مزیت بازیهای تلگرامی با وجود تمام انتقادات کاربران، چه بود؟
چالش اصلی بازیهای وب ۳ همیشه جذب کاربران بوده است. با این حال در سال ۲۰۲۴ با راهاندازی مینی اپهای تلگرامی، به نظر میرسد این صنعت گامی بزرگ را در این مسیر برداشته است. به لطف بازیهای تلگرامی مثل نات کوین و همستر کامبت، بخش زیادی از ۹۵۰ میلیون کاربر تلگرام در سراسر جهان با ارزهای دیجیتال و وب ۳ آشنا شدند که اتفاق بزرگی است.
به گزارش میهن بلاکچین، مینی اپلیکیشنهای تلگرامی با معرفی بازیهای ساده و پاداش توکنی در سالی که گذشت موفق شدند تا بخش زیادی از کاربران این پیامرسان را به خودشان جذب کنند. در ماه آگوست اینال کاردان (Inal Kardan)، مسئول بازیهای بلاکچینی اکوسیستم تون، نیز اعلام کرد که حدود ۲۰٪ از کاربران تلگرام به طور فعال مشغول این بازیها شدهاند.
موفقیت نات کوین: نقطه عطفی برای TON
همه چیز با نات کوین شروع شد. پروژهای که در ماه ژانویه آغاز به کار کرد و با ایردراپ یک میلیارد دلاری توکن NOT در ماه می، توجه زیادی به خودش جلب کرد. مارتین ماسر (Martin Masser)، مدیر ارشد توسعه کسبوکار در استونفای (Ston.Fi)، در کنفرانس Emergence نشریه د بلاک در این باره گفت:
نات کوین نشان داد که چقدر آسان میتوان وارد این دنیای جدید شد و هر کسی میتواند این کار را انجام دهد. این نسخه اول بود و حالا همه روی این مدل در حال ساخت و توسعه هستند.
پس از موفقیت نات کوین، بازیهای دیگری از جمله همستر کامبت، یس کوین، کتیزن، میجر و … وارد بازار شدند اما هیچکدام نتوانستند عملکردی مشابه داشته باشند.
رشد چشمگیر شبکه TON
رشد چشمگیر بازیهای تلگرامی تاثیر مثبتی روی شبکه TON داشت. طبق آمار TonStat، تعداد آدرسها در این بلاکچین در مدت حدود یک سال از ۴ میلیون به بیش از ۱۲۸ میلیون افزایش یافت. در همین حال قیمت تون کوین نیز با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی همراه شد.
توبیاس لوئیس (Tobias Lewis)، مدیر توسعه کسبوکار و همکاریها در د اوپن پلتفرم (The Open Platform)، در این باره میگوید:
ما توانستیم کاربران پیامرسانهای وب ۲ را وارد اکوسیستم کنیم و بسیاری از آنها برای دریافت ایردراپهای بازیهای کلیکی باید کیف پول بسازند. این کاربران که هیچگاه تجربهای از وب ۳ یا ارزهای دیجیتال نداشتند، اولین تجربهشان از وب ۳ بسیار ساده، قابل دسترس و بدون ترس بود، که به نظرم بزرگترین مانع ورود برای بسیاری از اکوسیستمهای دیگر است.
در حال حاضر اما به نظر میرسد چالش اصلی پیش روی بازیها و پروژههای تلگرامی، حفظ کاربرانشان و ترغیب آنها به استفاده از سایر اپلیکیشنهای بلاکچینی باشد. جالب اینجاست که ساشا پلاتینوف (Sasha Plotinov)، بنیانگذار نات کوین نیز باور ندارد که مدل بازیهای کلیکی که در آن کاربران به دنبال پاداشهای توکنی هستند در درازمدت پایدار باقی بماند:
از دید من تنها بازیهایی با مدل پایدار باقی خواهند ماند.
از زمان راهاندازی نات کوین، تیم توسعه این بازی پروژههای دیگری را هم راهاندازی کرده تا موفقیت خود را گسترش دهد.
توزیع جایگزین بازیها
با این حال، موفقیت در جذب کاربران غیرقابل انکار است و طبق گفته راب بی یونگ (Robby Yung)، مدیرعامل شرکت انیموکا برندز (Animoca Brands)، بازیهای تلگرامی راهی جایگزین برای پذیرش بیشتر بازیهای کریپتویی هستند. وی در این رابطه میگوید:
بزرگترین مشکل این است که بیشتر پلتفرمهای معروف مثل اپل و گوگل در بخش موبایل یا پلتفرمهایی مثل استیم و کنسولها، تمایلی به پشتیبانی از بازیهای بلاکچینی ندارند. بنابراین، پیدا کردن کانالهای مناسب برای انتشار این بازیها دشوار است. اما شبکه د اوپن نتورک (TON) به ما این امکان را میدهد که بازیهای بلاکچینی را بدون محدودیت و برای مخاطبان بیشتری منتشر کنیم.
همانطور که گزارش دادیم، در ماه جولای موکاورس (Mocaverse) و بنیاد MOCA، دو زیر مجموعه شرکت انیموکا برندز قرارداد همکاری با بنیاد TON با هدف افزایش فعالیتهای دو اکوسیستم به امضا رساندند.
کاردان، مسئول بازیهای بلاکچینی در TON میگوید او معتقد است بازیهای «میدکُور» (mid-core) که پیچیدهتر و استراتژیکتر از بازیهای سادهای مثل همستر کامبت و نات کوین هستند، بهزودی در تلگرام مورد توجه قرار خواهند گرفت. این بازیها میتوانند درآمد زیادی از خریدهای درونبرنامهای به دست آورند.
لوییس توبیاس نیز میگوید از زمان موفقیت بازیهای تلگرام، بسیاری از شرکتهای معتبر به رشد چشمگیر بازیها در این پلتفرم پی بردهاند و این امر به توسعه تجارب جدید بازیسازی کمک خواهد کرد:
شرکتهای بزرگی مثل Animoca و Pantera به ارزش اکوسیستم TON و تلگرام پی بردهاند. این شرکتها کمک کردند تا اکوسیستم TON شناختهتر شود و تیمهای بزرگتر و باتجربهتری وارد این فضا شوند.