اخبار بیت کویناخبار عمومی

فیلتر و سانسور تراکنش های بیت کوین توسط یک استخر استخراج!

استخر ماینینگ Blockseer با راه‌اندازی استخر استخراج جدید بیت کوین خود، از ویژگی بحث‌برانگیز سانسور و فیلتر تراکنش ‌های بیت کوین رونمایی کرد.

این استخر ماینینگ بیت کوین که یک شرکت مستقر در ایالات متحده است، اخیرا نسخه آزمایشی استخر استخراج BTC خود را ارائه داد. این استخر ویژگی منحصر به فردی دارد که در بازار ارزهای دیجیتال بی سابقه است.

فیلتر تراکنش های بیت کوین

در بازار ارزهای دیجیتال کیف پول‌هایی وجود دارند که اصطلاحا در لیست سیاه قرار دارند؛ دلیل آن نیز کلاهبرداری و سواستفاده و هکی است که در بازار صورت رفته و دارایی به صورت بیت کوین در آنها ذخیره می‌شده است. این استخر استخراج، تراکنش های صورت گرفته از این کیف پول‌ها را سانسور و فیلتر خواهد کرد و ماینرها را مجبور کرده تا احراز هویت آنها را پیش از بررسی تراکنش، انجام دهند.

به این صورت، از این پس تمامی تراکنش ها و بلاک‌هایی که توسط این استخر ماینینگ تایید می‌شود، تراکنش‌های فیلتر شده مطابق دستورالعمل این استخر است. این فیلترها براساس اطلاعات ارائه شده توسط  Walletscore (ابزاری که تمامی تراکنش‌ها را رصد خواهد کرد) و دیگر منابع مانند لیست سیاه آدرس‌های بیت کوین که در بازار مشهور است، صورت می‌گیرد.

نهادهای نظارتی همچون دفتر کل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز کیف پول‌های بیت کوین که به فعالیت‌های مجرمانه ارتباط دارند را در این لیست سیاه قرار خواهد داد. برای مثال این نهاد نظارتی، ۲۰ آدرس بیت کوین که به هکرهای کره شمالی ارتباط دارند را در این لیست سیاه قرارداده است. از این پس، این استخر استخراج تراکنش‌های مرتبط به این کیف پول را پردازش نخواهد کرد. این استخر به منظور همکاری کامل با نهادهای نظارتی ایالات متحده این تصمیم را گرفته است. آنها در این باره گفتند:

استخر Blockseer نه تنها در داده‌هایی که این استخر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بلکه در استخراج بلاک‌های جدید در شبکه بلاک چین بیت کوین استاندار جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است. این استخر تمام توجه خود را بر عاری بودن تراکنش ‌ها از ارتباط با کیف پول‌های مشکوک معطوف کرده است.

واکنش جامعه کریپتو چه بود؟

تحلیلگران و بازیگران حوزه ارزهای دیجیتال از این خبر ناراضی هستند؛ آنها مدعی هستند که اعمال استاندارد جدید این استخر استخراج، یک رویه اشتباه را در حوزه غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. برای مثال، ریکاردو اسپاگنی، سرپرست سابق تیم مونرو به این خبر این گونه واکنش نشان داد:

با انجام این کار، به تدریج دیگر استخرهای ماینینگ مجبور به انجام فیلتر و سانسور تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین خواهند شد. از این پس تمامی تراکنش‌ها و بلاک‌هایی که توسط استخر Blockseer تایید و ایجاد شده باشند، فیلتر شده هستند.

دیگر کارشناسان این حوزه نیز نظر مشابهی دارند؛ به گفته جورج بندار، یکی از بنیانگذاران Hacktrophy، تصمیمی که این استخر در فیلترینگ تراکنش‌های بیت کوین اتخاذ کرده، خطرناک است:

اگر دولت وارد شود و بگوید که شما نمی‌توانید بلاک‌هایی که این تراکنش‌های خرج نشده را در بر دارد را استخراج کنید. و اگر این کار را انجام ندهید، حساب بانکی شما یا حساب صرافی شما و یا مجوز تجارت خود در حوزه ماینینگ را از دست خواهید داد و به زندان می‌روید، بسیاری از ماینرهای بزرگ، این قانون را به اجبار رعایت خواهند کرد. زیرا کسب و کار خود را از دست می‌دهند. استخر ماینینگ Blockseer اولین مثال از این رویه غلط است.

لئو واندرسلب، بنیانگذار WalletScrutiny، در واکنش به این تصمیم گفت:

این تصمیم می‌تواند به یک سافت فورک در شبکه بیت کوین و جنگی میان استخرهای استخراج بیت کوین منجر شود.

پیش از این نیز استخرهای استخراج بیت کوین مورد انتقاد فعالان بازار بوده‌اند؛ هر چند ماینرهای کوچک به دلیل انگیزه‌های اقتصادی وارد این استخرها می‌شوند اما استخرهای استخراج باعث ایجاد تمرکز در بازار خواهد شد. و همین متمرکز بودن باعث شده تا دولت‌ها و نهادهای نظارتی بتوانند آنها را مجبور به رعایت قوانین کنند. به نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان بیت کوین برای مقابله با این روند، باید ویژگی‌های جدید حفظ حریم خصوصی را پیاده‌سازی کنند. از طرفی ماینرهای بیت کوین نیز باید با پذیرفتن این ویژگی و ارتقا نرم‌افزارهای خود،این شبکه را غیرمتمرکز و آزاد نگه دارند.

آیا وقوع اتفاق‌های این چنینی آسیب جدی به بازار ارزهای دیجیتال وارد خواهد کرد؟ آیا این نکته باعث می‌شود که الگوریتم گواه اثبات کار به مشکل خورده و الگوریتم گواه اثبات سهام، محبوبیت بیشتری پیدا کند؟ نظر شما درباره فیلتر کردن تراکنش های بیت کوین چیست؟

منبع
cryptobriefing

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
3 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا