متوسط مقالات عمومی

آیا کاربرد‌های بلاک چین در جهان ورزش در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می‌کند؟

دهه جدید در حالی شروع شده است که کاربردهای واقعی فناوری بلاک چین در جهان شکوفا شده است. بسیاری از هواداران بلاک چین در مورد کاربرد‌های این فناوری و پتانسیل آن هیجان‌زده هستند اما در واقع پیاده کردن این کاربرد‌ها در جهان عمل کار ساده‌ای نیست. پتانسیل این فناوری در زمینه ورزش سال‌هاست که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما در چند ماه آخر سال گذشته بود که چندین کاربرد برجسته این فناوری در صنعت ورزش نمایان شد. بلاک چین می‌تواند کاربرد‌های زیادی در زمینه ورزش داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به بهبود وضعیت بلیت گرفتن، بهبود خرید و فروش کالا‌ها و تعامل بیشتر بین تماشاچیان و تیم‌های ورزشی اشاره کرد. بلاکچین فناوری زیربنای اکثر ارز‌های دیجیتال است.

بلیت‌های جام ملت‌های اروپا بر روی بلاک چین

جام ملت‌های اروپا هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و امسال هم قرار است که بین ماه‌های ژوئن و جولای با میزبانی ۱۲ شهر اروپا برگزار شود. در این مسابقات فوتبال، ۲۴ تیم برتر اروپا که از دور مقدماتی بالا آمده‌اند به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و در نهایت یکی از آنها به عنوان قهرمان ملت‌های اروپا شناخته خواهد شد.

فروش بلیت یکی از بزرگترین چالش‌ها برای سازمان‌دهندگان این مسابقات است زیرا حدود ۲۸ میلیون متقاضی بلیت این رقابت‌ها وجود دارد که این متقاضیان از ۲۰۰ کشور جهان هستند. اتحادیه اروپا برای اولین بار از یک برنامه موبایلی بلاک چین محور استفاده کرده است که متقاضیان می‌توانند موقتا با استفاده از این برنامه اقدام به تهیه بلیت کنند.

این سیستم بلیت‌گیری بلاکچینی چندین مزیت دارد. اولا امکان جعل بلیت را از میان برمی‌دارد و ثانیا متقاضیان برای تهیه بلیت نیاز به مراجعه حضوری ندارند و در روز مسابقه نیز با استفاده از گوشی خود اقدام به فعال کردن کد QR می‌کنند و وارد ورزشگاه می‌شوند. این کار از اتلاف کاغذ جلوگیری به عمل می‌آورد.

استفاده از این سیستم باعث توزیع مناسب بلیت‌ها در سراسر جهان می‌شود و این دستاوردی برجسته در زمینه فروش بلیت برای صنعت فوتبال است. این کاربرد بلاک چین در این مسابقات به پذیرش جهانی این فناوری کمک خواهد کرد و بسیاری را با این فناوری آشنا خواهد کرد.

رای دادن در مورد امور باشگاه با استفاده از Socios

بلاک چین

پلتفرم Socios در حال پذیرفته شدن در جهان ورزش است. این پلتفرم به سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی اجازه می‌دهد که توکن‌های خود را راه‌اندازی کنند و از این توکن‌ها برای فعالیت‌های مختلفی در این پلتفرم استفاده کنند. کاربران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های باشگاه مشارکت کنند و رای بدهند و علاوه بر این، کاربران با استفاده از این توکن‌ها می‌توانند به محتوا و یادگاری‌ها دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم در چند سال گذشته با تعدادی از باشگاه‌های بزرگ مانند بارسلونا، یوونتوس، پاری سن ژرمن و غیره همکاری داشته است. این پلتفرم در فوریه ۲۰۲۰ و درست یک هفته قبل از اعلام مهاجرت خود به بازار ورزش آمریکا بود که به بارسلونا خوشامد گفت. Socios توسط پلتفرم فین‌تک چیلیز (Chiliz) ایجاد شده است. این پلتفرم فین‌تک با یک آژانس بازاریابی با نام Legardere Sports and Entertainment مشارکت برقرار کرده است.

این آژانس در ایالات متحده جایگاه برجسته‌ای دارد و چیلیز امیدوار است که با همکاری این آژانس بتواند تیم‌های زیادی را وارد پلتفرم Socios کند.

کارت‌های ترید دیجیتال

تعدادی از تیم‌های فوتبال دارای مجوز برای فعالیت در فضای جمع‌آوری دیجیتال با همکاری یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین با نام Sorare شده‌اند. این پلتفرم به هواداران اجازه می‌دهد که به بازی فوتبال فانتزی کارتی بپردازند و این افراد بازی‌کننده امتیازاتی را در ارتباط با عملکرد بازیکن واقعی در بازی‌های جهان واقع دریافت خواهند کرد.

این کارت‌ها رده‌بندی شده‌اند و نادرترین کارت‌ها از طریق بلاک چین اقدام به تضمین کمیابی دیجیتال خود می‌کنند. این کارت‌ها را همچنین می‌توان به بلاک چین اتریوم انتقال داد. بر طبق وبسایت این پلتفرم، بیش از ۳۸ باشگاه به طور رسمی مجوز گرفته‌اند.

Sacramento Kings پیشرو در ارائه‌های بلاک چینی

تعدادی از تیم‌های انجمن ملی بسکتبال آمریکا در چند سال گذشته با پذیرش پرداختی‌های بیت کوین به ارز‌های دیجیتال خوشامد گفته‌اند. تیم‌هایی مانند Sacramento Kings به هواداران اجازه خرید بلیت و کالا با استفاده از بیت کوین را داده‌اند. این تیم این کار را از سال ۲۰۱۴ شروع کرده است.

Sacramento Kings احتمالا مبتکر‌ترین پذیرنده بلاک چین در جهان ورزش باشد. این تیم در ورزشگاه خود پنل‌های خورشیدی را راه انداخته است و وای‌فای (WiFi) بسیار سریع را در اختیار هواداران قرار داده است. این سازمان در پایگاه داده خود مشغول به فعالیت استخراج ارز‌های دیجیتال است و از درآمد حاصله برای کمک به خیریه‌های محلی استفاده می‌کند.

این سازمان همچنین به ارائه یادگاری و دیگر گزینه‌ها بر روی پلتفرم‌های بلاک چینی اقدام کرده است. این سازمان حتی در سال ۲۰۲۰ این امکان را برای کاربران فراهم کرد که به خرید لباس‌هایی بپردازند که بازیکنان در بازی‌ها می‌پوشند. البته ورود کالا‌های جعلی در این میان، مشکلی است که این سازمان تمهیداتی برای مبارزه با آن اندیشیده است.

باشگاه کریکت Lancashire و استفاده از بلاک چین برای توزیع بلیت

این باشگاه کریکت اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۰، از طریق پلتفرم مبتنی بر بلاک چین TIXnGO اقدام به فروش بلیت خواهد کرد. این باشگاه از طریق این پلتفرم به فروش بلیت به متقاضیان محلی و بین المللی اقدام خواهد کرد. این باشگاه امیدوار است که با استفاده از بلاک چین بتواند به مبارزه با کلاه‌برداری در زمینه توزیع بلیت و بهبود داده‌ها در این زمینه بپردازد.

این فناوری فروش و یا انتقال بلیت را برای حامیان نیز بسیار آسان می‌کند. Lancashire اولین تیم در جهان کریکت است که اقدام به پذیرش بلاک چین کرده است و یکی از سازمان‌های دیگری است که منافع بلاک چین را درک کرده و اقدام به استفاده از این منافع کرده است.

کاربرد‌های واقعی منجر به پذیرش خواهد شد

بسیار جای خوشحالی است که تعدادی از سازمان‌ها اقدام به استفاده از فناوری بلاک چین برای بهبود ارائه خدمات خود به هواداران کرده‌اند. این اقدامت باعث شده است که هواداران ورزش کم‌کم با بلاک چین و کاربرد‌های آن آشنا شوند و این گامی مثبت است. شما چه فکر می‌کنید؟ پتانسیل صنعت ورزش را برای ترویج بلاک چین در میان دیگر صنایع چه طور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا