با شروع سال نو بحث بر سر ترندهای کریپتو در سال ۲۰۲۴ داغتر شده است. ترند شدن گیمفای هم یکی از موضوعات مطرح این روزها است. صنعت گیمفای با تلفیق بازیهای بلاکچینی و امور مالی غیرمتمرکز چشمانداز عصر جدیدی را برای گیمرها خلق کرده است. در این مطلب از میهن بلاکچین قصد داریم با نگاهی به فرصتها و چالشهای پیشروی این صنعت، ببینیم آیا گیمفای در سال ۲۰۲۴ ترند خواهد شد و نظرات مختلف را با هم مرور کنیم.
نکات کلیدی گیمفای با استفاده از بلاکچین و دیفای نحوه بازی و تعامل با دنیای مجازی را تغییر داده و امکان کسب درآمد را فراهم کرده است. تصورات اشتباه در مورد گیمفای مانند پانزی بودن پروژهها مهمترین چالش این صنعت است. پیچیدگی و زمانبر بودن فرآیند توسعه بازیهای وب ۳ هم از دیگر مشکلات پیشروی گیمفای هستند. گیمفای با استفاده از ترندهای فناوری و اولویت بخشیدن به جنبه سرگرمی بازیها میتواند مجددا توجه گیمرهای وب ۲ را جلب کند. |
آیا گیمفای در سال ۲۰۲۴ ترند میشود؟
در بین گمانهزنیها برای ترند شدن داراییهای توکنیزهشده و RWAها، خیزش شبکههای لایه ۱ و سلطه بر اتریوم و ظهور زنجیرههای بانکی، موضوع ترند شدن گیمفای در سال ۲۰۲۴ هم به چشم میخورد. البته موافقین و مخالفین با توجه به مشکلات و فرصتهای موجود هر کدام استدلالهای خودشان را بیان میکنند.
چالشهای گیمفای
در سالهای گذشته نسبت به گرافیک ضعیف و گیمپلی کسلکننده بازیهای گیمفای انتقاداتی مطرح بوده است. مشکل مهمتر این است که داراییهای درون بازی یا همان NFTها در بلندمدت دوام نمیآورند و ارزش مالی خود را حفظ نمیکنند. این دلایل و موارد مشابه عدهای را متقاعد کرده است که گیمفای هنوز پتانسیل رشد ندارد. در ادامه چالشهای گیمفای را بیشتر بررسی میکنیم.
- طرحهای پانزی
اولگ فومنکو (Oleg Fomenko) یکی از بنیانگذاران سوییت اکونومی (Sweat Economy) که پلتفرمی مبتنی بر حرکت برای کسب درآمد (Move To Earn) است، نگاه خوشبینانهای به چشمانداز گیمفای در سال آینده ندارد. او با این استدلال که کل ماجرا از پایه اشتباه است، معتقد است که گیمفای هرگز نمیتواند بازیهای سنتی را به چالش بکشد و سلطه آنها را بهدست بیاورد.
فومنکو میگوید:
«این باور که یک بازی صرفا بهخاطر اینکه از عناصر وب ۳ استفاده میکند در دسته گیمفای قرار بگیرد، اشتباه است. اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و استپن (StepN) در ابتدا اینطور تلقین کردند که یک دنیای بازی کاملا جدید ساختهاند و بازیکنان میتوانند از درآمد حاصل از بازی مخارج زندگی خود را تامین کنند. اما فقط یک پدیده موقت و بیحاصل بودند؛ آنها صرفا طرحهای پانزی بودند و فقط به نفع کاربرانی تمام شدند که زودتر از بقیه سرمایه خود را از پروژه خارج کردند.»
فومنکو معتقد است که مکانیزم گیمفای بهگونهای است که تنها اگر گیمپلی ذاتا ارزش ایجاد کند، توکنهای گیمفای هم ارزشمند میشوند. اما عملا این اتفاق نمیافتد و بنابراین گیمفای اساسا نقص دارد.
بنیانگذار سوییت اکونومی با وجود انتقادات خود، نکات مثبتی را هم در مورد سایر بخشهای وب ۳ مطرح کرده و گفته است: «بازیهای مبتنی بر وب ۳ در آینده رشد میکنند. من منتظر نوآوریهای بیشتر در این فضا و بهویژه کاربرد توکنهای بیهمتا (NFT) در بازیها هستم.»
- پیچیدگی فرآیند توسعه بازی
ساخت بازیهای با کیفیت (رده AAA) کار آسانی نیست؛ معمولا توسعه بازیهای پیشرفته و آماده شدن آنها برای عرضه به بازار دو تا پنج سال زمان میبرد و گاهی حتی بیشتر طول میکشد. بهطور مثال جیتیای ۶ (Grand Theft Auto VI) قرار است بعد از ۱۲ سال از انتشار نسخه قبلی، در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود. طولانی بودن روند توسعه بازی نشان میدهد که توسعه یک بازی حتی بدون پیچیدگیهای یکپارچهسازی با بلاکچین تا چه حد سخت و دشوار است.
تدی پندر (Teddy Pender) مدیر محصول پروتکل مینا (Mina Protocol) معتقد است که استفاده از فناوری دانش صفر (ZK) میتواند فرایند توسعه بازی را تسهیل کند.
پندر میگوید:
«در گذشته، برنامههای گیمینگ وب ۳ بهخاطر ارائه رابطهای کاربری ابتدایی و تجربه بازی ضعیف مورد انتقاد قرار میگرفتند. اما سال ۲۰۲۴ به یک نقطه عطف تبدیل میشود و در آن زمان برنامههای گیمفای رقیب جدی صنعت بازیسازی وب ۲ خواهند بود. توسعهدهندگان بهلطف بلاکچینهای مبتنی بر اثبات ZK میتوانند بازیهایی بسازند که از چارچوبهای دانش صفر استفاده میکند و پیچیدگی برنامههای گیمفای را کاهش میدهد.»
- زمانبر بودن ساخت بازیها
راب گریگ (Rob Greig) و جاش جونز (osh Jones) بنیانگذاران بازی Cornucopias، یک بازی ویدئویی آنلاین چند نفره که روی موتور آنریل انجین ۵ ساخته شده است، هر دو بر این باور هستند که سال ۲۰۲۴ سال متمایزی برای صنعت گیمفای خواهد بود.
جونز میگوید:
«پتانسیلهای زیادی در سال ۲۰۲۴ وجود دارد؛ ما به دنبال این هستیم که مالکیت شخصی داراییهای درون بازیهای مبتنی بر بلاکچین، صرفا یک پدید نوظهور نباشد و در مسیر تکامل به یک هنجار جدید تبدیل شود. این تغییر، فرصتهای بیسابقهای را ایجاد میکند و وقوع اتفاقات مهمی را به توسعهدهندگان و گیمرها نوید میدهد.»
گریگ هم در این رابطه میگوید:
«گیمفای بر سر یک دوراهی قرار دارد. بهنظر میرسد سال ۲۰۲۴، سال مهمی باشد؛ زیرا استودیوها در حال ارزیابی طرحهای مرتبط با رمزنگاری هستند و میخواهند قبل از هر اقدامی همه جوانب را بسنجد. احتمالا در سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ شاهد پذیرش گسترده در بخش گیمینگ خواهیم بود.»
فرصتهای گیمفای
ظاهرا قرار است در سال ۲۰۲۴ شرکتهای بزرگ، چندین بازی بلاکچینی رده AAA را منتشر کنند. در این صورت ممکن است بلاکچین بازار بازیهای سنتی را متحول کند. برخی معتقد هستند که اگر نگاه جدیتری به این صنعت شود، اتفاقات مثبتی رقم میخورد.
- تحقق بخشیدن به رویای گیمرهای وب ۲
مارک لانگ (Mark Long) مدیر عامل شرکت شرپنل (Shrapnel)، ارائهدهنده یک بازی تیراندازی بلاکچینی در رده AAA، از جمله افرادی است که چشمانداز روشنی را برای گیمفای متصور شده است و معتقد است که موج بعدی بازیهای بلاکچینی منتقدان را حیرت زده میکند.
لانگ میگوید:
«یکی از ترندهای مورد انتظار من در سال آینده، تغییراتی است که در بازیهای وب ۳ اتفاق میافتد. تصور عامه این است که پشت پرده بازیهای بلاکچینی، طرحهای پانزی هستند که برای رسیدن به اهداف خود به حضور کاربران نیاز دارند.»
لانگ با تصوراتی که در مورد شرایط فعلی گیمفای شکل گرفته است موافق نیست و معتقد است که انتشار چندین بازی «مبتکرانه» باعث تغییر تصورات عمومی میشود.
او میگوید:
«من مشتاق هستم تا بازیهای Dead Drop (احتمال انتشار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴)، Off The Grid و Wildcard را امتحان کنم. گیمفای یک فرصت جدید و جذاب برای گیمرهای وب ۲ است تا به آرزوی همیشگی خود برسند؛ یعنی بخشی از ساخت یک بازی باشند.»
- نجات گیمفای با ادغام فناوریهای جدید
لس بورسای (Les Borsai) یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد شرکت ویو فایننشال (Wave Financial) معتقد است که رونق گیمفای در سال ۲۰۲۴ مستلزم تغییر تصورات اشتباهی است که در مورد این صنعت شکل گرفته است.
بورسای میگوید:
«گیمفای در مقطع حساسی قرار دارد؛ وضعیت فعلی آن رضایتبخش نیست و اغلب به دلیل اولویت بخشیدن به ترفندهای بلاکچین و دیفای نسبت به کیفیت گیمپلی مورد انتقاد میگیرد. این رویکرد موجب واکنش شدید کامیونیتی گیمینگ شده است؛ زیرا آنها احساس میکنند که ماهیت بازیسازی تحتالشعاع روشهای درآمدزایی قرار گرفته و جنبه سرگرمکنندگی خود را از دست داده است.»
بورسای معتقد است که صنعت گیمفای به شرط استفاده از سایر ترندهای فناوری مانند هوش مصنوعی و تکنولوژی دوقلوی دیجیتال (برنامههای رایانهای که میتوانند یک کپی دیجیتال را از اشیای فیزیکی بسازند)، میتواند نجات پیدا کند. او ادامه میدهد که گیمفای برای جذب گیمرها در سال ۲۰۲۴ باید رویکردهای خودش را بهطور اساسی بازبینی کند. البته فقط استفاده از فناوریهای پیشرفته کافی نیست و گیمفای برای بقا باید همه عناصر را بهطور یکپارچه در بازیها ادغام کند. اگر گیمفای بتواند این تعادل را ایجاد کند، نهتنها میتواند رشد کند، بلکه میتواند تصور عامه از بازیهای یکپارچهشده با امور مالی را تغییر دهد.
جمعبندی
گیمفای یکی از ترندهای احتمالی کریپتویی در سال ۲۰۲۴ است که موافقین و مخالفین آن، استدلالهای خودشان را دارند. از یک طرف عدهای معتقد هستند که به دلیل عملکردهای گذشته، اعتماد عامه کاربران به گیمفای خدشهدار شده است. بهطور مثال بازیهای وب ۳ بر خلاف وعدههایشان، درآمدزایی چندانی برای کاربران نداشتند و موج آنها بعد از مدتی فروکش کرد. برای برخی این موضوع جدیتر است و بازیهای وب ۳ را شبیه به پروژههای پانزی میدانند. بهعلاوه طولانیبودن و دشواریهای فرآیند توسعه از مشکلات گیمفای محسوب میشوند. اما از طرف دیگر چشماندازهای مثبت هم برای گیمفای وجود دارد. این عده معتقد هستند که گیمفای در صورت تغییر تصورات موجود، استفاده از فناوریهای پیشرفته و اولویت دادن به جنبه سرگرمی بهجای امور مالی میتواند به یکی از ترندهای ۲۰۲۴ تبدیل شود. آیا به نظر شما این اتفاق میافتد؟ آیا صنعت گیمفای میتواند با جذب گیمرهای وب ۲ در صدر توجه جامعه کریپتو قرار بگیرد؟
سوالات متداول (FAQ)
آیا گیمفای به ترند ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد؟
اگرچه وضعیت گیمفای برای فعالان این صنعت رضایت بخش نیست؛ اما در صورت ایجاد تغییرات، آینده روشنی برای گیمفای پیشبینی میشود.
چالشهای گیمفای چیست؟
طولانی و دشوار بودن فرآیند توسعه و تصورات اشتباه در مورد گیمفای از مهمترین چالشهای این صنعت هستند.
فرصتهای گیمفای چیست؟
گیمفای با ادغام فناوریهای پیشرفته میتواند پتانسیل رشد خوبی را برای سالهای آینده ایجاد کند.