متوسط مقالات عمومی

طرفداران ناشناس یونی سواپ، راهی برای غیرمتمرکز کردن حاکمیت آن دارند!

گروهی از کاربران ناشناس یونی سواپ (Uniswap) در تلاش‌اند تا بسیاری از خرده مالکان توکن جدید یونی (UNI) را متحد کنند تا با مشکلات احتمالی نحوه حاکمیت بازارساز خودکار (AMM) مقابله کنند.

پروژه جدیدی که توسط این “اتحادیه” تبلیغ می شود، UNI Innamorare (یا UNII) است؛ توکنی که توسط جامعه یونی سواپ استفاده می‌شود. با این حال، زمانی که فورک‌های یونی سواپ ، از جمله سوشی سواپ (Sushiswap) و ساشیمی سواپ (Sashimiswap) نقدینگی یونی سواپ را کاهش دادند، این توکن راه اندازی شد تا باعث رشد بازار یونی سواپ و همچنین تثبیت قیمت یونی شود. این توکن هم اکنون توسط بیش از ۸۰.۰۰۰ آدرس نگهداری می‌شود.

اتحادیه کاربران ناشناس یونی سواپ و توکن UNII

پلتفرم Uniswap اتریوم قرارداد هوشمند erc20 استخر نقدینگی صرافی غیرمتمرکز کوین مارکت کپ کوین بیس

مشخص نیست که چه کسی یا چه کسانی پشت این پروژه هستند و فعالیت می‌کنند. وب سایت آن گفته است که UNII “توسط unii.finance پشتیبانی می‌شود.” یک سرمایه گذار مستقر‌ در ‌سیلیکون ولی که با این موضوع آشنا بود، به CoinDesk گفته است که این گروه شامل خرده دارندگان توکن‌های یونی و از جامعه یونی سواپ هستند. در زمان نوشتن این مقاله، فقط حدود ۲۰ نفر به گروه تلگرامی این ارز پیوسته‌اند.

طبق یک خبر ​​که در ۲۰ سپتامبر منتشر شد، این گروه از دارندگان UNI خواسته که برای ایجاد یک حزب در جامعه UNI، توکن‌های UNII را تهیه کنند، که با این کار می‌توانند قدرت موسسان و سرمایه گذاران یونی را خنثی کنند.

توزیع رمز UNII شامل دو مرحله خواهد بود: پس از ایردراپ اولیه ۱۵ درصد از کل عرضه ۱ میلیارد توکن آن، ۳۰ درصد ار توکن UNII در اولین استخر استیکینگ، استخراج خواهد شد، که هودلرهای UNI را ملزم می کند توکن‌های UNI و UNII خود را با نسبت ۹۸:۲ استیک کنند.

در استخر استیکینگ بعدی، نگهدارندگان UNI فقط باید توکن‌های UNI و UNII خود را با نسبت ۵۰:۵۰ استیک کنند تا بتوانند ۵۰ درصد از کل عرضه UNII را استخراج کنند. مقدار مساوی به این معنی است که دارندگان UNI نسبت به مرحله اول که با نسبت ۹۸:۲ استیک می‌کردند، بیشتر در معرض خطرات استخراج هستند. همان منبع نزدیک به گروه گفت که همچنان که آنها توکن‌های UNI بیشتری را در این استخر دوم استیک می‌کنند، این کار از لحاظ تئوری می‌تواند قیمت UNI را تثبیت یا حتی افزایش دهد.

۵ درصد باقیمانده UNII در مواردی که آنها “celebration pool” یا استخر جشن عنوان می‌کنند ذخیره می‌شود، تا در صورت تبدیل UNII به یک یا چند جفت ارز دیجیتال ذکر شده در بخش استخراج نقدینگی UNI، به اعضای UNII پاداش داده شود.

قیمت UNI در زمان نوشتن این مقاله با قیمت ۴.۳۷ دلار معامله می‌شود که ۴۸.۴ درصد از بالاترین قیمت خود یعنی ۸.۴۰ دلار که در تاریخ ۱۸ سپتامبر بوده، کاهش داشته است.

زمانی که جذاب‌ترین پروژه دیفای (DeFi) با مشکل غیرمتمرکز بودن مواجه است

یونی سواپ uniswap توکن uni unii توکن حاکمیت استیکینگ غیرمتمرکز صرافی غیرمتمرکز

راه اندازی حاکمیت یونی سواپ با توکن یونی در ۱۶ سپتامبر تا حدی برای حل یک مسئله طولانی مدت برای پروژه مورد حمایت سرمایه گذاری خطرپذیر، کمک کننده بود. پس از ایجاد صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ ، این صرافی سهمی از رمز ارز جدید خود را به هر کسی که قبلاً (تا ۱ سپتامبر) از آن استفاده کرده بود، به عنوان پاداش ارسال کرد، که از طرف دارندگان و جامعه رمزنگاری بسیار مورد استقبال و تحسین قرار گرفت. با این حال، وقتی بیشتر به نحوه توزیع توکن یونی نگاه می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که دارندگان این ارز چه مقدار بر روی توزیع آن کنترل خواهند داشت.

بر اساس خبری که در وب سایت یونی سواپ منتشر شد، از عرضه کامل ۱ میلیارد توکن یونی، حدود ۴۰ درصد آن به اعضای تیم، سرمایه گذاران و مشاوران اختصاص خواهد یافت که در این صورت، ۶۰ درصد از آن را در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

اگرچه ممکن است ۶۰ درصد خیلی بد به نظر نرسد، اما توسعه دهندگان UNII مانع بزرگی را در این عمل می‌بینند؛ مانع این است که به ترتیب ۱ درصد و ۴ درصد از عرضه کل UNI برای ارائه پروپوزال حاکمیت و رأی “بله” برای رسیدن به حد نصاب لازم است.

طبق یک سایت از قبل راه اندازی شده توسط این گروه ناشناس که شعار آنها نیز: ” قدرت همه ما از نظر رأی دادن برابر است” است، آنها توضیح دادند که چرا وجود انجمن در جامعه یونی سواپ بسیار مورد نیاز است.

یونی سواپ تنها پروژه مالی غیرمتمرکز (DeFi) نیست که از چنین پارامترهای حاکمیتی استفاده می‌کند؛ پروتکل وام دهی کامپوند (Compound) نیز برای ارائه پیشنهاد حاکمیت به ۱ درصد از توکن حاکمیت خود نیاز دارد.

مقایسه پروژه UNII با پروژه‌های SushiSwap و SashimiSwap

یونی سواپ uniswap توکن uni unii توکن حاکمیت استیکینگ غیرمتمرکز صرافی غیرمتمرکز

دیفای هنوز در مرحله ابتدایی خود است و بسیاری از سرمایه گذاران خرد در این بازار ترید می‌کنند. بازده برای این گروه غیر سازمان یافته بیشتر تحت تأثیر تصمیماتی است که در جوامع دیفای به صورت غیرمتمرکز گرفته شده است.

ایجاد سوشی سواپ که فورکی از یونی سواپ است، فوراً به یک پروژه موفق تبدیل شد؛ زیرا از بدو تولد به تمرکززدایی کامل خود پرداخت. این برنامه توانست بیش از ۸۰۰ میلیون دلار دارایی رمزنگاری شده را از یونی سواپ خارج کند.

در حالی که پروژه‌های موسوم به “Weird DeFi” همچنان در حال رشد و جذب نقدینگی هستند (به عنوان مثال ، ساشیمی سواپ)، گروه  UNII ادعا می کنند که یک رویکرد جایگزین برای متحد کردن کاربران و در عین حال قول حفظ پایداری در اکوسیستم دیفای را دارند.

سایت UNII نوشته است : “از یک جامعه حاکمیتی از یونی”، “اگر متحد باشیم، ایستاده‌ایم ، اگر جدا شویم، سقوط می‌کنیم.”

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا