رمزارز در ایران

مروری بر اتفاقات مهم حوزه استخراج ارز دیجیتال در ایران (تاریخ ۲۲ و ۲۳ تیر)

این روزها استخراج ارز دیجیتال بخصوص بیت کوین؛ تیتر اخبار وبسایت ها و روزنامه های بسیار زیادی است و به نظر می رسد؛ عواملی مانند گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق، افزایش قیمت بیت کوین و موج عظیم واردات دستگاه های استخراج؛ دلایلی است که باعث این اخبار است. در این خبر به چکیده اتفاقات داخل کشور در مورد استخراج بیت کوین خواهیم پرداخت.

شناسایی بیش از ۴۰۰۰ دستگاه ماینر در استان تهران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران از شناسایی ۴۴۱۳ دستگاه ماینر (استخراج ارز دیجیتال) از ۸۱ مرکز تولید ارز دیجیتال در این استان خبر داد.

به‌گزارش ایسنا، حاجی رضا تیموری با اشاره به خلأ قانونی برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال و مشخص نبودن نوع تعرفه برق مصرفی آنها گفت: این فناوری از یک سال پیش در ایران شیوع پیدا کرده و به‌دلیل ارزان بودن بهای انرژی برق در کشور به سرعت در حال توسعه است، اما با توجه به نبود قانون مشخص در خصوص بهای تعرفه برق تولیدکنندگان بیت کوین، در اماکنی همچون مدارس، مساجد، مزارع کشاورزی و صنایعی که تعطیل شده‌اند، تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال مجاز به فعالیت نیستند.

وی با تاکید بر رعایت الگوی صحیح مصرف برق به‌ویژه در زمان اوج مصرف در تابستان گفت: بی‌تردید در صورت قانونی شدن این موضوع رعایت مدیریت مصرف برق همچون سایر مشترکان برای تولیدکنندگان ارزهای دیجیتال ضروری است، زیرا تأمین برق مردم در دوره اوج مصرف نباید با مخاطره مواجه شود.

جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی سازوکار قانونی بیت کوین

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مذاکرات با هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی درباره برگزاری جلسه‌ای برای بررسی دقیق خلاءهای قانونی حوزه ارز دیجیتال و ارائه سازوکارهای قانونی برای قانونمند کردن این حوزه گفت: ما درخواست خود در زمینه برگزاری این جلسه را با رئیس کمیسیون اقتصادی مطرح کرده‌ایم و قرار است این جلسه در جلسات آتی کمیسیون اقتصادی برگزار شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توسعه مزارع ارز دیجیتال در ایران، گفت: موضوع ارزهای دیجیتالی در چند بعد قابل بررسی است و ضمن اینکه باید فرصت های این نوع ارز را به صورت همه جانبه نگریست، اما تهدیدهایی نیز به همراه دارد که باید به آن توجه شود و برای آن چاره جویی کرد.

رواج استفاده بازرگانان و مسافران ایرانی از ارزهای مجازی

تورم و ارز دیجیتال

«محمد حق وردی» کارشناس بازار مالی در کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بر اساس تخمین‌ها می‌توان گفت حدود ۲۰ درصد از افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر ناشی از تشدید تحریم‌ها بوده که جذابیت این ارزها را برای برخی فعالان اقتصادی افزایش داده است، اما علت اصلی بالا رفتن جذابیت ارزهای دیجتیال رشد قیمت این نوع ارزها در بازارهای جهانی و نیز رشد قیمت دلار است.

«حمید راد» از فعالان صنعت ارزهای دیجیتال نیز به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مردم به دلیل آشنایی با مزایای ارزهای دیجیتال در استفاده از این ارزهای مجازی، جلوتر از مدیران و مسؤولان هستند. اگرچه استفاده از این رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتی دارد، اما مزایای آن بیشتر از نقاط ضعف است.

وی تصریح کرد: می‌توان برای پرداخت‌های خرد و زیر یک میلیون دلار و دور زدن تحریم‌ها به راحتی از این ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما بسترهای قانونی آن باید آماده شود.

افزایش قاچاق دستگاه‎های ماینر

در حالی که به دلیل نبود متولی واحد و نظارت کافی، قاچاق دستگاه‌های ماینر و استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال افزایش یافته است، این موضوع موجب می‌شود نه تنها دولت سودی از واردات این کالا نداشته باشد، بلکه هیچ آماری از تعداد فعالان این حوزه نیز وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، این روزها برخی از افراد به استخراج بیت‌کوین روی آورده‌اند، درواقع به نظر می‌رسد افرادی که بهترین روش برای حفظ سرمایه و سودآوری را سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین می‌دانند، دیگر تنها به خرید و فروش این ارز دیجیتالی اکتفا نکرده و خودشان اقدام به استخراج بیت‌کوین کرده‌اند و برای استخراج ارزهای دیجیتالی هم نیاز به دستگاه‌های ماینر است.

اما در حالی که هنوز هم تصمیم قطعی برای برخورد با بیت‌کوین‌ها گرفته نشده و در حالی که از طرفی دولت استخراج بیت‌کوین را نوعی صنعت برشمرده و از طرف دیگر بانک مرکزی اعلام کرده فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود، دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در سایت‌های آنلاین هم خرید و فروش می‌شود.

وزیر ارتباطات: ارز مجازی راه دور زدن تحریم نیست

آذری جهرمی کتابخانه ملی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد آذری جهرمی، وزیرارتباطات با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران، درباره تولید ارز مرز های دیجیتال و اینکه آیا بیت کوین می تواند در دور زدن تحریم کمک کننده باشد گفت: در معاملات کلان و در نیازهای اساسی کشور  ارزهای دیجیتال نمی توانند نقشی را ایفا کنند و نمی تواند ابزاری برای دور زدن تحریم ها باشد.

 وی ادامه داد: چون مبدا و مقصد باید یک تراکنش مالی داشته باشند و در صورت های مالی آنها ثبت می شود و آنهایی که به واسطه تحریم های یک جانبه دولت آمریکا، فشار را بر ایران گذاشته اند و با هر کسی که با آنها کار کند به آنها فشار می آورند،کانال نقل و انتقال پول ندارند.

 وی ادامه داد: منطق اقتصادی برق می گوید که درآمد زمانی ماکسیمم هست که مساحت زیر نمودارمصرف برق ماکسیمم شود. در کمترین زمان مصرف میزان مصرف برق ۲۵ مگاوات باشد، در پیک این میزان ۶۰ هزار مگابات باشد. این عددی بین این دو را در نظر بگیرید. ما حدود نیم ساعت در پیک هستیم. ما بقی در حدود ۴۰ هزار مگابات مصرف برق هستیم. یعنی عدد ۲۰ هزارتا خالی است که می توانیم این میزان را صادر کرد. می توانیم بفروشیم واز درآمد آن، سرمایه های ملی به دست بیاوریم. بنابر این در این قسمت بیت کوین برای صنعت برق کشور یک مزیت بزرگ است. وی باید توجه داشت که نباید از ظرفیت شبکه استفاده شود. نه اینکه برق یکبار در شبکه سراسری وارد شود و از سرمایه گذاری های کلان استفاده شود و با آن ماین کنند. نباید از ظرفیت شبکه استفاده کنند. باید نزدیک نیروگاه ها بروند  وانشعابی به آنها بدهند که ما مجبور نباشیم هزینه کنیم. این موضوع نیازمند ساماندهی است. هم باید جا و مکان را ساماندهی کنیم و هم باید تعرفه آن مشخص شود.

منبع
ایرناایسناتسنیم

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
4 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا