متوسط مقالات عمومی

رکورد سرقت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ شکسته شده است!

شرکت تحلیل در حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین به نام CipherTrace که اطلاعات کاربردی برای آژانس‌های دولتی و کسب و کارها جمع آوری می‌کند، به تازگی گزارش بهار سال ۲۰۲۰ در مورد کریپتو و روند ضد پول شویی (AML) را منتشر کرد. طبق این گزارش در طول امسال میزان سرقت ارز دیجیتال، هک شدن‌ها و کلاهبرداری‌ها به مبلغ ۱.۳۶ میلیارد دلار تا به امروز رسیده است و با توجه به آمار و ارقام این دومین رتبه جرایم حوزه ارز دیجیتال است که تا کنون ثبت شده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

ضرورت تعیین قوانین ضد پول‌شویی در ارز دیجیتال

پولشویی

با توجه به آمار در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار به دلیل جرایم حوزه ارز دیجیتال از دست رفته است (نمودار ۱). شرکت CipherTrace دلیل این امر را به افزایش میزان مشاغل متکی به خود شخص در زمینه کریپتو نسبت می‌دهد. با تمام این تفاسیر، در طی امسال افراد منفعت طلب و پلید با استفاده از بحران به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا کمپین‌های فیشینگ مرتبط با حوزه ارز دیجیتال راه اندازی کردند و با استفاده از باج افزارها و بازارهای دارک نت در حال انجام کلاهبرداری‌های زیادی هستند.

هکرها با استفاده از هویت جعلی سازمان‌های معتبری مثل سازمان سلامت جهانی (WHO)، صلیب سرخ و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) از مردم سوء استفاده می‌کنند و اطلاعات شخصی آنها و یا اطلاعات پرداخت‌هایشان در زمینه ارز دیجیتال را به دست می‌آورند. موضوع جالب توجه این است که ۹۸ درصد آمار سرقت منابع مالی از طریق کلاهبرداری و سوء استفاده از اشخاص بوده و درصد بسیار کمی از این اموال از راه سرقت مستقیم و هک شدن افراد از دست رفته است.

یکی دیگر از این راه‌های سوء استفاده کردن از افراد، ردیاب‌های ویروس برای گوشی‌های هوشمند هستند که در اصل برای رصد کردن فعالیت کاربران و یا نصب باج افزار بر روی گوشی همراه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باج افزارها پس از گذشتن زمان کمی از کاربر تقاضای پرداخت به وسیله ارز دیجیتال را مطالبه کرده و فایل‌های اطلاعاتی این کاربران را رمزگشایی می‌کنند. همچنین از طرف دیگر در این زمینه بازارهای دارک نت را می‌توان مثال زد که بسیار محبوب هستند و از شما تقاضای پرداخت به وسیله ارز دیجیتال در زمینه تست‌های تشخیص COVID-19، واکسن‌های شهودی و درمانی و غیره را مطالبه می‌کنند.

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۱

بر اساس گزارشات دریافت شده از صرافی‌ها میزان میانگین جرایم منابع مالی در سطح جهانی تا ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته‌اند و این آمار یکی از کمترین سطح‌ها در سه سال مبادله اخیر ارز دیجیتال را در نمودار نشان می‌دهد(نمودار ۲). همچنین این آمار نشان می‌دهند که ۷۴ درصد بیت کوین انتقال یافته از طریق معاملات صرافی به صرافی، به صورت فرا مرزی به انجام رسیده‌اند و همین موضوع به ضرورت و الزام تعیین استاندارهای جهانی AML یا همان روند ضد پول شویی و مقابله با تروریسم اشاره می‌کند. نمونه چنین موردی را می‌توان در قوانین حوزه سفر FATF که به زودی تصویب می‌شوند دید.

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۲

سایر مشاهدات قابل ملاحظه

صرافی‌های فنلاندی رتبه اول بالاترین درصد (۱۲.۱) جرایم بیت کوین را برای سومین سال متوالی به خود اختصاص دادند و پس از آنها، روسیه ۵.۲ درصد از بیت کوین غیر قانونی را داراست. LocalBitcoins واقع در هلینسکی، که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای همتا به همتا است، ۹۹ درصد مبالغ منابع مالی مربوط به این جرایم را دریافت کرده است.(نمودار ۳)

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۳

میزان پرداخت‌های مستقیم از منابع مربوط به جرایم ارز دیجیتال به صرافی‌های حوزه کریپتو در آلمان، ژاپن و آمریکا به کمتر از ۰.۱ درصد رسید. (نمودار ۴)

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۴

منابع مالی ارسال شده به صرافی‌های با ریسک بالا و در واقع متخلف از طریق خودپردازهای بیت کوین آمریکا در طول سه سال گذشته رشد صعودی داشته‌اند (نمودار ۵). با این وجود، میزان رضایت بخش ۸۷ درصد پرداخت‌های مربوط به خودپرداز بیت کوین به کیف پول‌ های خصوصی ختم می‌شوند.

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۵

با وجود فشار نظارتی اعمال شده توسط قوانین ضد پول‌شویی و KYC، هنوز هم بسیاری از ارائه دهندگان خدمات دارایی دیجیتال (VASP) دارای KYC بد و یا قابل نفوذ هستند. از بین ۵۰۰ ارائه دهنده خدمات دارایی دیجیتال بررسی شده، CipherTrace متوجه شد که ۵۷ درصد این آنها هنوز هم KYC ضعیف و قابل نفوذ ارائه می‌کنند. (نمودار ۶)

سرقت ارز دیجیتال

نمودار ۶

جزئیات مربوط به این اکتشافات در وب سایت CipherTrace منتشر شده است.

منبع
medium

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا