اخبار عمومی

وزیر خزانه‌ داری آمریکا: بیت کوین یک موضوع امنیت ملی است!

به دنبال توئیت تمسخر آمیز ترامپ در مورد بیت کوین، Steven Mnuchin وزیر خزانه‌ داری آمریکا، یک جلسه توجیهی برای قانون گذاری برای بیت کوین و ارز یجیتال فیسبوک (لیبرا) به دلیل استفاده از آن‌ها در فعالیت های تروریستی و تهدید سیستم مالی فعلی برگزار کرد.

ساعاتی پیش این جلسه توجیهی توسط دپارتمان خزانه‌داری آمریکا برای اعلام موضع خود در خصوص ارزهای دیجیتال برگزار شد.تمرکز اصلی این جلسه بر روی سوء استفاده از اصل ارزهای دیجیتال و قابلیت دور زدن قوانین با شبه ناشناس بودن و غیر متمرکز بودن، قرار داشت. Mnuchin گفت که این  صفات می‌توانند نظام مالی آمریکا را به خطر بیاندازند

موضع خزانه داری در خصوص بیت کوین

Mnuchin ابتدا تاکید کرد که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معمولا توسط خلافکارانی که به دنبال دور زدن کنترل آمریکا هستند، استفاده می‌‌شود.

من تمرکز اصلی را بر روی نگرانی‌های جدی که خزانه داری از سوء استفاده در حال رشد از ارزهای دیجیتال توسط افرادی که پول شویی انجام می‌دهند، تامین کنندگان مالی تروریست و سایر بازیگران بد، دارد، می‌گذارم.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای پشتیبانی اعمال مجرمانه مانند جرایم سایبری، فرار مالیاتی، اخاذی، گروگان گیری، داروهای غیرمجاز،  قاچاق انسان استفاده شده‌اند. بسیاری از بازیگران بد، از ارزهای دیجیتال برای انجام رفتارهای بد خواهانه خود استفاده می‌کنند، این واقعا یک موضوع امنیت ملی است.

این پیوند تعجب برانگیز نیست. وبسایت سیلک رود (Silk Road) تا حد زیادی مسئول شتاب دهی به پذیرش بیت کوین بود و جمعیت بحرانی را جذب خود می کرد. کاربرد در فعلیت‌های غیر قانونی یکی از موارد استفاده اصلی ارزهای دیجیتال است. Mnuchin گفت:

اگر شما قصد دارید از بیت کوین استفاده کنید تا وارد وب تاریک (Dark Web) شوید، شما گرفتار خواهید شد.

به این ترتیب تعجب برانگیز نیست که تمرکز اصلی خزانه داری بر روی استفاده‌های مجرمانه و چگونگی تعامل تجارت‌ها و یا معاملات ارزهای دیجیتال تحت قانون‌گذاری‌های مناسب است.

موضع خزانه‌داری روشن بود. ارزهایی که از فناوری دفتر کل توزیع یافته (DLT) استفاده می‌کنند، صرفنظر از انکه بیت کوین باشد یا لیبرا (Libra)، باید همان قوانین ضد پولشویی را پیاده‌سازی کنند و با اعمال سری بانکداری (Banking Secrecy Act) و FinCEN همانند آنچه بانک‌ها انجام می‌دهند، موافقت کنند. هر چند که مشخص نیست که وزیر خزانه داری چطور انتظار دارد که یک نهاد غیر متمرکز، مانند بیت کوین با این رگولاتوری‌ها موافقت کند.

رگولاتوری در مرزهای آمریکا متوقف نمی شود. FATF که به عنوان وضع کننده استاندارد‌های جهانی برای AML (ضد پولشویی)  و CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم)، اندازه‌گیری‌های فراگیری در مورد اینکه کشور‌ها چگونه باید قانون‌گذاری و اعمال ناظرانه را در این فضا پیاده کنند، انجام می‌دهد. این یک قدم بزرگ در راستای یکسان‌سازی قوانین بین‌المللی در خصوص ارزهای دیجیتال است.

همچنین دپارتمان خزانه‌ داری به تازگی یک هیات نظارت بر پایداری نظام مالی (FSOC) تاسیس کرده است که گروهی است که در مورد ارزهای دیجیتال کار می‌کنند و به قانون گذاران کلیدی مانند FinCen، فدرال رزرو، CFTC، و SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) اجازه با هم کار کردن و مقابله با ریسک‌های ناشی از ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

دلیل اصلی که Mnuchin به آن اشاره کرد، مراقبت از سلطه دلار به عنوان ارز ذخیره ای جهانی و اطمینان از امن ماندن نظام مالی آمریکا بود.

او در ادامه گفت بیت کوین و لیبرای فیسبوک  پتانسیل آن را دارند که این پایداری را به خطر بیاندازند. در نهایت برای آنهایی که قصد سرمایه گذاری بر روی بیت کوین را دارند، وزیر خزانه‌داری مجبور شد این را بگوید:

من به آن‌ها می‌گویم مراقب باشید. آن‌ها باید مشخص کنند که چرا دارند بر روی آن‌ها (ارزهای دیجیتال) سرمایه گذاری می‌کنند. چیزهای خوب زیادی وجود دارد که می‌توانید بر روی آن ها  یرمایه گذاری کنید و ما به وضوح در موردشان می‌دانیم. مسئله شماره یک ما یک چیز است، ما نمی‌خواهیم که بازیگران بد از ارزهای دیجیتال استفاده کنند. در مقیاس وسیعی این ارزهای دیجیتال تحت سلطه اعمال مجرمانه و سفته بازی قرار گرفته‌اند، ما امیدواریم که عموم جامعه و سرمایه گذاران متوجه باشند که در حال سرمایه گذاری بر روی چه چیزی هستند و SEC و سایر قانون گذاران باید اطلاع رسانی مناسبی در خصوص آن‌ها انجام دهند.

نگرانی‌های اصلی در خصوص لیبرا

دپارتمان خزانه‌داری همچنین به توصیف نگرانی های جدی در مورد آنکه لیبرا می‌تواند برای اعمال غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرد، پرداخت. بر اساس گفته های Mnuchin، نمایندگانی از سوی کالیبرا (Calibra)، شرکت تابعه فیسبوک برای ارز دیجیتال آن، تا الان بحث‌های زیادی با قانون‌گذاران انجام داده‌اند.

ما نشست‌های زیادی چه در سطح نمایندگان و چه در سطح روئسا، بین قانون‌گذاران و نمایندگان فیسبوک، برای بیان نگرانی‌هایمان، برگزار کرده ایم.

Mnuchin گفت سرویس‌های تجاری پول و انتقال دهندگان ارزهای دیجیتال، دقیقا مانند بانک‌ها، تحت اجابت بازرسی‌ها هستند. خزانه داری به دارایی‌های دیجیتال اجازه نخواهد داد که در سایه عمل نمایند.

هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که دولت هم تمایلی به اجازه دادن به انتشار یک ارز دیجیتال توسط فیسبوک ندارد. براساس پاسخ Mnuchin به سوالی که در این هیات مطرح شد، باید گفت در موقعیت فعلی به نظر می‌اید که دولت با وضعیتی که لیبرای فیسبوک، امروز در آن قرار دارد احساس راحتی نمی‌کند.

خلاقیت های مالی مسئولیت پذیر

آمریکا پذیرای خلاقیت‌های مسئولیت پذیر شامل تکنلوژی‌هایی که ممکن است بهره‌وری در نظام مالی را بهبود ببخشند و دسترسی به خدمات مالی را توسعه دهند، است. باید گفت که با احترام به لیبرای فیسبوک و سایر پیشرفت‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال، هدف برجسته ما مراقبت از یکپارچگی نظام مالیمان و محافظت از آن در برابر سوء استفاده است.

منبع
cryptoslate

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا