مبتدی مقالات عمومی

ماجرای سهام گیم‌استاپ نشان داد که چرا دنیا به غیرمتمرکزسازی اقتصاد نیاز دارد

امور مالی سنتی کم کم اعتبار خود را از دست خواهد داد و جریان سهام گیم‌استاپ مقدمه‌ای بر غیرمتمرکز سازی کامل پول است. اتفاقی که به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است.

اوایل هفته گذشته، Elon Musk در خلال جریانی در شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی کامل خود از بیت کوین را ابراز کرد. Elon Musk در گفتگو با Vlad Tenev مدیر عامل پلتفرم سرمایه گذاری و معامله‌گری رابین‌هود، گفت:

من به مهمانی بیت کوین دیر رسیدم، اما از طرفداران آن هستم. این اتفاق چند روز پس از آنکه Musk متن بایو توئیتر خود را به بیت کوین تغییر داد، اتفاق افتاد.

من به مهمانی بیت کوین دیر رسیدم، اما از طرفداران آن هستم.

این اتفاق چند روز پس از آنکه Musk متن بایو توئیتر خود را به بیت کوین تغییر داد، اتفاق افتاد.

به طرز جالب توجهی، تایید عمومی بیت کوین از سوی ایلان ماسک در شرایطی صورت می‌گیرد که بازارهای مالی سنتی دست به گریبان کلاه‌برداری از مشتریان خود شده‌اند که پلتفرم رابین‌هود هم در رأس آنهاست. در حقیقت، ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین مرد جهان معتقد است که  بیت کوین در آستانه مقبولیت عمده در بین بسیاری از افراد است.

جریان سهام گیم‌استاپ

جریان سهام گیم‌استاپ از آنجا شروع شد که گروهی از تریدرهای آنلاین، برای کاهش اثر صندوق‌های پوششی و پوزیشن‌های شورت موسسات، در گروه وال‌استریت‌بت گرد هم آمدند. (پوزیشن شورت این امکان را به تریدرها می‌دهد که از کاهش قیمت سهام یک شرکت هم سود کسب کنند.)

وقتی معامله‌گران خُرد متوجه شدند که صندوق‌های پوششی با ۱۵۰ درصد سهام (بیش‌تر از سهام موجود) گیم‌استاپ وارد پوزیشن شورت شده‌اند، گروهی متشکل از ۲ میلیون (امروزه به عدد ۸ میلیون رسیده) کاربر شبکه اجتماعی ردیت دریافتند که اگر سهام گیم‌استاپ را فقط بخرند و نفروشند، صندوق‌های پوششی که باعث افت شدید قیمت سهم شده‌اند، میلیاردها دلار متضرر خواهند شد. با انتشار این خبر از طریق اینترنت، در ۲۹ ژانویه این خسارت به ۱۹.۷۵ میلیارد دلار هم رسید.

با این حال همچنان که معامله‌گران خُرد بازی را برده بودند و در سود بودند، موسسات متمرکز با قدرت چندین و چند ساله‌ای که داشتند، توانستند با مسدود کردن خرید و فروش در صرافی‌های اصلی این بازی را کاملا متوقف کنند و در پی آن صندوق‌های پوششی دوباره توانستند بدون از دست دادن چیزی وارد پوزیشن‌های شورت شوند.

غیرمتمرکزسازی

یکی از طولانی‌ترین داستان‌های دوران ما داستان بازارهای آزاد است که شبیه داستان رویای آمریکایی (American dream) است. به موجب این داستان، هر کسی که تصمیم می‌گیرد رویاهایش را دنبال کند، می‌تواند این کار را انجام دهد (البته با پذیرش ریسک جدی شخصی). این توانایی شامل توانایی کسب پاداش (یا مجازات) بدلیل داشتن سهمی در بازارهای مالی است که باید تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ای کار کند. بازار سهام به تعداد انگشت شماری از کسانیکه با سرمایه خود وارد این بازی می‌شوند و با قوانینی متفاوت با سایر افراد بازی می‌کنند، پاداش می‌دهد.

بازارهای آزاد اگر درست مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند کاراترین ابزار برای انتقال ارزش باشند. مسئله این است که قوانین زمانی اعمال می‌شوند که موسسات در این بازی‌ها برنده شوند، در غیر اینصورت این قوانین می‌توانند نادیده گرفته شوند یا معلق بمانند یا طوری دست خوش تغییر شوند که این موسسات متضرر نشوند.

جریان سهام گیم‌استاپ بسیاری از کاربران ردیت را به جایی رساند که با دانستن تقلب در بازار، دیگر به فکر از دست دادن پول نباشند به شرط اینکه صندوق‌های پوششی میلیاردها دلار متضرر شوند. این کار برای انتقام گرفتن از مسببین بحران مالی سال ۲۰۰۸ و  بدبختی‌هایی که عداه‌ای به خاطر همین بحران مجبور به تحمل بودند، آغاز شد.

با اینکه رسانه‌های فعال در حوزه مالی تلاش کردند تا این روایت را در جهت خاص خود هدایت کنند، واقعیت این است که این داستان غیرسیاسی است و این واقعیت را نشان می‌دهد که مردم عادی مجاز به برنده شدن در این بازی نیستند. صرف نظر از اهداف، بازار سهام وسیله‌ای است که به فقر دامن‌زده و آنرا تشدید می‌کند و فقط به نفع ثروتمندان تمام می‌شود.

سخن پایانی

با این حال جریان سهام گیم‌استاپ به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا یک سیستم موازی وجود دارد که توسط وال استریت یا بانک‌های مرکزی کنترل نمی‌شود و دائما در حال پیشرفت است. ارزهای دیجیتال با حجم بازار بالغ بر ۱ تریلیون دلار، به سرعت در حال تبدیل شدن به مرزهای جدید بازارهای مالی هستند که به هیچ نهاد متمرکزی تعلق ندارند. بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک تکنولوژی جدید، اکنون یک دلیل واضح برای سرمایه گذاران است تا از بازارهای سنتی فاصله گرفته و وارد سیستم مالی جدید شوند. بیت کوین ۱۱ سال پیش این انقلاب را آغاز کرد و در همین جا متوقف نمی‌شود. یک اکوسیستم مالی کاملا جدید (مانند حوزه دیفای) روی شبکه اتریوم ساخته شده است که محصولات مختلف مالی با کاربردهای مختلف را به بازار عرضه کرده است. سال گذشته در این زمان، حجم سرمایه در صنعت دیفای به رقم برجسته ۱ میلیارد دلار رسید. امروز، این رقم به ۳۳ میلیارد دلار نزدیک می‌شود. با این پیش زمینه، آینده بازارهای مالی از هر زمان دیگری نزدیکتر به نظر می‌رسد.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا