پیشرفته کریپتو کده

شبکه Poolz و توکن POZ؛ بستری برای تامین نقدینگی پروژه‌های دیفای

یکی از مشکلاتی که پیش پای پروژه‌های استارتاپ وجود دارد، بحث تامین نقدینگی است. زمانی ICO مورد استفاده بود و سپس شاهد ورود IEO ها بودیم. با ورود حوزه دیفای ییلد فارمینگ چنین کارکری را برای پروژه‌های تامین کرده است. شبکه پولز روشی را ارئه می‌دهد که در صورت موفقیت، گام بلندی در تامین نقدینگی پروژه‌های جدید است. در ادامه با پروتکل Poolz و کارکرد توکن POZ آشنا خواهیم شد.

اقتصاد رو به رشد ارزهای دیجیتال و به ویژه برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم در این اواخر نشان از این دارد که چطور در آینده دارایی‌ها دیجیتالی می‌شوند و  قابلیت نقد شوندگی آن‌ها افزایش خواهد یافت. از این رو، هر چند که بیشتر از هر دوران دیگری شاهد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های روز افزون حول نقدینگی در حوزه رمز ارزها هستیم، ولی به طور کلی در آغاز و ابتدای این مسیر قرار داریم؛ چطور می‌توان در این دنیایی که تمام دارایی‌ها به توکن تبدیل شده‌اند، به سمت تامین پایدار نقدینگی گام برداریم. در راستای نیل به این هدف می‌توان اظهار داشت که پروژه جدید پولز (Poolz) این چالش را پذیرفته و در جهت تقویت گزینه‌های تامین نقدینگی قبول مسئولیت نموده است.

معرفی شبکه پولز

پروتکل پولز

عرضه اولیه ارزها(ICOs) چند سال پیش یکی پس از دیگری شکست خوردند. با این وجود در سال ۲۰۲۰ شاهد ظهور گروهی از پروژه‌های خوش آتیه در حوزه دیفای بوده‌ایم که انواع مختلفی از رویدادهای توزیع نقدینگی از قبیل عرضه‌های اولیه دیفای را آزمایش می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به پروژه دارایی‌های مرکب در پروتکل UMA اشاره کرد که چطور در بهار امسال برای توکن حاکمیتی خود به نام UMA  ” عرضه اولیه اولیه در یونی سواپ” راه انداخت.

یونی سواپ و دیگر پروتکل‌های معاملاتی سنتی در حوزه دیفای علیرغم تمام مزیت‌هایی که دارند، به منظور تسهیل در جذب نقدینگی از طریق حراج و توزیع توکن‌ها طراحی نشده‌اند ولی شبکه Poolz برای همین منظور ساخته شده است.

بنابراین شبکه Poolz دقیقا چیست؟

پولز

شبکه پولز یک پروتکل تبادل لایه سوم است. لایه سوم یا L3 به این واقعیت اشاره دارد که پروتکل پولز هم روی پایگاه اتریوم و هم روی لایه‌های اپلیکیشن  کار می‌کند. و همچنین غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد است. یعنی توسط هیچ نهاد یا سازمان مرکزی کنترل نمی‌شود و بطور مستقیم و بدون کمک و دخالت واسطه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پولز “تبادل توکن‌های عرضه اولیه پروژه‌های دیفای” را تسهیل می‌کند؛ در واقع توکن‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شوند. لایت پیپر پروتکل در این باره چنین می‌نویسد:

شبکه پولز یک راه ارتباطی بین سازندگان اولیه پروژه‌های حوزه بلاک چین – کریپتوکارنسی و سرمایه گذاران است. رابط کاربری هماهنگ و یکپارچه آن به صاحبان پروژه‌ها این امکان را می‌دهد که مزایده‌هایی را برای جذب نقدینگی راه‌اندازی و مدیریت کنند که معامله‌گران به راحتی از وجود آن‌ها مطلع گردند.

پروتکل پولز به بنگاه‌ها، موسسات و کارفرمایان تازه کار کمک می‌کند با سرمایه گذاران اولیه ارتباط برقرار کنند و نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق حراج و مزایده توکن کاربرپسند تامین ‌کنند؛

به عبارتی دیگر شبکه Poolz کمکی برای صاحبان پروژه‌ها خواهد بود تا سرمایه اولیه طرح خود را از طریق حراج توکن‌ها خود راه‌اندازی کنند.

از طرفی دیگر، این سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این پروتکل، پروژه‌های جدید و خوش آتیه را پیدا کنند و در دراز مدت از این پروژه‌ها حمایت و پشتیبانی کنند.

پولز چه مشکلی در دیفای را حل می‌کند؟

به بیان ساده، دیفای در حال رونق و شکوفایی است. به عنوان مثال، اکنون ارزش استیبل کوین‌های موجود در بازار به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است و حجم ماهانه صرافی‌های غیرمتمرکز در ماه گذشته از ۲۳.۵ میلیارد دلار عبور کرد. افزایش و رشد فعالیت و جنب و جوش در حوزه دیفای سراسری و فراگیر است. هم معامله‌گران موفق و هم  سازندگان خلاق به سرعت رشد می‌کنند.

علیرغم آن که شرایط معرفی پروژه‌ها به این بازار کاملا آماده و مناسب است، استارت آپ‌های دیفای هنوز در حال آزمایش و تلاش برای پیدا کردن راه‌های خلاقانه برای توزیع و جذب نقدینگی از طریق توکن‌هایشان هستند. و این بزرگترین تهدید حوزه دیفای است که شبکه پولز تصمیم به حل و رفع آن دارد.

نحوه طراحی و کاربرد شبکه پولز

پروتکل پولز چندین ویژگی مهم دارد و شامل نکاتی در طراحی از قبیل موارد زیر است:

  • پروتکلی غیر توقیفی است؛ یعنی کاربران همواره کنترل دارایی‌های خود را در اختیار دارند.
  • بر اساس بهترین‌ گزینه‌های کتابخانه React Javascript طراحی شده است و رابط کاربری آن راحت و متداول است.
  • شبکه پولز برای تضمین تریدی غیرمتمرکز و با حداقل ریسک از رمزنگاری هومومورفیک استفاده می‌کند.

بنابراین طرح کلی پروتکل پولز موارد کاربردی مختلفی دارد:

  • تامین نقدینگی از طریق بوت استرپینگ( معرفی توکن به جامعه جهانی)
  • ترید و معامله از طریق آن به مجوز و احراز هویت نیازی ندارد.
  • ییلد فارمینگ(سرمایه گذاران می‌توانند برای استخرهای حراج توکن نقدینگی فراهم کنند).
  • مزایده توکن‌های غیر قابل تعویض(NFTs)

انواع استخرهای نقدینگی در پروتکل پولز

اساس مزایده‌های توکن پولز را استخرهای نقدینگی تشکیل می‌دهد. هر استخری در پلتفرم پولز یکی از حالت‌های زیر را دارد و قرارداد هوشمند بر اساس نوع استخر، نقدینگی و توکن‌ها را به کیف پول دریافت کنندگان منتقل می‌کند.

۱) استخرهای ایجاد شده(Created pools): این نوع استخرها فقط برای دارندگان توکن POZ در دسترس خواهند بود. POZ توکن مخصوص پلتفرم پولز است. کارمزد این نوع استخرها ۰.۱۵ ٪ کل نقدینگی جمع شده است.

۲) استخرهای باز(Open pools): همچنان که از نام آن‌ها پیداست، برای تمام کاربران شبکه پولز قابل دسترسی هستند. کارمزد استخرهای اپن ۰.۲٪ است.

علاوه بر این، آن دسته از پروژه‌های دیفای که تمایل به حراج توکن‌های خود از طریق پلتفرم پولز دارند می‌توانند از یکی از ۲ فرمت ویژه استخرها استفاده کنند.

۳) استخرهای فروش مستقیم(DSP): این نوع استخرها به کاربران امکان می‌دهند که توکن‌های خود را فورا بعد از تبادل دریافت کنند.

۴) استخرهای دارای قفل زمانی(TLP): ولی از طریق استخرهای TLP سرمایه گذاران توکن‌ها را فقط بعد از پایان دوره قفل دریافت می‌کنند.

وایت پیپر پروژه در این مورد چنین می‌نویسد:

قرارداد هوشمند پولز همچنین سازندگان استخرها را قادر می‌سازد که مدت زمان دوره قفل یا مسدود شدن توکن‌ها را خود تعیین کنند و دارایی‌های مبادله شده را به مرور صادر نمایند؛ به عنوان مثال ۴۰٪ توکن‌های مبادله شده را فوری و ۶۰٪ باقی مانده را مثلا بعد از ۱ ماه به طور مساوی در ۶ ماه پرداخت نمایند .

شبکه پولز و مبادلات بین زنجیره‌ای

یکی دیگر از جالب‌ترین ویژگی‌های پلتفرم پولز برنامه و طرح آن برای فراهم کردن مبادلات بین چند زنجیره در آینده است. در واقع با شروع به کار پروتکل تبادل لایه سوم روی پلتفرم اتریوم مطابق انتظار، سازندگان پروژه برای ادغام دائمی و منظم تکنولوژی خود با دیگر بلاک چین‌های سطح بالا در حال برنامه ریزی هستند. هدف این طرح این است که اکوسیستم پولز درسراسر  حوزه اقتصادی رمز ارزها تعامل پذیر باشد.

نحوه تامین نقدینگی برای پلتفرم پولز

در صورت تمایل با انجام مراحل زیر می‌توانید یکی از تامین کنندگان نقدینگی پولز باشید:

از آنجایی که پولز به صورت یک بازار و یا مرکز داد و ستد طراحی شده است، شما اول باید به رابط کاربری آن مراجعه کنید و داخل پلتفرم به دنبال فرصت‌های خوب و مناسب بگردید. بعد از پیدا کردن فرصت مورد علاقه خود، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دکمه “پیوستن” را فشار دهید. پارامترهای مد نظر خود را انتخاب کرده و دکمه تایید را بزنید. شما اکنون یکی از تامین کنندگان نقدینگی برای پلتفرم هستید. لازم به ذکر است که تامین کنندگان نقدینگی از مزایای نسبی در تبادل بهره‌مند می‌شوند. پاداشی که هر چهار ساعت یک بار پرداخت می‌گردد.

نگاهی به توکن پوز(POZ)، توکن اختصاصی پلتفرم پولز

در قلب پروژه پولز توکن POZ قرار دارد که کل عرضه آن ۵,۰۰۰,۰۰۰ واحد است. قبل از هر چیز دارندگان این توکن می‌توانند از آن برای اداره پروتکل پولز به صورت غیرمتمرکز استفاده کنند.

سازندگان پروژه قبلا اعلام کرده‌اند که “پلتفرم پولز مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام را پیاده می‌کند که به دارندگان توکن POZ این امکان را می‌دهد که از طریق استیکینگ توکن‌های خود در کیف پول‌های معرفی شده حق رای  کسب کنند.”

این ویژگی زمینه تصمیم گیری در مورد پارامترهای کلیدی پروژه مانند کارمزدها را برای سهامداران پروتکل پولز آماده و مهیا می‌سازد. این شبکه دیفای همچنین از یک سیستم استیکینگ مجزای دیگری استفاده می‌کند که کاربران می‌توانند توکن‌های تامین کنندگان نقدینگی را استیک کنند توکنPOZ را به‌عنوان پاداش دریافت نمایند. ۱.۷۵ میلیون توکن POZ برای همین منظور کنار گذاشته شده است.

پولز و NFTها

کریپتوکیتیز

بعد از دیفای یکی از داغترین و پرطرفدارترین بخش‌های رمز ارزها در حال حاضر حوزه NFT است. حوزه‌ای که شاهد فعالیت بی سابقه و روزافزون  پروژه‌های لگوی رسانه‌ای در آن هستیم.

به همین خاطر یکی دیگر از المانهای بسیار جذاب پولز نحوه تعامل این پروتکل با NFTها مثلا از طریق استاندارد ERC-721 است. و این ویژگی انواع گوناگونی از فرصت‌های درخشان و امیدبخشی را برای کاربران NFT فراهم می‌کند.

البته باید صبر کنیم و ببینیم که سازندگان و مبتکران از این سیستم چه چیزی می‌سازند. اما اگر واقعا شبکه پولز بتواند از همین بخش سطح خود را ارتقا دهد، منتظر عرض اندام NFTهای خلاقانه بیشتری باشید که این پروتکل راهشان را هموار می‌سازد.

همکاری‌های شبکه پولز

پروتکل Poolz با سه پروژه زیر اعلام همکاری داشته است. در ادامه اسامی این پروتکل‌ها و زمینه فعالیت هر یک و نوع همکاری آنها با شبکه دیفای پولز را معرفی خواهیم کرد.

  •  Market Across: این شرکت از سال ۲۰۱۴ در زمینه معرفی، امور مارکتینگ و بازاریابی پروژه‌ها و استارتاپ‌های حوزه بلاک چین فعالیت دارد. پروژه‌های شناخته شده‌ای چون بایننس، هیوبی، FTX و رمز ارزهایی همچون ترون، پولکادات، کاردانو و بسیاری دیگر، از مشتریان این شرکت هستند. شبکه پولز نیز با این شرکت اعلام همکاری کرده است. در واقع این اولین همکاری شبکه پولز است.
  • TomoChain : شبکه پولز همکاری دوم خود را با شبکه تومو چین اعلام کرد. با استفاده از توکن TOMO می‌توان در تامین سرمایه اولیه پروژه‌ها نیز مشارکت داشت. بعد از رمز ارز اتر، توکن TOMO دومین ارز دیجیتالی بود که به واسطه فناوری بین زنجیره‌ای می‌توان در این شبکه فعالیت داشت.
  • OMS Capital:  این شرکت نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال است. این شرکت در شبکه پولز نیز سرمایه‌گذاری داشته است.

نقشه راه پولز

سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ با لیست شدن توکن POZ در صرافی‌های غیرمتمرکز، این پروتکل دیفای سر زبان‌ها می‌افتد و مطرح خواهد شد. در این بازه زمانی شاهد ایجاد اولین استخرها و نخستین مبادلات در پلتفرم پولز خواهیم بود.

سپس در سه ماهه اول ۲۰۲۱ پروژه از طریق ادغام مبادلات بین زنجیره‌ای، توکن‌های ERC-721، مزایده‌های پیشنهاد قیمت و … به توسعه اکوسیستم پولز می‌پردازد. و در این مدت راه‌اندازی استیکینگ POZ و اداره پولز نیز صورت خواهد پذیرفت.

در این حین دنبال کردن پروسه حرکت و پیشرفت شبکه پولز جالب خواهد بود. این پروژه شرایط لازم یک پروتکل دیفای تازه‌کار، خوش آتیه و امیدوار کننده‌ را داراست، ولی فقط زمان مشخص خواهد کرد که آیا چشم‌انداز شبکه پولز به طور کامل تحقق خواهد یافت و رویای آن برآورده خواهد شد یا همانند بسیاری از ایده‌ها نابود خواهد شد.

منبع
blockonomi

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا