متوسط مقالات عمومی

اثر هاوینگ ۲۰۲۴ بر ماینرها و هزینه‌های استخراج بیت کوین

هاوینگ همیشه یک رویداد هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران و طرفدارهای بیت کوین است. با این حال، در صنعت ارز دیجیتال گروهی وجود دارند که شرایط کار آن‌ها پس از هاوینگ سخت‌تر می‌شود و هاوینگ به‌نوعی کابوس آن‌هاست؛ ماینرها. با نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین پس از هاوینگ، ماینرها درآمد کمتری از استخراج خواهند داشت و برای اینکه بهره‌وری خود را حفظ کنند، وارد یک رقابت تنگاتنگ بر سر انرژی، هش‌ریت و خرید دستگاه‌های پیشرفته خواهند شد. در این مقاله از میهن بلاکچین، اثر هاوینگ ۲۰۲۴ بر ماینرها و هزینه‌های استخراج را بررسی کرده‌ایم.

تاریخ هاوینگ بیت کوین
خلاصه مطلب
📌 هاوینگ هزینه‌های تولید و هزینه‌های نقدی استخراج بیت کوین را افزایش خواهد داد.
📌 احتمال می‌رود که میانگین هزینه تولید و هزینه نقدی استخراج هر بیت کوین پس از هاوینگ به ۲۷,۹۰۰ و ۳۷,۸۰۰ دلار برسد.
📌 پس از هاوینگ، مصرف انرژی و هزینه برق ماینرها نیز افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، هزینه برق ماینرها تقریبا ۶۸ درصد از هزینه کل استخراج است که پس از هاوینگ احتمالا تا ۷۱ درصد هزینه کل افزایش خواهد یافت.
📌 برای اینکه ماینرها در روزهای پس از هاوینگ نرخ استخراج بیت کوین خود را حفظ کنند، باید تجهیزات خود را ارتقا دهند و از ریگ‌های پیشرفته که مصرف انرژی کمتری دارند، استفاده کنند.

بررسی اثر هاوینگ ۲۰۲۴ بر هزینه‌های استخراج بیت کوین

اثر هاوینگ ۲۰۲۴ بر ماینرها
منبع: bitcoinmagazine

مقاله زیر، بخشی از گزارش کامل Coinshares از شرایط استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۴ و اثر هاوینگ ۲۰۲۴ بر هش‌ریت و هزینه شرکت‌های ماینینگ است. در این گزارش، هزینه‌های چند شرکت بزرگ استخراج در قبل و بعد از هاوینگ با هم مقایسه شده است. در ادامه، بخشی از این گزارش را باهم بررسی می‌کنیم.

هزینه تولید بیت کوین

میانگین هزینه تولید و هزینه نقدی استخراج هر بیت کوین برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۶,۸۰۰ دلار و ۲۵,۰۰۰ دلار است. طبق محاسبات انجام‌شده، انتظار می‌رود که در آوریل ۲۰۲۴ (پس از هاوینگ) هزینه تولید بیت کوین به ۲۷,۹۰۰ و هزینه نقدی استخراج آن به ۳۷,۸۰۰ دلار برسد. دلیل این افزایش هزینه، نصف شدن پاداش استخراج بلاک پس از هاوینگ است.

توان محاسباتی ماینرها

به‌طور میانگین، هر ۱۰ دقیقه یک‌بار، یک بلاک جدید به زنجیره بیت کوین اضافه می‌شود. استخراج یک بلاک معمولا از سوی ماینرهای حاضر در یک استخر انجام می‌شود و به‌ندرت پیش می‌آید که یک ماینر به‌تنهایی موفق به محاسبه نانس و هش بلاک جدید شود . البته هرچه تجهیزات یک ماینر (یا مزرعه ماینینگ) بهتر و قوی‌تر باشد، توان محاسباتی آن نیز بیشتر است و شانس بیشتری برای استخراج بلاک و دریافت پاداش استخراج دارد. پاداش استخراج بیت کوین در حال حاضر ۶.۲۵ BTC است؛ اما بعد از هاوینگ به ۳.۱۲۵ BTC کاهش خواهد یافت.

در واقع، رقابت ماینرهای بیت کوین عمدتا بر سر خریدن تجهیزات بیشتر برای استخراج است. هر چه تعداد تجهیزات بیشتر باشد، دیتا بیس بزرگ‌تری (بر حسب مگاوات) برای مدیریت این تجهیزات لازم است. هزینه این تجهیزات و دیتا بیس از روش‌های مختلف تامین می‌شود. یکی از این روش‌ها، گرفتن بدهی است که با توجه به نرخ بهره بالا، بیش از روش‌های دیگر به ماینر ضربه می‌زند (مخصوصا در بازارهای نزولی). این همان اتفاقی است که در سال ۲۰۲۲ برای شرکت‌های Mawson و Core Scientific افتاد.

مقایسه هش‌ریت شرکت‌های ماینینگ در قبل و بعد از هاوینگ:

مقایسه هش‌ریت شرکت‌های ماینینگ در قبل و بعد از هاوینگ
منبع: coinshares

تعداد بیت کوین‌های تولیدشده

تعداد بیت کوین‌های تولیدشده، به نوع اقتصاد و ساختار هزینه هر ماینر بستگی دارد. برای اینکه ماینرها بتوانند پس از هاوینگ نیز بازده فعلی خود را حفظ کنند، باید ارزش بازار خود را دو برابر کنند. با توجه به رشد ۵۳ درصدی CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) هش ریت بیت کوین در طول سه سال اخیر، این کار بسیار سخت خواهد بود؛ مگر اینکه کارمزد دریافت‌شده از هر بلاک به‌قدری باشد که نصف شدن پاداش استخراج بعد از هاوینگ را جبران کند.

هزینه برق

ساختار هزینه ماینرهای بیت کوین از دو بخش تشکیل شده است: تجهیزات و انرژی. شرکت‌های ماینینگ بررسی‌شده در این گزارش، برای هر کیلووات/ساعت انرژی به‌طور میانگین ۴.۵ سنت هزینه پرداخت کرده‌اند. انرژی مصرفی ماینرها یا از بازارهای اسپات و فیوچرز خریداری می‌شود، یا از طریق قراردادهای خرید انرژی (Power Purchase Agreement) که شرایط خاصی دارند، تهیه می‌شود.

ماینرها بر هزینه انرژی مصرفی کنترل ندارند؛ اما می‌توانند با بهینه‌سازی تجهیزات خود، هزینه انرژی را نیز کنترل کنند. پس از هاوینگ، ماینرها می‌توانند تجهیزات خود را به دستگاه‌های پیشرفته‌ تبدیل کنند که میزان مصرف انرژی آن‌ها کم است. برای مثال، شرکت‌های CleanSpark و Iris Energy اخیرا دستگاه‌های S21 با توان‌های ۴.۴ و ‍‍‍۱.۴ اگزاهش بر ثانیه (EH/s) را از شرکت Bitmain Antminer خریداری کرده‌اند که نسبت کارایی آن‌ها ۱۷.۵ W/T و هزینه آن‌ها تقریبا ۱۴ دلار بر هر تراهش (US$/TH) است.

علی‌رغم اینکه دستگاه‌های T21 جدیدتر هستند، مدل‌های S21 هش‌ریت بالایی دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در حال حاضر، مدل‌ S21 بهترین و باصرفه‌ترین ریگ ماینینگ از نظر هش‌ریت و مصرف برق است.

مقایسه دستگاه‌های ماینینگ از نظر مصرف برق:

مقایسه دستگاه‌های ماینینگ از نظر مصرف برق
منبع: coinshares

در حال حاضر هزینه برق ماینرها تقریبا ۶۸ درصد از هزینه کل آن‌ها را تشکیل می‌دهد. بعد از هاوینگ، این هزینه به ۷۱ درصد از هزینه کل افزایش خواهد یافت. بسیاری از شرکت‌های ماینینگ برای مدیریت شرایط پس از هاوینگ، بهره‌وری مصرف انرژی (Fleet Efficiency) خود را افزایش می‌دهند. با این حال، برای اینکه ماینرها بتوانند بعد از هاوینگ هم به‌اندازه روزهای قبل از هاوینگ بیت کوین استخراج کنند، باید توان و مصرف انرژی خود را افزایش دهند.

تصویر زیر، هزینه تولید بیت کوین برای شرکت‌های مختلف را در قبل و بعد از هاوینگ نشان می‌دهد:

توان مالی ماینرها

توان مالی شرکت‌های ماینینگ با هم متفاوت است. در حوزه استخراج، اصطلاحی به نام Runway وجود دارد و به این معنی است که ماینرها چه مدت می‌توانند با خرج کردن بیت کوین‌ها و پول نقد خود سرپا بمانند. هیچ استراتژی ثابتی برای مدیریت خزانه استخراج وجود ندارد و هر ماینر درآمد خود را به شیوه‌ای مدیریت می‌کند. برخی از ماینرها کل بیت کوین‌های خود را انباشت می‌کنند که به آن هودل (HODL) گفته می‌شود. برخی دیگر تمایل دارند که بیت کوین‌های خود را هرچه زودتر بفروشند. شرکت‌هایی مثل Riot که توان مالی و موجودی بیت کوین بزرگ‌تری دارند، در بازار صعودی سود خوبی خواهند کرد. اما شرکت‌هایی مثل Stronghold که توان مالی ضعیف دارند و هزینه بالایی برای استخراج بیت کوین پرداخت می‌کنند، مجبورند بیت کوین‌های خود را در قیمت‌های پایین بفروشند.

هزینه نقدی تولید بیت کوین

یکی از مشکلات اصلی ماینرها، هزینه‌های نقدی زیاد در استخراج است. هزینه نقدی یعنی هزینه‌هایی که به‌صورت بدهی، سهام و غیره نیستند. برای اینکه ماینرها ضرر نکنند، مجبورند پس از هاوینگ هزینه‌های نقدی (SG&A) خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت ضرر خواهند کرد و باید از بیت کوین‌ها و دارایی‌های ذخیره خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

هاوینگ با نصف کردن پاداش استخراج بیت کوین، شرایط را برای ماینرها و شرکت‌های استخراج سخت‌تر خواهد کرد. به‌طور کلی، بعد از هاوینگ هزینه استخراج و هزینه نقدی تولید بیت کوین افزایش خواهد یافت. برای اینکه ماینرها بتوانند بهره‌وری خود را پس از هاوینگ حفظ کنند، باید توان دستگاه‌های خود را افزایش دهند و از دستگاه‌هایی پیشرفته استفاده کنند که هزینه انرژی و مصرف برق آن‌ها کمتر است. این مطلب، بخشی از گزارش Coinshares درباره شرایط و هزینه‌های استخراج بیت کوین برای شرکت‌های بزرگ ماینینگ در قبل و بعد از هاوینگ است.

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین

آیا هزینه‌های استخراج بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت؟

با نصف شدن پاداش استخراج بلاک بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۴، هزینه تولید و هزینه‌های نقدی استخراج بیت کوین بیشتر می‌شود و رقابت برای استخراج بیت کوین بین ماینرها شدت می‌گیرد.

پس از هاوینگ، ماینرها چگونه می‌توانند نرخ تولید بیت کوین فعلی خود را همچنان حفظ کنند؟

برای اینکه ماینرها در روزهای پس از هاوینگ هم بتوانند به اندازه الان بیت کوین استخراج کنند، باید سهم بازار خود را تقریبا دو برابر کنند، هزینه‌های نقدی خود را کاهش دهند، دستگاه‌های پیشرفته‌تر بخرند و توان و مصرف انرژی خود را افزایش دهند.

منبع
coinshares

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا