اخبار بیت کوینتحلیل اقتصادیتحلیل تکنیکال

قیمت بیت کوین در انتظار اعلام نرخ بهره؛ واکنش احتمالی بازار چه خواهد بود؟

قیمت بیت کوین پس از بازگشایی بازار وال استریت در تاریخ ۲۱ مارچ (۱ فروردین) مجددا به بالاترین سطح در ۹ ماه اخیر رسید. یکی از دلایل این افزایش قیمت، گمانه‌زنی‌های مختلف در رابطه با جلسه امروز فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره است.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین ساعت ۷:۳۰ عصر سه‌شنبه ۱ فروردین به وقت تهران و تنها ساعاتی پس از بازگشایی بازار وال استریت موفق شد مجددا تا ۲۸٬۵۰۰ دلار افزایش یابد. با این حال به نظر می‌رسد روز پر نوسانی پیش روی بازار باشد چرا که فدرال رزرو تا ساعاتی دیگر سرنوشت نرخ بهره را اعلام خواهد کرد.

آپدیت: نرخ بهره در آمریکا ۰.۲۵٪ افزایش یافت؛ واکنش اولیه قیمت بیت کوین چه بود؟

قیمت بیت کوین
نمودار بیت کوین تایم فریم ۱ ساعته؛ منبع: TradingView

تصمیم جلسه FOMC در مورد میزان افزایش نرخ بهره امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام می‌شود. در این جلسه، نرخ بهره ممکن است افزایش یابد یا ثابت بماند که ثابت ماندن نرخ بهره به نفع بازارهای پرریسک خواهد بود.

در حال حاضر، پیش‌بینی‌های مختلفی در رابطه با تصمیم فدرال رزرو در جلسه امروز وجود دارد. با توجه به ابزار FedWatch گروه CME، در حال حاضر اکثر کارشناسان معتقدند فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۲۵٪ افزایش خواهد داد. احتمال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و در حال حاضر به بیش از ۸۶٪ رسیده است. این در حالی است که چند روز قبل دو گزینه پیش رو، یعنی افزایش یک چهارم درصدی یا ثابت ماندن نرخ بهره، احتمال‌های تقریبا برابر داشتند.

ابزار FedWatch برای پیش‌بینی نرخ بهره
ابزار FedWatch برای پیش‌بینی نرخ بهره؛ منبع: CME Group

مایکل فن دِ پوپه (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر مطرح و مدیرعامل شرکت تجاری Eight، روز گذشته در توییتر نوشت:

به شدت مشتاقم ببینم فردا چی میشه. رسیدن قیمت به اوج‌ جدید و سپس بسته شدن گپ قراردادهای آتی CME و به دام افتادن همه و ایجاد واگرایی نزولی سناریوی ایده‌آلیه.

سطح کلیدی قیمت بیت کوین ۲۸،۷۰۰ دلاره.

نمودار بیت کوین تایم فریم ۴ ساعته
نمودار بیت کوین تایم فریم ۴ ساعته؛ منبع: Michaël van de Poppe/Twitter

همزمان با رشد و تثبیت قیمت بیت کوین حوالی اوج‌های چند ماه اخیر خود و افزایش دامیننس آن بر بازار رمزارزها، قیمت آلت کوین‌ها کاهش یافته است. فن دِ پوپه نسبت به معامله‌گرانی که در حال تبدیل آلت کوین خود به بیت کوین هستند هشدار داد و نوشت:

در میان ترس از جلسه فردای کمیته بازار آزاد فدرال، پول از سمت آلت کوین‌ها به سمت بیت کوین در حال انتقاله. من نسبت به پوزیشن‌هایی که دارم نسبتا آروم هستم. فرصت‌های آشکاری به وجود خواهد اومد.

تحلیلگر دیگری با نام کریپتو تونی (Crypto Tony) در واکنش به ریزش قیمت بیت کوین بلافاصله پس از بازگشایی بازار وال استریت، خاطرنشان کرد این اتفاق به طرز جالبی باعث نزول ناگهانی دامیننس بیت کوین و رشد آلت کوین‌ها شده است.

نمودار دامیننس بیت کوین تای مفریم ۱ ساعته
نمودار دامیننس بیت کوین تایم فریم ۱ ساعته؛ منبع: TradingView

قیمت بیت کوین چه واکنشی نشان خواهد داد؟

دلیل افزایش قیمت بیت کوین تا امروز نتیجه خرید اسپات از سوی سرمایه‌گذاران خرد بوده است. ویل کلمنته (Will Clemente)، تحلیلگر آنچین و بنیانگذار شرکت Reflexivity Research در توییتی خاطرنشان کرد روند صعودی عمدتا به خاطر معاملات در بازار اسپات بوده است و بازار آتی در این بین نقش کمرنگی داشته است. خصوصا آدرس‌های حاوی کمتر از ۱۰ واحد بیت کوین به شدت مشغول انباشت بوده‌اند.

علیرغم افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران کوچک، این دسته از سرمایه‌گذاران از نظر تاریخی سابقه ضعیفی در زمان‌بندی ورود و خروج به بازار دارند. بنابراین، مشارکت نهنگ‌ها یا سرمایه‌گذاران بزرگ برای اطمینان از رالی کنونی اهمیت ویژه‌ای دارد.

از دید تکنیکال، بیت کوین در تاریم فریم روزانه عملکرد خوبی را از خود نشان داده است و بالاتر از الگوی وج (Wedge) خود در حال تثبیت شدن است. در حال حاضر خریداران با سطوح مقاومتی ۲۸٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ دلار که مربوط به ماه ژوئن سال گذشته است مواجه هستند.

نمودار بیت کوین تایم فریم ۱ روزه - منبع:
نمودار بیت کوین تایم فریم ۱ روزه؛ منبع: TradingView

از سوی دیگر، دو گپ در حوالی ۲۶٬۵۰۰ و ۱۹٬۵۰۰ دلار در قراردادهای آتی بیت کوین CME وجود دارد که شانس اصلاح قیمت را افزایش می‌دهد. گپ قیمتی در نمودارهای آتی CME معمولا در طول تعطیلات و پایان هر هفته و به دلیل تفاوت میان قیمت بسته شدن و باز شدن در بازار اسپات و بازار CME ایجاد می‌شود.

معمولا بازار تمایل دارد گپ به‌وجود آمده میان بازار فیوچرز و اسپات را پر کند. پیتر برنت، معامله‌گر مطرح در توییتی به دنبال‌کنندگان خود توصیه کرد با توجه به گپ ایجاد شده، یک پوزیشن شورت باز کنند.

گپ های CME
گپ‌های CME در نمودار قیمت بیت کوین؛ منبع: توییتر

این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران باتجربه، منتظر نتیجه جلسه امروز فدرال رزرو باشند و در نهایت با توجه به آن موقعیت معاملاتی خود را ایجاد کنند. نرخ بهره جدید احتمالا محرک قوی برای بازار خواهد بود و نوسانات زیادی را در بازار ایجاد خواهد کرد. همان‌طور که ذکر شد تصمیم در مورد نرخ بهره ساعت ۹:۳۰ امشب به وقت تهران اعلام می‌شود و همچنین جروم پاول در ساعت ۱۰ شب در مورد محتوای جلسه FOMC و سیاست‌های فدرال رزرو سخنرانی خواهد کرد.

این مطالب توصیه سرمایه‌گذاری یا معامله نیستند. رفتار بازار به شدت غیر قابل پیش‌بینی است و مسئولیت سود یا ضرر شما بر عهده شماست.
  • میزان افزایش نرخ بهره چه زمانی اعلام می‌شود و نتیجه محتمل چیست؟

میزان افزایش نرخ بهره امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام می‌شود. همچنین جروم پاول در ساعت ۲۲ در مورد محتوای جلسه FOMC و سیاست‌های فدرال رزرو سخنرانی خواهد کرد. به احتمال ۸۶٪ نرخ بهره ۰.۲۵٪ افزایش خواهد یافت.

  • تاثیر افزایش نرخ بهره بر قیمت بیت کوین چه خواهد بود؟

پیش‌بینی اثر افزایش احتمالی یک چهارم درصدی نرخ بهره بر قیمت بیت کوین بسیار دشوار است اما کارشناسان با توجه به غیاب نهنگ‌ها و پر نشدن گپ‌های CME احتمال رفتار نوسانی کاهشی را مطرح کرده‌اند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا