مقالات عمومی

آشنایی با زندگی خالق اتریوم؛ ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟

ویتالیک بوترین یک برنامه‌نویس و نویسنده کانادایی-روسی است که به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم و به عنوان یکی از بنیانگذاران مجله بیت کوین در دنیا شناخته شده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

ویتالیک در مسکو روسیه به دنیا آمد. مادر او ناتالیا و پدر او دیمیتری بوترین، یک متخصص علوم کامپیوتر بود. در سن ۶ سالگی همراه با والدینش در جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کرد. در کلاس سوم ابتدایی در کانادا، متوجه شدند که او در دسته کودکان تیزهوش قرار دارد و به ریاضی، برنامه‌نویسی و اقتصاد علاقه زیادی دارد. ویتالیک در آن سن می‌توانست اعداد سه رقمی را دوبرابر سریع‌تر از همسالان خود در ذهن بسپارد.

ویتالیک بوترین

ویتالیک در سن ۱۷ سالگی از طریق پدرش با بیت کوین آشنا شد. در سال ۲۰۱۲ مدال برنز بخش بین‌المللی انفورماتیک را بدست آورد و در سال ۲۰۱۳، با توسعه دهندگان زیادی در کشورهای مختلف که علاقه به کدنویسی داشتند ملاقات کرد. در همان سال به تورنتو بازگشت و یک وایت پیپر منتشر کرد که در آن اتریوم را به دنیا پیشنهاد داد. او در دانشگاه واترلو ثبت نام کرد اما در سال ۲۰۱۴ با وجود اینکه کمک هزینه تحصیلی معادل ۱۰۰۰۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرد، از آنجا انصراف داد و به صورت تمام وقت روی پروژه اتریوم کار کرد.

شروع کار در مجله بیت کوین

ویتالیک در بخش گفتگوی فروم (سیستم پرسش و پاسخ) بیت کوین متوجه شد شخصی قصد راه‌اندازی وبلاگ برای بیت کوین را دارد و به ازای آن ۵ بیت کوین (حدود ۳.۵ دلار در آن زمان) پرداخت می‌کند. او این وبلاگ را راه‌اندازی کرد که البته بعدها به دلیل بازدید کم این بلاگ بسته شد. در همین راستا، بعد از ایجاد مجله بیت کوین، ویتالیک به عنوان یکی از نویسندگان اصلی این روزنامه شروع به فعالیت کرد. روزنامه بیت کوین بعدها به گروه BTC منتقل شد و ویتالیک تا سال ۲۰۱۴ در آنجا به نوشتن ادامه داد. علاوه بر آن، بوترین در مورد موضوعات مربوط به بیت کوین برای نشریات دیگری از جمله Bitcoin Weekly هم شروع به نوشتن کرد. در سال ۲۰۱۲ نوشتن یک نسخه چاپی را آغاز کرد که امروز به عنوان اولین انتشار معتبر ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

شروع پروژه‌ی اتریوم

اتریوم یک شبکه غیر متمرکز و پلت فرم توسعه نرم‌افزار است که میتواند همزمان در یک بلاکچین، بسیاری از ارزهای دیجیتال و برنامه های کاربردی جدید را پشتیبانی کند.

بوترین اولین بار پروژه اتریوم را در یک وایت پیپر در اواخر سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. او اعتقاد داشت که بیت کوین به یک زبان برنامه نویسی نیاز دارد تا بتوان برنامه های کاربردی جدید را روی آن پیاده کرد. اما از آنجایی که برای این طرح اجماع لازم از طرف شبکه بیت کوین دریافت نشد، او تصمیم گرفت تا پروژه‌‌ای کاملا جدا را اجرا کند. او بعدها اعلام کرد:

من واقعا خیلی خوشحالم از اینکه فرصتی برای هم‌کاری با رمزنگارها، ریاضیدانان و اقتصاددانان برجسته برای کمک به ساختن نرم‌افزار و ابزارهایی که در حال حاضر برای ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد به دست آوردم.

بوترین به عنوان یک توسعه دهنده به دیگر پروژه‌های نرم‌افزاری متن‌باز کمک کرده‌است. برخی از نمونه‌های اولیه عبارتند از : Kryptokit، pybitcointools، multisig.info، btckeysplit.
او ۲.۴ میلیون دلار اتر در سال ۲۰۱۸ به بنیاد تحقیقات SENS برای تحقیقات در زمینه جوان‌سازی مجدد و توسعه زندگی بشر اهدا کرد. همچنین ۱ میلیون اتر به سازمان GiveDirectly که هدف آن کمک به قشر فقیر و پناهنده در آفریقا است، اهدا کرد.

با وجود سن کم و در بازه زمانی کوتاه، او جوایز زیادی دریافت کرده است و قطعا در سال‌های آینده نام او در لیست افراد تاثیرگذار در سطح جهانی قرار خواهد گرفت.

منبع
wikipedia

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا