بعد از بیرون دادن یک بازی با نام Cryptokittes در نوامبر ۲۰۱۷، مفهوم توکنهای تعویضناپذیر ذهن بسیاری از توسعهدهندگان و سرمایهگذاران را به خود مشغول کرده است. سال ۲۰۱۹ بیسابقه بود و شرکتهای زیادی وارد این حیطه جدید صنعت ارزهای دیجیتال شدند. در سال ۲۰۲۰ نیز بازیهای جدید با پشتیبانی فناوریهای نوین در حال ظاهر شدن هستند. براستی در سال ۲۰۲۰ وضعیت بازیهای کریپتویی (crypto games) چگونه خواهد بود؟
تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!
توکنهایی که نمیتوان تغییر داد
تعداد زیادی از توکنهای تعویضپذیر وجود دارد که هر روزه در جهان ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله این توکنها میتوان مونرو (Monero)، توکنهای ERC-20 و تعداد بسیاری از توکنهای دیگر را نام برد. این توکنها را میتوان در هر جایی از جمله در بازیها مورد استفاده قرار داد و سپس مبادله کرد.
حال نیاز به منحصر به فرد بودن مطرح میشود. فرض کنید یک فرد علاقهمند به بازی، زمان زیادی را صرف ایجاد یک مصنوع کرده است و در نهایت متوجه میشود که روشی برای مبادله آن نیست. این باعث اتلاف زحمات فرد میشود. توکنهای خاصی هستند که برای حل این مشکل ایجاد شدهاند و مصنوع بازی را تبدیل به یک دارایی منحصر به فرد میکنند که قابل مبادله است. توکنهای تعویضناپذیر که به کمک بازیهای کریپتویی آمدهاند، قابل تعویض نیستند و تنها یکی از آنها در جهان وجود دارد. محبوبترین استاندارد برای چنین توکنهایی ERC-721 است.
محبوبیت این استاندارد به خاطر راحتی آن است که عملکرد قراردادهای هوشمند را در این راستا بسیار آسان میکند. توکنهای تعویضناپذیر محبوبیت خود را به یمن بازی Cryptokittes کسب کردند که در آن توکنهایی به هر گربه منحصر به فرد اختصاص داده میشد و دادههای هر توکن قابل تغییر نبودند.
در یکی دیگر از بازیهای کریپتویی با نام Gods Unchained که یک بازی کارت بود، هر کارت با یک قرارداد هوشمند پشتیبانی میشد و توسعهدهندهها نه تنها از توکنهای تعویضناپذیر برای ایجاد کارتها استفاده میکردند، بلکه گربههای بازی Cryptokittes را نیز قادر کرده بودند که به این بازی اضافه شوند.
پس توکنهای تعویضناپذیر باعث انتقال گزینههایی از یک بازی به بازی دیگر میشوند و به علاوه، قراردادهای هوشمندی که مبتنی بر استاندارد ERC-721 هستند، عملکردی را ایجاد میکنند که حرکت توکنها را اصلاح نماید و بنابراین آنها خودشان میتوانند به انباشتن ارزش بپردازند. این کار برای دیجیتالی کردن داراییهایی منحصر به فرد مانند نقاشیها، اسناد قانونی و غیره بسیار مفید است.
ظهور توکنهای تعویضناپذیر در بازیهای کریپتویی
سال ۲۰۱۹ نقطه عطفی برای پذیرش کریپتو از جانب جامعه بازی بود و دلیل این امر هم برمیگردد به موفقیت بازیهایی چون Cryptokittes و Gods Unchained.
بعد از این بازیها بود که بازیهای کریپتویی دیگری هم راهاندازی شدند. به علاوه، پلتفرمهای دیگری مانند OpenSea به راهاندازی توکنهای تعویضناپذیر میپردازند. زیرساخت توکنهای تعویضناپذیر در حال پیشرفت است و ابزارهایی کاری برای تولید و مدیریت توکنهای تعویضناپذیر ارائه داده میشود.
دلایل زیادی برای محبوبیت این توکنها وجود دارد که از جمله این دلایل میتوان به علاقه شرکتهای جهانی به بازیهای بلاک چینی و بازیهای کریپتویی اشاره کرد.
سال ۲۰۱۹ بود که پلتفرم کلود Microsoft Azure برنامهای با نام Azure Heroes را بیرون داد که هدف آن پاداش دادن به جامعه توسعهدهنده خود بود. انتقال و تراکنش کالاهای جمعآوری شده از طریق شبکه اتریوم انجام میشود که به برندهها اجازه میدهد که کالاهای جمعآوری شده را به صورت توکنهای تعویضناپذیر نگه دارند.
یکی دیگر از پروژههای مایکروسافت، یک بازی کارت مبتنی بر بلاک چین با نام Arena of Death است. در این پروژه، توکنهای جمعآوری شده به صورت توکنهای تعویضناپذیر در بلاک چین ویچین (VeChain) مورد استفاده قرار میگیرند تا مالکیت داراییهای بازی ایمن شود.
سال ۲۰۱۹ سال موفقیتآمیزی برای بازیهای کریپتویی و توکنهای تعویضناپذیر بود و بسیاری از پروژهها از این ایده استفاده کردند و به بهبود آن پرداختند. البته نباید فراموش کنیم که برای موفقیت هرچه بیشتر بازیهای کریپتویی باید محدوده تراکنشها را افزایش دهیم که پیشرفتهایی در این زمینه در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت.
هر چه پیشرفتهتر، بهتر
توکنهای تعویضناپذیر کاربردی فرای بازیهای کریپتویی دارند. به عنوان مثال، یک نوازنده مشهور که آلبوم جدیدی را بیرون میدهد، قادر خواهد بود که هر کپی از آلبوم خود را با قیمت معینی بفروشد. فرضا این نوازنده یک میلیون کپی را برای فروش ایجاد میکند، به مرور که تعداد کپیهای باقیمانده کم میشود، قیمت آنها هم بالاتر میرود. بنابراین حقوق مالکیت و کالاها در محیط اینترنت حفظ خواهد شد. این امر برای افراد مشهور و هنرمندان بسیار مفید خواهد بود.
توسعهدهندهها در حال کار بر روی روشهایی برای عملکردیتر کردن توکنها هستند. یکی از این تلاشها استاندارد نسبتا جدید ERC-825 است که برای انتقال چندین توکن تعویضناپذیر در یک تراکنش طراحی شده است.
وضعیت در سال ۲۰۲۰ چگونه خواهد بود؟
بازیهای کریپتویی هنوز صنعت جوانی است. توسعهدهندهها و کاربران هنوز باید اقدامات زیادی انجام دهند تا بتوانند این صنعت را به پذیرش و مقبولیت عام برسانند. هنوز مشکلاتی مانند نبود سطح کاربری راحت و مناسب در این بازیها مطرح است. مشکل دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کنیم، مسئله مقیاسپذیری بلاک چین است که مشکلاتی را در زمینه تعداد تراکنشهای پشتیبانی شده در ثانیه ایجاد خواهد کرد. در این حیطه ممکن است رقابتی بین بازیهای کریپتویی مبتنی بر توکنهای تعویضناپذیر با بازیهای کریپتویی مبتنی بر شبکه لایتنینگ ایجاد شود.
بازار توکنهای تعویضناپذیر در حال استاندارد شدن است و این توسعه بزرگی را در معامله کالاهای دیجیتال فراهم خواهد کرد. سطح کاربریهای راحتتر و کاربرپسند نیز به پیشرفت امر کمک خواهند کرد.
بازیهای کریپتویی باعث جذب افراد بسیاری به فضای بلاک چین و کریپتو خواهد شد و این افراد ممکن است در ابتدا صرفا جهت سرگرمی وارد این فضا شوند، اما به تدریج آنها متوجه شگفتیهای بلاک چین و کریپتو میشوند و اینترنت نسل سوم را در معرض توجه قرار میدهند. نظر شما چیست؟ بازیهای کریپتویی چه دستاوردهای دیگری برای صنعت ارزهای دیجیتال خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.