاتر می رود. بیت کوین به مقدار تعیین شده ای عرضه می شود و دارای نوعی کمیابی دیجیتال می باشد. حداکثر مقدار تولید بیت کوین مشخص است و از آن بیشتر نمی توان تهیه کرد. این کمیابی دیجیتال است که بیت کوین را دارای پتانسیل ارزشمند شدن در نظر افراد کرده است و طبیعتا قضاوت افراد در مورد یک دارایی نیز بر ارزش آینده آن تاثیر خواهد داشت.

بیت کوین به عنوان یک ابزار مالکیت دیجیتال

بیت کوین علاوه بر اینکه از لحاظ دیجیتال کمیاب است، قابلیت این را نیز دارد که به طور مستقل و بدون نیاز به شخص ثالث نگهداری شود. کسی نمی تواند دارندگان بیت کوین را مجبور به خرج کردن آن کند و پروتکل (protocol) بیت کوین به صورت خودکار و درست عمل می کند. دارندگان بیت کوین نوعی حق زیربنایی در برابر صادر کننده آن یعنی پروتکل بیت کوین دارند.

بیت کوین لازم نیست که بر روی کاغذ چاپ شود و مشکل خرج کردن دوباره را حل کرده است. بیت کوین ترکیب کاملی از مزیت های جهان دیجیتال و جهان آنالوگ را فراهم کرده است.

ایده ای که وقت آن فرا رسیده است

بسیاری هنوز نبوغ این ترکیب را درک نکرده اند و مهم است که بدانیم که این روش تفکر به تدریج در حال از دست دادن اعتبار خود می باشد. امور دیجیتال هر روزه برای افراد بیشتر و بیشتری تبدیل به بدیهیات می شوند. در این میان، تنها نسل های قدیمی تر هستند که گاهی با دیدی آنالوگ به جهان دیجیتال می نگرند.

نسل جدید از زمانی که چشم باز کرده اند با امور دیجیتال روبرو بوده اند و آنها را می توان بومی های دیجیتال نامید. اما قضیه در مورد نسل قدیم فرق می کند و آنها نگرش کاملا متفاوتی نسبت به جهان دیجیتال دارند زیرا از جهان آنالوگ آمده اند.

بسیاری از افراد نسل جدید، بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و جهان دیجیتال می گذرانند و در آنجا به دوست یابی و روابط اجتماعی می پردازند. بازی ویدیویی Fornite نمونه ای از این امر است و این بازی امروزه در میان جوانان بسیار رایج شده است. حتی در سال ۲۰۱۹، خواننده ای در فضای این بازی، اقدام به برگزاری کنسرت کرد و بسیاری از کاربران این بازی به صورت مجازی و با استفاده از آواتار های (Avatar) خود در آن شرکت کرده و رقصیدند.

چنین چیز هایی ممکن است که برای نسل های قدیمی تر عجیب و غریب به نظر برسد اما برای نسل جدید کاملا عادی است. به احتمال زیاد، یک نوجوان مونث یک دسته گل ارسال شده برای خود در فضای مجازی را بسیار بیشتر از گل رز های واقعی که در خاک روئیده اند، دوست دارد. بنابراین روزی خواهد رسید که بیت کوین برای نسل جدید از طلا نیز واقعی تر و محسوس تر جلوه می کند.

یک روش تفکر نمایی 

بیت کوین

ما انسان ها در حال دیجیتالی کردن امور واقعی خود هستیم. این یکی دیگر از فرآیند های توسعه ای است که بشریت از دیرباز طی کرده است. ما به تدریج یاد می گیریم که در مورد مقوله های انتزاعی تری فکر کنیم و به پتانسیل های بیشتر و بیشتری دست یابیم. فرهنگ پذیرش ارزش های دیجیتال تازه در حال شروع شدن است.

بیت کوین پدیده ای نمایی است و همین قضیه درک آن را سخت کرده است. مغز ما انسان ها برای الحاق خطی طراحی شده است و ما پدیده های خطی را به راحتی درک می کنیم. مثلا اگر هر قدم ما یک متر باشد، به خوبی می دانیم که با برداشتن سی قدم، سی متر حرکت می کنیم. اما اگر مسئله نمایی باشد، درک آن چندان برای ما آسان نیست.

از آنجا که تفکر ما نوعی نگرش نمایی نیست، فناوری های نمایی بسیار ما را گیج می کنند. همه ما شاهد بودیم که اینترنت و گوشی هوشمند سریعا ظاهر شدند و بسیاری از امور دور و بر ما را تغییر دادند. بیت کوین، فناوری نمایی دیگری است که ظاهر شده است و قطعا تاثیراتی بنیادین به همراه خواهد داشت که پتانسیل تغییر جهان را دارد.

جهان دیجیتال و جهان واقعی روز به روز بیشتر به یکدیگر نزدیک می شوند و کم کم تفکیک آنها مشکل می شود. واقعیت ما هر روز بیشتر دیجیتالی می شود و اتم های واقعی بیشتر و بیشتر تحت تسلط بیت های (bit) دیجیتال قرار می گیرند. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، بیت کوین مشکلات ذاتی جهان دیجیتال را ندارد و بنابراین باید آن را دوست خود تلقی کنیم نه دشمن. نظر شما چیست؟ آیا بیت کوین به راستی انقلاب دیجیتال را محقق خواهد کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع
bitcoinmagazine

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا