اخبار بیت کوین

چرا قیمت بیت کوین نتوانست از ۲۸٬۵۰۰ دلار عبور کند؟ بررسی ۳ دلیل احتمالی

قیمت بیت کوین در تاریخ ۲ اکتبر (۱۰ مهر)، ۵.۵٪ افزایش یافت و به ۲۸٬۵۸۰ دلار رسید. به دنبال این اتفاق، بار دیگر احساسات صعودی در بازار حاکم شد و پیش‌بینی‌های بسیار زیادی مبنی بر شکسته شدن مقاومت ۳۰٬۰۰۰ دلاری منتشر شد. با این حال، بزرگترین ارز دیجیتال بازار به مرور و با توجه به دلایل مختلف از جمله پایین بودن حجم معاملات ETFهای فیوچرز اتریوم، مومنتوم صعودی خود را از دست داد.

به نقل از کوین تلگراف، در حالی که رشد اخیر قیمت بیت کوین برای سرمایه‌گذاران دلگرم‌کننده بود، اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو در رابطه با وضعیت اقتصادی بار دیگر نگرانی زیادی در بازار ایجاد کرده است.

علیرغم ریزش قیمت بیت کوین از آن زمان، همچنان حمایت ۲۷٬۰۰۰ دلار حفظ شده است و این ارز بالاتر از ۲۷٬۵۰۰ دلار معامله می‌شود. در این مطلب، دلایل احتمالی کاهش مومنتوم صعودی بیت کوین و عدم رشد بیشتر قیمت را بررسی می‌کنیم.

۱- فشار اقتصاد کلان بر کاهش قیمت بیت کوین

مایکل بار (Michael Barr)، معاون نظارت فدرال رزرو، ۲ اکتبر (۱۰ مهر) در نیویورک پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا با توجه به افزایش نرخ بهره و محدود شدن فعالیت‌های اقتصادی کاهش یابد. به گفته بار، تاثیر کامل سیاست‌های پولی فدرال رزرو هنوز مشخص نشده است. در همین حال داده‌های فدواچ نشان می‌دهد که در حاضر ۲۷٪ احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه ماه نوامبر و ۳۶.۷٪ احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر وجود دارد.

در عین حال، بر اساس داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، بازدهی واقعی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا، معیاری که تورم را تعدیل می‌کند، به ۲.۴۷٪ رسیده است که بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته محسوب می‌شود. این اتفاق تا حدودی صعود شاخص دلار آمریکا (DXY) به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماه گذشته را توضیح می‌دهد.

علاوه بر این، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد در حال حاضر، آمریکا به دلیل «اقتصاد انعطاف‌پذیر» خود به مقصد نسبتا جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است و چشم‌انداز رشد قوی‌تری در مقایسه با اروپا و چین دارد.

۲- کاهش فعالیت در پوزیشن‌های لانگ اهرم‌دار

معاملات آتی ماهانه بیت کوین معمولا با پریمیوم جزیی نسبت به قیمت اسپات معامله می‌شوند (به بیان دیگر، قیمت معاملات آتی ماهانه اندکی نسبت به قیمت بیت کوین در بازار اسپات بالاتر است) که نشان می‌دهد فروشندگان برای به تاخیر انداختن تاریخ سررسید خود پول بیشتری می‌خواهند. به طور معمول پریمیوم سالانه قراردادهای آتی بیت کوین باید بین ۵ تا ۱۰٪ باشد. به چنین وضعیتی که قیمت معامله یک دارایی در بازار فیوچرز از قیمت آن در بازار عادی بیشتر است، کانتانگو (contango) گفته می‌شود و این اصطلاح در دیگر بازارهای مالی نیز کاربرد دارد.

پریمیوم سالیانه قراردادهای آتی ۲ ماهه بیت کوین
نمودار پریمیوم سالیانه قراردادهای آتی ۲ ماهه بیت کوین – منبع: Laevitas

در حال حاضر، پریمیوم آتی بیت کوین زیر آستانه خنثی ۵٪ باقی مانده است. اصطلاحا به این محدوده، «خنثی رو به نزول» گفته می‌شود که نشان‌دهنده نبود تقاضا برای پوزیشن‌های لانگ اهرم‌دار است.

علاوه بر بازار آتی، فعالیت بازار اسپات در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به کمترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است که حاکی از مشارکت پایین سرمایه‌گذاران سازمانی در بازار است.

نمودار حجم معاملاتی بازار اسپات بیت کوین
نمودار حجم معاملاتی بازار اسپات بیت کوین – منبع: Messari و Kaiko

یکی از دلایل احتمالی کاهش حجم معاملات در بازار اسپات، توقف فعالیت شرکت‌های معاملاتی بزرگ آمریکایی از جمله جین استریت گروپ (Jane Street Group) و جامپ تریدینگ (Jump Trading)‌ در بازار کریپتو است. این شرکت‌ها پیش از ماه می اعلام کردند که به دلیل فشار نهادهای نظارتی از بازار کریپتو فاصله می‌گیرند.

۳- کاهش امید سرمایه‌گذاران برای تایید ETF اسپات بیت کوین

یکی از دلایل رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶۸٪، پیش‌بینی‌های متعدد در رابطه با تایید احتمالی ETF اسپات بیت کوین توسط کمیسیون بورس آمریکا بوده است. با این حال، علیرغم به تعویق افتادن پی‌در‌پی مهلت اعلام نتیجه توسط SEC، حجم معاملاتی پایین صندوق‌های ETF فیوچرز اتریوم در تاریخ ۲ اکتبر تا حدودی جامعه کریپتو را در کوتاه‌مدت دلسرد کرده است.

علاوه بر این، علیرغم پیروزی شرکت گری‌اسکیل در دادگاه علیه کمیسیون بورس، سهام صندوق بیت کوین این شرکت همچنان با ۱۹٪ تخفیف نسبت به قیمت بازار معامله می‌شود. این امر نشان‌دهنده عدم اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به تایید ETF گری اسکیل است؛ چراکه آنها می‌توانند پس از تبدیل شدن صندوق بیت کوین این شرکت به یک صندوق ETF، سهام خود را با ارزش اسمی BTC بازخرید کنند.

در نهایت، بیت کوین همچنان در شکستن مقاومت ۲۸٬۵۰۰ دلاری ناتوان مانده است و فدرال رزرو نیز نسبت به فشارهای اقتصادی قریب‌الوقوع هشدار داده است. در نتیجه، احتمال شکسته شدن این مقاومت حداقل در کوتاه‌مدت پایین به نظر می‌رسد.

نظر نویسنده:

همان طور که پیش از این گزارش دادیم، به طور کلی شانس تایید ETF بیت کوین افزایش یافته است. اما از آنجایی که اخبار فاندامنتال تاثیر کوتاه‌مدت دارند و باعث افزایش مومنتوم صعودی بازار می‌شوند، با توجه به تعویق تایید ETFهای بیت کوین احتمالا تا ماه ژانویه، در حال حاضر و در کوتاه مدت به نظر می‌رسد خبر فاندامنتالی که بتواند سوخت لازم برای تامین مومنتوم صعودی بیت کوین و عبور آن از ۲۸٬۵۰۰ دلار را فراهم کند، وجود ندارد. مگر اینکه اتفاقاتی در روزهای آینده رخ دهد که بتواند از صعود قیمت پشتیبانی کند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا