متوسط مقالات عمومی

چرا میزان خرید استیبل کوین ها افزایش پیدا کرده است؟

تقاضا برای خرید استیبل کوین هایی مانند تتر  افزایش یافته است. این اتفاق همزمان با وقوع بحران در دیگر  بازارهای مالی جهان است.

با شیوع ویروس کرونا-۱۹ بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکود شده و تعداد زیادی از افراد شغل خود را از دست دادند. دولت امریکا برای جبران خسارات وارده در اثر این ویروس، اقدام به عرضه میلیاردها دلار کرده است. در بازار ارزهای دیجیتال نیز این عدم قطعیت از وضعیت اقتصادی و بهداشتی جهان اثرگذار بود. به طوریکه قیمت بیت کوین نیز در اثر همه گیری این ویروس با کاهش بسیار شدیدی روبه رو شد و ارزش آن نصف شد. اما رمز ارز بیت کوین توانست به سرعت ریزش قیمتی را جبران کرده و مجددا به سطوح قیمتی پیش از کرونا بازگردد.

در این شرایط، تقاضا برای خرید استیبل کوین ها (کوین هایی با ارزش ثابت) به شدت افزیش یافت. احتمالا این افزایش تقاضای خرید به دو دلیل صورت گرفته است: در زمانی که همه دارایی‌ها اعم از سهام، طلا، بیت کوین و … با کاهش ارزش خود مواجه شدند، مردم ترجیح می‌دادند تا دارایی را خریداری کنند که ارزش آن ثابت باقی بماند تا از این طریق سرمایه خود را حفظ کنند. دلیل دوم را می‌توان رونق چشمگیر و رشد بازار دیفای دانست. استیبل کوین ها یکی از ارکان اصلی در پروژه های دیفای به شمار می‌روند.

افزایش حجم خرید استیبل کوین ها در بازار

Messari در آخرین تحلیل خود بر اساس داده‌های معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال به محبوبیت استیبل کوین ها در بازار اشاره کرده است. این تحلیل گران معتقدند که تتر – USDT – بیشترین میزان خرید و فروش و تعداد تراکنش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را در اینده نزدیک به ثبت خواهد رساند. مطابق این تحلیل، به زودی شاهد چنین اتفاقی در بازار خواهیم بود. این تحلیل نشان می‌دهد که تتر به زودی حجم معاملاتی بالاتر از حجم معاملات بیت کوین را به ثبت خواهند رساند. نمودار زیر حجم معاملات بزرگترین رمز ارز بازار را با بزرگترین استیبل کوین بازار مقایسه می‌کند.

خرید استیبل کوین
مقایسه حجم معاملات روزانه بیت کوین و تتر

تتر و دیگر استیبل کوین هایی که پشتوانه دلار دارند (مانند بایننس دلار یا BUSD و کوین USD یا USDC) در کنار استیبل کوین هایی که پشتوانه کالایی مانند طلا دارند، مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. استیبل کوین XAUT ( کوین با پشتوانه طلا) که توسط شرکت تتر عرضه شده، به دنبال رشد قیمت جهانی طلا با اقبال مردم روبه رو شده و بسیاری اقدام به خرید و نگهداری این ارز دیجیتال کرده‌اند.

افزایش عرضه و حجم خرید استیبل کوین ها

با وجود اینکه مدتهاست که بازار ارزهای دیجیتال و همچنین بازار استیبل کوین ها راکد بوده و تغییرات چشم‌گیری در آن اتفاق نمی‌افتد، از چند روز قبل شاهد رشد ناگهانی حجم معاملات تتر –USDT – و همچنین BUSD هستیم. در نمودار زیر میزان افزایش خرید این استیبل کوین ها نشان داده شده است.

خرید استیبل کوین تتر

با وجود افزایش حجم معاملات تتر و خرید گسترده آن در این روزها، اما همچنان بالاترین حجم معاملات تتر مربوط به ماه مارس، پس از ریزش قیمت بیت کوین است. پس از ریزش شدید بازار، حدودا ۳.۸ میلیارد دلار در بازار که به صورت ارز دیجیتال ذخیره شده بود، به تتر و دیگر استیبل کوین ها تبدیل شد. در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار تتر معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده و در جایگاه چهارم بازار قرار دارد.

چرا مردم تتر خریداری می‌کنند؟

تقاضا برای خرید استیبل کوین ‌ها، پس از شیوع ویروس کرونا و چاپ و عرضه پول توسط دولت امریکا و در امان ماندن از تورم آینده بوجود آمده است. همچنین پس از رشد قیمت بیت کوین و رسیدن آن به ۱۱۰۰۰ دلار، افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال موجب افزایش حجم معاملات استیبل کوین‌ها شده است. سه استیبل کوین بزرگ بازار، USDT، Dai و USDC بیشترین حجم معاملات را به ثبت رسانده‌اند.

چالش‌ها و خطر‌ها

با وجود اقبال مردم و معامله گران به خرید استیبل کوین ها، نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. وجود یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا یا دلار، با ماهیت این بازار در تضاد است. از طرفی به دلیل اینکه این استیبل کوین‌ها به دلار امریکا وابسته هستند، با کاهش ارزش دلار امریکا، ارزش آنها نیز کاهش خواهد یافت. برای مثال در پی چاپ گسترده دلار توسط دولت امریکا، ارزش تمامی ارزهای دیجیتالی که وابسته به دلار امریکا بودند، ۲۸ درصد کاهش یافت. به همین دلیل در پروژه‌های جدید سعی می‌شود که استیبل کوین به چندین ارز یا کالای مختلف وابسته باشد تا تغییر در قیمت دارایی‌ها، باعث تغییر زیاد در ارزش استیبل کوین‌ نشود. زیرا ارزش یک استیبل کوین بر اساس دارایی پشتوانه آن ارزیابی می‌شود و کاهش در ارزش پشتوانه آن، به کاهش ارزش استیبل کوین منجر می‌شود.

استیبل کوین یا کوین ثابت

از دیگر چالش‌هایی که استیبل کوین‌ها با آن روبه رو هستند و احتمال می‌رود که در آینده این چالش جدی‌تر هم بشود، بحث قانون گذاری این نوع از ارزهای دیجیتال است؛ مخصوصا با ورود ارزهای دیجیتال وابسته به بانک های مرکزی، بحث قانون گذاری جدیتر از قبل خواهد شد. اقتصاددانان سنتی به آینده این نوع ارزهای دیجیتال خوشبین نیستند و آن را تهدیدی برای اقتصاد کشورها می‌دانند. شاید بتوان پروژه لیبرا فیسبوک را بزرگترین قربانی قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال دانست. با این حال شکی نیست که استیبل کوین ها گونه جدیدی از ارزهای دیجیتال بوده و ناخودآگاه مورد اقبال مردم و معامله گران قرار خواهد گرفت و همچنین خرید و فروش این ارز دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد که استیبل کوین‌ها برای حل برخی از مسائل بزرگی که اقتصاد برای آن راه حلی ندارد، پتانسیل بالایی دارند. همچنین این ارزهای دیجیتال در پروژه‌های دیفای کاربرد بسیار بالایی دارند بطوریکه یکی از مدیران ارشد پروژه Avae، استیبل کوین ها را اساس و پایه پروژه های دیفای معرفی کرده است.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا