مبتدی مقالات عمومی

تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها افزایش یافته است

تحلیلگران و متخصصان صنعت رمز ارزها، ارزش ۲ شرکت کراکن و کوین بیس را چند میلیاردی برآورد می‌کنند. با افزایش سرمایه گذاری‌های کلان در سال ۲۰۲۱، شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری شده و بلاکچینی سرمایه‌های میلیارد دلاری جذب می‌کنند.

طبق نتایج شرکت Messari که در تجزیه و تحلیل اطلاعات شبکه‌های بلاکچین و رمزارزها فعالیت می‌کند، شرکت کوین بیس با اعلام رسمی برنامه‌های آینده خود، نزدیک ۲۸ میلیارد دلار  جذب سرمایه کرده است. در همان حال، تحلیلگران با شنیدن خبر تلاش‌های صرافی کراکن در دور جدید افزایش سرمایه، برای جذب سرمایه از شرکت‌های خصوصی، ارزش‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری را برای این شرکت متصور شدند. ارزش خالص این سرمایه گذاری‌ها باعث افزایش محبوبیت روزافزون بازار ارزهای دیجیتال با حجم بازار بیش از ۱.۵ تریلیون دلار می‌شود. با اینکه بسیاری از سرمایه گذاران مستقیما بازار ارزهای دیجیتال را هدف قرار داده‌اند، دیگران با هدف کسب سود در آینده به سهام شرکت‌های بزرگ روی آورده‌اند.

ارزش شرکت کوین بین و کراکن

مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

 

شرکت کراکن در سال ۲۰۱۹، افزایش سرمایه ۱۳.۵میلیارد دلاری از محل آورده نقدی ۲,۰۰۰ سرمایه‌گذار خود به ثبت رسانده است و ارزش این شرکت به ۴ میلیارد دلار رسید. در حال حاضر،‌ کراکن در حال مذاکره با سرمایه گذاران برتر است. سخنگوی شرکت به کوین‌تلگراف گفت که اعداد و ارقامی که در گزارش‌های اولیه مطرح می‌شوند، ممکن است ارزش واقعی کراکن را زیر سوال ببرند:

ما در مورد ارزش شرکت مبالغه نمی‌کنیم، ولی ۱۰ میلیارد دلار برای ما ارزش کمی است.

کراکن از بیان جزئیات چگونگی افزایش سرمایه توسط سرمایه گذاران‌ خودداری کرد، اما سخنگوی شرکت خاطرنشان کرد که این شرکت در وضعیت مالی خوبی قرار دارد و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران بالقوه نیز قرار گرفته است.

کراکن جریان نقدینگی مثبتی دارد و دارای ترازنامه بسیار قوی است. اگر بخواهیم افزایش سرمایه بدهیم، اینکار صرفا به دلایل استراتژیک شرکت برمی‌گردد.

همچنین سخنگوی شرکت کراکن اظهار داشت که اشتیاق سرمایه گذاری در شرکت‌هایی مانند کراکن، به دنیای رمز ارزها و بلاکچین به عنوان یک بخش در حال رشد که آینده سیستم‌های مالی و پرداخت را می‌سازد، مشروعیت بیش‌تری می‌بخشد. وی افزود:

صنعت رمزارزها به سطحی از بلوغ و محبوبیت رسیده است که ورود به بازارهای عمومی محتمل است. با این حال، این ادعا خیلی معتبر نیست. به عنوان مثال، بعید است کراکن حداقل تا سال ۲۰۲۲ به شرکت سهامی عام تبدیل شود.

درس‌هایی از گذشته

بررسی دلایل ناکارآمدی ICO ها

از ورود اینترنت به دنیا، ۳ دهه گذشته است. روزهای اولیه اینترنت با صنعت امروز ارزهای دیجیتال و بلاکچین،‌ قابل مقایسه است. بسیاری از شرکت‌ها فقط سرمایه‌های عمده‌ای را جذب کردند، در حالیکه، شرکت‌هایی مانند آمازون به شرکت‌های پیشرو جهانی در این عرصه تبدیل شدند. روند مشابهی در زمان افزایش ICOها در سال ۲۰۱۷ دیده شد، زیرا برخی از شرکت‌ها با ایده‌های ناقص سرمایه‌های عمده‌ای را جذب کردند و موفق به اتمام پروژه‌های خود نشدند. با این حال، دیگران به پیاده سازی پروژه‌ها و پیاده سازی محصولاتی پرداختند که بسیار موفق بوده‌اند؛ به عنوان مثال، بسیاری از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارزها و ارائه دهندگان سرویس‌های پراخت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند.

Mati Greenspan، بنیانگذار مشاوره Quantum Economics به کوین‌تلگراف گفت که در اوایل ظهور  اینترنت در سال ۱۹۹۰ و فناوری نوپای بلاکچین و ارزهای دیجیتال یک نوع ارتباط موازی وجود دارد. همانطور که Greenspan توضیح داد، سرمایه گذران آینده‌نگر، درنهایت باید نسبت ریسک به ریوارد‌ سرمایه گذاری در بازارهای نوپا را بسنجند:

اینکه شرکت‌های بزرگ تمایل به مقاومت در برابر تکنولوژی‌های جدید دارند، بسیار شگفت آور است. هم در اواخر دهه ۹۰ با روی کار آمدن اینترنت و هم در سال‌های اخیر با فناوری بلاکچین، شاهد اینگونه اقدامات بوده‌ایم. نهایتا، کسانیکه از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند، میزانی از ریسک را متحمل می‌شوند، اما اغلب در آینده سودهای کلانی را بدست می‌آورند.

Xinshu Dong دانشمند کامپیوتر، که بنیانگذار پلتفرم بلاکچینی Zilliqa است، به کوین‌تلگراف گفت که برخی از سرمایه گذاری‌ها روی طرح‌های سوداگرانه و اثبات نشده بازار انجام می‌شوند. این اتفاق هم با ICOها در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و هم در اوج رونق بازار ارزهای دیجیتال کنونی در حال رخ دادن است. هنگامیکه حباب Dot Com ترکید، ۵۱ درصد از طرح‌های استارتاپی نابود شده و ۱.۷ تریلیون دلار سرمایه از بین رفت. وی افزود: درحالیکه برخی از شرکت‌ها مانند Pets.com فروشگاه‌های خود را تعطیل می‌کردند، شماری از شرکت‌های دیگر مانند آمازون، کوالکام و سیسکو به شهرت رسیدند، زیرا آنها خدمات همه جانبه‌ای ارائه می‌دادند که از سقوط جان سالم به در بردند البته با افت چشم گیر ارزش گذاریشان.


شرکت‌های بزرگ به سرمایه گذاری در بیت کوین علاقه زیادی دارند!


Dong گفت که درسهای سخت زیادی آموخته شده است و بسیاری از سرمایه گذاران ریسک پذیر با احتیاط بیش‌تری اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. سرمایه گذاران شروع به پشتیبانی از بنیانگذاران با چشم انداز‌های بلند پروازانه و توانایی‌های پیاده سازی پروژه‌های بزرگ، می‌کنند. به گفته Dong رشد صنعت دیفای نمونه بارز این تغییر در رفتار سرمایه گذاران است:

دنیای کریپتو مانند اقیانوسی است که همیشه فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری وجود دارد. در حال حاضر شاهد این هستیم که بیش‌تر سرمایه گذاران به جای اینکه به دنبال معاملات کوتاه‌مدت باشند،‌  به دنبال بازدهی‌های بلندمدت هستند. تیم‌هایی که خلاق باشند، می‌توانند طرح‌های خود را پیاده سازی کرده و برای یافتن حجم بازار مناسب، صبور باشند.

برچسب قیمت‌ها تعجب آور نیست

قیمت‌های میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین شرکت‌های این صنعت جذب می‌کنند، با توجه به میزان سرمایه گذاری که در شش ماه گذشته به سمت بازار ارزهای دیجیتال تزریق شده، تعجب آور نیست. سرمایه گذاری‌های مختلف شرکت Grayscale، میلیاردها دلار از اندوخته‌های این شرکت را شامل می‌شود و شرکت‌های بزرگی مانند مایکرواستراتژی و تسلا، هر کدام بیش از ۱ میلیارد دلار اقدام به خرید بیت کوین کردند.

Greenspan با توجه به ورود منافع شرکت‌های بزرگ به این اکوسیستم،‌ معتقد است که ارزش گذاری ۲ شرکت کریپتویی کوین ‌بیس و کراکن، با معیارهای کارایی بنیادی کسب و کار مانند، تعداد کاربران و درآمدی که سرمایه گذاران سعی در کسب آن دارند، ارزیابی می‌شود.

Joshua Frank مدیرعامل شرکت کریپتویی The TIE که در حوزه تحلیل داده‌های رمزارزها فعالیت می‌کند، به کوین‌تلگراف گفت که صنعت رمزارزها تنها صنعتی نیست که در حال رشد است. با این حال، رشد بی‌سابقه دنیای کریپتوها بدان معنی است که دیدن شرکت‌هایی با ارزش گذاری میلیاردی تعجب آور نیست. در طی چند ماه گذشته، تقریبا همه دارایی‌ها افزایش چشم گیر قیمت را تجربه کردند. وی همچنین افزود:

سرمایه گذاران به دنبال بازده بوده و نسبت به آینده دارایی‌های دیجیتال خوش بین هستند.

همچنین Frank با توجه به جذب بزرگترین شرکت‌ها برای سرمایه گذاری‌های عمده، رشد بقیه صنایع را نیز محتمل دانست. به اعتقاد وی، این امر می تواند در قیمت و ارزش رمزارزهای مختلف تاثیر بگذارد.

Dong، با توجه به مرحله نوپایی که اکنون بسیاری از پروژه‌‌ها در آن قرار دارند، در صحت این ارزیابی‌ها تردید دارد، به اعتقاد وی:

اثر اشباع احتمالاً باعث شده است که برخی از پروژه‌ها به دلیل اینکه در بخش داغ صنعت قرار دارند، بیش از حد ارزش گذاری شوند.

وی در ادامه افزود:

در میان همه این پروژه های بلاکچینی لایه اول، تنها مشکل این است که کاربران نمی‌دانند که کدام یک از آنها در نهایت موفق می‌شوند، بنابراین بسیاری از کاربران در واقع فقط شرطبندی می‌کنند.

سخن پایانی

بزرگترین شرکت‌ها در دنیای رمزارزها همچنان به رشد و رونق خود ادامه خواهند داد، چه این اعداد و ارقام، انعکاسی از تب و تاب احتمالی باشند چه ناشی از ارزیابی‌های دقیق. همانطور که متخصصان و تحلیلگران صنعت تاکید کرده‌اند، سرمایه گذاران به دنبال استفاده بیشتر از منافع هستند و چشم انداز آینده این صنعت را مثبت ارزیابی می‌کنند. کراکن و کوین بیس تنها نمونه‌ای از تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین است.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا